Van de Atlantische Oceaan naar de Zwarte Zee

Dwars door Europa langs de grote rivieren

De route

De route is veelal vlak, rustig fietsen door landschappelijk fraaie gebieden, maar de wegkwaliteit laat oostelijk van Wenen vaak te wensen over. Hoe oostelijker, hoe slechter. Soms is er een keuze tussen (zeer) slecht wegdek of een vrij drukke hoofdweg, die in de oostelijke landen echt gevaarlijk kan zijn, soms móet je wel over die hoofdweg. Ook het verkeersgedrag is daar bepaald niet wat we in West Europa gewend zijn.

De EuroVelo 6 volgt veel meer dan vergelijkbare Europafietsersroutes de rivieren en kanalen, is daardoor lichter en sneller, maar voor velen ook saaier. De fietsroute is voor een groot deel bewegwijzerd. Aan de ontbrekende stukken wordt gewerkt. Door ontbreken van bordjes, slechte leesbaarheid of verdraaien is het af te raden de route te rijden zonder kaart. De bordjes variëren nogal, maar vermelden bijna altijd EV6. Naar het oosten toe wordt het wat minder, maar Slowakije heeft alles in principe klaar.

Zwaarte

De route is niet altijd vlak maar kan met kinderen en karren worden gereden. Het is wel een erg lange route. Bovendien vereist de verkeerssituatie in het oosten extra oplettendheid.

Europafietsers alternatieven

Langs de Loire, van Saumur tot Nevers, kan de Europafietsers-route Loire-kastelen fietsroute een interessantere tocht opleveren.
Voor de delen Nevers-Basel en Basel-Regensburg kun je de routes van Ring 2  nemen.
Vanaf  Regensburg vormen Europafietsers-routes Limes fietsroute 2 en 3  een mooier, interessanter, maar zwaarder alternatief.
Tussen Boedapest en Belgrado is het mogelijk om de Hongaarse puszta en het noord-Servische platteland als alternatief te nemen met de Europafietsers-routes Limes 2 en Szeged-Belgrado.

Boek en kaart

Routekaarten (Huber, van origine Duits, 3-talig uitgevoerd)

  • Atlantic-Basel: 6 deelkaarten
  • Basel-Budapest: 7 deelkaarten
  • Budapest-Zwarte Zee: 8 deelkaarten

Deze kaarten hebben één groot nadeel: niet alle dorpen en wegen staan er op: lastig als je afwijken wil/moet. Soms staan er pijltjeshellingen in de kaart, die niet veel voorstellen; vele echte klimmetjes staan niet aangegeven.

Routeboekjes (Chamina, in Frans):

  • Loire à vélo, Nevers-Atlantique
  • EuroVelo 6, Bâle à Nevers

Routeboekjes (Bikeline, in Duits)

  • Donauroute: 5 delen,  dl 2 ook in het Nederlands

Er is ook een goede webpagina met veel informatie over het Franse traject.
Voor het Oostenrijkse deel is additionele informatie te vinden op EuroVelo Österreich

GPS:

  • Op de open-source kaarten (die voor donateurs te verkrijgen zijn) staat de EV6  bijna correct aangegeven.
  • Bikeline levert tracks (via een code in de boekjes).
  • Het Franse traject is te vinden op de site van EuroVelo 6-France.

Overnachtingsmogelijkheden

In de grotere plaatsen van de route zijn er voldoende hotelletjes. Langs de Loire zijn er redelijk veel campings meer naar het oosten duidelijk wat minder.
Voor alle slaapgelegenheden geldt: in het hoogseizoen en met Pinksteren vroegtijdig reseveren (een dag of 5 ervóór).

3.250 km
Atlantische Oceaan - Zwarte Zee
Vanaf 7 weken
Gedeeltelijk

Openbaar vervoer

In het Franse deel zijn de oost-west verbindingen per trein nogal schaars; in Zwitserland is dat beter.

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje e.d. bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Meer informatie

Hoe werkt het bestellen en donateursvoordelen

GPS

Voor gps: Daar waar Europafietsers alternatieven bieden (zie het overzicht), geven we tracks. Voor routes die niet van Europafietsers zijn kunnen we geen tracks aanbieden.

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

De alternatieve route door het bergachtige Fruska Gora is veel zwaarder dan in de fietsgids van Bikeline vermeld staat. Voor het traject van Ilok tot Hotel Norcev moet 1.100 cumulatieve hoogtemeters overwonnen worden. Op het 55km lange traject zijn geen bevoradingspunten aanwezig.