Langs de noordgrens van het Romeinse Rijk

(route van Clemens Sweerman)
De grens (Limes) strekte zich uit vanaf de Noordzee bij Katwijk, langs Rijn en Donau tot aan de Zwarte Zee. De fietsroute biedt je een gids om op aantrekkelijke en relatief gemakkelijke manier dwars door Europa te fietsen naar Hongarije en Roemenië. De resten van de verdedigingswerken (wallen, forten en wachttorens) zijn op veel plaatsen nog tastbaar aanwezig. Het Duitse deel van de Limes staat sinds 2005 op de Unesco Werelderfgoedlijst.

De route

De natuurlijke grenzen (Rijn en Donau) vormen een ideale routekeuze. Langs zoveel mogelijk rustige wegen kom je langs fraaie stadjes en veel bezienswaardigheden.

Zwaarte

Tot aan de Karpaten (Roemenië) is de route niet zwaar. Het Karpaten-traject is pittig, maar leidt langs veel beroemde zeer oude kloosters, die zelf hoog op bergpieken liggen.

Boekjes

De route bestaat uit 3 delen:

Voor diegenen die vooral in het Nederlandse deel van de Limes zijn geïnteresseerd is er een "Deel 0" gemaakt, een uitgave van alléén het traject van Katwijk tot Xanten.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst met indicatie van voorzieningen, deel 1 en 2 in beide richtingen beschreven, deel 3 alleen van west naar oost
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over toeristische bezienswaardigheden en historische achtergrond van de Limes
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:100.000 (deel 1), 1:200.000 (deel 2) en  1:250.000 (deel 3)

3.360 km
Katwijk - Constanta
Vanaf 38 dagen
Stickers (ondersteunend)

Deel 1: Katwijk - Regensburg

In Nederland zijn vooral Romeinse fundamenten, gebruiksvoorwerpen en munten gevonden. In Duitsland is het wallensysteem in het landschap vaak nog zichtbaar. Een aantal Castella is met wachttorens gerestaureerd. In beide landen passeer je steden met Romeinse oorsprong. Rijn, Main en enkele kleinere rivieren bepalen het aantrekkelijke landschap en vormen een route die ook voor beginners goed te fietsen is. Wie de omgeving van Frankfurt wil mijden kiest voor de alternatieve route (met enig klimwerk) door de Taunus.

Cover Limes fietsroute deel 1

Kaart van Deel 1: Katwijk - Regensburg
1.000 km
Katwijk - Regensburg
Vanaf 12 dagen

Deel 2: Regensburg - Gyula

Of je nu kiest voor dit deel als voortzetting van de tocht naar het oosten of als op zichzelf staande Donau-fietsroute: dit stuk naar de Hongaarse Puszta is eenvoudig te fietsen over kleine wegen en fietspaden. Een alternatieve route langs het Balatonmeer (in één richting beschreven) is wat heuvelachtiger.

Kaart van Deel 2: Regensburg - Gyula
1.100 km
Regensburg - Gyula
Vanaf 14

Deel 3: Roemenië tot de Zwarte Zee

De hoofdroute doorkruist Transsylvanië, over de Draculapas naar de beroemde kloosters van de Bukovina en leidt door Moldavië naar de Romeinse havenstad Tomis, het huidige Constanta in de Donaudelta. Een routeverkorting die de kloosters niet aandoet, is in beide richtingen beschreven. De route heeft een totaal ander karakter dan deel 1 en 2. Met de bergketens van de Karpaten en enkele passen tot 1.250 meter, soms matig onderhouden wegen, beperkte en sobere voorzieningen, vereist dit deel een goede conditie. Roemenië is nog steeds een arm land met grote tegenstellingen en zonder luxe. De avontuurlijke fietser vindt echter uiteenlopende landschappen, een overwegend vriendelijke bevolking en een rijke -nog grotendeels authentieke- cultuur.

Kaart van Deel 3: Roemenië tot de Zwarte Zee
1.280 km
Gyula - Constanta
Vanaf 14 dagen
Clemens Sweerman

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

Openbaar vervoer

Trein

  • In Duitsland kan men vanuit vrijwel alle grote steden aan de route de fiets tegen betaling meenemen in (inter)regionale treinen met een  ruime wagon waar men zelf ook in plaatsneemt. De vertrekstaten melden bij de betreffende treinen een fietssymbooltje en op het vertrekperron staat handig aangegeven waar de fietswagon ongeveer halt houdt. Vervolgens zelf in- en uitladen met losgemaakte bagage. Zitplaats en fiets worden meestal samen gereserveerd. 
  • De grens over gaat minder vlot in het 'verenigd' Europa van 2005: sinds de invoering van hogesnelheidstreinen (ICE) tussen Amsterdam-Arnhem-Keulen worden op deze verbinding geen fietsen meer vervoerd. De fietser moet uitwijken naar de 'Regionalexpress' met een uurverbinding over Mönchen-Gladbach-Venlo, de vier IC-treinen per dag over Bad Bentheim-Oldenzaal-Amsterdam, of eventueel het moderne boemeltje tussen Enschede-Gronau-Munster. En dat betekent één of meer keren overstappen.  
  • Redelijk goede treinverbindingen naar Regensburg, Passau-Wenen op vrij. za. en zo., waarop de fiets meegenomen kan worden. 
  • Binnen Hongarije reist men goedkoop en de fiets kan met de meeste treinen mee. De belangrijkste spoorverbinding loopt van Budapest Keleti Pu. (= ooststation!) naar Wenen waarop dagelijks enkele malen de fiets meegenomen kan worden (daarbuiten beslist de conducteur dit). 
  • Vanuit Wenen rijdt de NightJet nacht(slaap-)trein met fietsvervoer over Linz, Passau en Regensburg naar Düsseldorf, andersom gaat deze door tot Boedapest.
  • Overdag rijden interregiotreinen met fietsplaatsen over Regensburg, Neurenberg, Hannover (-Amsterdam). Of naar München en daar overstappen op de nachttrein naar Düsseldorf. 
  • ICE hogesnelheidstreinen nemen vrijwel geen fietsen mee, tenzij klein uit elkaar genomen en verpakt in een hoes.  [In steeds meer Duitse ICE's zijn aan de kop/staart fietscompartimenten voor wel 20 fietsen. red]
  • Dagtreinen met fietsvervoer over de grens rijden over de verbinding Düsseldorf-Köln-Venlo-Eindhoven en voor de zuiderlingen Köln-Aachen-Luik. 
  • Er worden flinke internationale kortingen gegeven, vooral als men met meerdere personen reist, en ook met een regio-dagkaart of een Schönes Wochenende Karte. In het weekeinde kan men in Duitsland, vooral met een groepje, een volle dag supergoedkoop reizen op een 'Schönes Wochenende' kaart van ca € 30,- mits men gebruik maakt van regionale treinen, dus met meer overstappen.

Fietsbussen

  • het Altmühldal (traject 5)
  • Passau (bij de Oostenrijkse grens)
  • Krems

vice-versa, vanaf half mei tot half september: op maandag heen / dinsdag terug. Enkele ritten op donderdag heen / vrijdag terug. Opstapplaatsen wijzigen regelmatig, informeer je hier tijdig over.
Tijdig reserveren bij www.cycletours.nl of www.fietsvakantiewinkel.nl

Boot

Een heel aparte manier om van Budapest naar  Wenen te reizen gaat per draagvleugelboot over de Donau. In een halve dag raast men terug langs de stadjes van de heenweg, met een stop in Bratislava. Voor bagage boven 20 kg moet bijbetaald worden. Informeer vooraf steeds naar de nieuwe dienstregelingen met fietsvervoer, o.a. bij Treinreiswinkel en Fietsvakantiewinkel. 

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Deel 1:

Deel 2:

Deel 3:

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Package icon GPS-bestand Limes fietsroute

Limes fietsroute deel 0

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.

Ongeveer één keer per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Limes fietsroute: Deel 1

Opmerkingen bij 4e druk - 2017

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
7105103,5+MaurikB&Beind van Maurik Theetuin en B&B "Aan de Limes"( tevens vrienden op de fiets) eigenaar Gerda Klanderman Rijnbandijk 113a Maurik telefoon nummer 0344- 691667 of 06-28649525Clemens Sweerman2017-10
7108100+Eck en WielCMini camping De Wielewei fam J.Ghyssen Wielseweg 3 in Eck en Wiel open van 01/04 t/m 1/10Clemens Sweerman2017-10
9139,569,5-Slijk-EwijkCCamping "De Steenhoven "is geslotenJan Insing2017-07
914168+Slijk -EwijkCMini Camping "de Camping"Waaldijk 34 Slijk- Ewijk telefoon 0622369119 Janneke van Oorschot2017-07
1540,5191,5!!Essenberg-Winkelhausenroute

Afsluiting met bouwhekken, uitgebreide werkzaamheden.
Advies heen: 38,5 na hangbrug scherp re omhoog, scherp li Wilhelmallee, na 100m bij fietshandwijzer re, stopl einde li op vw (met fp) Emmericherstrasse
40,0 Asterlagen re Winkelhauserstrasse
42,0 li Bruchstrasse, doorgaan met boekje km 42,5
Advies terug: 190,5 einde re Winkelhauserstrasse
192,5 einde li op vw (druk!)
194,0 stopl re Duisburgerstrasse, doorgaan met rest van instructie km 194

Paul Zandveld2017-07
3616525+Klein-AuheimHGasthaus Zum Grünen Baum. www.gruenerbaumka.de, 06181 60363, Obergasse 4 (bij de kerk).Paul Zandveld2017-07
3717618,5!Seligenstadtroute

Als het veer niet vaart kun je de Mainroute volgen(met bordjes aangegeven) volg de linker oever gebruik het veer niet, je steekt dan pas verder stroomop met een brug over (nieuwe fietsbrug bij Kleinostheim) vervolg nadien de route.

Het veer vertrekt vanaf april t/m oktober vanaf  9.45uur  Er is een middagpauze van 13.45 tot 14.15 uur .In de wintermaanden vaart het veer alleen s' middags

Paul Zandveld

 

Clemens Sweertman

2017-07
39nvt169!Miltenbergroutemoet zijn: na 100m vw re (ipv li) BrückenstrassePaul Zandveld2017-07
43nvt81,5!Creglingenroutemoet zijn: na 100m op vw li (dus niet kruis vw)Paul Zandveld2017-07
43nvt87,5!Bieberehrenroutemoet zijn:ri WeikersheimPaul Zandveld2017-07
45156,554,5+KirnbergHSymbooltje staat er wel, maar er hoort ook een adres bij: Gasthaus Zur Linde, tel. 098612618, www.zur-linde-kirnberg.de, plm €60 voor 2pPaul Zandveld2017-07
4925179+/-WeissenburgHHotel Krone is gesloten. Zelfde eigenaar, zelfde telnr. exploiteert de Schwarze Bär, Marktplatz 13, óók een historisch pandPaul Zandveld2017-07
54nvt69!Dietfurtroutemoet zijn: ...rd Industiestrasse, na 200m einde re op vw (blijft Industriestrasse), einde li op vw HauptstrassePaul Zandveld2017-07

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Limes fietsroute: Deel 2

Opmerkingen bij 2e druk - 2009

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
    Hongarije Let op!! Er staan belangrijke wijzigingen bij de laatste Aanvullingen!! Omleidingen voor gevaarlijke situaties en verslechterde wegen!!auteur 

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Limes fietsroute: Deel 3

Opmerkingen bij uitgave 2017

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiedatum
888 +SalciuaHPensiunea Popas Salciua,str.Principala nr.231A,  tel. +40 0762 449 021Henk Vriend2017/07
41102,5 +JurilovcaCCaravan and campingsite Jurilovca, tel. +40 723 580 281Lennie Meijer2017/05

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

Op 20 agustus 2016 begonnen wij aan een in onze ogen groot fietsavontuur!
​Drie studentes die net hun bachelor hadden afgerond en alvorens aan een master te beginnen toch nog graag even iets anders wilden doen. Fietsen naar de Zwarte zee, gewoon heel Europa door, van west naar oost, dat klonk ons geweldig in de oren.
Via het wereldfietsers forum wisten we goedkoop alle 3 de route boekjes, enigszins verouderd maar dat mocht de pret niet drukken, op de kop te tikken.
Eenmaal terug thuis kijken wij terug op een geweldig avontuur! De route is erg variërend; langs rivier, door bos, door de stad, over dijken, over een vlakte, door de heuvels en uiteindelijk langs de zee.
Vooraf lazen wij veel negatieve ervaringen van fietsers met fietsen in Roemenië, zodoende passeerden wij met enige angst maar ook voldoende optimisme de Hongaarse/Roemeense grens. We hadden ons voorgenomen dat als het echt onverantwoord was om daar te fietsen we dat ook gewoon moesten toegeven en een alternatief zouden bedenken. We geven eerlijk toe, het eerste stuk  na de grens passage was druk met veel vracht verkeer, maar al snel werd dit beter, veel beter!
Uiteindelijk vonden wij het fietsen in Roemenië geweldig, en  zijn wij van mening dat als je stopt bij de grens van dit prachtige en ongerepte land je juist het mooiste en meest avontuurlijke deel van de route aan je voorbij laat gaan.
In Roemenië hebben wij in tegenstelling tot de andere landen vrijwel elke nacht wild gekampeerd, ook een aantal keer bij mensen in huis mogen slapen omdat ze het onverantwoord vonden om ons buiten te laten slapen. De mensen zijn vriendelijk en erg gast vrij, wij hebben geen enkele negatieve ervaring gehad in dit land.
Eenmaal aangekomen in Constanta besloten wij ons avontuur nog niet ten einde te brengen en door te fietsen naar Bucharest om uiteindelijk vanuit daar met de trein terug te reizen naar Nederland.

Kortom; ga de uitdaging door de heuvels van Roemenië aan, er is daar zoveel moois om te zien en te ervaren!

Tijdens onze reis hebben wij via facebook een soort van blog bijgehouden, voor diegene die daar in geïnteresseerd zijn: www.facebook.com/adventurebybike

In de zomer van 2015 hebben we de Limes gefietst van Katwijk tot Wenen. Aansluitend zijn we nog doorgefietst naar Bratislava. We hebben een dagboek bijgehouden dat je kunt vinden op www.wegopdefiets.nl/limes-route-van-dag-tot-dag 

Fietsvakantie 2010: Zevenaar - Wenen

2012-06.
Ik heb vorig jaar geprobeerd de complete Limes route tefietsen. Dus ook deel drie ... Dit is door de huidige verkeersdrukte, snelheid en asociaal rijgedrag in Roemenië absoluut onverantwoord om te doen. Ik zou NIEMAND aanraden deze route te fietsen door Roemenië.
EN... Na deel 1 en 2 gefietst te hebben is het in verhouding met de landen ervoor ook nog een grote teleurstelling.
Ikzelf heb de route door Roemenie totaal omgegooid om nog wat over rustige wegen te kunnen fietsen. Waarbij ik soms over zand/grindpaden kwam en soms over
vers gelegd asfalt, (Met de Europese subsidieborden er nog naast)
Roemenië is een prachtig land. Maar leent zich meer voor fietstochten door selectieve streken. Om bij Constanca te komen ontkom je er niet aan de drukke wegen.
Ik ben wel wat gewend. En dit was niet leuk...

beste Walter

ik zie dat de Limesroute door Roemenië niet verantwoord is maar is het doebaar om (redelijk) veilig door Roemenië te fietsen als je je eigen weg zoekt over selectieve wegen? want ik ben samen met een vriend van plan om naar Boekarest te fietsen. 

Gr Thijs

Je neemt je voor in de richting van of naar Boekarest te fietsen, ik raad je aan een goede kaart te kopen (Fietsvakantiewinkel) die de B-wegen goed weergeeft. (Voorlopig moeten we het nog doen met 1: 300.000). B-wegen in Roemenië zijn de zgn "Alte drumuri principale" en de "Alte strade". Vanaf Gyula (= begin Limes deel 3) rijd je dan over zo'n Alte strade. Dit zijn doorgaans asfaltwegen en in goede staat. Wegen met de classificatie Alte drumuri zijn over het algemeen klei- en zandwegen. Die kun je wel nemen als het op of daags voor je komst aldaar niet heeft geregend. Kuilen kunnen zich voordoen en vol water, waar je door moet en tot je trapas in het water raakt. Het wordt dus ff puzzelen voor je als je naar Boekarest wil fietsen.
Mijn ervaring is dat je van Gyula >  Abrud > Alba Julia goed en veilig kunt fietsen. Ik zou na Alba J kiezen voor de richting Blaj richting Medias tot aan Copsa Mica. (Saksisch gebied, "Siebenburgen"). Dan naar het zuiden naar Sibiu (pracht stad), naar Medias, Agnita, Carta en Cartisoara. Hier begint de Trans Fagarasan.
www.climbbybike.com
Vijf uur fors klimmen, naar Balea Lac. Dit is het hoogste punt van de Karpaten. (Je moet hier vóór 15 augustus zijn, daarna kan de pas door sneeuwval gesloten zijn en moet je via dezelfde weg terug). 
Balea Lac verlaat je weer via een donkere tunnel (niet verlicht) en fiets je in zuidelijke richting, naar Curtea de Arges  en naar Pitesti. Vanaf hier heb ik geen fietservaring. Je zou richting Bradu kunnen gaan > Negrasi en vanaf Poeni richting Boekarest.

Vermijd de E-hoofdwegen! zoals bijv die van Cisnadie > Rimnicu Valcea. Zoals altijd, zorg als fietser ervoor dat je opvalt in het verkeer.
Succes, ik hoor graag jouw ervaringen.

Dag Thijs, de respons die je leest over de Limesroute is gedateerd. In Roemenie verbetert de infrastructuur meer en meer, waardoor vele B-wegen zijn ontlast.
Ik heb de route twee keer gefietst en er zijn gedeelten die druk zijn. Waar mogelijk zal daarvoor naar een alternatief worden gezocht, dit jaar. Europafietsers verwacht komend jaar een nieuwe versie Limes 3 te kunnen presenteren. Op je overige vragen zal ik rechtstreeks reageren.  

Wij hebben dit jaar de Limesroute gefietst. Nou ja , we zijn in Roemenië in de plaats Roman gestopt vanwege het verkeer. Onze bevindingen: We hebben genoten van een mooie tocht. Vooral na Boedapest maak je meerdere keren mee dat de camping niet meer bestaat. Helaas hebben we daar ter plekke geen aantekeningen gemaakt, maar we hebben meerdere malen gezocht en kwamen erachter dat de camping niet meer bestond. Als je tegen iemand verteld dat je naar Roemenië gaat, krijg je allerlei waarschuwingen. Lees je het boekje, dan vind je hierin min of meer dezelfde waarschuwingen. Wij hebben alleen maar eerlijke en vriendelijke mensen ontmoet. Niet het volk en de loslopende honden zijn het probleem, maar het verkeer!! Op de N-wegen fiets je nog redelijk veilig, want dan is er naast de witte lijn nog een soort van vluchtstrook van 1 meter. Op alle andere wegen, die net iets breder zijn dan twee auto’s en geen vluchtstrook hebben, moet je elke keer maar hopen dat het goed gaat.Vanaf het moment dat je de Karpaten verlaat en vanaf het plaatsje Marginea (blz. 19 boekje 3) waar je rechts omlaag richting Solca fietst is er heel veel verkeer en ook vrachtverkeer op de weg. Roemenen nemen geen gas terug en wijken nauwelijks voor een fietser uit, passeren je regelmatig met 100 km op nog geen meter afstand van je. Na anderhalve dag fietsen in dit verkeer in combinatie met kruisjes met foto’s langs de weg, hebben we eigenlijk van het een op het andere moment besloten te stoppen en ons leven niet te wagen. Roemenië verdient toerisme: de mensen zijn aardig, betrouwbaar. Het land is prachtig, je hebt veel te zien en alles is heel goed betaalbaar. De pensions, waarin wij geslapen heb ben,zijn van uitstekende kwaliteit en doen niet onder aan een Nederlandse B&B, maar gezien de economische groei van het land, en daarmee het groeiende verkeer, zal het niet verantwoord meer zijn de huidige Limesroute binnen nu en 5 jaar te fietsen. De terugreis: Op stations verkoopt men kaartjes voor de passagiers en hoe je je fiets in de trein krijgt moet je op het perron bespreken met machinist of conducteur, maar in principe kunnen fietsen niet met de trein mee in Roemenië. Het was een heel gedoe, zowel van Roman naar Boekarest als wel van Boekarest naar Wenen. Gelukkig hadden we een slaapcoupé van drie personen voor onszelf besproken en konden we de fietsen na veel wringen en draaien, sturen los, uiteindelijk in de slaapcoupé plaatsen. De Duitse conducteur was zo aardig om ons hierbij te helpen en geen extra kosten in rekening te brengen, maar we raden je echter aan om vanaf de Hongaarse grens je deur gesloten te houden, want toen de Hongaarse conducteurs onze fietsen zagen moesten we direct 10 euro bijbetalen. Advies: Laat het idee Limesroute los en maak een fietsvriendelijke route door Roemenië. Wij zullen de eerste zijn die hem opnieuw gaan fietsen.

Met veel plezier hebben wij vorige maand een deel van de Limes fietsroute gefietst. We zijn thuis in Enschede gestart en via LF-routes naar Kleve gefietst waar we de Limesroute opgepakt hebben. Vanaf Koblenz hebben we het alternatief door het Taunusgebergte gefietst, erg mooi! Ook de rest van de route tot aan Wenen vonden we erg mooi met weinig drukke wegen. Alleen het stuk door het Ruhrgebied viel ons erg tegen. Veel (lelijke) industrie, erg druk en de route door de grote steden is soms lastig te vinden. Zeker omdat in de route aangegeven staat dat deze heel goed met kinderen te fietsen is. Wellicht is het een idee om hierover een opmerking in de tekst te plaatsen met de suggestie om vanuit Nederland de trein naar Keulen of Koblenz te nemen als men het Ruhrgebied wil vermijden. Wel vonden we het kaartmateriaal in het boekje erg tegenvallen. In deel 1 zelfs nog kaartmateriaal uit 1992! Zelfs in de nieuwe druk van deel 2, die nota bene net uit is, is kaartmateriaal uit 1998 opgenomen. Dat is al ruim 10 jaar oud! Wanneer we hier en daar de weg vroegen, werden we meerdere malen voor gek verklaard dat we met zulke oude kaarten fietsen ("Immer die Holländer!"). Als de routebeschrijving op sommige plekken voor ons niet helemaal duidelijk was konden we niet terugvallen op de kaart om de weg te vinden, er zijn veel wegen bijgekomen. Hopelijk is het mogelijk om in de nieuwe druk van deel 1 actueler kaartmateriaal op te nemen of op z'n minst een opmerking te plaatsen dat het kaartmateriaal slechts ter illustratie is en suggereren om up-to-date kaarten aan te schaffen. Ondanks alle wijzigingen hebben we genoten van de route en zijn we van plan volgend jaar de route te vervolgen verder oostwaarts!

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.