Ring 2: langs de grote rivieren van Europa, 2.900 km

Rondje grote rivieren

Ring 2 ligt op 600-800 km van Nederland en volgt de grote rivieren door Midden-Europa: Loire, Rijn, Donau, Saale en Elbe. Er moet hier en daar wel geklommen worden om van het ene rivierdal naar het andere te komen, maar over het algemeen zijn de routes gemakkelijk. De route is erg gevarieerd en gaat langs steden en door stille natuurgebieden. De rivierdalen van de Naab en de Saale zijn daarbij wat ruiger maar ook erg mooi.

Ring 2 kaart
Klik op de kaart voor weergave van de hele Ringroute

De route, van west naar oost

Dit eerste deel van Ring 2 valt grotendeels samen met EuroVelo 6. EV6 volgt nauwkeuriger de Loire, onze routeboekjes bieden je meer afwisseling. We vervolgen met bewegwijzerde Duitse fietsroutes:

  • Naab-route (200 km), van Regensburg naar de bron van de Saale
  • Saale-Radweg (400 km), langs de Saale tot de monding bij Barby in de Elbe
  • Elbe-Radweg (550 km), van Barby via Magdeburg naar Hamburg en Cuxhaven aan de Noordzee

Van dit deel bieden Europafietsers voor het traject Regensburg-Magdeburg een ondersteunende brochure (pdf, 11Mb)

GPS

Er is nog geen complete track van Ring 2, wel van de delen waarvoor Europafietsers routeboekjes levert.

Te combineren met

Vervoer

  • In Frankrijk is de fiets niet altijd even gemakkelijk in de trein mee te nemen. Het is ook lastig om van Nederland in Frankrijk te komen. Er moet vaak worden overgestapt, maar uiteindelijk is bv. Tours of Orléans wel te halen in één dag. Hetzelfde geldt voor andere plaatsen langs het Franse traject.
  • Er zijn met regionale treinen ook mogelijkheden om deelstukken van de route met trein te overbruggen. Meer info: Franse spoorwegen of de treinreiswinkel
  • Er is geen nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland, maar wel dagtreinen vanuit Münster en Düsseldorf. Nachttreinen rijden van Düsseldorf naar München en Passau, dus niet meer naar Basel.
  • In Duitsland zijn er veel mogelijkheden: In regionale treinen kan de fiets bijna onbeperkt worden meegenomen.
  • Op de grotere trajecten (met IC treinen) zijn er bijna altijd wel wagons met fietsplek, meestal is reserveren verplicht of aan te raden. Zo kom je redelijk gemakkelijk in Regensburg (vanuit Münster).
  • Goede startplaatsen zijn Düsseldorf (vanuit Venlo te bereiken) en Münster (vanuit Enschede te bereiken).
  • Voor Stendahl (vlak bij Magdeburg) kan de IC Amsterdam - Berlijn goed gebruikt worden (3 x per dag).
  • Vanaf Bremen kan via Leer Nieuweschans bereikt worden

Overnachtingsmogelijkheden

Eigenlijk overal zijn er voldoende onderkomens te vinden, zowel voor kampeerders als voor mensen die een bed prefereren. In het verre voor- en naseizoen is er wel veel dicht en in het hoogseizoen moet je vaak 1 of 2 dagen van te voren logies zoeken en reserveren. Ook rond Pinksteren kan dit nodig zijn.