Spring naar content
Europafietsers route

Groene Valleien fietsroute

Van Sluis over Boulogne sur Mer en de Moezel naar Vaals

  • Afstand: 1.035 km
  • Sluis – Boulogne sur Mer – Moezel – Vaals
  • Duur: 14-21 dagen
  • Bewegwijzerd: gedeeltelijk

Route van Robertien & Wouter Bazen

Vanaf Sluis in Zeeland gaat de hoofdroute door het vlakke Vlaamse land, langs Boulogne-sur-Mer aan de Opaalkust, door het verrassend rustige en mooie landschap van Noord-Frankrijk, de mooie Ardennen en Luxemburg naar de Moezel in Duitsland.

Vanaf Trier heb je de keuze om via de Sauer-Prüm-Enz-Eifel-Ardennen Radweg en de Vennbahn naar Aken en vervolgens Vaals in Nederland te rijden. De andere keuze is om via de Kyll door het Kylldal en dan via de oude spoorbaan van Junckerth-Weywertz naar de Vennbahn te fietsen. Er zijn 3 extra aanlooproutes die de route verbinden met andere Belgische en Nederlandse fietsroutes zoals de LF30 Schelde-Delta fietsroute, de Vlaanderen fietsroute en de LF3 Maas route. De aanloop via de Maas gaat vrijwel vlak door de Ardennen tot Dun-Sur-Meuse. Naast een ’totaal’ rondje zijn kortere fietsvakanties goed mogelijk zoals bijvoorbeeld langs de Sambre, de Kyll en via een aantal route verkortingen.

De route

Zowel in Vlaanderen als in Duitsland volgen we bestaande, bewegwijzerde fietsroutes of knooppunten. De route loopt over rustige wegen en veel vrij liggende fietspaden en oude spoorwegtracés. Langs de jaagpaden en in Duitsland kunnen deze half verhard zijn, maar over het algemeen is het wegdek goed. Groene Valleien is een deel van Ring 1 van het Fietsweb.

Landschappelijk en cultuurhistorisch is de route afwisselend, hij voert door gebieden die nogal verschillend van karakter zijn. De oude Vlaamse steden in België en Noord-Frankrijk. Het vlakke Belgisch Vlaanderen, Frans Flandres en Boulonnais. De Opaalkust bij Boulogne-sur-Mer met fraaie krijtrotsen en brede zandstranden. De Artois, met mooie jaagpaden en wegjes langs moerassen. Het Nationale Park van Avesnes is een zeer fraai heggenlandschap. Dan volgt de Thiérache, een oude regio waar veel versterkte kerken en boerderijen te bewonderen zijn. Het gebied is een voorloper van de Ardennen en is wat heuvelachtig. Vanaf het Canal-des-Ardennes tot de Moezel, op de grens van Luxemburg en Duitsland, fietsen we door de Ardennen. In Noord Frankrijk vinden we ook de littekens van twee wereldoorlogen.

Praktische informatie

De naam Groene Valleien is aan de route gegeven omdat er voornamelijk door valleien, langs rivieren gefietst wordt. Dit betekent echter niet dat er overal langs het water gefietst kan worden. Uiteraard zul je vanuit de ene vallei over heuvels naar de andere vallei moeten fietsen. Langs de uitlopers van de Ardennen wordt het terrein meer geaccidenteerd en wordt er meer van de beenspieren gevraagd. Dit is ook zo langs de Kyll in Duitsland.

Landschappelijk en cultuurhistorisch is de route afwisselend, hij voert door gebieden die nogal verschillend van karakter zijn. De oude Vlaamse steden in België en Noord-Frankrijk. Het vlakke Belgisch Vlaanderen, Frans Flandres en Boulonnais. De Opaalkust bij Boulogne-sur-Mer met fraaie krijtrotsen en brede zandstranden. De Artois, met mooie jaagpaden en wegjes langs moerassen. Het Nationale Park van Avesnes is een zeer fraai heggenlandschap. Dan volgt de Thiérache, een oude regio waar veel versterkte kerken en boerderijen te bewonderen zijn. Het gebied is een voorloper van de Ardennen en is wat heuvelachtig. Vanaf het Canal-des-Ardennes tot de Moezel, op de grens van Luxemburg en Duitsland, fietsen we door de Ardennen. In Noord Frankrijk vinden we ook de littekens van twee wereldoorlogen.

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst met indicatie van voorzieningen (in beide richtingen beschreven)
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op OpenStreetmap kaarten met schaal 1:150.000

De route omvat een groot aantal varianten. Om het plannen van je route makkelijker te maken, hebben we een kaartje gemaakt waarin alle varianten en de afstanden tussen de diverse knooppunten zijn opgenomen. In een brochure staan meer achtergronden bij deze route. Een kaartje en/of brochure kun je downloaden via de link onder ‘Extra informatie downloaden’.

Trein

  • Op verschillende punten langs de route zijn goede treinverbindingen naar en van Nederland
  • België en Luxemburg  hebben een zeer dicht treinnetwerk. Er zijn vier “hoofdlijnen” om in Nederland te komen:
    • vanaf Antwerpen naar Nederland
    • vanaf Lille/Kortrijk over Gent naar Antwerpen
    • vanaf Luxemburg naar Brussel en dan Antwerpen
    • vanaf Luxemburg over Luik naar Maastricht  
  • Een ‘3-landen trein’ gaat van Maastricht naar Aken-Hauptbahnhof, de vervoerder is Arriva. In de toekomst gaat hij doorgetrokken worden tot Luik.
  • De regionale Franse treinen nemen fietsen gratis mee. In het westen, van Boulogne-sur-Mer tot Avesnes-sur-Helpe, hebben de steden goede regionale verbindingen met Lille en vandaar naar Antwerpen. In het oosten zijn er beperkte mogelijkheden om Luxemburg te bereiken.
  • In Duitsland is de trein goed voorzien van fietsplekken en is de dienstregeling zodanig dat fietsen mee geen problemen oplevert. Tussen Trier en halverwege de Eifel zijn verschillende stations. Je bereikt Venlo in 5 à 6 uur.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Een rustgevende en verrassend mooie tocht. Langzaam verandert het landschap van West Vlaanderen in een charmant Frans, glooiend landschap vol graanvelden en zonnebloemen. De klimmetjes zijn niet steil en niet te lang, en de route loopt veelal over rustige en soms onverharde wegen. Toeristische gebieden kom je niet tegen. Veel restaurants en winkels ook niet, dus bereid je goed voor. Je fietst ongeveer langs de frontlinie van de Eerste Wereldoorlog en dat merk je aan de vele monumenten en begraafplaatsen. En hoe meer je bij Luxemburg komt hoe meer het landschap gaat glooien. Ik fietste de route solo op een racefiets in augustus 2020.
    Meer lezen kan in mijn reisverslag: Fietsen door Noord-Frankrijk: Groene Valleien fietsroute

  2. Willem Poortvliet
    op 27 september 2019

    De groene valleien route is een leuke afwisselende tocht. België is wat saai en vlak, maar Noord-Frankrijk is best aardig. Niet dat het spectaculair is, maar het doet vriendelijk aan. De glooiende wegen zijn heerlijk rustig. Je fietst ongeveer langs de frontlinie van de Eerste Wereldoorlog en dat is goed te zien. Monumenten, begraafplaatsen en musea zijn er genoeg. Omdat het niet echt toeristisch is, zijn er ook weinig cafeetjes, koffie- en eettentjes. Geen nood als je je koffie uit de thermoskan drinkt, maar veel valt er niet te beleven. Hoe meer je naar Luxemburg komt hoe meer er ook geklommen moet worden. Maar de klimmetjes zijn nooit echt lang en bedenk, als het meer gaat glooien wordt het landschap mooier. De steden Brugge in België en Trier in Duitsland zijn het echt waard om bezocht te worden. Fietsen langs de Moezel is weer een welkome vlakke onderbreking. En dan de Eifel, dat is het mooiste en tevens hoogste stuk van de route, dat prima te fietsen is. De route langs de rivier de Roer is verrassend groen en aardig. In het Franse deel kom je niet veel andere fietsers tegen. In Luxemburg en Montemedy dan weer wel. Hier lopen wat lange afstandsroutes richting het zuiden en is het over het algemeen al meer toeristischer.

    Campings
    Er zijn over het algemeen voldoende campings langs de route. Soms moet je wat langer fietsen en meerdere dagen vooruit plannen kan geen kwaad. Wel waren enkele campings onvindbaar. Het is altijd weer een verrassing waar je ’s avonds terecht komt. De ene keer sta je op een boerencamping, dan weer een heerlijk rommelige camping municipal. Een fraai gelegen natuurcamping of een keurig aangeharkte naast een Nederlands ANWB-stel met een smetteloze Chateau caravan. Ook stacaravanparkjes met oude stacaravans, waaraan van alles is aangebouwd. Of campings met gezellige tentvelden waar je tussen fietsers en wandelaars staat.
    Eén keer stonden we op een hobbelig weiland naast het overdekt zwembad, tevens douchegelegenheid, op het nog kale stacaravanpark. Er waren drie grote springkussens met lawaaiige blazers. ‘Als je wilt slapen, trek dan de stekker van het springkussen er maar uit’, zei de goedlachse beheerder die zelfs redelijk Engels sprak.

    Lees ons volledige verslag op: https://willemfietst.wordpress.com/2019-de-groene-valleienroute/

  3. Net terug van de groene valleien route. Begonnen op zondag 21 juli 2019 in Sluis en via de doorsteek Seloingnes/Chimay-Dinant, Namen en Huy naar Maastricht. Het was bloedheet (3 dagen tegen en net over de 40 graden). Het was zwaar vanwege de hitte, maar niet vanwege de klimmetjes. Die waren zelfs (in een heel rustig tempo met 35 graden) goed te doen. Vorige jaar heb ik het stuk Maastricht – Huy, Rochefort, St Hubert-Luxemburg – Trier – Kyllburg gefietst. Beide tochten om en nabij de 650 km. Te doen in 1 week.
    De route van dit jaar was minder zwaar (ondanks de hitte) dan vorig jaar. Om 7.00 uur op de fiets, lange siestas en dan weer fietsen: dan is 90 a 100 km op een dag nog steeds te doen. Op een paar stukjes na, steeds prachtige landschappen, geweldige oude watermolens langs kabbelende beekjes. Op bepaalde stukken zijn er inderdaad weinig campings. Met mijn Osmand GPS steeds prima plekjes kunnen vinden. Zorg wel dat je steeds eten voor 2 dagen bij je hebt: winkels zijn op sommige stukjes schaars. Ook leerde ik toch maar op de dag zelf de camping te bellen, of er plek was: 2 keer vergeefs aangeklopt bij een camping dat een privé camping bleek te zijn.
    De route vanaf mijn GPS (gedownload) was vanaf Huy in zeer lichtgroen aangegeven. Omdat ik geen zin had om veel fout te rijden -door de route slecht te kunnen volgen op mijn mobiel-, heb ik de route Huy-Luik-Maastricht genomen. TIP: FIETS NOOOOOOIT DEZE ROUTE. Dodelijk saai en zelfs een beetje kreepie af en toe. Ik snap achteraf heel goed waaom de alternatieve route van Huy- Tongeren – Maastricht liep. Kortom: de route in 2 delen fietsen met verschillen aan- en uitloop routes is geweldig!

  4. Jan en Nanette
    op 4 juli 2019

    Wij hebben de Groene Valeienroute in mei en juni 2018 gefietst, maar ik vind deze website nu pas. Dus nu alsnog, een jaar later, een link naar onze foto’s.
    Ik vond deze route overigens best zwaar, zwaarder dan bijvoorbeeld langs de Rijn of de Weser. Dat komt omdat je steeds de ene vallei uit moet klauteren om de route in de volgende vallei weer op te pakken. Maar misschien was ik dat jaar gewoon slecht getraind …

  5. hans volkerijk
    op 19 juni 2019

    In april 2019 route gefietst van sluis naar Roermond, begin van de route duidelijk beschreven helaas in Frankrijk en Luxemburg was dit vaak een zoekplaatje zonder gps een regelrechte ramp, mi ook geen route voor kinderen niet eerder een tocht gefietst met zoveel auto’s op de bekende n/d wegen in Frankrijk waar rustig 100km pal naast je word gereden, de tocht zelf was ronduit schitterend een groene valleien route is terecht de verstilde dorpen in Frankrijk zijn uniek heel rustgevend je fietst door de tijd terug het lijkt wel 1919.

  6. Zonet de volledige route vanaf de Belgische kust tot aan Roermond afgewerkt. Mooie route, veel afwisselende natuur, vooral het Duitse stuk is prachtig met geweldige fietspaden. Ik heb me wel mispakt aan de ‘klimmetjes’. In de beschrijving werd de Kyltallroute omschreven als glooiend maar er zitten geregeld stukken in van 16% stijgen, weliswaar nooit lang maar zeer vermoeiend doordat ze elkaar soms snel opvolgen. Niet evident met een volgeladen fiets.
    Nog een tip voor kampeerders die zelf koken. Ik heb nergens in Frankrijk gas kunnen vinden. Pas op de camping in Trier was er terug voorhanden (vlakbij Trier zijn er ook kampeerwinkels).

  7. Ep Bordewijk
    op 6 september 2017

    In Augustus hebben wij van Vlissingen/Sluis naar Trier gefietst. Mooie rustige route, duidelijke routebeschrijving. Over het algemeen zijn de voorzieningen langs de route goed, alleen in de Thiéranche en Luxemburg zijn er minder campings en winkels. In Vlaanderen vonden we vooral het stuk tussen Nieuwpoort en Diksmuide indrukwekkend vanwege de eerste wereldoorlog geschiedenis. Het Franse deel van de route is verrassend mooi en rustig, en zeker tot Dun-Sur-Meuse nauwelijks toeristisch. Luxemburg is veel drukker, maar gelukkig is dat land klein. De Moezel is heel mooi, na Trier zijn we nog doorgefietst naar Koblenz. De Moezel is het natuurlijk wel toeristisch, maar dat concentreert zich vooral rond een aantal plekken, over het algemeen is het goed te doen.

  8. Bart van der Aa
    op 5 juni 2017

    Groene Valleien, blauwe hemelsIn de week van Hemelvaart 2017 fietste ik met mezelf in zeven dagen van Breskens naar Roermond via de Groene Valleien. Geweldige route, formidabel landschap. Leuke klimmetjes die bijna allemaal goed in de ’twee’ te nemen zijn, maar ook heerlijk vlak door de velden van Diksmuide of langs de Roer.
    Het weer. Heerlijk zomers, ideaal om te kamperen. ’s Middags bijna te warm om te fietsen. Soms flink de wind tegen, zoals richting het Kanaal en rond het zuidelijkste deel van de route. Dan weer gunstig blazend, zoals langs de Vlaamse kanalen en de Roer. En elke dag een stralende zon met een zo goed als onbewolkte hemel. Mooi contrasterend met het groen van de valleien. Zonnebrandcrème onmisbaar, de volgende keer gaat de Labello ook mee om de lippen te beschermen.
    Het Landschap. In een woord: mieters. Van de akkers van Noord-Frankrijk tot de beboste hellingen van de Ardennen en de Eifel. Het gebied rondom Avesnes-sur-Helpe, met stenen muurtjes in plaats van het prikkeldraad, staat in mijn geheugen gegrift. De klim naar Tignity liep heerlijk geleidelijk. De top van de Kyllradweg bij Wilsecker was daarentegen geniepig. Op dat moment heb je gelukkig al bijna 1.000 trainingskilometers in de benen.
    De weg. Als ik het morgen weer zou mogen doen, paste ik de route slechts op twee plekken aan. Uitsluitend vanwege de drukte op de weg. Het gebied rond Arras en de laatste 10 kilometer voor de Luxemburgse-Duitse grens waar auto’s je met 90 km per uur voorbij racen. Er is al een alternatief voorhanden: Alzingen-Remich. In zeven dagen is het net te doen (zeker als je alleen gaat), maar een dag of twee extra brengt wel wat meer lucht in het schema.
    De campings. Ik overnachtte in Esquelbecq, Plouvain, Neuville aux Joutes, Doulcon, Grevenmacher en Dahlemer Binz. Neuville aux Joutes was verreweg de fijnste, Doulcon mij te toeristisch. Grevenmacher aan de Moezel ook, maar daar kon ik mijn fiets wel veilig achter slot en grendel parkeren. Dahlemer Binz is geen openbare camping, maar zij knepen voor één nacht een oogje toe. Esquelbecq en Plouvain kennen geen pro’s, maar ook geen contra’s.
    Het voedsel. Het lekkerste brood komt uit Signy-le-Petit, heerlijk versgebakken uit de oven. De in de tas gesmolten chocoladepasta liep zo over het goddelijke brood, daar kwam geen mes aan te pas. Avondmaaltijden nam ik al mee van huis, verpakt in zes porties. Uitsluitend eenpansgerechten. Vooral de stamppot spinazie met rookworst viel in de smaak. Ontdekking: kloppudding stijft ook prima op buiten de koelkast.
    Techniek. De grootste schrik had ik al na vijf minuten. De lift op station Breda naar spoor 8 weigerde dienst. Dan maar via de trap. En later die dag schrok ik nog eens toen mijn Garmin Etrex 30 bleef ‘hangen’ en ik op het (zeer lelijke) industrieterrein van Oostende belande. Het vervangen van de lege batterijen loste het probleem op. M’n 17 jaar oude Giant Expedition, lichtbepakt met slechts twee Ortlieb achtertassen, hield het gelukkig prima.
    Drie pluimen. De eerste gaat naar de onbekende vrouw die me op de vierde dag in Voncq geheel gratis twee flessen water schok. Zeer welkom met het warme weer, op een moment dat de rest van Frankrijk de ramen en deuren gesloten houdt. De tweede gaat naar de bikebuddy. Ideaal om een thermosfles in te hangen. Door het water reeds de avond ervoor te koken, heb je de andere dag voortdurend heet water bij je voor een bakkie. En de laatste pluim uiteraard voor vrouw en kinderen. Ze konden me een week lang missen om mij de hemel op aarde te laten ontdekken.

  9. André en Yvonne Soff
    op 24 augustus 2016

    Wij hebben de Groene Valleien route gefietst van maandag 25 juli tot en met woensdag 10 augusutus. Onze route, planning was: Per trein van Haarlem naar Vlissingen. Rustdagen in Montreuil en Luxemburg stad. Vanuit Junkerrath via de Vennbann naar Heerlen en met de trein weer naar Haarlem. De route was dit jaar ook echt groen. Wegens regen ook twee dagen niet gekampeerd. De dorpen in noord Frankrijk zijn erg stil dus zorg dat je op tijd je boodschappen doet. Het routegidsje hebben we samen met GPS gebruikt en is super. Er wordt niet teveel of te weinig beloofd qua zwaarte, drukte enzo. Alleen hebben we een paar keer een beetje naar de ligging van een camping moeten zoeken. Dank aan routemakers Robertien en Wouter.

  10. Petra op de Groene Santos
    op 9 augustus 2016

    Deze zomer ben ik van 25 juli t/m 8 augustus 2016 vanuit de trein in Goes naar Groningen gefietst via de Groene Valleienroute, na kaart 23 via M5 t/m M1 en A4 t/m A1, van Maastricht tot Groningen via knooppunten en natuurkampeerterreinen. Een verrassend mooie route, niet al te ingewikkeld, klimmetjes vallen erg mee en de route loopt veel over rustige weggetjes, soms onverhard. Zelfs wegen die in het boekje als druk staan aangegeven, waren erg rustig. Vanwege enorm slechte weer twee nachten in een hotelletje in Namen gezeten (Les Tanneurs, single room voor slechts 45 euro), de andere nachten op een van de campings uit de lijst geslapen. Ik had op iets beter weer gehoopt, maar met 2 dagen regen en drie dagen stevige tegenwind van Goes tot Montreuil (kaart 11) was het weer meestal prima: droog, veel wind mee. Een echte aanrader als je niet al te lang weg wilt zijn, door de verschillende opties door België en Duitsland kun je zelf kiezen hoe lang je de reis wilt maken.

1 2