Een kennismaking met Oost Europa

De route

Mede door zijn lengte kom je op deze route van alles tegen: sfeervolle plaatsen, prachtige Hanzesteden met baksteengotiek, bruisend Berlijn, maar ook… grauwe en lelijke woningbouw. En uiteraard sporen van de geschiedenis, de Duitse en Russische aanwezigheid in de oostelijke gebieden, de gevolgen van de wereldoorlogen, de communistische tijd, de periode van voor en na 'de Wende'. Verderop in Polen en de Baltische staten is het ‘Oosten’ nog veel sterker aanwezig, om van Kaliningrad en het gebied bij St. Petersburg maar niet te spreken.

Je maakt kennis met het leven in Oost-Europa, de gastvrije bevolking, de verschillen tussen de diverse landen.

De fietsroute Euroroute-R1 is voor een groot deel bewegwijzerd. Aan de ontbrekende stukken wordt gewerkt (Rusland en Letland). Maar door het ontbreken van bordjes, slechte leesbaarheid, of verdraaien is het niet mogelijk de route te rijden zonder kaart of routeboekje. De bordjes variëren nogal, je kunt duidelijk zien dat er verschillende organisaties in verschillende tijdspannes aan de slag zijn geweest: paddestoelen, paaltjes met groene of rode letters, combinatie met lokale of landelijke routes, etc.

In Duitsland is de bewegwijzering meestal goed, in Polen is de kaart (en/of GPS) absoluut onmisbaar.

Meer informatie:

Op de speciale website www.euroroute-r1.de kan veel gezien en gelezen worden over de route, de natuur en cultuur in de negen landen die de route aandoet.

Zwaarte

De route is veelal vlak, rustig fietsen door landschappelijk fraaie gebieden. In de Harz moet flink geklommen worden, soms onverhard. Hoe oostelijker, hoe meer de wegkwaliteit te wensen overlaat. Soms is er een keuze tussen (zeer) slecht wegdek of een vrij drukke hoofdweg. Ook het verkeersgedrag is niet wat we in West Europa gewend zijn. 

Boek, kaart, GPS, planner

  • Bikeline, Europa Radweg R1, van Arnhem tot de Duits-Poolse grens, 1.030 km
  • IS.Radweg, Europaradweg R1, deel 1 van Berlijn tot Litouwen, 1.100 km (135 in Duitsland)
  • IS.Radweg, Europaradweg R1, deel 2 van Klaipèda naar St.Petersburg, 1.240 km

NB:
de deeltjes 3 (Boulogne-Münster) en 4 (Münster-Berlijn) van IS.Radweg kunnen we niet aanbevelen. Op het Duitse traject is Bikeline overzichtelijker, en voor Boulogne-Nederland bestaan diverse Nederlandstalige alternatieven.

Alle boekjes zijn op watervast papier en geven informatie over de noodzakelijke voorzieningen langs de route, stadsplattegronden en landeninformatie (inclusief visum-zaken). De namen in Rusland zijn zowel in Cyrillisch schrift als in 'gewone' letters. Ook de oude Duitse namen worden gegeven.
Reken in het oosten niet op de kwaliteit campings en hotels die we in Duitsland of Frankrijk gewend zijn. 

  • Bikeline levert GPS via een code in het boekje, de boekjes van Kaden zijn voorzien van CD met gps
  • Op de site van IS.Radweg staat een etappeplanner voor de hele route (ook als app voor smartphone)
  • Europafietsers geeft enige aanvullende routeinformatie (pdf, 23.76 Kb)

Overnachtingsmogelijkheden

Tot aan de Poolse grens zijn er genoeg onderkomens met bedden. Vanaf daar wordt het wat lastiger. Neem een tent mee om te kunnen kamperen. Campings zijn soms dun gezaaid: ter plekke even een dagplanning maken...

3.250 km
Boulogne - St.Petersburg
7 weken
Grotendeels

Openbaar vervoer

Trein

  • Langs de hele route tot Polen zijn stations.
  • Met regionale treinen en de CityNightLine van en naar Berlijn kan Nederland goed bereikt worden.
  • Ook Marlbork/Gdansk hebben goede verbindingen.

Boot

Reizen naar en van diverse Baltische havensteden kan met de veerboot via Noord-Duitsland. Ook terug vanaf St.Petersburg

Vliegtuig

Terug vanuit St. Petersburg

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

GPS

Het routeboekje Arnhem-Berlijn is niet van Europafietsers, maar van Bikeline. In het Bikelineboekje staat een QR-code waarmee de GPS kan worden gedownload. De routeboekjes van IS-Radweg worden geleverd met GPS.

Meer informatie

Hoe werkt het bestellen en donateursvoordelen

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.
Voor meer informatie kijk op de pagina met ons Privacyreglement
To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

SLOTWOORD

"De fiets is het ideale vervoermiddel  om een land, zijn mensen, de natuur en de vaak unieke culturen te leren kennen …"

Het historische verhaal van Pa Clarijs over zijn ‘te voet terug naar huis’ heeft op ons altijd een enorme indruk gemaakt, op het einde van de tweede wereldoorlog vanuit Riga terug ‘thuis’ zien te komen, als jongen van 25 jaar, stel je dat eens voor…
Met name Corrie heeft zich vastgebeten in dat verhaal en de route, in december 2018 konden we Pa vertellen dat we definitief “zijn route van Riga naar huis in Brabant” zouden gaan fietsen. Ons verhaal tijdens en na afloop hebben we helaas niet met hem kunnen delen, hij overleed op 24-2-2019 op bijna 99-jarige leeftijd. Zijn reactie op ons voornemen zullen we echter nooit vergeten…”Rusland is anders dan Nederland hoor, maar samen fiksen jullie het wel..”   
Hierna ons beleving aan een paar ‘kapstokken’ opgehangen:

HET LANDSCHAP:
We zijn met onze lange fietstochten meestal op ‘het Zuiden’ gericht…deze keer werd het Oost - Noord/Oost ... De aanloop vanuit Steenwijk naar midden Duitsland was ‘gewoon’, maar het Harzgebergte was een flink  geaccidenteerd stuk, daarna Polen en de Baltische staten weer licht  heuvelachtig en verder overwegend vlak. Sommige steden doen ook Hollands aan, ze liggen in een delta, zoals Gdansk (Danzig) Kaliningrad (het oude Leningrad) en Sint Petersburg.

HET VERKEER:
Na Berlijn veel, héél veel slechte wegen: kapot en diepe sporen in verzakt asfalt en beton, enorme ‘potholes’, de ‘schotterpistes’ (steenslag), de infrastructuur in het oude Oost Duitsland en Polen leek armoedig, soms ook grote  afstanden tussen de dorpen (50 km). Fietsen in grote steden (Berlijn, Gdansk, Kaliningrad, Riga, Petersburg) is een verhaal apart…we kennen onze plaats in het verkeer…door extra goed uit te kijken en elkaar op tijd te waarschuwen zijn we nooit in de problemen gekomen. De witte streep, of het stuk rechts van de witte streep was voor ons…(wat is Nederland dan een fietsparadijs !).

HET WEER:
In de eerste week na de start hadden we erg koude nachten, daarna hebben we, volgens onszelf, schijtens veel geluk gehad met het weer…twee halve dagen regen in 60 dagen….alle andere druppels vielen in de nachten…De koude nachten konden we amper weerstaan, in de loop van de ochtend werd het meestal heerlijk fietsweer, ook de wind viel best mee…in Polen en de Baltische staten wisten we zeker dat we precies in de juiste periode vanuit Nederland waren vertrokken.

OVERNACHTINGEN:
Dat is wel een apart verhaal geworden, van de 57 nachten hebben we er 8 in ons tentje doorgebracht, voor het overige sliepen we in blokhutten, appartementen, hotelkamers en pensions, het meeste geregeld via booking.com en vaak ook via de tips uit het Duitstalige routeboekje van Detlef Kaden.

MATERIAAL:
Na een lastige voorbereiding (visum en vliegticket) uiteindelijk geen administratieve of grensproblemen gehad, de tent is weinig gebruikt, de fietsen hebben het flink voor hun broek gekregen, met name door de slechte wegen en de ‘schotterpistes’. Van de nieuwe Schwalbe Maraton achterbanden was het profiel vrijwel afgesleten, mede daardoor Corrie 4x lek, John 0x….in Potsdam de krakende trappers van Corrie vervangen, in St Petersburg die nieuwe pedalen afgezaagd….
Kaarten en routes waren thuis al tot in detail doorgenomen, route aanduiding R1, bewegwijzering, routeboekjes, navigatie MIO Cyclo, Google Maps…we kwamen er wel uit…

DE MENSEN:
We hebben veel mensen ontmoet, plezierige ontmoetingen, met leuke gesprekken (Duits, Engels of Google Translate), mensen die ook nu weer een blijvende indruk op ons hebben gemaakt en waar we waarschijnlijk nog regelmatig aan terug zullen denken. Altijd vriendelijk, altijd gastvrij, altijd respectvol, optimistische en aangename mensen, volgens John zit het verschil niet in de mensen maar in ‘het systeem’. Ervaring heeft geleerd dat de contacten zullen 'verwateren' …nieuw zal  het oude verdringen.

CULTUUR:
De cultuurverschillen waren indrukwekkend en maken je ook nederig, denk aan Oost- en West Duitsland, aan Berlijn, de Muur, aan Lech Walesa en Polen, maar ook aan het vroegere Pruissen en de Hanzesteden…Je beseft dat de Tsaren (Peter de Grote) en de Tsarina’s toch iets groter, rijker en machtiger waren dan ons Hollandse Oranjehuisje en de keizers van ‘Europa’ maar ook dat ‘religies’ enorme grote spelers/machtsblokken  in de geschiedenis zijn geweest, dat begon al in Lutherstad-Wittenberg. Door de vele kastelen, paleizen, kloosters en kerken beseften we ook dat er een wezenlijk verschil is tussen ons “Hollanders” en de overige landen. Wij zitten in onze eigen leefwereld, met oog/kritiek op de kleinste details… wat een contrasten met Duitsland/ Polen/ Russich Kaliningrad/ Litouwen/ Letland/ Estland/ Russisch Sint Petersburg…Fascinerend was het gebied van de ‘Old Believers’ en de Mennonieten, de tijd lijkt er soms 100 jaar te hebben stilgestaan …

NATUUR:
Machtig mooie ervaringen met bloemen en planten en bomen, we hebben nog nooit zoveel dieren gezien, van polsdikke slangen tot damherten en alles wat daar qua grootte tussenin zit…alleen de eland bleef buiten beeld…

ETEN:
Het eten was ook nu weer zo’n belangrijk onderdeel van onze tocht dat ik niet te veel wilde 'knippen' in mijn dagelijkse verslagen, de verhalen rondom deze dagelijks terugkerende zorg, roepen zoveel leuke, bijzonder leuke en minder leuke herinneringen op, dat ik de beschreven details niet graag kwijt wil raken. Het was van uiterst goed tot slecht … en we hebben alles uitgeprobeerd … en weer erg veel bijgeleerd !

Van alle verschillende mogelijkheden om te genieten van je eigen tijd heeft  etappe-fietsen nog steeds onze voorkeur… zo lang het nog kan… De wereld is groot, er zijn duizenden mogelijkheden maar het moet ook betaalbaar zijn …daarmee verklaarden we meestal onze drive om te kamperen, dit keer liep dat échter anders….

Een fietstocht moet naar onze normen ook wel veilig zijn …vol schaamte moeten we constateren dat we er met onze vooroordelen over ‘Polen’ ‘Litouwers’ en ‘dikke dronken chauffeurs’, volledig naast zitten…we hebben ons geen enkel moment in het verkeer bedreigd gevoeld….                 

Alweer een hele bijzondere nieuwe parel aan onze (fiets) reisketting.

Samen hebben we dit weer ondernomen, we voelden ons altijd gesteund door elkaar en door ‘boven’. Doorzettingsvermogen, improvisatievermogen, een beetje avontuurlijke instelling … sportiviteit…
Het zijn eigenschappen die ons worden toegedicht door anderen, daar zijn we trots op.
Het hoeft niet altijd egoïstisch, materialistisch, luxueus en gemakkelijk.
Het kan ook anders…bedankt Pa…je had gelijk: We hebben het samen gefikst !

GEFIKST. Natuurlijk is de fietsinformatie leuk om te lezen. Maar wat heeft 'Pa' wel niet moeten doorstaan. Bedankt dat ik dit aangrijpende verhaal mocht lezen!

In juni 2019 van Biddinghuizen naar Berlijn gefietst. We hadden het boekje van Bikeline, de app van de fietsvakantiewinkel en een gps, en verder is de route goed bewegwijzerd, verdwalen zat er niet in. De eerste 2 overnachtingen in StayOkay en hotel verder gekampeerd. We hebben ontzettend genoten van de reis, dagafstanden gemiddeld 70 a 80 km. 14 fietsdagen en onderweg 2 rustdagen. Er is wat klimwerk maar meestal goed te doen. Wel het een en ander losgetrild door de onverharde wegen en kinderkopjes, maar met tiewraps alles bij elkaar kunnen houden. Onderweg een blog bijgehouden.

https://tonenrianne.reislogger.nl/juni-2019-europa-radweg-1/home

 

Afgelopen meivakantie met mijn zoontje van 11 in 9 dagen van Oldenzaal via Muenster de R1 naar Berlijn gefietst. Heel erg genoten. Het vergt wat doorzettingsvermogen, met name in de Harz, maar het is gelukt. Op sommige plaatsen is de route niet erg logisch. Zo is de route nu door  Guetersloh in plaats van er langs. Geen verbetering. Ook bij Blankenburg werden we onaangenaam verrast met een enorme stijging. Hadden we vanaf Wernigerode 13 km in 1,5 uur gereden. Vervolgens maar wat stukken afgesneden om toch aan onze kilometers te komen. Bikeline is geen aanrader. R1-radweginfo deel 4 was prima inclusief de GPS. 1:60.000

Houd in Saksen Anhalt rekening dat er in de kleine dorpen geen Konditorei-en zijn. 's ochtends goed ontbijten!!

Goed bezig Ronald!

Hallo Ronald, We willen in September van Hengelo naar Berlijn fietsen, Mag ik vragen hoeveel km je totaal gefietst hebt? Groet Wouter 

Beste Wouter,

Van Oldenzaal naar Berlijn was 810 km. Van oldenzaal naar Münster was 80 km. 

mvg

Ronald

 

heeft iemand misschien de route R1 andersom gefietst, van Berlijn - Arnhem, viel dat mee of tegen, in het route boek word alleen Arnhem - Berlijn omschreven.

Graag info.

De route Berlijn -Arnhem is helemaal goed aangegeven met bordje r1

Nog niet, maar dat gaat in augustus gebeuren. Ik heb de routegids (Bikeline) van 2015, en de gps tracks  zijn afgelopen dagen gecorrigeerd voor de richting Berlijn-Arnhem en vergeleken met de recente gps tracks van Bikeline (2017). Ze zijn beschikbaar voor fietsers die deze route met gps willen rijden, envenals de gedetailleerde hoogteprofielen.  

Net afgelopen vijf dagen een gedeelte gedaan tot Detmold bij Bielefeld. Gestart in Berlijn. Route is meestal goed te volgen met de bestaande bewegwijzering in het veld in combinatie met de kaartjes in het boekje. Opletten in stadjes en steden waar de bordjes vaak ontbreken. Wat we vaak wel deden is ter hoogte van wat grotere plaatsen goed op de kaartjes in het boekje turen in combinatie met het betere gokwerk, wat richtingsgevoel en heel vaak spontane hulp van o zo aardige Duitsers. Soms moet je ook even goed opletten omdater er natuurlijk twee reisrichtingen zijn. Bij twijfel even de weg vragen. We hebben soms wat afgesneden trouwens maar eigenlijk is het bijna altijd niet moeilijk om weer op de route te komen met het boekje bij de hand. Veel plezier.

Wij hebben in 2015 van Berlijn naar Vreden (bij de NL-grens) gereden, en vandaar naar huis. Aangezien je bij Bikeline toch nooit de kaart en de tekst tegelijk ziet, is terugrijden nauwelijks lastiger dan heen. Bovendien, zoals de andere schrijver ook al opmerkte, de bewegwijzering is goed, op enkele stadjes na. Let wel op d onverharde stukken, op de kaartjes zijn deze goed aangegeven, en meestal kun je er goed omheen improviseren. Zorg wel voor een recent boekje, R1 is in de buurt van Detmold gewijzigd, en ons boekje van 2010 spoorde niet meer met de handwijzers. Bikeline verschaft ook tracks, via een code in het boekje.

Wij hebben net een klein stukje (Berlijn-Dessau) gefietst. Dat ging heel makkelijk, de route is nl. helemaal bewegwijzerd in beide richtingen. Bij twijfel (bijv. in steden) keek ik even op de kaart in het boekje.

Wij fietsten in juni/juli 2017 van Malden (Nijmegen) naar Berlijn via de R1. Een fijne route met de nodige afwisseling en zeker niet te zwaar. Een uitgebreid verslag (met veel foto's) is hier te vinden: https://www.pillich.nl/2017/07/19/op-de-fiets-naar-berlijn-een-terugblik/

... fietst europaroute (Facebookverslag)

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
To prevent automated spam submissions leave this field empty.