Spring naar content
Europafietsers route

Groene Weg naar de Middellandse Zee

Op de fiets van huis naar de Méditerranée!

  • Afstand: 1.300 km
  • Maastricht – Stes-Maries-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum

Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.

De route

De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt.Informatie over de totale route

De route bestaat uit 2 delen:

Praktische informatie

De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000

Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.

Deel 1

Trein
  • Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
  • Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
  • Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).

Deel 2

Trein
  • Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
  • Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
  • Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
  • Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Deel 1

Deel 2

Deel 1: van Maastricht naar Marnay

  • Afstand: 660 km
  • Maastricht – Marnay
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.

NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.

Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer

  • Afstand: 650 km
  • Marnay – tot Stes. Marie-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Rianne van der Knijff
    op 18 november 2021

    We hebben in augustus/september de Groeneweg naar de Middellandse zee gefietst. Veel mooi weer gehad, genoten van de prachtige tocht, die veelal over rustige Franse D wegen gaat.
    Klik hier voor ons verslag

  2. Stijn en Miet
    op 13 november 2021

    In 2011 fietsten we de “Groene Weg naar de Middellandse Zee”. Toen bedoeld als een éénmalige stunt, het afvinken van een “bucket list item” zeg maar.
    Het fietskamperen beviel ons echter zo goed, dat deze trip de start werd van een nieuwe passie.
    Dit jaar fietsten we de Groene Weg nog een keertje opnieuw. Om ons tienjarig jubileum als fietskampeerder te vieren. En om nog een boel andere redenen.
    Bovendien was het ons plan om ook de terugweg per fiets te doen, via een andere route dan, de “Barcelona” route van Paul Benjaminse meer bepaald.
    Maar is dat ook allemaal gelukt? Dat kan je lezen in ons reisverhaal: stijnenmietgaanfietsen.blogspot.com

  3. Henk vd Riet
    op 28 december 2019

    Ik heb de Groene Weg gefietst en wil laten weten dat het een geweldig mooie tocht is geweest. Alle dagen prachtig weer.
    Mijn ervaringen staan op Polarsteps: ‘Op (Groene) Weg naar de Middellandse zee

  4. G. de Jong
    op 27 augustus 2019

    Vanaf eind juli tot halverwege augustus heb ik de volledige route gefietst. Begonnen via de Ardennen en aan het einde afgebogen naar Narbonne. Mijn algemene indruk is een erg mooie en afwisselende route door prachtige bossen, mooie landschappen, bergen en sfeervolle dorpjes. Het weer was erg mooi; ik heb alleen in Noord-Frankrijk en de Jura wat regen gehad. De andere kant daarvan was dat door de hitte de klimmen soms wel stevig waren, zeker ook in de eindvariant naar Narbonne, maar meestal had ik wel plezier in een klimmetje. De hoeveelheid verkeer vond ik op een aantal plekken wel wat hinderlijk. Verder is het aan te raden om vooral bij de eindvariant de boekjes te gebruiken in combinatie met een GPS of telefoon, want daar vind ik de beschrijving soms erg onduidelijk.

  5. Eugene Beeren
    op 24 augustus 2019

    3 juli 2019 Proloog
    Ik heb een nieuwe navigatie-app op mijn I-phone: OsmAnd. Ge-wel-dig. De app doet precies wat hij moet doen. Met een duidelijke lijn aangeven waar ik heen moet, de hoogte en de snelheid geven, en met gratis offline kaarten van Europa (open street map)…..
    Klik hier voor het volledige verslag

  6. Roel Arends
    op 15 juli 2019

    We hadden de boekjes van de Groene Weg naar de Middellandse Zee (deel 1 en 2) al in ons bezit, maar kozen toch een andere route, nl.de V50 en de Via Rhona die grotendeels de rivierdalen volgde (Moezel, Saone, Rhone). Dit op een E-bike met voorwielmotor. Van de V50 ontbreken echter delen van de route. Dus die is niet aan te raden. Aan het einde van de route hebben we wel stukken uit het groene boekje gedaan. Verder is het absoluut niet aan te raden van de Via Rhona het deel te fietsen tussen Lyon en Vienne. Een absolute ramp. Neem dit stuk met de trein!

  7. Paula en Johan uit Alkmaar
    op 11 juli 2019

    De Groene Weg, juni/juli 2019

    15 juni, aankomst in Arles met de nachtbus, niet heel comfortabel maar goed te doen.
    We stapten op in Sloterdijk, spullen de bus in, fiets in de aanhanger en gaan… ..Klik hier voor het hele verslag

  8. Eind mei 2018 de Groene Weg gebruikt als belangrijk deel van een fietstrip van Haarlem naar Alpe d-Huez. We hebben gekozen voor het Vennbahn-alternatief: Ardennen al bekend terrein en ik moet zeggen dat de herinneringen aan het trein-verleden die je overal aantreft mij heel goed is bevallen. Wel de fout gemaakt om in Monschau te lunchen (alleen maar bejaarden en Chinezen, en de weg er naar toe is een fraaie kasseienklassieker waardig) maar verder heerlijke route.
    Na wat hotelperikelen in Port-sur-Saône (last-minute boeking viel in het water, zoektocht van uren…) en panne in Besancon (ik ben de Decathlon eeuwig dankbaar) tot Lac de Coiselet (Jura) de route gevolgd (dus deel 1 en een stuk van deel 2) en daarna de eigen route. En dan krijg je meteen waardering voor de route-bouwers: met name de hoogtemeters zijn lastig te voorspellen op papier en mijn eigen mix van La Grande traversée du Jura en de ViaRhôna bleek dus in de praktijk flinke kuitenbijters te bevatten. Tja, het leverde deze nieuwbakken lange-afstandsfietsers in ieder geval mooie verhalen en een paar wijze lessen op. Ik heb de route 100% op GPS (Garmin Oregon 600) gereden en de GPX klopt perfect. Ik heb het boekje ook gekocht natuurlijk voor de voorpret en onderweg als naslagwerk en voor de planning van de etappes en slaapplaatsen. Onderweg was er volop gelegenheid voor overnachten en eten, ook in het verder vrij desolate Noord-Frankrijk. Hou alleen wel de Franse lunchtijden (de keuken sluit echt om 14:00 uur…) in de gaten, en het feit dat de route vaak het centrum van dorpen en steden mijdt en je dus vaak zelf alert moet zijn bij het tijdig zoeken van een supermarkt of restaurant. Je kunt ons verhaal nog teruglezen op https://www.polarsteps.com/RemcoTekstra/689494-road-to-alpe-d-huez-2018

  9. Peter Coelman
    op 4 september 2018

    Deze zomer ben ik in precies 3 weken van Hilversum naar de Cote d’Azur gefietst. Daarbij heb ik vanaf Heerlen tot aan Orange gebruik gemaakt van de geweldige boekjes van Europafietsers. De laatste 4 dagen moest ik vanaf Orange naar Frejus en toen was ik aangewezen op, onder andere, Google Maps. In die dagen ben ik pas echt gaan begrijpen wat het belang is van dit soort uitgewerkte routes. Ik miste de mooie weggetjes, de verstilde dorpjes en de geweldige natuur.Ik heb genoten en deze 2 gekke boekjes waren 3 weken lang mijn oude en nieuwe testament. Heel veel dank aan de makers!!!

  10. Lucienne
    op 12 april 2018

    Wij fietsten deze route in 2012, en voor ons blijft dit nog steeds één van de beste fietsherinneringen die we hebben. Autoluw, haalbaar voor niet echte klimmers en de beloning om na al die fietskilometers aan te komen bij de Middellandse Zee is heerlijk.Ik maakte een uitgebreide fotoreportage van onze reis in 2 delen:
    https://fietsenchrislu.wordpress.com/2012/09/01/frankrijk-groene-weg-1/
    https://fietsenchrislu.wordpress.com/2012/09/02/frankrijk-groene-weg-2/
    Zeker een aanrader.

1 2 3