Spring naar content

EuroVelo 13, IJzeren Gordijn

Langs de sporen van de Koude Oorlog

  • Afstand: 10.500 km
  • Kirkenes – Zwarte Zee
  • Duur: 90-180 dagen
  • Bewegwijzerd: gedeeltelijk

Bijna 50 jaar lang was het IJzeren Gordijn een fysieke barrière in Europa. Ruim 10.000km, van de Barentszee tot de Zwarte Zee liep een muur van versperringen en soms zelfs mijnenvelden. De versperringen zijn opgeruimd, en op de meeste plaatsen bestaat er geen barrière meer. Maar de historie is hier en daar nog steeds zichtbaar in bewaard gebleven stukken muur, bunkers en wachtposten. Opdat wij niet vergeten….

De route

Deze lange route voert door alle mogelijke landschappen, van arctisch tot subtropisch, van eindeloze bossen tot eindeloze graanvelden. Op veel plaatsen heeft de natuur 50 jaar lang zijn gang kunnen gaan, en dat leidde tot bijzondere, beschermde gebieden. EuroVelo geeft meer informatie: www.eurovelo13.com

Praktische informatie

De route is nog lang niet geheel bewegwijzerd, maar er is voldoende documentatie beschikbaar voor de ondernemende fietser. En grote stukken zijn ook voor de minder ervarenen prima te doen, zeker het stuk van de oude Duits-Duitse grens, en verder naar het zuiden langs de grens van Oostenrijk met Tsjechië, Slowakije en Hongarije. Echt zwaar wordt het nergens, wel verlaten (Finland) of nog niet al te verkeersveilig (Balkan).

Bikeline is al vroeg begonnen met het in kaart brengen van met name het Duits-Duitse deel. Voor de route ten noorden en ten zuiden van Duitsland volstonden veel grovere (1:300.000) boekjes. Inmiddels is deze oude serie vervangen door meer gedetailleerde beschrijvingen (1:85.000), alleen voor Finland en het deel van de Balkan voorbij Hongarije is de schaal wat grover. Het nieuwe boekje voor dit laatste deel is in 2019 verschenen.

Naar het noorden toe ontbreekt nog een boekje over Noorwegen (en daar is de route ook nog niet echt ontwikkeld). Voor dit deel is wat meer improvisatie nodig:

  • Noorwegen: het is maar een klein stukje van Kirkenes tot de Finse grens: E6 tot Neiden (40 km), daar linksaf RV893 tot Finse grens (9 km), in Finland wegnummer 971
  • Finland: er is sinds begin 2018 een Bikeline-boekje ‘Europa-Radweg Eiserner Vorhang Finnland Ostseekuste Baltikum Bikeline Fietsgids’. Schaal 1:120.000 en 1:400.000.
    Verder is er een website eurovelo13finland.blogspot.nl met kaarten (ook print), voorzieningen, en een kml-file voor download.
  • Rusland: ons advies is om dit land voorlopig maar over te slaan, neem de boot naar Estland.
  • Vanaf Estland is de route afgedekt met Bikeline-boekjes:
    • Europa-Radweg Eiserner Vorhang Ostseeküsten Radweg, Riga-Lübeck (1:85.000)
    • Europa-Radweg Eiserner Vorhang Deutsch-Deutscher Radweg Lübeck-Hof (1:85.000)
    • Europa-Radweg Eiserner Vorhang, Hof-Szeged (1:85.000)
    • Europa-Radweg Eiserner Vorhang 5: Sudost-Europa, Szeged-Schwarzen Meer (1:120.000) 

De Bikelineboekjes bieden via een code toegang tot gps-tracks.
Oostenrijk heeft inmiddels een website EuroVelo.

Bij de Fietsvakantiewinkel is een overzicht met de beschikbare boekjes van deze Eurovelo.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Wim & Joke
    op 30 januari 2023

    Fietsvakantie 2021: Hanzefietsroute + Deutsch-Deutscher Radweg
    We hebben een groot deel van de voormalige Duitse Oost/West grens gefietst.
    Ons reisverslag kun je hier vinden.

  2. Ik fietste een paar etappes van het Tsjechische deel van de route en dat smaakt naar meer. De route voert grotendeels over verkeersarme en onverharde bos- en veldwegen. Mooie gravelpaden, voormalige militaire wegen zijn het, en ongerepte natuur. De heuvelachtige etappes verrassen soms met pittige klimmen. Een mountainbike, op zijn minst een goede gravelfiets, is echt geen overbodige luxe. Ik kwam wat hike-a-bike stukjes tegen onderweg.
    https://www.avontuuropreis.com/ijzeren-gordijn-fietsroute-tsjechie-eurovelo-13/