Spring naar content

Voor- en natransport

Fietstransport naar de route (of naar huis)

Situatie per oktober 2024

Het gebeurt niet vaak dat fietsers zowel heen als terug naar Nederland fietsen. Voor het transport terug naar huis of naar de eindbestemming (als je de route terug wilt fietsen) is op onze website bij de meeste routes of in de routegidsen informatie opgenomen over de mogelijkheden. Fietsers zelf kunnen helpen deze informatie actueel te houden door ervaringen te delen op onze website via het Contactformulier (kies bij onderwerp voor Fietstransport) of ons Forum. En we raden je aan om ook eens te kijken op andere sites, bijvoorbeeld die van de Fietsvakantiewinkel, De Wereldfietser en van De Vakantiefietser.

Naast de mogelijkheden om je fiets in internationale treinen mee te nemen, bestaat er een netwerk van fietsbussen in de zomer, varen er tal van veerboten en is er een aantal transportondernemingen die je fiets en bagage apart vervoeren. Natuurlijk is het vliegtuig ook een (nogal milieuonvriendelijke) optie en tot slot kun je ook met de auto gaan. Hieronder bespreken we alle, ons bekende, mogelijkheden en knelpunten. We zullen deze informatie regelmatig updaten om de informatie actueel te houden. We hebben ook gebruik gemaakt van de vele ervaringen van fietsers die we de afgelopen weken hebben ontvangen. Nieuwe ervaringen blijven welkom via ons Contactformulier – Fietstransport !  

Trein

Fiets Mee was een organisatie gespecialiseerd in het boeken van treinreizen met de fiets door heel Europa. Helaas is Fiets Mee recent definitief gestopt met zijn activiteiten. (NB: In het laatste nummer van Fietsplan (zomer 2024) stond abusievelijk dat Fiets Mee weer gestart is, dat is helaas niet het geval)

Het boeken van een treinreis met de fiets kan voor veel landen in Europa nog wel bijv. via de treinplanner van de Deutsche Bahn of van de Oostenrijkse Spoorwegen. Helaas is het in sommige landen, waaronder Spanje en soms ook Frankrijk, erg lastig om je fiets mee te nemen. Zie overzicht in het kader. Het lukt vaak wel in de interlokale treinen, maar internationaal verkeer en reserveren daarvoor is lastig. Een alternatief is dan om je fiets en bagage te laten vervoeren door een transportbedrijf (zie hieronder). Als je geen fiets mee hoeft te nemen kun je je treinreis boeken bij de Treinreiswinkel of via de app “trainline”.

Nachttreinen rijden gelukkig weer steeds vaker. Voor actuele informatie kun je kijken bij de Treinreiswinkel of Noord West Express . Niet altijd is duidelijk of de fiets mee kan en onder welke voorwaarden, dus check dat goed bij boeken.

Hieronder volgt kort informatie over de actuele situatie voor een aantal landen (oktober 2024). Gedetailleerde informatie per land is te vinden in het goede, uitgebreide overzicht dat Bert Sitters van de Wereldfietser heeft gemaakt over fiets mee in de trein in Europa.

Goed

  • Denemarken:
    Veel fietsplekken en in de zomer een goed werkend reserveringssysteem. De Deense treinen nemen vanuit Kopenhagen fietsen mee naar diverse bestemmingen in Zweden, onder andere Göteborg, Kalmar en Karlskrona. Je kunt ook uit- en instappen op een onderwegstation.
  • Zwitserland:
    Veel fietsplekken en een goed werkend reserveringssysteem
  • Oostenrijk:
    Binnenlands goed. Op de verbindingen Duitsland <> Wenen te weinig fietsplekken.
  • Duitsland:
    Veel treinen met veel fietsplekken. Nadeel: vertragingen zijn niet ongewoon. In de nieuwe Duitse ICE’s zijn (na lobbywerk) fietsplaatsen. Vanaf 13 augustus 2024 rijden deze nieuwe treinen ook tussen Amsterdam en Frankfurt. In de ICE van Brussel, Luik, Aken, Keulen en Frankfurt kunnen vanaf 8 augustus 2024 al fietsen mee. Vanaf 15 december 2024 kan de fiets ook mee in de directe ICE van Amsterdam naar München. Voor meer informatie klik hier.
  • Luxemburg:
    Alle treinen hebben fietsplekken, fietsen mogen gratis mee binnen Luxemburg.

Gemiddeld

  • Nederland:
    Op alle binnenlandse treinen mogen fietsen mee. Bij NS relatief weinig plekken per trein voor een fietsland als Nederland. Je mag je fiets alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 06.30, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.
  • België:
    Op alle binnenlandse treinen mogen fietsen mee. Bij sommige treintypes moet het fietsgedeelte geopend/gesloten worden door de conducteur – bij overstappen niet handig. Vanaf 15 december 2024 kun je met de Eurocity Direct naar Brussel. Sneller, maar ook met meer ruimte voor de fiets (12 plekken per trein). Voor meer informatie klik hier.
  • Frankrijk:
    Alle regionale treinen nemen fietsen mee. Enkele type’s TGV ook, deze rijden voornamelijk op de verbindingen Parijs <> West / Zuid-West, Parijs <> Straatsburg en Parijs <> Lyon. Naar het zuiden (Perpignan, Nice) niet.
  • Noorwegen:
    Fietsen mogen in alle treinen mee. Er rijden alleen weinig treinen. Treinen naar het noorden zijn verouderd en onbetrouwbaar (regelmatig defect)
  • Polen:
    Fietsen mogen op vrijwel alle treinen mee met reservering. Erg korte boekingstermijn: 30 dagen binnenlands / 60 dagen internationaal. Internationaal enkel bij Poolse loketten of telefonisch bij Duitse spoorwegen te koop.
  • Italië:
    Vrijwel alle regionale treinen en alle Intercity treinen (overdag, geen nachttreinen) nemen fietsen mee.

Slecht

  • Spanje:
    Alle lange afstandstreinen nemen geen fietsen mee. Enkele Media Distancia treinen wel, maar dit is zeer lastig om te boeken.
  • Zweden:
    Alle lange afstandstreinen nemen geen fietsen mee. Enkele regionale vervoerders accepteren wel fietsen, zie daarvoor de site www.cykelframjandet.se/information-in-english/bikes-on-swedish-trains .
  • Kroatië en Slovenië:
    Slecht netwerk en weinig treinen. In Kroatië nemen slechts enkele treinen fietsen mee. In Slovenië meer, maar treinen rijden onregelmatig en zijn langzaam.

Groot-Brittannië en Ierland

Informatie over het meenemen van fietsen in Groot-Brittannië is te vinden op de website van National Rail, in Ierland op de website van Irish Rail.

Alleen fiets- en bagagevervoer

Als de fiets niet mee kan in de trein of als je daarvan onderweg geen last wil hebben, kun je je fiets en bagage laten vervoeren door een gespecialiseerd transportbedrijf. Camino Fietstransport (naar of van Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië) is een bekende en daarmee hebben veel fietsers al goede ervaringen opgedaan. Je fiets wordt thuis opgehaald en vervoerd naar een hotel in de plaats waar je naartoe wilt of andersom. Ook kun je terecht bij Care4Luggage (vervoer fiets en bagage), die vervoer biedt naar alle bestemmingen in Europa. Een fietser uit België heeft goede ervaringen met het bedrijf Driesco. Zij vervoeren fietsen (ook e-bikes) tussen België en Spanje. Uiteraard kunnen pakketdiensten als UPS of DHL ook fietsen vervoeren, maar daarmee zijn de ervaringen beduidend slechter. Bovendien is daarbij vaak demontage nodig.

Bus

Voor bussen met fietstransport kun je gebruikmaken van het lijnnet van FlixBus. Een Duits bedrijf, met lijnen in een groot deel van Europa (ook naar Nederland). De ervaring leert dat je lang van tevoren moet boeken, maar dan gaat het meestal goed. Het aantal plaatsen in of op de bus is zeer beperkt en e-bikes kunnen niet mee. Zie www.flixbus.nl/service/fiets-in-de-bus

Er zijn ook speciale fietsbussen die, meestal in het hoogseizoen van april tot oktober, pendelen tussen diverse plaatsen in Nederland en Zuid- en Midden-Europa. Dit is een comfortabele en vrij zorgeloze manier van reizen. De bussen zijn vrij luxe en hebben diverse voorzieningen aan boord. De fietsen kunnen in een aanhanger achter de bus. Fietsbussen kun je boeken bij de Fietsvakantiewinkel of bij Cycletours  Alle fietsen (ook e-bikes, tandems en fietskarren) kunnen (soms tegen extra kosten) mee. Je moet wel je voordragers los maken. Van juni tot en met augustus rijdt er een fietsbus tussen Münster in Westfalen via Bremen en Hamburg naar Idre in de Zweedse provincie Dalarna. Zie www.bike-und-bus.de

Soms kan de fiets onderweg ook in een gewone lijnbus, maar dat hangt vaak af van de chauffeur en uiteraard van de ruimte onderin.

Veerboten

De veerboot of ferry is een fietsvriendelijk vervoermiddel. De fiets kan altijd mee, ook e-bikes, en demonteren is niet nodig.  Vaak mag je als eerste op en van de boot. De kosten voor het meenemen van een fiets zijn laag, variërend van gratis tot enkele tientjes. Het duurst in onze verkenning is de ferry van Bilbao, Spanje naar Engeland vv (€75).

Voor de routes naar Engeland en Ierland staat alle informatie over fietsvervoer keurig bijeen op www.cyclinguk.org/article/guide-taking-bike-ferry.

Leuk artikeltje over talloze ferry’s in Noord-Europa van Noorwegen tot Estland: www.icebike.org/norway/#Ferries_in_northern_Europe.

Interessant filmpje (15 min) van een gezin met jonge kinderen op fietsvakantie op allerlei ferry’s. Van genieten tot (klein) leed. www.youtube.com/watch?v=9jIn9gi-O68.

De veerboot maakt soms minder bekende routes mogelijk. Wat te denken van Noord-Spanje (Bilbao, Santander) via Engeland (Portsmouth) naar Nederland? Of van Barcelona via Sardinië (Porto Torres) naar Midden-Italië?

Wanneer je een veerboot boekt, moet je altijd bij boeking aangeven dat je een fiets hebt, zelfs als er geen kosten voor fietsen zijn, aangezien voor de fietsen mogelijk een instapkaart nodig is. Bij online boeken is het vaak niet mogelijk of onduidelijk om een fiets mee te boeken. Het advies is om voor de zekerheid met de maatschappij te bellen daarover.

Doorgaans staat de fiets onderweg veilig, omdat het autodeck gedurende  de reis afgesloten is. Vaak zijn er bevestigingsmiddelen om de fiets aan de wand vast te maken, zodat hij niet omvalt.

Er zijn talloze websites die boekingen voor internationale ferry’s verzorgen. Zoveel dat je gemakkelijk het overzicht verliest. Een betrouwbaar en aanbevelenswaardig bedrijf is Overtocht.nl. Voor een klein bedrag boeken zij jouw overtocht, met fiets.

Auto

Vaak kiezen mensen ook voor vervoer met eigen auto met fietsdrager, rijden naar een bestemming en fietsen dan een rondje of keren met de trein terug naar de auto. Als je fiets niet mee kan in de trein, kun je overwegen om hem op het eindpunt, op een veilige plek, te laten staan en later op te halen met je eigen auto. Daar zijn natuurlijk allerlei varianten op te verzinnen, bijvoorbeeld dat één persoon met de fietsen achterblijft op de startlocatie, terwijl de ander met de auto naar de eindbestemming rijdt om de volgende dag met de trein terug te keren naar het startpunt. Nog een mogelijkheid is om op het eindpunt een auto te huren, die je op de plaats waar je eigen auto staat kunt achterlaten (Rent&Drop in Frankrijk of Onewayrental bij een van de grote verhuurbedrijven).

Belangrijk is natuurlijk altijd dat je de auto op een veilige plek voor langere tijd kunt parkeren. Daarvoor kun je vaak terecht bij een camping of hotel, meestal tegen betaling. Ook zijn er, meestal in de buurt van een vliegveld of aan de rand van wat grotere steden, langparkeerplekken waar je een plek kunt reserveren. Het is niet verstandig om je auto gewoon ergens in en straat voor langere tijd te laten staan.

Vliegtuig

Bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen en tijdige reservering kun je je fiets in het vliegtuig meenemen, mits je hem volgens voorschriften verpakt. Momenteel schrijven ongeveer alle vliegmaatschappijen voor dat de fiets in een doos verpakt moet worden. Zo’n doos kun je kopen op Schiphol bij het bagagedepot.  Hoe je dat doet, wordt heel helder beschreven op de website van De Vakantiefietser. In het buitenland kun je het beste een fietsenmaker/-verkoper zoeken. Die hebben meestal wel een doos voor je staan, of krijgen er een paar binnen enkele dagen in huis. Soms moet je wat zoeken, maar het lukt (bijna) altijd. Een fietser vertelde dat hij een hele zwik kartonnen dozen en een rol tape bij een supermarkt kreeg en daar een mooie doos van maakte. Zorg altijd dat je wat tape en tie-rips bij je hebt en zoek als het kan wat schuimplastic om je fiets te beschermen.

Voor je bagage is het heel handig om een lichtgewicht flightbag te kopen waar je alle fietstassen kunt opbergen voor de reis.

LET OP: e-bikes mogen niet mee in het vliegtuig!! Maar sowieso proberen we natuurlijk zo weinig mogelijk te vliegen! Dichtbij huis fietsen is zeker zo leuk!!

Fiets meenemen in het vliegtuig
Fiets voorbereiden voor transport in het vliegtuig

Terug naar overzicht fietsvakantietips