Fietsen in Bourgondië
Een rondrit langs kanalen en door wijngaarden
Route van Luc Oteman
Onder de noemer Le Tour de Bourgogne à Vélo werd in 2000 het plan gelanceerd om een uitgestrekte ronde van Bourgondië voor fietsers te ontwikkelen. Daartoe wordt een netwerk van fietspaden (Piste Cyclables), autovrije groene routes (Voies Vertes) en fietsroutes (Véloroutes) ontwikkeld dat aansluit op het landelijke netwerk in Frankrijk.
De route
Er wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van de jaagpaden langs de Bourgondische kanalen, enkele oude spoortracés en rustige departementale weggetjes. Uiteindelijk moet de Tour de Bourgogne 800 km lang worden met meerdere verbindingen met andere fietsroutes in de naburige regio’s.
De hoofdroute van 650 km kent weinig hoogteverschil en met uitzondering van de Côte d’Or en een stuk van 20 km langs het Canal du Centre geen steile hellingen en is grotendeels verkeersvrij. Door het uitstekende spoorwegennetwerk in Bourgondië met gratis fietstransport kunnen deze stukken bovendien eenvoudig overgeslagen worden.
Met startplaatsen in Dijon, Auxerre en Mâcon. Met wat verbindingen totaal 800 km.
Routeboekje bestellen
Meer informatie over het bestellen en donateursvoordelen
GPS-track downloaden
Deze route is niet van Europafietsers. Voor GPS- en meer informatie verwijzen we naar de website van de maker.
Route-App
Ook verkrijgbaar als Route-App
Deel deze route
Ervaringen van fietsers
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.
Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.
Deel jouw ervaring
We hadden eens zin in een relaxte fietstocht waarvoor we niet al te veel hoefden voor te bereiden en met een eenvoudige reis ernaartoe. Het werd ‘Fietsen in Bourgondië’ van Luc Oteman. Met de auto ben je in 7 uur bij het startpunt (voor ons was dat in Migennes). Het is een rondrit dus je hebt ook geen gedoe om weer terug bij je auto te komen. Tel daarbij op dat je over veel autovrije en autoluwe paden en wegen rijdt (kanalen en oude spoorwegen). Kortom een fijne route. We vonden de streek Bourgondië ook nog eens afwisselend en lang niet zo saai als Noord-Frankrijk. Op https://www.2peoplecycling.com/routes/fietsen-in-bourgondie.php lees je ons verslag.
FIETSEN IN BOURGONDIË
Hieronder onze aanvullingen en tips.
We hebben de hoofdroute, traject 1 t/m 8, eind juni dit jaar gereden.
Het was al met al een heel mooie fietsvakantie. Heel veel natuur, rond de kanalen, en interessante bezienswaardigheden. De routebeschrijving geeft hierover uitgebreide informatie.
Startpunt:
We zijn begonnen in Tonnere. Dit is een goed begin- en eindpunt. De auto kan blijven staan bij Auberge de Bourgogne.
Routebeschrijving:
De route volgden we via Komoot. Met het boekje voor het overzicht en regelmatig als naslagwerk.
– We verwachtten dat op traject 2, bij Migennes (kaart 11, 101.4 km) we om de spoorwegovergang werden geleid. Dus niet, onder het spoor door. Geen punt, toen was het boekje weer handig om te weten dat het Sortie Cheny moest zijn.
– En op traject 2, (kaart 12, 119.7 km) is het jaagpad bijna niet begaanbaar. Het pad is bijna overwoekerd, het gras staat tot je middel. Tip: ga een stukje via de autoweg en zoek dan het fietspad weer op.
– Het stukje na traject 4, van Champvert tot Decize, is een apart traject in de Komoot. Verwacht niet dat dit traject 5 is.
– Op traject 7, kaart 28 en 29 (van St.-Julien-sur-Dheune tot St.-Léger-sur-Dheune is het gewoon goed opletten. Houd de D974 aan. Maar het fietspad wordt ook rechts en links van de weg afgeleid. Dit wordt duidelijk aangegeven.
Eten en drinken:
Neem alles mee voor de hele dag. Niet alle winkeltjes/bakkerijen bestaan nog of zijn open.
Winkel:
Traject 4 op 32.4: de winkel/bakkerij in Alluy bestaat niet meer.
Overnachtingen:
We hebben gebruikt gemaakt van de overige onderdakadressen.
Aanvullingen hierover:
Traject 1:
6 Montbard: dit is een heel fijne overnachtingsplek. Heel attente, vriendelijke gastvrouw.
Chambres d’hôtes les Chemins de la Liberté. 13 rue de la Liberté. 21500 MONTBARD +33 60198 9333
Traject 4:
18 Pannecot Le Chalet: de site geeft aan dat ze sinds 2021 gesloten zijn.
Traject 5:
22 Cronat: Hr. En Mevr. Lous staan niet meer op het overzicht van Vrienden op de Fiets.
Daarom zijn we gegaan naar: Le Manoir de la Source, 153 Rte de Gannay, 71140 Cronat.
+ 33 768870911
Traject 6:
27 Montceau-les-Mines. Omdat La Nota Bene geen plaats had, zijn we uitgeweken naar
Hotel de Lucy, 2 quai nouveau port, 71300 Montceau-les-Mines
03 85 57 26 44 – 07 83 02 06 98 hoteldelucy@free.fr
Traject 8:
30 Meursault, Chateau de la Velle was absoluut niet bereikbaar. Ook niet via de site. Er kwam ook geen antwoord op een verstuurd mailtje/ingesproken antwoordapparaat.
Wat ervaringen en toevoegingen aan/op Fietsen in Bourgondië.
Luc Oteman, 2012, gewijzigde editie 2020.
Uitgever: ReCreatief Fietsen
Team: mijn vrouw en ik, beide 73jr, ervaren langeafstandsfietsers, beide op een KOGA eWTS signature
Periode: 2 weken, begin september 2022
Apps, voor:
• Tracking de Bosch eBike Connect app, zonder de gedownloade gpx
• Volgen van de route de bordjes en de OSMAND+ app mét een gedownloade gpx.
• Locale bestemmingen (camping, restaurant, bakker, supermarkt) Google-Maps
Algemeen
• Er was veel meer geasfalteerd dan in de gids staat getekend.
• Het was voor mij als ietwat kleurenblind aan de ingetekende kleur van de route moeilijk te zien wanneer het pad gedeeld wordt met ander verkeer.
• De route is in zijn geheel niet echt niet zomaar, zonder meer, geschikt voor iedereen. Tussen Champvert en Bourbon-Lancy zitten een stel steile klimmetjes. In de omgekeerde richting is de helling net ten noorden van Bourbon-Lancy lang en heftig. Met name met kleine kinderen lijkt het lastig. Helling af zullen ze zich ook moeten kunnen beheersen. Flinke stukken route worden gedeeld met gemotoriseerd (snel)verkeer, hier en daar loopt een enkel bandenspoor akelig dicht langs het Canal. Als kinderen, waar dat nodig is, voor zolang als dat nodig is, niet echt goed spoor kunnen houden of strak rechts kunnen blijven rijden is het niet leuk.
• Er zijn stukken die met een driewielfiets of met een tweewiel-aanhanger niet te doen, onmogelijk zijn.
• We hebben iedere dag opnieuw, gebaseerd op wisselende criteria, bekeken waar we de volgende ons tentje wilden opslaan. Er is meer dan voldende mogelijkheid om een geheel andere etappe-indeling te maken.
Ons begin en eindpunt.
We zijn gestart vanaf en geëindigd op de camping in Cluny. Onze auto en caravan konden daar tegen en speciaal tarief (garage mort) blijven staan. De Tour-du-Bourgogne-du-Sud loopt pal achter de camping. Op 5 minuten fietsen is een B1 supermarkt.
Het traject Cluny – Châlon-sur-Saône gaat gemiddeld net lekker omlaag. In het voormalig station van Massilly is een puik openbaar toilet.
Châlon-surSaône
Bij Châlon hebben we niet de gids gevolgd. Aan het eind van de tot Voie Verte omgebouwde voormalige spoorbaan, op km 26.8 van de gids staat een bewegwijzering naar Canal du Centre. Die gaat, aan het einde van Av. Des Charrreaux links af, over een fietspad, in een grote boog meer westelijk. Halverwege net na een viaduct (was het over de spoorbaan of over de D906?) houdt het fietspad ineens op en moet je lopend oversteken. Aan de andere gaat de bewegwijzering door. Het kan zijn dat er een bord stond, maar ik heb het niet gezien. Op de terugweg reed ik er wel bijna tegenaan. Verder bestaat de bewegwijzering uit bordjes met de tekst ‘Canal du Centre’, Voie Verte pijlen, soms op het asfalt de naam van een plaats, soms alleen maar pijlen op het asfalt. Zo moesten we bij een smalle metalen brug hard in de remmen om ‘pats’ rechtsaf, over die smalle brug de richting Chagny te volgen. Bij Rue des Tilleuls, op 22.4 km van de gids, komt eea weer bij elkaar.
Ondersom, richting het zuiden is steeds Cluny aangegeven.
Let op, als je de andere kant op fietst, richting Cluny, en dan linksaf Rue des Tilleuls in wil, moet je ruim van de voren terug geschakeld hebben. Het is, om de hoek, ineens onverwacht flink steil. Wij waren volledig verrast.
Tot Santenay volgt de route het jaagpad langs het Canal.
Het traject Santenay – Dijon gaat mooi echt door de wijngaarden. Toen wij er fietsten werden net de druiven geplukt. Busladingen plukkers werden her en der aangevoerd. Zo ver je kon kijken stonden bussen en busjes. Je kon de alcohol al ruiken. Hier en daar was de route geblokkeerd en zochten we onze eigen weg over vaak zeer brokkelig asfalt.
De route gaat over de flanken van de bergen, bij elk dorpje gaat de route dan tegen de berg op om een klein stukje door het dorp te gaan en dan weer terug omlaag. Omdat het wat regende, grauw en grijs was hebben we een paar dorpjes overgeslagen.
Meursault: Geplande camping ter plekke afgekeurd.
Het eerste doel van onze tocht was de camping Huttopia in Meursault. Heel slecht!.
Dom en niet denkend personeel bij de receptie. Wisten niet of er stopcontacten in het sanitair waren om onze eBikes op te laden. Electra was €6,==, ook als we verder niks ervan zouden gebruiken. Op iedere andere camping werd ons helemaal niets in rekening gebracht als we alleen electra nodig hadden om de eBikes op de laden. Het aangegeven plaatsje was een sortement drommedaris bobbel. Een te heet gewassen en gekrompen koepeltent kon er misschien op staan. Pal eromheen een helling van 100%. Ik hou van mijn schatje, maar om haar de hele nacht vast te moeten houden omdat ze anders de helling afrolt is me ietwat te veel gevraagd. Onze eBikes weigerden te blijven staan, draaiden weg of vielen om. Toen we rondkeken zagen we dat ook de caravanplekken klein waren. Te klein om een luifel uit te zetten. Het was de duurste camping die we in 2022, we kamperen het hele jaar, zijn tegen gekomen. We hebben ons geld terug gevraagd, na veel gedoe ook gekregen en zijn 20km doorgefietst naar Beaune.
Beaune, gekampeerd
De bewegwijzerde route gaat aan de west kant aan Beaune voorbij. Door het doorfietsen even goed te plannen kan je zo uit komen dat je de weg kruist die aan de voordeur van de camping voorbij komt. Daar rechtsaf dus en dan even volhouden.
Hier een veel aangenamere ontvangst. Geen gedoe over betalen voor de electra, maar er werd wel zorgzaam gevraagd of we een verloopstekker hadden, anders konden we er een van de receptie lenen.
We kregen een puik plaatsje. Een beetje een uithoek, dus rustig!. Een beetje te krap en moeilijk in te komen voor een camper. Maar voor ons trekkerstentje en 2 eBikes meer dan ruim en prachtig.
Goed restaurant, wel op tijd reserveren want ze doen 2 zittingen en die zijn allebei volgeboekt.
Dijon
De route gaat zeer simpel door Dijon. recht-toe-recht-aan lekker omlaag. Een paar kilometer voordat je linksaf de Quai Navier op moet (lopend oversteken er is niet in voorzien dat fietsers linksaf willen) is er heel handig een Lidl.
Hier begint de route vele vele kilometers het jaagpad langs de canals te volgen.
Het was ons te saai. Vele, vele kilometers weinig tot geen uitzicht, alleen het Canal, het jaagpad en aan de zijkant hoge bomen of een bergwand.
Er was zeer weinig verkeer op de Canals.
Ste.-Marie-sur-Ouche, gekampeerd
Kleine camping, beheerder (m/v) komt aan het eind van de dag de administratie doen. Leuke plaatsjes voor je tent, maar de grond is kei hard. De vorige gebruikers van ons plekje hadden een fraaie in-timmer-kei laten liggen. Je kan bij de receptie geen brood voor de volgende ochtend bestellen.
Pouilly-en-Auxois
Bij de kruising met de A38 is het even opletten. Ja, je moet even een stukje pal naast de A38.
Verder fiets je pal, maar dan ook pal, bovenop de tunnel. Het lijkt er hele stukken op dat het Canal niet ‘door’ de grond gaat, maar overkapt is. Je rijdt pal langs de ventilatieschachten. Pas bij het plaatsje is het echt een tunnel ‘door’ de grond.
Vlak voordat je Pouilly-en-Auxois, vlak bij de uitgang van de tunnel, weer uit rijdt is er 20 meter rechts van de route een Brasserie en nog weer 10m verder een Boulangerie. De laatste sluit om 12uur, de eerste gaat om 12uur open voor de lunch. Een kwestie van goed plannen dus!
Veneray-les-Laumes, gekampeerd
Een goede Municipal met grote plaatsen en een fraaie slechtweer ruimte. Zeer behulpzame beheerder. De Super U is een paar minuten fietsen, bijna recht, naar het oosten.
Tonnere, gekampeerd
Camping Municipal, heel goed, mega grote plaatsen
Het enige restaurant dat ons wat leek was le P Tit Gourmet (nee geen tiepevaut!) Rue François Mitterand op een paar minuten van de camping.
De Auchan is wat verder weg (ten zuiden van de camping).
Na Tonnere is er veel meer verhard dan de gids doet vermoeden
Migennes, gekampeerd
De gids stuurt je door een voetgangerstunnel onder het spoor en station. Als je aan komt fietsen lijkt het erop dat je alleen via de noordzijde van het Canal over de toegangsbrug bij die tunnel kan komen. Fietsend op de zuidzijde zijn we dus terug gegaan om het op de noordzijde te proberen. Om dan, eenmaal op de toegangsbrug tot de ontdekking te komen dat we vanaf de zuidzijde ook met een fraaie slinger erop hadden kunnen komen.
De voetgangerstunnel is een ramp voor bepakte fietsen. De geul voor de fietswielen ligt onder de leuning. Een niet bepakte fiets moet je al heel schuin houden, maar een bepakte bijna horizontaal. Wij zijn er met de hulp van een stevige fransman zonder al teveel geschuur langs de muur doorheen gekomen.
Daarna hoorden we dat we beter een paar honderd meter hadden kunnen doorfietsen en dan over een brug in de D43 over het Canal hadden kunnen rijden.
De voetgangerstunnel vermijden!
De camping is OK, erg oninteressant, niet veel tentveldjes, meest huisjes.
Na Migennes volgt de route de Yonne, heerlijk, eindelijke weer uitzicht, brede rivier, boerderijen.
Auxerre
Hier en daar is de route, als het je nog niet weet, wat lastig te volgen. Er is een fraaie boulevard voor fietsers en voetgangers aangelegd. Gewoon hierover pal naast de Yonne gaan rijden.
Vlak voordat je Auxerre weer uit rijdt wordt het interessant.
Er is een fietssluis waar je met geen mogelijkheid doorheen komt. Het klap-draai-ding is te klein voor een fiets. Er naast is een soort ik-hou-alles-tegen-behalve-een-strakke-mountainbike geval. Je komt er niet doorheen zonder je voor en achter tassen van je fiets te halen. De voortassen hangen te laag, de achtertassen zijn te breed.
Tja dat is wel even gedoe met 2 vol bepakte eBikes.
Vriendelijke wandelaars vertelden dat je 50meter terug gewoon over een betonnen brug over een zijkanaaltje kan fietsen, dan met een boog rond het sluiswachtershuisje en dan kwam je zo pal voor die mountainbike-filter weer op het pad daar. Die route is breed genoeg voor een heel peloton eBikers, dus waarom die doorwrochte eBike-vanger?
Châtel-Censoir, gekampeerd
Fijne camping pal aan de route en het Canal. Én aan de Yonne, waar je zo in kan stappen en zwemmen. Het sanitair is simpel en ok, er is een wasmachine.
Net zoals veel Franse dorpjes kan je zien dat er veel leegloop is. Er is een Boulangerie en een Proximarché met onbegrijpelijke openings- en sluitingstijden, het lijstje met de openingstijden komt kennelijk uit betere tijden.
L’ Étape des Gourmets, pal tegenover de camping, maar wel aan de andere kant van de sluis en spoorbaan, heeft een prettige embiance en een puike lunch. Telefonisch reserveren, soms nemen ze de telefoon niet op, later weer proberen.
Chaumot. gekampeerd
Camping de l’Ardan, Nederlandse eigenaren, dus veel avontuurfobe Nederlanders. Ok camping.
We zijn achterstevoren gaan staan, met het zicht op de heuvels. Natuurlijk waren wij er net de dag van de week dat de Bistro gesloten was.
De campings in La Collancelle en Bazolles hebben we overgeslagen vanwege de bar slechte reviews. Toen we er voorbij fietsten heerste er de zelfde naargeestige sfeer als een shutdown skidorp buiten het seizoen.
Cercy-la-Tour, overnacht in een chalet.
Winderige en onaantrekkelijke camping. We hebben er één van de twee chalets genomen.
Tegenover de camping, net aan de andere kant van de rivier, op 10minuten lopen, is een Pizza.
De bakker in het dorp was gesloten. In een zijstraat van de D10, Av. Louis Coudant, naar het zuiden is La Huche A Pain
In Champvert buigt de route naar het zuiden langs de Loire. Ook hier weer fijn ruimte en uitzicht.
Wij vonden, als ervaren langeafstandsfietsers, het stuk naar Bourbon-Lancy, met name in tegengestelde richtig niet voor iedereen te doen. Met kinderen is dit niet leuk.
Bourbon-Lancy
Het is even zoeken. Vanwege de verse fietspaden is het er anders dan je zomaar denkt en ziet.
Digoin, gekampeerd
De camping valt heel erg tegen, als je afgaat op de website. Het is er super hobbelig, zowel het pad door de camping (caravans raken het asfalt) als de plaatsjes. De grond is kei hard. We hebben een hamer geleend van de buren. Er zijn wel wat sappiger plaatsjes hoger aan de rand, maar die zijn rondom onbeschut en pal aan een voet/fietspad.
Er zijn te weinig WCs, alles is zwaar verouderd en onaantrekkelijk.
De eigenaar of beheerder was, op plaatsje 1, bezig een gammele en gare camper op te knappen en liet hele tijden de luidruchtige en stinkende diesel ronken.
Brood is er bij de receptie in de ochtend eigenlijk voor trekkers veel te laat.
Google maps kan je een achter-om fietsroute naar de ALDI geven. Daar kan je net even terug en dan pal na de overweg linksaf, zo weer op de route komen.
Palinges, gekampeerd
Meer dan uitstekende camping, met een hele rij plekjes speciaal voor trekkers op de fiets. Elk plekje een picnictafel, stopkontakt, een (nog te jonge) boom voor schaduw, een rek om fietsen tegenaan te zetten en een waterkraantje dichtbij.
De pergola’s moeten nog begroeid worden.
De receptioniste was niet zo slim, hoewel wel duidelijk in fietskleren, met fietshelmen op en de eBikes pal voor de deur parkeerden wees ze ons, op de grote plattegrond op de muur, niet even waar de speciale trekkers veldjes zijn.
Het is even zoeken, want de plaatsjes liggen iets omhoog, het paadje er naartoe wat verborgen en achter dichte bosschages. Maar dan heb je ook wat. Oa gezelschap van een ezel die om appels komt bedelen.
Montchanin
Bij Montchanin zou de route volgens onze gids onverhard tussen het Canal en een meer gaan. Om het meer gaat nu een bewegwijzerd fraai pad met asfalt en picnictafels.
Let op: Even voorbij Montchanin, bij St.-Juien-sur-Dheune gaat de gpx track die wij hadden, rechtsaf door de heuvels, in plaats van rechtdoor de gids, EV6 en V51 te volgen. Pas bij St.-Leger-sur-Dheune komt het weer bij elkaar. Deze gpx track vermijdt dan een saai stuk over de brede D974, maar het is wel meteen pittiger en om. Er zijn meerdere gpx tracks te vinden op het internet, ik weet niet meer welke wij gebruikt hebben.
Changy, gekampeerd
Goede camping. Met enkele veldjes voor trekkers. Deze zijn volledig omringt door hoge dichte heggen en geven een opgesloten gevoel. Ook willen ze hier meerdere tenten op zetten, maar met 2 tentjes, fietsen en als je dan nog enigszins prive bij je tentje wilt zitten is het echt al te klein.
We wilden een normale plek, nr 75. We zagen de gardienne met een bos sleutels lopen. We willen graag déze plek, nr 75. De gardienne keek moeilijk en wilde ons naar zo’n micro plaatsje sturen, want ze wilde grotere plaatsen openhouden voor grote campers die mogelijk later komen.
HO! Wij zijn met een tent en zorgen er daarom altijd voor om, voor een goed plaatsje met schaduw, op tijd op de volgende camping te zijn. Ook betalen we voor een plaatsje net zoveel als ieder ander, dus iemand die misschien, mogelijk, maar misschien, mogelijk ook niet, aan het eind van de dag komt heeft niet meer recht alleen omdat z’n camper groter is.
Ok we mogen 75 hebben en kunnen als we geïnstalleerd zijn inschrijven.
Het is een ANWB camping dus het is bom vol met Nederlanders.
Wij hebben deze route met onze ligfietsen gedaan eind augustus, begin september 2022. Ofschoon de route ook in Frankrijk aardig gepromoot wordt, valt op dat er sinds 2000 weinig aan voorzieningen is gedaan. Er staan mooie promoborden langs het kanaal, maar openbare toiletten of goede rustplekken zijn dungezaaid. De route is goed bewegwijzerd op diverse manieren: Tour de Bourgogne, Voie Verte, La Loire en Bourgogne, etc. Wij hebben de route “tegen de richting in” zoals beschreven gefietst, zonder routeboekje, maar met GPS.
Augustus is traditiegetrouw vakantiemaand in Frankrijk, waardoor veel zaken “fermé” waren, ook al staat aangegeven dat het open zou zijn. Dus als je inkopen kunt doen, doen! Je kunt lang niet overal pinnen en in kleinere dorpjes zijn vaak geen geldautomaten. Door personeelstekorten zijn veel zaken of pas ’s avonds open, of bv vanaf donderdag (ook al staat het anders op een website). Er zijn voldoende campings langs de route en daar hebben wij onze route op afgestemd. In totaal hebben we er 11 dagen over gedaan. We hebben de auto achtergelaten op de camping in Vermenton, iets onder Auxerre, waarvandaan je makkelijk op de route komt. Dijon hebben we overgeslagen. Daarvoor zijn we vanuit Pouilly-en-Auxois rechtstreeks naar Beaune gefietst wat een heel mooie route was. Beaune is erg druk zomers en op de camping zijn niet veel trekkersplaatsen. Als je daar in het hoogseizoen wilt overnachten zou ik adviseren om een plekje te reserveren. Campings die eruit springen wat mij betreft: Pouilly-en-Auxois: mooie groene camping, leuk jong echtpaar, runt ook het restaurantje. Palinges: apart gedeelte voor fietsers met uitzicht, bar en mogelijkheid om iets te eten. Décize: mooie grote camping met voldoende voorzieningen voor fietsers. Clamecy: ligt mooi langs het kanaal, overdekte voorzieningen en mogelijkheid om in een “pod” te overnachten.
Al met al was het een mooie tocht; ik vond het zeker niet saai – er is veel te zien langs de kanalen en de route.
We hebben deze route in 2018 gefietst. Gestart vanuit auxerre. Auto konden we achterlaten bij eerste hotelletje. Echt een hele fijne route om te fietsen. Je fietst het grootste gedeelte over de jaagpaden langs de rivieren. Onderweg steeds een een hotelletje geboekt. Rondleiding gedaan door een wijnhuis en een extra nachtje in dyon doorgebracht bij een b en b midden in het centrum.
Echt een prachtige route. We hebben hem met die extra nacht in 1 week gefietst
Hallo,
Ik ben benieuwd naar de naam van dat hotel waar jullie de auto mochten achterlaten. Wij doen dat namelijk ook altijd op die manier. Dit jaar willen wij mogelijk deze route gaan fietsen eind juli/begin augustus.
Groet, Jolanda
In juni (2019) fietsten wij het ‘Rondje Bourgogne’ en Camping Au Bois Joli in Andryes was ons beginpunt (en eindpunt). Tegen een kleine vergoeding mochten wij tijdens onze fietstocht, onze auto op een veilig plekje op deze camping laten staan zodat wij zorgeloos op pad konden gaan.
Wij hebben bijna de hele route gefietst, alleen Dijon hebben wij overgeslagen. In plaats daarvan zijn wij vanaf Santenay over een stukje voormalige spoorweg tot Nolay gereden. Daarna waren wij op ons zelf aangewezen en ging het de rest van de dag op en neer met korte, maar flink steile stukken en afdalingen. Ook dit was een mooie tocht door verschillende kleine, oude dorpjes en de uitzichten onderweg waren prachtig. Uiteindelijk kwamen wij vlak voor Pouilly-en-Auxois weer op de route.
Zoals gezegd hebben wij verder de route gevolgd, wij reden op onze GPS maar het boekje was een welkome aanvulling met veel achtergrondinformatie waar wij onderweg ook veel plezier aan hebben gehad.
Gedurende de tocht was het nog heerlijk rustig (nog geen hoogseizoen) en op sommige stukken kwamen wij geen mens tegen. Het noordelijke gedeelte van de route kent nog wat onverharde stukken/single tracks maar is ook prima te rijden, in Migennes hebben wij alleen nog even geworsteld met de stationstrap en moesten wij de fiets naar beneden tillen.
Uiteindelijk zijn wij na 9 fietsdagen weer bij ons beginpunt teruggekeerd.
Wij kijken met veel plezier terug op de tocht, vooral door de mooie route en natuurlijk ook door alle bijzondere ontmoetingen onderweg.
Eventueel voor een impressie van onze tocht zou je even een kijkje op onze website kunnen nemen: Fietsen in Bourgondië
Goeiemorgen Ronald en Sheila,
Wij zijn twee belgische koppels van half de vijftig, en zijn zopas begonnen met de voorbereidingen van onze fietsvakantie in Bourgogne in juli. We ondervinden momenteel nogal wat problemen om B&B’s te vinden. We vragen ons ook af of er voldoende winkels zijn onderweg om onze voorraad eten en drinken aan te vullen? We kwamen uit bij jullie reisverslag, en vroegen ons af of jullie misschien nog tips hebben voor ons? Alle goede raad is welkom!
Vele groeten,
Johan en Greet
Kris en Geert
Wij reden in 2016 deze route, zie hier ons fotoverhaal: Tour de Bourgogne à vélo 2016
In 2015 deze route gereden. Lees alles op: Fietsen in Bourgondië 2015