Spring naar content
Europafietsers route

Groene Weg naar de Middellandse Zee

Op de fiets van huis naar de Méditerranée!

  • Afstand: 1.300 km
  • Maastricht – Stes-Maries-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum

Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.

De route

De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt.Informatie over de totale route

De route bestaat uit 2 delen:

Praktische informatie

De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000

Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.

Deel 1

Trein
  • Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
  • Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
  • Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).

Deel 2

Trein
  • Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
  • Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
  • Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
  • Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Deel 1

Deel 2

Deel 1: van Maastricht naar Marnay

  • Afstand: 660 km
  • Maastricht – Marnay
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.

NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.

Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer

  • Afstand: 650 km
  • Marnay – tot Stes. Marie-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Van 25 Juli tot 8 September hebben wij deze route gefietst. Vanuit Arles naar Roermond via de Eifel-alternatief. Hier onze reisimpressie (gemaakt met een praktische app.: Polarsteps.com)

  2. Klaas Oudshoorn
    op 12 september 2017

    Mijn vrouw en ik zijn begin 50 en redelijk getraind. Wel was dit onze eerste fietstocht van een dergelijke lange afstand. Tot nu toe hadden we niet meer dan enkele dagen tot een week achtereen gefietst. We hebben de Groene Weg in ruim 3 weken gefietst, inclusief 3 rustdagen, en kwamen zodoende op gemiddeld 65 kilometer per dag. Dat liet ons voldoende ruimte om ook eens een stad te bekijken, een boek te lezen, te schrijven / fotograferen en dergelijke. De langste etappe was 94 kilometer en de kortste 45 kilometer. We hebben de route gefietst vanaf Heerlen via de Vennbahn en vervolgens zijn we via Metz en Nancy gegaan en zijn we bij Charmes weer op de officiële Groene Weg gekomen. De overnachtingen in B&B’s, hotelletjes, chambre d’hotes, etc. hadden we van tevoren geboekt. We hadden dus geen kampeerspullen mee. Zoals wij het deden vonden we de route erg leuk en prima te doen. Er zitten zeker genoeg stukken in die nagenoeg vlak zijn en de klimmetjes, die er af en toe ook zijn, vonden we niet al te lastig. Terug gingen we met de fietsen in Montpellier op het vliegtuig (Transavia) en dat verliep prima. Al met al vonden wij het een prachtige route en van harte aanbevolen.

  3. Sjaak Meertens
    op 12 augustus 2017

    Ik heb de route vanuit mijn woonplaats (bij Amersfoort) naar Stes Maries gefietst van 24 juli – 7 augustus 2017. Groot compliment voor de samenstellers: een prachtige route! Ik moest wel wennen aan de routebeschrijving in de boekjes en in het begin reed ik nogal eens fout. Soms lijkt het meer op een fietspuzzeltocht dan een routebeschrijving maar na 3 dagen ging het al veel beter en heb ik nauwelijks meer fout gereden. Volgend jaar een andere route! Ik ben enthousiast.

  4. fam. Wichers
    op 9 augustus 2017

    Wij hebben de volledige route gefietst op de tandem vanuit Delft – Maastricht – hoofroute door de Ardennen – Narbonne – Carcassonne. Het is een zeer pittige route en wat opviel is dat de boekjes de route netjes weergeven maar niet altijd correct de hoogtemeters weergeven. Wij kwamen tot ongeveer 20.000 meters die om hoog gaan daar zit dan wel elke heuvel in opgenomen. De Narbonne variant is erg pittig met name het eerste stuk van deze route. Kortom een erg mooie route maar denk er niet te gemakkelijk over. Onze goedkoopste overnachting was 7,80 euro en de duurste ”over de top” 67 euro (Blue-Bayou) opmerkingen die van belang zijn:
    Camping Gritt bij Ingeldorf gaat dicht in oktober 2017 tot en met voorjaar 2019 wegens verbouwing.
    Camping La Pinede bij Mondragon, niet fietsvriendelijk eigenaar plaatst je op een achteraf plekje waar werkelijk niets vlak loopt. Alleen doen als je een super kleine tent bij je hebt.
    Valras-plage: camping Blue Bayou daar moet je niet wezen als fietser. Wij waren daar omdat we graag in de Middellandse zee wilden zwemmen. Voor de rest een zeer slechte camping de campings van 12 euro waren schoner dan deze zogenaamde 5 sterren camping
    Narbonne: camping La-Nautique niet fietsvriendelijk je staat op een plekje vol in de wind ”tramontana” als je pech hebt. Doe je het wel dan heb je rotsharingen nodig volledig steenachtige ondergrond. In Carcassonne hebben wij overnacht in een super leuk hotel dit omdat onze fiets daar wordt opgehaald. Niet duur 57 euro per nacht, ontbijt 7,50. enorm fietsvriendelijk en je kunt er super lekker eten voor niet veel geld.
    Hotel: L’Etoile volledige adres op Soetens fietsvervoer.

  5. Erik Marrecau
    op 24 juli 2017

    Heel veel dank aan de auteurs en alle medewerkers voor het uitschrijven van deze schitterende route. Met beide boekjes ben ik zonder fout rijden van de Vennbahn tot in Sts Maries de la Mer geraakt. Prachtige route, elke dag weer anders. Zoals anderen reeds zeiden inderdaad ook wel een pittige route. Wie niet graag klimt, kiest beter een andere route… Maar de uitzichten die je telkens krijgt eens je boven bent zijn onbeschrijflijk! Absolute aanrader!!
    Ik reed de route in juni 2017 met zowat elke dag volle zon. Ter inspiratie mijn traject:
    Dag 1: vertrokken met trein van Ieper (Vl.) naar Welkenraedt en vandaar nog 20km naar Raeren met aansluiting op de Vennbahn tot Kuchelscheid. Totaal: 56 km. Overnachting: Casa Carmen (absolute aanrader!)
    Dag 2: Kuchelscheid – Wiltz (102 km) overnachting: camping in Wiltz (prima camping met lekker restaurant!)
    Dag 3: Wiltz – Luxembourg (80km)Overnachting jeugdherberg (lawaaierig en warm, tegenvaller)
    Dag 4 Luxembourg – Brulange (116km)Overnachting in Brulange (kaart 18), op ong. 3km van de route: Les Jardins de Noah (absolute aanrader en gastvrouw bereidt op vraag avondmaal voor fietsers, want in de nabijheid is er niets)
    Dag 5 Brulange – Lunéville (79km)overnachting: camping municipal (mooie rustige ligging aan park en vlakbij centrum met enkele restaurants)
    Dag 6 Lunéville – Claudon (103 km)Bedoeling was om halt te houden op camping in Darney maar die bleek definitief gesloten. Nog wat verder gereden naar Claudon en daar bordjes ‘Moulin de la Scie’ gevolgd. Zeer afgelegn, maar de meest unieke locatie van de tour en als een koning ontvangen door een uitermate sympathiek koppel. Je slaapt hier boven de Saone in een gerestaureerde watermolen en voor een zeer klein prijsje!!! Schitterende locatie, de klim in het verlaten de volgende ochtend meer dan waard. Niet te missen als je hier je stop plant.
    Dag 7 Claudon – Port sur Saône (55 km)Rustige en vriendelijke camping, weg van de drukte van de stad (onaangenaam doorgaand verkeer). Lekker restaurant op wandelafstand (langs de route) Le Pomme d’or.
    Dag 8: Port-sur-Saône – Arc et Senans (110km)Overnachting in ietwat verouderd pensionnetje net naast de Salines maar met heel vriendelijke ontvangst en mogelijkheid tot eenvoudig avondmaal..
    Dag 9 Arc et Senas – La Tour du Meix (82km)Overnachting op camping Surchauffant net buiten La Tour du Meix. Grote maar groene en rustige camping (met zwembad). Zeer fietsvriendelijk, ook het trekkerstarief (6,30 EUR). Prachtige ligging aan het Lac du Vouglans. Eetgelegenheid vooraan de camping.
    Dag 10 La Tour du Meix – Priay (87km)Overnachting: camping Priay, eenvoudig en wat verouderd sanitair maar aan de Ain gelegen (pootjebaden of zwemmen mogelijk). Zeer eenvoudige snack te verkrijgen.
    Dag 11 Priay – Faramans (96 km)Zéér fietsvriendelijke camping, mooi uitgerust nieuw sanitair. Overdekte eet/zitplaats met microgolf en ijskast! Italiaans restaurant vlakbij camping.
    Dag 12 Faramans (verplichte rustdag wegens fietspech en zondag: alles gesloten)
    Dag 13: dankzij sympathieke campingeigenaar die me naar fietsenmaker bracht op 12km (!) toch de route kunnen aanvatten.Faramans – Chabeuil (86km)overnachting: verouderd hotel en ietwat duur Le Relais du Soleil, wel lekkere keukenDag 14 Chabeuil – Suze-La-Rousse (107km)overnachting Ch dH ‘Lo Rastelie’ met ook lekkere table d’hote. Goed adresje vlakbij de wijnuniversiteit!
    Dag 15 Suze-la-Rousse – Saint-Gilles (127km)Overnachting: hotel Le Cours in centrum. OK adresje met lekker en zeer betaalbaar restaurant.
    Dag 16 St-Gilles – Saintes Maries de la Mer – Sète (144 km)overnachting in Sète omwille van fietstransport in hotel La Conga (zeer eenvoudig en goede keuken).
    Terug met TGV Montpellier – Lille Europe (rechtstreeks, ong. 5u)

  6. Hans van Dijk
    op 13 juli 2017

    Wij hebben vanaf Dijon naar Marnay en vervolgens de Narbone variant gefietst. Valras Plage is een plaats waar we niet wilden zijn, maar aan de overkant van de Petit Rhone in Serignan Plage hadden we het een stuk beter naar onze zin. We zijn niet doorgereden naar Narbonne,maar langs de kust, deels langs het Canal du Midi, naar Saintes Maries de la Mer gereden Van daar uit de route terug gereden tot Orange. Vanauit Orange met de trein (TER) terug naar Dijon. Mede dankzij de GPS tracks en het boekje.Aandachtspunt voor wie de Narbonne variant rijden. De camping in Saint-Martin-de-Londes (pagina 44 van het boekje) is opgeheven. Genietend van de prachtige afdaling door de Georges-de-l’Herault zijn we daarom doorgereden naar Gignac.

  7. Ger van Diepen
    op 24 mei 2017

    In juli 2014 en april/mei 2017 hebben we de Barcelona route en de Groene Weg gecombineerd. In 2014 van Thoirette (aan de Ain) terug naar Diever (via de Eiffel), in 2017 van Thoirette naar Stes-Marie en Valras-Plage. Cluny was het keerpunt in de Barcelona route. We hebben zelf de ca. 100 km tussen beide routes binnendoor gefietst. De GW is over het algemeen een heel mooie route en niet echt zwaar. Hellingen boven de 6% komen zelden voor. Het mooiste deel vonden we de Languedoc vanaf Valras-Plage naar Causse-de-la-Selle, vanwaar we de (ook heel mooie) Barcelona route naar Cluny hebben gevolgd.Van Stes-Maries naar Valras-Plage kan vrij autoluw worden gereden door de Voie Vertes te volgen en het gravelpad langs het Canal Rhône à Sète (hoewel daar borden staan dat je er niet mag fietsen, zijn er voldoende mensen die dat doen). Aigues-Mortes is een fraaie, ommuurde stad, maar ook eind april al heel druk.Van Loyettes tot Arles hadden we de mistral, zonder de blauwe luchten zoals beschreven in de gids. Het was heel koud met als enige voordeel een sterke wind mee.

  8. Hans van der Veeke
    op 24 januari 2017

    Deze route hebben we in 2012 gefietst. Het reisverslag kun je hier lezen: http://www.vanderveeke.net/fiets2012/fietsen.htm

  9. Afgelopen zomer (eind juli/augustus 2016) samen met mijn zoon (16) met onze racefietsen – met minimale bagage en trekkerstentje – De Groene Weg gefietst. Ik had achter mijn fiets een Xtrawheel hangen met daaraan 2 Ortliebtassen daarop het tentje en kleine roltas. Mijn zoon had een grote zadeltas van 12 liter. Om comfortabel te kunnen fietsen op verschillend wegdek hebben we de fietsbanden gewisseld van 23 mm naar 25 mm. Er is slechts 2 keer lek gereden. De eerste keer door een pootje van een nietje op de Vennbahnweg. Dat was bijzonder omdat het asfalt er bijzonder glad bij lag. De tweede keer was de boosdoener een scherpe steen op een grove steenslagweg. Overigens kom je dergelijke wegen niet tegen op de route, tenzij je – zoals in ons geval – verkeerd rijdt en onbedoeld op zo’n pad terecht komt. Over het algemeen is de kwaliteit van de wegen goed, maar het blijft natuurlijk oppassen voor kuilen, scheuren en gaten.Terug zijn we gereisd met de fietsbus van Cycletours. We zijn opgestapt in Arles. Alles kan mee in de bus, ook het aanhangwagentje. Voor het wagentje betaal je wel wat extra’s.

  10. Marijke Meijer
    op 24 september 2016

    Afgelopen zomer met onze tandem de Groene Weg gefietst. Een prachtige en afwisselende route. Maar wel zwaarder dan we op grond van de informatie op website hadden vermoed:
    De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.
    Afgezien van de trajecten langs de Saone en de Rhone is er tot Avignon geen meter vlak. We kwamen regelmatig mensen tegen die dezelfde ervaring hadden. Dus al hoef je geen Alpenpas over, de route vonden wij best pittig. Houd er rekening mee dat Noord Frankrijk dun bevolkt is, weinig voorzieningen om inkopen te doen, al was een bakker meestal nog wel voorhanden. Terug vlogen we comfortabel vanuit Montpellier terug met Transavia, alleen een fietshoes was voldoende.

1 2 3