Deze route maakt deel uit van: Routes Europafietsers Duitsland Oost Europa

Onbekommerd via bewegwijzerde fietsroutes naar Tsjechië

Praag is schitterend langs de Moldau gebouwd met de Karelsbrug als één van de mooiste bruggen van Europa. Voor fietsers blijft Praag lokken als eindbestemming van een lange fietstocht: langs bruisende rivieren, onneembare vestingen, nostalgische kuuroorden en sfeervolle oude steden. Een mooi traject, steeds weer anders en nog met volop ruimte om je heen.

Landschap, cultuur en historie bieden voortdurend afwisseling. Tastbare herinneringen aan de Romeinse tijd zijn er langs Rijn en Lippe. Langs de Diemel en de Werra liggen verrassend mooie stadjes boordevol vakwerkgevels. Je ziet hier het verschil tussen het voormalige, landelijke Oost-Duitsland en het moderne West-Duitsland. Overal langs de route staan oude kloosters en kastelen, zoals de beroemde Wartburg in het Thüringerwoud en Karlstejn in Bohemen en niet te vergeten de barokke paleizen in Coburg en Bayreuth.

Onderga de vergane glorie in kuuroorden als Frantiskovy Lazne en Marianske Lazne, waar Goethe, Marx en keizer Franz troost zochten voor hun kwalen, katers en hopeloze liefdes.

De route

De route loopt grotendeels langs rivieren: in Nederland langs de Rijn en vervolgens in Duitsland  langs de Lippe, de Diemel, de Weser, de Werra, en de Main tot het Fichtelgebergte. Langs de Kösseine komen we in Tsjechië bij het stadje Cheb aan de Ohre. Na Plzen volgen we nog het riviertje de Klabava. Vlak bij Praag fietsen we langs de Berounka en de Moldau.

Dankzij deze rivieren is de route voor ongeveer 90% bewegwijzerd.

Er is een alternatief over de cultuurstad Bayreuth opgenomen.

Zwaarte

Vaak loopt de route langs een rivier of, zoals in het Fichtelgebergte, over een geleidelijk stijgende voormalige spoorweg. Klimmen in de heuvelachtige etappes zijn nooit erg lang en zwaar. Dit maakt de route, vooral tot aan de Werra, ook geschikt voor kinderen. Onderbreken is eenvoudig dankzij het uitstekende treinnetwerk in Duitsland en Tsjechië.

Boekje

  • Kaartjes met de route
  • Beperkte navigatietekst (dankzij de bewegwijzering) met indicatie van voorzieningen
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:100.000

Cover Fietsen naar Praag

Meer informatie

Voor wie terug wil per trein of vliegtuig heeft Europafietsers aanvullende routes gemaakt.

Download de brochure routes naar vliegveld en station (pdf, 2,3 MB)

1.100 km
Millingen - Praag
Vanaf 14 dagen
Heen en terug ; Stickers: heen
Wouter Bazen, Wim Kooij, e.a.

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

Openbaar vervoer

Trein

De trein is het meest geschikte middel om steden langs de route te bereiken of er van terug te keren. Alle Duitse en Tsjechische regionale treinen en de meeste intercity's nemen fietsen mee.
Praag kan helaas niet meer met nachttreinen bereikt worden.
De dagtrein gaat via een overstap in Berlijn IC Amsterdam-Berlijn. Het is vooral in het hoogseizoen aan te raden de terugtreinreis vanaf Praag vooraf te reserveren.
Ook kun je van Berlijn naar Praag met Interliner busverbinding.

Trein onderweg

Bijna langs de gehele route kan de trein gebruikt worden als ondersteuning om zwaardere trajecten te overbruggen of onverwachte problemen op te lossen.

Etappe 1

Je kunt de route in Hamm beginnen of eindigen: elk uur gaat er een rechtstreekse trein vanuit Venlo zonder overstap of vanuit Enschede met één overstap, tijdsduur circa 2,5 uur.

Etappe 2

Langs de Werra rijdt een trein tussen Eisenach en Veilsdorf met meerdere haltes onderweg. Bij Eisenach maakt de Werra nogal een omweg. Het alternatief over de Rennsteig is vrij pittig. Er is elk uur een trein van Eisenach naar Bad Salzungen, tijdsduur een half uur.

Etappe 3 en 4

Van Meiningen kan Lichtenfels (via Coburg), incirca 2 uur bereikt worden. De trein rijdt elk uur en je moet 1 keer overstappen. Het traject van Bayreuth naar Marktredwitz is zwaar. Er gaat elk uur een trein, tijdsduur circa 1 uur.

Etappe 5

Van Marktredwitz kan je één keer per twee uur in Cheb komen.
Van Cheb rijdt er elke twee uur een trein naar Praag met haltes in Marianske Lazne, Pilzen, Rokycany, en Horovice. Tijdsduur tot Praag ruim 4 uur.
Bij Praag zijn de plaatsjes Karlstejn (met camping) en Zadni Treban (met camping), Revnice en Cernosice goed te bereiken voor dagtrips naar Praag.

Speciale tickets in Duitsland

In Duitsland moet er € 4,50 voor de fiets worden betaald. Er zijn vaak mogelijkheden voor dagkaarten voor meerdere personen, Schönes Wochenende, en door-de-weekse Landeskarten. Deze kosten circa € 30,- 
De trein in Tsjechië is erg goedkoop, de fiets gaat mee voor minder dan één euro.

Vliegtuig

De fietser die met het vliegtuig terug of heen wil, kan als hij een handige zoeker is op de vele websites best een goedkope vlucht vinden.
Meer informatie over trein- en vliegreizen bij de Treinreiswinkel in Leiden en bij de Fietsvakantiewinkel.

Bus

Er is rechtstreeks busvervoer mogelijk naar Praag: Actief-in-Tsjechië of  Flixbus. Flixbus (Meinfernbus) heeft met ADFC afspraken gemaakt over goed fietsvervoer.

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.

Eén keer per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Opmerkingen bij 4e druk - 2016

De nieuwe Römer-Lippe-Route is inmiddels van richting-stickers voorzien.

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
7015!Bork 

Wegwerkzaamheden op route in het  dorp. Lengte circa 700  m. Je kunt over het werk passeren. Inschatting tijdpad tot zomervakantie.

Jan Risseeuw2017-05
10  !HerzfeldChdHHous Tourneur Lippenborgerstrasse 15 Herzfeld telefoon nummer gewijzigd  +4929239729017Jan Risseeuw2017-08
152711!Husen-Blankenrode 

Traject deel Husen-Blankenrode weg- en waterbouwkundige werkzaamheden. Het trajectdeel is afgezet met bouwhekken. Omleiding onbekend, mogelijk toch over/langs het werktraject (in ieder geval in het weekend mogelijk). Tijdpad niet bekend.

Werkzaam heden zijn gereed geen hinder meer op dit traject

Jan Risseeuw

 

Roel Brouwer

2017-05

 

2017-08

23/24  !EschwegeCKnaus camping erg duur, plaatsing op veld met gravel tussen het gras.Jan Makker2015-08
40  +Bad Berneck im FichtelgebirgeH

Net na Bad Berneck im Fichtelgebirge aan de route ligt "Hotel Blüchensruh"  Maintalstrasse 50 95460 Bad Berneck im Fichtelgebirge. Telefoon nr +49 9273417  Ook is er de mogelijkheid van een eenvoudige avond maaltijd indien verzocht bij een (telefonische) boeking prijsklasse 6.

Jan Risseeuw2017-08
40A6,31!Schlömen-Himmelkorn 

Aanwijzing 'na 400 m voor Main schuin naar links' vervalt tijdelijk ivm werkzaamheden aan de oude brug. In plaats hiervan doorrijden tot over spoorwegovergang, na huis aan de linkerkant direct schuin linksaf (15% helling) naar Str. 2182 (minder steile oplossing 350m verder scherp LA); hier LA tot Himmelkorn, hier sluit de route weer aan. Richting Nederland: Vanaf Lanzendorf bij wegaansluiting Str. 2182 LA, na bocht naar links bij klein weggetje RA 15% helling, op Str. 2182 RA richting Schlömen. Hier sluit de route weer aan.

Jan Risseeuw2017-05
43  !ArzbergHZur Post onvriendelijk, géén fietsenberging, 2p €75, wifi apart betalenAnnet van den Braber2016-07
45  !Vysoka-Stara VodarouteSlecht wegdek tussen Vysoka en Stara Voda.Jan Risseeuw2017-06
48306  Konstantinovy LaznerouteAlternatief 1 aansluitpunt 306 naar 2218 het wegdek is vernieuwdJan Risseeuw2017-08

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

In 2014 zijn we van Wenen naar Praag gefietst en vervolgens naar huis via deze route (dus andersom).

Je kunt het reisverslag hier vinden: http://www.vanderveeke.net/fiets2012/fietsen.htm

Tijdens onze fietsvakantie 2010 naar Wenen hebben we tot Bayreuth de "Fietsen naar Praag" route gevolgd: Zevenaar - Wenen

Wij fietsten de route naar Praag in het voorjaar van 2014. Een sfeerverslag met foto's van deze mooie tocht – zeker een aanrader – vind je op onze site De Wijde Wereld.

In 2015 hebben wij weer gebruik gemaakt van een fietsroute van de Europafietser. Hiervan hebben wij een uitgebreid verslag gemaakt wat je kunt vinden op onze site: www.fietsvakantielinks.nl

Het was weer een afwisselende,  prachtige, en goed uitgezette en ook nog  bewegwijzerde route.
We hadden verwacht dat met name het Duitse deel op een bepaald moment saai zou worden. Maar dat bleek niet zo te zijn. De leuke plaatsjes, het landschap en ook het gebruik van onverharde en gravelwegen maakt de route niet snel maar wel mooier.

Aanvullingen:
- kaart 26: etappe Creuzberg – Hörschel. In Hörschel zagen wij een bordje naar een kanocamping. We hebben er zelf geen gebruik van gemaakt maar met name voor degen die een bezoek aan Eisenach (en de Wartburg) wil brengen mogelijk van belang.
Zie: www.kanuclub-hoerschel.de

In Praag worden gratis fietsrondleidingen verzorgd. Ze hebben verschillende tours, o.a. historische tour.

kaart 10: camping Wellness Lange heel vies sanitair.

Recentelijk, van 13-08-10 tot 26-08-10 ben ik samen met mijn vader naar Praag gefietst. We hebben gebruik gemaakt van het routeboekje "Fietsen naar Praag". De route is prachtig maar totaal niet geschikt voor racefietsen. Wij hebben na twee dagen al een eigen route moeten samenstellen omdat de route over bospaden, ongeasfalteerde wegen, gravelpaden en zandpaden voerde. Racefietsen hebben geen vering en dunne bandjes en vragen daarom om toch wat egalere wegen. In Tsjechie maakt de route gebruik van al bestaande routes in dat land (gele bordjes), deze waren ook niet geschikt voor racefietsen. Zoals ik al eerder zei, het is een prachtige route, maar niet voor racefietsen. Met vriendelijke groet.

[vering is niet nodig, banden van 28 of dikker wel. red]

Wij hebben de route naar Praag gefietst en dat is ons heel goed bevallen en het is gelukt! Het was onze eerste lange fietstocht. Een mooie route, met soms vreselijk slecht wegdek. Wel hebben wij enkele op en aanmerkingen.

De fis stickers zijn op sommige delen van de route erg schaars aanwezig, en bij Plzen stond het pijltje de verkeerde kant op en was het lastig om de goede route te volgen. Ook was het soms lastig om een slaapplek te vinden, in Hildburghausen kwamen we op zaterdagmiddag aan, we wisten dat er geen camping was, dus gingen we op zoek naar naar een adres uit het boekje, echter de Thuringerhof was gesloten (failliet) Hopfner was met vakantie, Falkenklause was vol, en nog een ander hotel was gesloten op zaterdag. Toen zijn we doorgefietst en kwamen in het plaatsje Birkenfeld en hebben daar een prima Zimmer frei getroffen die niet in het boekje vermeld staat. (opgennomen, red)
De campings in Tsjechie vielen ons erg tegen, alleen bij Cheb was een erg goede camping. In Duitsland erg goede campings ook helemaal op fietsers gericht.
Wij hebben genoten van deze tocht en van Praag.

Wij werden onaangenaam verrast in Mehlmeisel. De Panoramacamping biedt alleen plaats aan gasten die tenminste 3 nachten blijven. Het was 18.30 uur en wij werden met 3 kinderen weggestuurd. Het argument was dat het hen te veel moeite kostte om gastvrij te zijn voor gasten die maar één nacht bleven.
Wij zijn doorgefietst naar de camping in Brand waar we een warm onthaal kregen. De campingbeheerder en exploitant van het "ouderencafé" naast de camping, maakte ons een heerlijk glas Radler en schonk met plezier voor weinig geld glaasjes limonade voor de kinderen.
Het sanitair is niet modern maar wel schoon. Kortom een topplek!

Mijn complimenten voor de manier waarop het geheel geschreven en geïllustreerd is. De rode vos op blz. 114 heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden, maar de weg kreeg net een beurt zodat ik misschien iets om moest rijden. De keuze voor een gele sticker is een vondst. Heel goed zichtbaar en opvallend. Slechts op een paar plaatsen miste ik een sticker ook al zijn ze niet erg rijkelijk gestrooid. In de buurt van Brand krt. 41 werd ik verrast door twee stickers, één rechtdoor en één linksaf hier moest je kennelijk kiezen. Rechtdoor gekozen hetgeen goed uitpakte. Het binnen rijden van de stad Coburg krt. 36 was intensief gestickerd hetgeen een leuke goed vindbare route door een anders saai industriegebied opleverde.
De kaartjes zijn voldoende gedetailleerd om de route eenvoudig terug te vinden als je die om welke reden dan ook even kwijt bent. Een paar extra stickers zouden hier en daar wat mij betreft wel mogen om de fietser de zekerheid te geven op de goede weg te rijden. Onderweg een tiental keer fietsers tegen gekomen die de route ook aan het fietsen waren. De eerste dagen haalde ik ze in, later kwam ik ze uit tegenover gestelde richting tegen. Iedereen was enthousiast. Alleen in de buurt Plzen vond iemand het een saai stuk wat ik na het zelf afgelegd te hebben volmondig kan beamen.

We zijn alweer enkele weken thuis van onze fietstocht, welke in het teken stond van veel zonnewarmte, rivieren, klimpartijen/afdalingen, vergezichten, prachtige dorpen en steden, kunst en cultuur en genoten gastvrijheden in de verschillende overnachtingsplaatsen…… het was in een woord geweldig !!!!! [Van echte blubber en modder was absoluut geen sprake langs de rivierbeddingen, we hadden de weergoden mee …]. Makkelijke en  fietsvriendelijke fietsroute, hetwelk het eerste woord in uw boekje “onbekommerd “ voor ons in ieder geval van toepassing is.
De route langs de verschillende rivieren was prachtig, de fietspaden waren over het algemeen goed begaanbaar en met de voorinformatie uit het boekje wisten we dat er in Tsjechie ons enkele “rotstukken“ te wachten stond.  Ook dat had zijn charme, en we hebben veel afgelachen.
De gele bewegwijzerde fietsroutebordjes in Tsjechie is een systeem apart en heeft wel iets, het klopt aardig. Je moet er even vertrouwd mee raken. Natuurlijk fiets je op zo'n route wel eens een keertje mis, maar dat hoort er nu eenmaal bij en is ook niet erg en kon de pret  niet drukken!!!
Ik vond in het Fichtelnaab-traject in de bossen op een kruising  enkele gele route stickers , had ik er maar een paar bij me gehad……
We hebben zoveel mogelijk de bezienswaardigheden bezocht, zoals beschreven in het boekje. De burcht Karlstejn schiet me te binnen, was letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt….. Uniek en hebben daar ook een rondleiding gehad….
Voor Praag hebben we nagenoeg aan het spoor,  5x overnacht in het plaatsje Cernosice, in het pension  -Stary Dum- u wel bekend en vandaar uit per trein naar het hoofdstation in Praag. Is reuze goed bevallen, en is beslist een aanrader… We hadden dus geen omkijken naar onze fietsen!! Ook hebben we nog een 80 km lange fietstocht gemaakt vanuit Praag langs de Moldau in Noordelike richting: schitterend, met de intentie, om aan de andere zijde van de Moldau  terug te keren. Dit lukte niet [wegwerkzaamheden, geen kaart en geen bruggen .. ] en fietsten dezelfde route terug. Waarschijnlijk kun je met fietsroute  No-3 helemaal rond  Praag, een pracht stad waar zoveel te zien is, je raakt er niet uitgekeken en je komt tijd te kort, maar na een weekje was het genoeg!!
In KOMAROV [pag. 53] hebben we overnacht in een fantastisch pension, gelegen aan de route. De jonge beheerder Jan Kostnek [beheerst redelijk de Engelse taal] drijft met zijn vader een kleinschalige autogarage, en heeft een pension met goede accommodatie ingericht. We zijn daar buitengewoon hartelijk ontvangen. 
Met de trein terug, was nog een hele belevenis, daar in de wagon achter ons storingen ontstonden aan het remsysteem, vonkenregens en knetterpartijen deden zich voor, rook  en stank vulde vooral  de wagon achter ons en hield menigeen wakker….  In Dortmund moesten reizigers richting Keulen uit- c.q. overstappen. Met 3 uur vertraging reden we rechtstreeks naar Emmerich, [ Stop, wisselen van locomotief] waar we toch nog op tijd waren en uitstapten, vanwaar we terugfietsten  naar huis……..
Wouter en collega's, mag ik namens mijn vrouw u allen hartelijk  dankzeggen voor deze prachtig beschreven fietsroute, de verschillende route-trajecten zijn mooi aan elkaar gekoppeld. We hebben er intens van genoten. De zonovergoten dagen hebben daar uiteraard een belangrijke bijdrage aan geleverd, wat de panorama's nog helderder en  mooier maakte. We hebben veel fietsplezier beleefd, en één lekke achterband bij de fiets van mijn vrouw. Dat was niks… Het is voor ons een onvergetelijke tocht geworden!!!!!! Ontvang vele groeten van ons.

Mijn complimenten over deze prachtige route. Mijn man en ik, beiden zestigers, hebben enorm genoten van natuur en cultuur onderweg.

Ervaringen met overnachtingen
Kaart 24: camping in Altenburschla is mooi en rustig gelegen met eenvoudig maar schoon sanitair. Verder is er in het dorpje een goed en idyllisch gelegen. restaurant.
Kaart 33: Meiningen, de klim van 1,5 km varierend van 12% tot 15% naar camping Rohrer Stirn wordt beloond met een blikje bier. Het sanitair is superschoon. Het restaurant in het zwembad verzorgt goede maaltijden. De servicegraad op deze camping is hoog. De bestelde broodjes lagen bijvoorbeeld de volgende dag bij onze tent.
Kaart 35: Bad Rodach, volg de bordjes naar het Waldbad. Het sanitair is eenvoudig maar goed schoon. In het dorp (zo'n 2 km vanaf de camping) zijn voldoende restaurants.
Kaart 40: Wirsberg,  de camping (meer een veldje) ligt achter de jeugdherberg. Het veldje  ligt hoger dan de jeugdherberg waardoor je, over de jeugdherberg heen kijkend, een prachtig uitzicht hebt op het dal. Op het veldje is mogelijkheid voor een kampvuur. De jeugdherberg heeft een aparte, goed schoongehouden,  sanitairruimte voor kampeerders. Het laatste stukje naar de jeugdherberg vereist een pittige klim, maar dit is zeer de moeite waard.
Kaart 42: De jeugdherberg in Marktredwitz is verouderd. Slapen doe je in een stapelbed, wel met eigen sanitair op de kamer. Er zijn voldoende andere overnachtingsmogelijkheden.
Kaart 46: In Marianske Lazne gezocht naar de campings aan de weg Plzenska, maar niet gevonden. Wel bordjes met verwijzingen naar camping in Stanoviste. De camping is kleinschalig en rustig gelegen. Het sanitair is schoon en de camping heeft een restaurantje waar je prima kunt eten. De rit naar de camping vereist wel een beetje klimwerk.
Kaart 49: Camping La Rocca in Konstantinovy Lazne. De camping is groot en verhuurt ook huisjes. Het sanitair is schoon. Er is een bar op de camping waar je kunt eten, maar schuin tegenover de camping is een klein restaurantje waar je lekkere pizza's kunt eten.
Kaart 54: Camping Ostrov in Zadni Treban. Een drukbezochte camping waar ook huisjes verhuurt worden. Wij hebben er geen oog dichtgedaan door enkele rumoerige kampeerders. De camping ligt op een schiereilandje tussen een spoor en de rivier Berounka. Het sanitair is schoon.

Prachtige route maar rond Paderborn veel zoekwerk. Vanaf het slot in Paderborn geen duidelijke aanwijzingen. Ook rondom Borchen was het veel zoekwerk.
Thüringer Hof in Hildburghausen aan de Werra ligt vlakbij de markt. Prima plek en net overgenomen door een Nederlandse familie die graag Nederlandse fietsers ontvangt. Ook de camping in Breitungen kan aanbevolen worden. Net 3 jaar oud. Prachtig terrein. Je staat er heerlijk aan een meertje.
Verder veel complimenten voor de route. Hadden wij nog nooit zo gedaan. Altijd onze eigen route gekozen en dit jaar voor het eerst eens een uitgezette route geprobeerd. Prachtige bospaden maar lijkt mij voor mensen die voor het eerst op fietsvakantie gaan vaak nog behoorlijk pittig.

We fietsten zonet deze route en vonden het geweldig. Proficiat aan iedereen en dank ook aan de sticker-plakker. Fantastisch! Een paar kleine opmerkingen: in Creuzburg is maar 1 camping te vinden, het is een veldje van de gemeente zonder receptie, 's avonds komt er iemand langs om geld te innen, je staat er meestal alleen; in Rokycany is echt geen camping te vinden, overal gezocht en aan iedereen gevraagd!; aangezien we na Praag nog doorfietsten naar Berlijn campeerden we in Praag in Troja, daar liggen naast elkaar een paar hele mooie kleine particuliere campings, een aanrader! Voor de rest alleen maar lof, nu eens zoeken waar we volgend jaar naartoe kunnen fietsen.

Wij zijn net terug van onze fietsvakantie naar Praag. Ik moet als navigator mijn complimenten geven aan de stickerplakkers. Telkens als we de route bijna kwijt waren, was er een geel met blauwe fietssticker om de kleine mooie weggetjes te kunnen volgen.

Gisteren thuis gekomen van onze (16 daagse) tocht naar Praag. Het was een geweldige vakantie! Vooral van het Duitse deel hebben we erg genoten! In het begin erg nat, en daardoor had de fiets het op de onverharde wegen zwaar te verduren, maar over het algemeen goed te doen op een hybride fiets, vonden wij.
We kwamen er achter dat de route op het moment erg geliefd is bij Ned. en Belgische fietsers: de pontbaas over de Weser maakte een praatje, en het eerste wat hij vroeg was: "zeker ook naar Praag", hij zette er minstens 10 per dag over op het moment.
Tjechie vonden we zwaarder, meer en gemenere heuvels dan verwacht en vaak vrij slechte wegen. Daar kwam nog bij dat we de sfeer wat troosteloos vonden, en de Tjechen erg stug, kenden we eigenlijk nog van een vorige vakantie. En Praag was een mierenhoop van mensen, maar dit is natuurlijk het hoogseizoen.
We hadden geen terugreis geboekt,en dat bleek achteraf geen goed idee: de direkte treinen waren vol. uiteindelijk zijn we met 5x overstappen, in totaal 16 uur reizen, en de nodige stress over krappe overstaptijden, weer thuisgekomen. Die treinreis hadden ze overigens op het station in Praag voor ons geregeld.
We hoorden tijdens onze terugreis via SMS van mede-fietsers die een vliegreis op korte termijn hebben kunnen regelen voor ongeveer hetzelfde geld (280 euro 2 pers.) , hetgeen erg makkelijk was gegaan. Als we dat geweten hadden....
In Eisenach hadden we een heel leuk adresje, stond aangegeven langs het fietspad: Haus Karolineneck, Fam. Krause; Karolinenstrasse 49; 99817 Eisenach; 03691/841869; 0171/5073127: In huis waren er een aantal kamers, maar wij hadden het geluk in het tuinhuisje (36 euro 2 pers., met water/WC, douchen in het grote huis) te mogen verblijven. Er was een keukenblokje, je kon er je eigen ontbijt maken en koffie/thee zetten als je wilde. Ongeveer 1km van het centrum.
De prijzen van de overnachtingen in Tjechie waren hoger dan in het boekje aangegeven, altijd toch tussen 1200 en 1500 kronen (48-60 euro) moeten uitgeven voor 2pers.kamer met ontbijt.
Graag willen we onze complimenten geven aan de samenstellers van de route. Verassend om de gele FIS-stickers al over de hele route regelmatig tegen te komen, gaf soms net even meer duidelijkheid. Maar aan de hand van het routeboekje uitgave 2009 hebben we eigenlijk nergens echt problemen gehad om de weg te vinden.

De route was prima! ik denk mede door het mooie weer maar zeker ook in vergelijking met de Radweg R1 welke we op de heenweg tot Wittenberggereden zijn. De R1 gaat veel over slechte wegen (onverhard, steenslag en veel kuilen). Op de Praag route hebben we daar niet veel problemen mee gehad, er wordt volop aan verbetering van de fietspaden gewerkt! Het fietsen is wel verslavend! Kortom we hebben er van genoten. Erg bedankt voor het vele vrijwilligerswerk dat jullie daar in gestoken hebben.

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.