Een kennismaking met Oost Europa

De route

Mede door zijn lengte kom je op deze route van alles tegen: sfeervolle plaatsen, prachtige Hanzesteden met baksteengotiek, bruisend Berlijn, maar ook… grauwe en lelijke woningbouw. En uiteraard sporen van de geschiedenis, de Duitse en Russische aanwezigheid in de oostelijke gebieden, de gevolgen van de wereldoorlogen, de communistische tijd, de periode van voor en na 'de Wende'. Verderop in Polen en de Baltische staten is het ‘Oosten’ nog veel sterker aanwezig, om van Kaliningrad en het gebied bij St. Petersburg maar niet te spreken.

Je maakt kennis met het leven in Oost-Europa, de gastvrije bevolking, de verschillen tussen de diverse landen.

De fietsroute Euroroute-R1 is voor een groot deel bewegwijzerd. Aan de ontbrekende stukken wordt gewerkt (Rusland en Letland). Maar door het ontbreken van bordjes, slechte leesbaarheid, of verdraaien is het niet mogelijk de route te rijden zonder kaart of routeboekje. De bordjes variëren nogal, je kunt duidelijk zien dat er verschillende organisaties in verschillende tijdspannes aan de slag zijn geweest: paddestoelen, paaltjes met groene of rode letters, combinatie met lokale of landelijke routes, etc.

In Duitsland is de bewegwijzering meestal goed, in Polen is de kaart (en/of GPS) absoluut onmisbaar.

Meer informatie:

Op de speciale website www.euroroute-r1.de kan veel gezien en gelezen worden over de route, de natuur en cultuur in de negen landen die de route aandoet.

Zwaarte

De route is veelal vlak, rustig fietsen door landschappelijk fraaie gebieden. In de Harz moet flink geklommen worden, soms onverhard. Hoe oostelijker, hoe meer de wegkwaliteit te wensen overlaat. Soms is er een keuze tussen (zeer) slecht wegdek of een vrij drukke hoofdweg. Ook het verkeersgedrag is niet wat we in West Europa gewend zijn. 

Boek, kaart, GPS, planner

  • Bikeline, Europa Radweg R1, van Arnhem tot de Duits-Poolse grens, 1.030 km
  • IS.Radweg, Europaradweg R1, deel 1 van Berlijn tot Litouwen, 1.100 km (135 in Duitsland)
  • IS.Radweg, Europaradweg R1, deel 2 van Klaipèda naar St.Petersburg, 1.240 km

NB:
de deeltjes 3 (Boulogne-Münster) en 4 (Münster-Berlijn) van IS.Radweg kunnen we niet aanbevelen. Op het Duitse traject is Bikeline overzichtelijker, en voor Boulogne-Nederland bestaan diverse Nederlandstalige alternatieven.

Alle boekjes zijn op watervast papier en geven informatie over de noodzakelijke voorzieningen langs de route, stadsplattegronden en landeninformatie (inclusief visum-zaken). De namen in Rusland zijn zowel in Cyrillisch schrift als in 'gewone' letters. Ook de oude Duitse namen worden gegeven.
Reken in het oosten niet op de kwaliteit campings en hotels die we in Duitsland of Frankrijk gewend zijn. 

  • Bikeline levert GPS via een code in het boekje, de boekjes van Kaden zijn voorzien van CD met gps
  • Op de site van IS.Radweg staat een etappeplanner voor de hele route (ook als app voor smartphone)
  • Europafietsers geeft enige aanvullende routeinformatie (pdf, 23.76 Kb)

Overnachtingsmogelijkheden

Tot aan de Poolse grens zijn er genoeg onderkomens met bedden. Vanaf daar wordt het wat lastiger. Neem een tent mee om te kunnen kamperen. Campings zijn soms dun gezaaid: ter plekke even een dagplanning maken...

3.250 km
Boulogne - St.Petersburg
7 weken
Grotendeels

Openbaar vervoer

Trein

  • Langs de hele route tot Polen zijn stations.
  • Met regionale treinen en de CityNightLine van en naar Berlijn kan Nederland goed bereikt worden.
  • Ook Marlbork/Gdansk hebben goede verbindingen.

Boot

Reizen naar en van diverse Baltische havensteden kan met de veerboot via Noord-Duitsland. Ook terug vanaf St.Petersburg

Vliegtuig

Terug vanuit St. Petersburg

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

GPS

Het routeboekje Arnhem-Berlijn is niet van Europafietsers, maar van Bikeline. In het Bikelineboekje staat een QR-code waarmee de GPS kan worden gedownload. De routeboekjes van IS-Radweg worden geleverd met GPS.

Meer informatie

Hoe werkt het bestellen en donateursvoordelen

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

heeft iemand misschien de route R1 andersom gefietst, van Berlijn - Arnhem, viel dat mee of tegen, in het route boek word alleen Arnhem - Berlijn omschreven.

Graag info.

Net afgelopen vijf dagen een gedeelte gedaan tot Detmold bij Bielefeld. Gestart in Berlijn. Route is meestal goed te volgen met de bestaande bewegwijzering in het veld in combinatie met de kaartjes in het boekje. Opletten in stadjes en steden waar de bordjes vaak ontbreken. Wat we vaak wel deden is ter hoogte van wat grotere plaatsen goed op de kaartjes in het boekje turen in combinatie met het betere gokwerk, wat richtingsgevoel en heel vaak spontane hulp van o zo aardige Duitsers. Soms moet je ook even goed opletten omdater er natuurlijk twee reisrichtingen zijn. Bij twijfel even de weg vragen. We hebben soms wat afgesneden trouwens maar eigenlijk is het bijna altijd niet moeilijk om weer op de route te komen met het boekje bij de hand. Veel plezier.

Wij hebben in 2015 van Berlijn naar Vreden (bij de NL-grens) gereden, en vandaar naar huis. Aangezien je bij Bikeline toch nooit de kaart en de tekst tegelijk ziet, is terugrijden nauwelijks lastiger dan heen. Bovendien, zoals de andere schrijver ook al opmerkte, de bewegwijzering is goed, op enkele stadjes na. Let wel op d onverharde stukken, op de kaartjes zijn deze goed aangegeven, en meestal kun je er goed omheen improviseren. Zorg wel voor een recent boekje, R1 is in de buurt van Detmold gewijzigd, en ons boekje van 2010 spoorde niet meer met de handwijzers. Bikeline verschaft ook tracks, via een code in het boekje.

Wij hebben net een klein stukje (Berlijn-Dessau) gefietst. Dat ging heel makkelijk, de route is nl. helemaal bewegwijzerd in beide richtingen. Bij twijfel (bijv. in steden) keek ik even op de kaart in het boekje.

Wij fietsten in juni/juli 2017 van Malden (Nijmegen) naar Berlijn via de R1. Een fijne route met de nodige afwisseling en zeker niet te zwaar. Een uitgebreid verslag (met veel foto's) is hier te vinden: https://www.pillich.nl/2017/07/19/op-de-fiets-naar-berlijn-een-terugblik/

... fietst europaroute (Facebookverslag)

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.