Spring naar content
Europafietsers route

Groene Weg naar de Middellandse Zee

Op de fiets van huis naar de Méditerranée!

  • Afstand: 1.300 km
  • Maastricht – Stes-Maries-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum

Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.

De route

De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt.Informatie over de totale route

De route bestaat uit 2 delen:

Praktische informatie

De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000

Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.

Deel 1

Trein
  • Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
  • Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
  • Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).

Deel 2

Trein
  • Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
  • Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
  • Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
  • Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Deel 1

Deel 2

Deel 1: van Maastricht naar Marnay

  • Afstand: 660 km
  • Maastricht – Marnay
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.

NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.

Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer

  • Afstand: 650 km
  • Marnay – tot Stes. Marie-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Hans van der Veeke
    op 24 januari 2017

    Deze route hebben we in 2012 gefietst. Het reisverslag kun je hier lezen: http://www.vanderveeke.net/fiets2012/fietsen.htm

  2. Afgelopen zomer (eind juli/augustus 2016) samen met mijn zoon (16) met onze racefietsen – met minimale bagage en trekkerstentje – De Groene Weg gefietst. Ik had achter mijn fiets een Xtrawheel hangen met daaraan 2 Ortliebtassen daarop het tentje en kleine roltas. Mijn zoon had een grote zadeltas van 12 liter. Om comfortabel te kunnen fietsen op verschillend wegdek hebben we de fietsbanden gewisseld van 23 mm naar 25 mm. Er is slechts 2 keer lek gereden. De eerste keer door een pootje van een nietje op de Vennbahnweg. Dat was bijzonder omdat het asfalt er bijzonder glad bij lag. De tweede keer was de boosdoener een scherpe steen op een grove steenslagweg. Overigens kom je dergelijke wegen niet tegen op de route, tenzij je – zoals in ons geval – verkeerd rijdt en onbedoeld op zo’n pad terecht komt. Over het algemeen is de kwaliteit van de wegen goed, maar het blijft natuurlijk oppassen voor kuilen, scheuren en gaten.Terug zijn we gereisd met de fietsbus van Cycletours. We zijn opgestapt in Arles. Alles kan mee in de bus, ook het aanhangwagentje. Voor het wagentje betaal je wel wat extra’s.

  3. Marijke Meijer
    op 24 september 2016

    Afgelopen zomer met onze tandem de Groene Weg gefietst. Een prachtige en afwisselende route. Maar wel zwaarder dan we op grond van de informatie op website hadden vermoed:
    De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.
    Afgezien van de trajecten langs de Saone en de Rhone is er tot Avignon geen meter vlak. We kwamen regelmatig mensen tegen die dezelfde ervaring hadden. Dus al hoef je geen Alpenpas over, de route vonden wij best pittig. Houd er rekening mee dat Noord Frankrijk dun bevolkt is, weinig voorzieningen om inkopen te doen, al was een bakker meestal nog wel voorhanden. Terug vlogen we comfortabel vanuit Montpellier terug met Transavia, alleen een fietshoes was voldoende.

  4. Hans, Renee, Ad en Marianne
    op 11 september 2016

    Wij zijn net terug van 4 weken fietsen langs de groene route. We hebben genoten! Hier ons blog: http://fietsverhalen.reislogger.nl/welkom-reisblog.206813

  5. Sjouke en Rolande
    op 24 juli 2016

    Wij hebben de route in juni 2016 gefietst en een blog bijgehouden.rolandeensjoukedoendegroeneweg.wordpress.com

  6. René
    op 24 mei 2016

    We hebben in 2014 de Groene Weg gefietst van Haarlem naar Saint Maries de la Mer. Over onze ervaringen hebben we een dagboek bijgehouden dat je kunt vinden op http://www.wegopdefiets.nl/groene_weg_van_dag_tot_dag

  7. Stijn en Miet Caubergs-Lenaerts
    op 24 januari 2016

    Wij fietsten de ‘Groene Weg’ in 2011, hier het adres van onze blog van toen: verslag

1 2 3