Europafietsers stimuleert en ondersteunt sportieve fietsers om meerdaagse fietstochten over de grenzen te maken. Als je het goed voorbereidt, brengen zulke tochten je veel goeds. Dichter bij natuur, cultuur en bevolking, het gevoel van vrijheid en veel meer van nabij zien, ruiken en beleven dan vanuit de autostoel. En bovendien ook nog gezond en goed voor je conditie. Vaak zul je ook merken dat je als fietsreiziger met veel meer respect en gastvrijheid benaderd wordt.

Voor het voorbereiden hebben wij een aantal tips en aandachtspunten voor (beginnende) vakantiefietsers op een rij gezet.

Inhoud:

Voor het eerst op pad  - Waarom fietsroutes  - Welke fietsroutes  - Route en dagplanning  - Heuvels en bergen  - Geschikte vakantiefiets  - E-bike als vakantiefiets  
Gewicht en paklijsten  - Eten en drinken  - Fietsen met kinderen  - Voor en natransport  - Internet onderweg  - Ongemak  -  Fietsonderdelen in alle Europese talen

Voor het eerst op pad

Als je twijfelt, moet je het echt een keer proberen. Je hoeft niet meteen lang en ver weg en een complete fietsvakantie-uitrusting aan te schaffen. Als je niet een te zware fietsroute kiest, kun je ook met eenvoudiger materieel op stap. Ook jouw te fietsen dagafstanden kies je zelf. Een “professionele” uitrusting kun je langzaam opbouwen en vaak kun je ook spullen lenen van andere vakantiefietsers.

Waarom fietsroutes

Het voordeel van het fietsen langs fietsroutes is, dat anderen al de moeite hebben gedaan om interessante paden te ontdekken, die zo autoluw mogelijk zijn en die zo veel mogelijk langs mooie wegen leiden, waar natuur, riviertjes, monumenten en leuke dorpen of steden voor de afwisseling zorgen. Ook wordt bij fietsroutes aandacht besteed aan de mogelijkheden voor overnachten, horeca en het inslaan van levensmiddelen. Een andere bijkomstigheid van het rijden van fietsroutes is, dat je ook regelmatig andere fietsers ontmoet, met wie veelal leuke contacten kunnen ontstaan.

Welke fietsroutes

Er is een keur aan fietsroutes in Europa ontwikkeld, van dichtbij tot ver weg en van licht tot zwaar. Europafietsers spant zich in om een overzicht te bieden van alle interessante fietsroutes vanuit Nederland, die door Europafietsers zelf of door andere routemakers uitgegeven worden. Ook van verbindingsroutes om van de ene naar de andere route door te steken (de zogenaamde Ringen) en routecombinaties te maken wordt door ons een overzicht gemaakt. Van elke route wordt op deze site een korte beschrijving gegeven met foto’s en een kenmerk van de zwaarte. Ook kun je contact met ons opnemen om meer te weten te komen over routes.

Route en Dagplanning

Niemand dwingt je om veel kilometers op een dag te fietsen. De één heeft de persoonlijke voorkeur om vaak op terrasjes en bankjes te vertoeven en regelmatig af te stappen om iets te gaan bezichtigen. De ander vindt het juist lekker om stug door te fietsen en veel kilometers te maken. Je route en dagplanning is ook van een groot aantal andere factoren afhankelijk:

  • Totale route en beschikbare tijd: deel je totale route vooraf al grofweg in, rekening houdend met je behoefte aan rustdagen of dagen dat je bijvoorbeeld een wandeling in een natuurgebied wilt maken of uitgebreider een stad wilt bezoeken. Houd ook alvast rekening met de zwaardere trajecten in de route, de overnachtings(on)mogelijkheden en je planning van voor- en of natransport.
  • Overnachtingsmogelijkheden: sommige routetrajecten zitten ruim in de overnachtingsmogelijkheden, bij andere wordt het nogal eens puzzelen. In bijna alle routegidsjes zijn overnachtingsmogelijkheden in B&B/hotels of campings opgenomen, die vaak via updates op internet actueel worden gehouden. Fietsers die een voorkeur voor kamperen hebben, zullen soms noodgedwongen moeten kiezen voor een alternatief in bijvoorbeeld een B&B of desgewenst wildkamperen, omdat een volgende camping binnen 1 dagtraject niet haalbaar is. Bij last minute boekingen wil de smartphone nog wel eens helpen bij het zoeken naar een overnachtingsalternatief. (bijv. booking.com)
  • Zwaarte route: de zwaarte van de route kan je gemiddelde snelheid flink beïnvloeden:
    • het weer (regen, wind mee of tegen, hitte)
    • het wegoppervlak (strak asfalt, hobbels en kuilen, zanderige of gravelwegen)
    • hellingen en bergen (zie aldaar).
  • Fysieke mogelijkheden: Niet het aantal maximaal af te kunnen leggen kilometers is doorslaggevend voor je dagafstand, maar eerder het aantal uren dat je op je zadel fietsend kunt doorbrengen. Minimaal kun je zo’n 4 uur per dag fietsen. Met enige ervaring is 6 uur haalbaar. De zwaarte van de route bepaalt je gemiddelde snelheid, zodat je op basis daarvan je geplande dagafstand kunt bijstellen (zo tussen de 40 en ruim 100 km)

Calculeer deze factoren van te voren in en plan niet te optimistisch om te voorkomen dat je later in de avond te lang moet doorfietsen.

Heuvels en bergen

Bij het fietsen buiten Nederland kun je regelmatig heuvels en bergen tegen komen. Velen zien daar tegenop, omdat klimmen (veel) extra inspanning kost. Anderen hebben het daar graag voor over, omdat het landschappelijk vaak interessanter is en omdat na het klimmen er ook weer heerlijke afdalingen volgen. Als je echt niet van klimmen houdt, zijn er genoeg mogelijkheden om fietsroutes in Europa met weinig klimmeters te volgen, bijvoorbeeld door de grotere rivierdalen. Bij de kenmerken van de op deze site opgenomen fietsroutes kun je gegevens over de zwaarte van de route vinden. Als je het klimmen niet van te voren uitsluit, kun je met een aantal zaken rekening houden.

  • Trainingseffect: ook ervaren vakantiefietsers hebben met de eerste heuvels aan het begin van het seizoen moeite. Je zal merken dat naarmate de route vordert, het steeds eenvoudiger wordt om de hellingen te nemen. Je lichaam raakt wonderlijk snel gewend aan klimmen en sommigen krijgen daar ook steeds meer plezier in.
  • Klimtechniek: veel Nederlanders hebben leren fietsen op een versnellingsloze fiets en zijn gewend aan fietsen met een lage cadans (aantal omwentelingen die je met je benen maakt) en groot verzet, dus hard trappen. Klimmen vergt juist een hoge cadans (frequentie minstens 60-80/min) met een klein verzet, zodat je op souplesse kunt rijden. Omdat velen dit niet gewend zijn, moeten we dit echt bewust aanleren. Dit geeft uiteindelijk minder knieklachten en een groter uithoudingsvermogen. Forceer je op lange hellingen niet en rust regelmatig even uit. Hou ook met de keuze van de versnellingen op je fiets rekening dat een klein (berg) verzet mogelijk is.
  • Hoeveelheid bagage: bij klimmen gaat de hoeveelheid mee te nemen bagage enorm meetellen. Bij het onderwerp verderop “invloeden op je fietssnelheid” laten we zien wat het effect is.
  • Vochtopname: bij klimmen, met name in de hitte, verlies je nog meer vocht dan anders. Voldoende drinken, vooraf en tijdens je tocht is noodzaak.
  • Afdalen: afdaling is een beloning na het klimmen als je je ook maar realiseert dat je stabiliteit met bagage bij afdalingen meestal minder is, je remweg veel langer en je overzicht over een afdaling met (haarspeld)bochten veel minder.
  • E-bike: steeds meer fietsers kiezen er tegenwoordig voor om met trapondersteuning op fietsvakantie te gaan, omdat ze dan de mogelijkheid hebben om in de heuvels/bergen te kunnen fietsen (zie aparte paragraaf over de E-bike als vakantiefiets).

Een geschikte vakantiefiets

Van een fiets voor een tocht door Europa wordt veel meer gevergd dan je gewone thuis-fiets, je zit er hele dagen op, je neemt bagage mee en de wegen/terrein omstandigheden kunnen heel anders zijn.

Op het gebied van 'voor trektochten geschikte fietsen' is een uitgebreide keuze: niet alleen nieuw (tussen de ca € 1.500 en € 5.500), maar ook tweedehands is veel te koop. Deze fietsen zijn onder de noemer “trekking bike”, “randonneur” of gewoon “vakantiefiets” te vinden. Op een aantal zaken kun je beter goed letten bij aankoop en uiteraard kun je je ook laten adviseren, maar veel is ook afhankelijk van je persoonlijke voorkeur en financiële mogelijkheden.

  • Frame: steviger en stabieler dan standaard en het liefst ook nog zo licht mogelijk. Laat je goed voorlichten over een goed bij jouw lichaamsbouw en favoriete fietshouding passend frame. Daar past ook de keuze van een goed zadel bij, waarbij vaak je eigen ervaring en voorkeur belangrijker zijn dan de theorieën.
  • Stuur: Kies bij voorkeur een stuur, waar je je houding van handen en armen met enige regelmaat kunt wijzigen door middel van “bar-ends” of  door de keuze van een “vlinderstuur”.
  • Velgen: Het met bagage regelmatig over slechte wegen rijden, vraagt extra stevige (holle, gebuste) velgen met robuuste (butted) spaken.
  • Banden: Bredere banden (vanaf 37 mm) vangen beter schokken op en hebben meer grip op onverharde wegen. Steeds meer banden zijn verkrijgbaar met anti-lekbescherming. Houd je banden overigens ook goed op spanning. Banden met de juiste druk (adviesdruk staat op de zijkant van elke band) hebben veel minder rolweerstand dan slappe banden en rijden minder snel lek.
  • Remmen: Terugtrapremmen, trommelremmen en rollerbrakes zijn ongeschikt in heuvelachtig landschap. Het remvermogen is te zwak en bij lange afdalingen lopen ze te warm. Velg- of schijfremmen zijn dan de enige mogelijkheid. Bedenk dat bij velgremmen ook de velgen na verloop van tijd gecontroleerd moeten worden op slijtage.
  • Versnelling: Een uitgebreide versnelling is onmisbaar op een vakantiefiets. Bij steile klimmetjes is een klein verzet (met de mogelijkheid van minstens 1:1 = voortandwiel is even groot als achtertandwiel) aan te bevelen. Een goede derailleur van 3x8 of 3x9 versnellingen is tegenwoordig standaard en voldoet in de praktijk prima als je je voor-en achterderailleur goed afgesteld weet te houden. Er zijn ook toerfietsen te koop met een geïntegreerde versnellingsnaaf met 7 of 8 versnellingen. Ze zijn simpel in gebruik en vergen bijna geen onderhoud. Deze voldoen goed op de wat vlakkere routes, maar schieten te kort bij wat steilere hellingen. Beter presteren de Alfine 11 en de traploze NuVinci naven. Ideaal in onderhoud en versnellingsbereik is de Rohloff naaf met 14 versnellingen. Deze naaf is echter zeer kostbaar (ca € 950) en wordt vooral gebruikt door vakantiefietsers die zeer regelmatig op pad gaan.
  • Fietstassen en bagagedragers: Selecteer bij de aanschaf van fietstassen op de kwaliteit van de bevestiging. Stabiel en stevig ophangen (klickbevestiging) is vooral van belang bij afdalen en het rijden door kuilen. (ook haken aan de onderzijde ter voorkomen van heen en weer klappen). Waterdichte fietstassen zijn ook heel prettig, maar een stuk duurder. Je kunt ook je gevoelige spullen waterdicht in zakken verpakken. Bagagedragers moeten sterk zijn en stevig te bevestigen aan het frame. Veel achterdragers hebben tegenwoordig een mogelijkheid om de achtertassen lager op te hangen, zodat je je zwaartepunt verlaagt. Let erop dat je bij het ophangen van de achtertassen je hielen voldoende ruimte houden bij het trappen. Voortassen op zogenaamde “lowriders” zijn met name aan te bevelen voor fietsers die ook met kampeer- en kookspullen reizen. Zo kun je je gewicht beter over je fiets verdelen. Een stuurtas is eigenlijk onontbeerlijk als je foto- en waardevolle spullen bij de hand wilt houden en makkelijk mee wilt meenemen bij het (even) verlaten van je fiets.
  • Vering: Niet absoluut noodzakelijk op een vakantiefiets, vooral als je hoofdzakelijk over asfaltwegen fietst. De trillingsreductie van voorvering blijkt tegen te vallen. Je kunt ook kiezen voor dikkere banden die al een deel van de onregelmatigheden kunnen opvangen en/of voor een verende zadelpen, die effectiever de trilling wegneemt (dan bij voorkeur voorzien van een scharnierend parallellogram en elastomeervering, en niet vering op basis van een stang met veer in de buis zelf). Voor- en achtervering zullen ook vaak het rendement van je voortbeweging negatief beïnvloeden omdat een deel van je fietsenergie in het bewegen van de vering gaat zitten.
  • Fietsverlichting: De lichtopbrengst van veel moderne LED voor- en achterlampen is enorm toegenomen. Combineer de voorlamp bij voorkeur met een naafdynamo of een batterij. Velgdynamo’s hebben snel last van een afnemende veerdruk op de band en slippen bij regen al snel door. Een bijkomend voordeel van een naafdynamo is dat er verschillende elektronica hulpmiddelen aangekoppeld kunnen worden om er overdag je smartphone mee te op te laden. 

De E-bike als vakantiefiets

Voor fietsers die opzien tegen heuvels of bergen fietsen of die om wat voor een reden minder in staat zijn langere afstanden te fietsen, kan een E-bike een prima alternatief zijn. Niet elke E-bike is even geschikt als vakantiefiets.

Met name aan de geschiktheid als vakantiefiets (zie ook vorige paragraaf) en actieradius (= de afstand die je op een volle accu kunt afleggen) worden eisen gesteld. Wat betreft actieradius gaat het vooral om de keuze van een zwaardere accu (minstens 400W/h). Ook je eigen fietsgedrag heeft daarop een aanzienlijke invloed. Zo moet je naar vermogen gewoon meefietsen in een licht verzet, vooral in de bergen. Hoe harder je met een zwaar verzet namelijk trapt, hoe meer vermogen de motor gaat leveren en hoe meer stroom hij verbruikt. Rijd je daarentegen in een licht verzet (dan is je pedaaldruk lager), dan help je goed mee en kost dat minder stroom. De afstand berg af kost geen stroom, zodat de extra stroom die je bergop gebruikt hebt, grotendeels weer gecompenseerd wordt. Kies ook steeds voor de laagst mogelijke stand van trapondersteuning, Bij verstandig gebruik van je E-bike kun je met bagage ook in heuvelachtig landschap zeker zo tussen de 80 en 110 km per volle accu fietsen.

Wind-tegen kost echter veel stroom als je hard wilt rijden. De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, zodat rustig fietsen met trapondersteuning veel minder stroom kost, dan tegen de wind in racen. In dat geval rijd je je accu snel leeg. Het is ook handig als je je accu los van je fiets kunt opladen, zodat je die onderweg in een café of ‘s nachts bij de receptie van de camping of B&B kunt opladen.

Probeer bij aanschaf van een E-bike deze fiets vooral ook zonder motor uit. Dan pas kun je de fietseigenschappen echt goed beoordelen. Met motor aan rijdt het meestal wel lekker licht.

Als je regelmatig in de bergen wilt fietsen, kun je beter niet kiezen voor een E-bike met een motor in het voorwiel, omdat het voorwiel op steilere stukken dan vaak de neiging heeft om door te slippen. Van vakantiefietsers met een E-bike hoor je vaak dat ze “alleen het leuke van fietsen” nog beleven. Minpunten van de E-bike echter zijn dat de afschrijving sneller gaat dan die van een “normale” vakantiefiets, het gewicht toch bijna zo’n 8 kilo hoger is en de levensduur van de accu nog altijd een zwak punt van de E-bike is. Niettemin vergroot de E-bike voor velen de mogelijkheid te genieten van prachtige fietsroutes.

Gewicht en paklijsten

Het gewicht van je bagage zo laag mogelijk houden is een hele uitdaging. Vooral bij klimmen telt elke extra kilo. Als je zonder kampeeruitrusting fietst, kun je onder de 10 tot 15 kilo blijven. Fiets je met een kampeeruitrusting en kookspullen komt daar maximaal nog 10 kilo bij. Echte ervaren grammenjagers kunnen ook met kampeerspullen onder de 15 kilo blijven, maar die hebben ook extra geïnvesteerd in een lichtgewicht uitrusting.

Een aantal tips om gewicht te besparen.

  • Kijk bij aanschaf of vervanging van je uitrusting en kleding goed naar lichtgewicht varianten. Er is ook veel verkrijgbaar in minder dure prijsklassen.
  • Reduceer op het meenemen van kleding: meerdere lagen over elkaar vervangen bijvoorbeeld een zware extra trui. Kies “technische” textielsoorten die snel drogen. Zo kun je eenvoudiger iets tussendoor wassen en drogen en hoef je minder mee te nemen.
  • Bij twijfel vooral niet meenemen; in geval van nood kun je ook onderweg nog iets kopen.
  • Pak in met een weegschaal bij de hand, zo kun je vergelijken en eenvoudiger selecteren.
  • Als je met meerdere personen fietst: verdeel kookspullen en algemene kampeeruitrusting over meerdere fietsers, vermijd daarbij doublures van mee te nemen spullen.
  • Als je zonder kampeeruitrusting en kookspullen fietst heb je in principe geen voortassen nodig. Die tassen zelf wegen ook al bijna zo’n 1,5 kilo.
  • Houd in je tassen nog altijd wat ruimte over voor een variabele hoeveelheid voedsel voor onderweg.

Er is een aantal interessante paklijsten op internet (webwinkel.europafietsers.nl/paklijst of www.vakantiefietser.nl), maar bedenk, inpakken van het hele lijstje zonder kritisch selecteren geeft je heel veel bagage. Jij bent het, die echt moet kiezen.

Eten en drinken

Of je onderweg de voorkeur hebt voor horeca of zelf picnicken/koken, besef dat niet op alle trajecten in Europa horeca of levensmiddelenwinkels even rijk gezaaid zijn.
Oriënteer je vooraf op de aanwezigheid daarvan en sla tijdig een voorraadje  in.

Het in voldoende mate voorhanden blijven van drinken is belangrijk, vooral in de zomer en in bergachtig terrein. De behoefte aan vochtinname op hete dagen kan wel oplopen tot 4-6 liter. Zorg voor de montage van voldoende bidonhouders op je fiets. Er bestaan ook houders voor PET-flessen, waarin 1,5 liter mee kan. De flessen zijn ook eenvoudig in te wisselen bij een volgende supermarkt. Licht koolzuurhoudend water smaakt als het warm is overigens beter dan gewoon “warm” water.

Als je lange afstanden fietst, neemt je calorieënbehoefte fors toe en heb je meer behoefte aan koolhydraat-rijk voedsel. Ook onmisbaar voor onderweg is het meenemen van voeding in de vorm van bijvoorbeeld bananen, muesli repen, druivensuiker, zoute pinda’s of noten, die een mogelijke “dip” of een mineralentekort door intensief transpireren kunnen voorkomen/bestrijden of bruikbaar zijn als “noodmaaltijd”.

Fietsen met kinderen

Als kinderen het naar hun zin hebben op langere fietstochten door Europa, dan blijven ze vaak voor langere tijd enthousiaste vakantiefietsers. Een aantal punten is van belang:

  • Begin niet te vroeg met langere fietstochten. Eerst in Nederland kleine stukjes en wat langer ergens blijven, waarbij de wensen van de kinderen vooral centraal staan, zoals ideeën waar naartoe en wat onderweg bezoeken.
  • De tochten langzaam opbouwen via aanhangkar of fietsstoeltje en vervolgens een aanhangfiets om zelf flink mee te helpen trappen of lekker uit te rusten.
  • Probeer ook eens een georganiseerde fietstochten waarbij andere ouders en kinderen meefietsen of organiseer zelf een fietstocht, waarbij je met meerdere gezinnen op stap gaat.
  • Zorg eerst dat kinderen voldoende verkeersinzicht hebben alvorens wat langere tochten te maken.
  • Stimuleer hun initiatief, laat ze vaak voorop rijden en meehelpen de route te vinden.
  • Laat genoeg ruimte voor het ontmoeten en spelen met andere kinderen onderweg. Blijf gewoon een dagje ergens hangen als het erg leuk is.

Zie ook de site www.fietsenmetkinderen.info

Voor- en natransport

Het gebeurt niet vaak dat fietsers zowel heen als terug naar Nederland fietsen. Voor het transport terug naar huis of naar de eindbestemming (als je de route terug wilt fietsen) is bij de meeste routes of in de routegidsen informatie opgenomen over de mogelijkheden voor transport met je fiets. Fietsers zelf helpen deze informatie actueel te houden. Nachttreinen worden steeds schaarser, en rijden niet meer vanuit Nederland. Alleen de Oostenrijkse spoorwegen onderhouden een nachttrein, de NightJet, deze rijdt onder andere vanuit Düsseldorf (bereikbaar zonder overstap vanuit Arnhem of Venlo met regionale treinen). Naast de mogelijkheden om je fiets in internationale treinen mee te nemen (actuele informatie verkrijgbaar bij de Treinreiswinkel), bestaat er een netwerk van fietsbussen in de zomer, varen er tal van veerboten en is er een aantal transportondernemingen die je fiets en bagage apart vervoeren. Goede ervaringen zijn er met Soetens (gespecialiseerd in fietsvervoer), met name voor een groot gebied richting Santiago, Barcelona, Rome en vanaf 2017 ook (1x per maand) naar Sevilla. Heel Europa wordt gedekt door MW Sneltransport, een algemene transportonderneming. Uiteraard kunnen pakketdiensten als UPS of DHL ook fietsen vervoeren, maar daarmee zijn de ervaringen beduidend slechter. Bovendien is daarbij vaak demontage nodig.
Bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen en tijdige reservering kun je je fiets in het vliegtuig meenemen, mits je hem volgens voorschriften verpakt. Géén e-bikes, wegens de accu!
Voor bussen met fietstransport (€9 per fiets) kun je gebruikmaken van het lijnnet van meinfernbus. Een Duits bedrijf, met lijnen in heel Midden Europa (ook naar Nederland).

Internet onderweg

Je tablet of smartphone in het buitenland met internet verbinden, is niet altijd even eenvoudig als je geen mobiel abonnement hebt dat in een buitenlandse datadekking voorziet. In tegenstelling tot veel Oost-Europese landen, waarin veel wifi hotspots en acces points open toegankelijk zijn, verloopt toegang tot internet in veel West-Europese landen moeizaam. Afgezien van hotels (WiFi met wachtwoord zonder betaling) en campings (meestal met betaling), zijn er regelmatig horacagelegenheden met WiFi waar men het wachtwoord desgevraagd aan klanten ter beschikking stelt. Een andere mogelijkheid is om in het buitenland een prepaid data-simkaartje te kopen van enkele Gb’s en als duo simkaart in je smartphone te gebruiken of in een speciaal mobiel accespoint apparaatje (MiFi) te stoppen, die tegenwoordig te koop zijn. Het is verder wachten op de voortgaande harmonisatie afspraken tussen Europese telecom providers om de extreem hoge roaming tarieven voor het buitenland steeds verder te verlagen.

Ongemak

  • Afzien
    Geen fietsvakantie zonder momenten van “afzien”. Tegenvallende zware helling, hele dag regen, langer doorfietsen wegens gesloten camping, pech met je fiets, we maken het allemaal wel eens mee, maar tegen de achtergrond van de hele reis zijn dit toch vaak ervaringen die achteraf in het niet vallen tegen de totale ervaring. In veel gevallen zul je ook merken dat je dan eenvoudig een beroep kunt doen op de hulpvaardigheid van andere vakantiefietsers.
  • Slecht weer
    Het regent zelden de hele dag of dagen achterelkaar. Als je veel op de fiets zit, ervaar je dat het (in Nederland) niet meer dan 6,5% van de tijd regent. Maar toch kan het een keer wel voorkomen en dan zul je je regenkleding hard nodig hebben. In goede regenkleding kun je een dag doorfietsen zonder nat te worden, maar echt leuk is anders.
  • Hitte
    Over het algemeen zijn we daar niet zo aan gewend, zeker als we zonder schaduw ook nog eens moeten klimmen. Afgezien van veel drinken, zijn er aanvullende maatregelen die stevig verkoelen:
    • als je over voldoende bidon water beschikt dat regelmatig over jezelf heen sproeien.
    • een hoofddoek of “Buff” flink nat maken, een beetje uitwringen en om je hoofd plaatsen, gegarandeerd verkoelend voor een flinke periode.
    • je fietsshirt nat maken, een beetje uitwringen en aantrekken. Na de eerste schrik een geweldig middel om ca een uur lang heerlijk verkoelend te fietsen. Zo nodig herhalen.
  • Pech
    Pech is deels te voorkomen als je met een goed onderhouden fiets op stap gaat. Dat betekent dat je derailleur, je balhoofd en je remmen goed zijn afgesteld en je remblokjes, kabels, banden en ketting niet versleten zijn. Dit is al meer dan het halve werk. Als je dit onderhoud zelf niet doet, is zoiets een eenvoudige routineklus voor je fietsenmaker. Verder kun je zelf veel verhelpen als je een basis set gereedschap bij je hebt.  Voor een basis set gereedschap kijk je bij je fiets welke inbussleutel maten en bout/moer maten gebuikt zijn. Bij veel moderne fietsen heb je namelijk alleen nog inbusbouten. Alleen de bij jouw fiets gebruikte maten neem je mee. Verder een schroevendraaier die op de op je fiets voorkomende schroeven past. Tenslotte een lichte bandenplakset, een lichtgewicht fietspompje en een reserve binnenband. Als basis reparatie is het absoluut noodzakelijk dat je een band kunt plakken of je band kunt vervangen. Het is vaak eenvoudiger om een lekke binnenband meteen te vervangen, dan te zoeken naar het lek. Ook is het handig als je je remmen en achterderailleur zo nodig kunt bijstellen. Verder is het ook raadzaam af en toe je imbusbouten en andere bouten en moeren na te lopen of ze nog goed vastzitten. Op slechte wegen wil nog wel iets lostrillen. Bij het echt kapot gaan van onderdelen moet je naar een fietsenmaker. Door de voortschrijdende standaardisatie van de toegepaste onderdelen op Europese fietsen (denk aan Shimano) is relatief veel in het buitenland verkrijgbaar. Bij “specials” is het tegenwoordig gebruikelijk dat de betere fietsenmaker onderdelen opstuurt naar elders in Europa. Betekent wel jezelf een paar dagen op je pechlocatie vermaken. Verder zijn er genoeg andere vakantiefietsers die je graag willen helpen of adviseren als je in de problemen zit.
  • Honden onderweg
    Over het algemeen zitten de honden in West-Europese landen achter een hek of verlaten hun erf niet. Het gebeurt niet vaak dat je echt door zo’n hond (afgezien van irritant geblaf) wordt lastiggevallen. Anders kan het uitpakken met foute hondenuitlaters die hun (“hij doet niks”) hond niet onder controle hebben of de loslopers in de meer Oost-Europese landen. Daar zijn niet alleen schuwe “underdogs”, maar ook agressieve exemplaren. Enkele tips:
    • Actie 1
      weeg af of je sneller bent dan je belager. Dit is zelden het geval. Met bagage en wellicht op een slechte weg in een paar seconden accelereren tot een snelheid boven de 30km/uur is slechts weinigen gegeven. Vluchten triggert een hond sowieso.
    • Actie 1a
      als je een “Dazer” (elektronische hondenafschrikker) gebruikt, kan dit effect hebben (hond deinst even terug) maar succes is niet echt verzekerd.
    • Actie 2
      kijk een hond niet aan, negeer hem eerst en probeer zo onverstoord over te komen en “relaxed” verder te fietsen (ik ben de baas!!, jij doet me niks!!)
    • Actie 3
      (bij de meer underdogs) dreigen of doen alsof je een steen naar hun kop wilt gooien (uiterst effectief). Als je een stok bij de hand hebt of een stevig lange fietspomp ben je ook baas!
    • Actie 4
      (bij serieuze dreiging tot bijten): afstappen en fiets tussen jezelf en de hond plaatsen en achterwaarts lopend voorzichtig afdruipen. Na enige tijd en voldoende afstand nemen heeft dit meestal effect.
    • Actie 5
      (uiterste redmiddel en onconventionele actie): Je fiets neerzetten en ernaast gaan zitten en je klein maken. In hondentermen betekent dit dat je jezelf overgeeft en heeft tot resultaat dat de hond als overwinnaar na verloop van tijd afdruipt.

Fietsonderdelen in alle Europese talen

Download de brochure 'European Cycling Lexicon' (pdf, 2.5 Mb)