Door België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland

Vanaf Sluis in Zeeland gaat de hoofdroute door het vlakke Vlaamse land, langs Boulogne-sur-Mer aan de Opaalkust, door het verrassend rustige en mooie landschap van Noord-Frankrijk, de mooie Ardennen en Luxemburg naar de Moezel. Vanaf Trier gaat het door het Kylldal en langs de Rur naar Roermond. Er zijn 3 extra aanlooproutes die de route verbinden met andere Belgische en Nederlandse fietsroutes zoals de LF-Vlaanderen fietsroute, de LF2-Stedenroute, de LF30 Schelde Deltaroute en de LF3 Maas route. De aanloop via de Maas gaat vrijwel vlak door de Ardennen tot Dun-Sur-Meuse. Naast een “totaal” rondje zijn kortere fietsvakanties goed mogelijk.

De route

Zowel in Vlaanderen als in Duitsland volgen we bestaande, bewegwijzerde fietsroutes of knooppunten. De route loopt over rustige wegen en veel vrijliggende fietspaden. Langs de jaagpaden en in Duitsland kunnen deze half verhard zijn, maar over het algemeen is het wegdek goed. Groene Valleien is een deel van Ring 1 van het Fietsweb.

Zwaarte

De naam Groene Valleien is aan de route gegeven omdat er voornamelijk door valleien, langs rivieren gefietst wordt. Uiteraard zul je vanuit de ene vallei over heuvels naar de andere vallei moeten fietsen. Omdat er over de uitlopers van de Ardennen gefietst wordt moet er zo nu en dan een klim overwonnen worden. Dit is ook zo langs de Kyll in Duitsland.

Boekje

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst met indicatie van voorzieningen (in beide richtingen beschreven)
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op Michelinkaarten met schaal 1:150.000 en in de Eifel op Huberkaarten schaal 1:100.000

Meer informatie

In een brochure (pdf, 3,5MB) staan meer achtergronden bij deze route.

Landschappelijk en cultuurhistorisch is de route afwisselend, hij voert door gebieden die nogal verschillend van karakter zijn. De oude Vlaamse steden in België en Noord-Frankrijk. Het vlakke Belgisch Vlaanderen, Frans Flandres en Boulonnais. De Opaalkust bij Boulogne-sur-Mer met fraaie krijtrotsen en brede zandstranden. De Artois, met mooie jaagpaden en wegjes langs moerassen. Het Nationale Park van Avesnes is een zeer fraai heggenlandschap met smalle wegjes. Dan volgt de Thiérache, een oude regio waar veel versterkte kerken en boerderijen te bewonderen zijn. Het gebied is een voorloper van de Ardennen en is dan ook wat glooiender. Vanaf het Canal-des-Ardennes tot de Moezel, op de grens van Luxemburg en Duitsland, fietsen we door de Ardennen. In Noord Frankrijk vinden we ook de littekens van twee wereldoorlogen.

Na de Moezel komt de Eifel: langs de Kyll, vervolgens de stuwmeren van de (Hoge) Eifel, en tenslotte de Ruruferradweg. Vanaf Düren wordt het dal vrij vlak en lijkt op Nederland.

1.050 km
Sluis - Boulogne sur Mer - Moezel - Roermond
2-3 weken
Nee

Extra verbindingen naar LF-routes

Naar LF 30: Schelde
Lengte: 75 km
Van-tot: Wasnes-au-Bac - Bossuit
Fietsdagen: 1

Naar LF 2: Maas
Lengte: ca. 300 km
Van-tot: Dun-sur-Meuse - Maastricht
Fietsdagen: 4

Naar LF 3: Ardennen
Lengte: ca. 200 km
Van-tot: Tintigny - Maastricht
Fietsdagen: 3

Netwerk Eifel en Ardennen
Lengte: ca 280 km
Van-tot: Wasserbillig-Aken
 met verbindingen naar Eifelroute
Download brochure Eifel-Ardennen (1,55 Mb)
Voor gpx-file zie gps-Groene Valleien

 

Robertien & Wouter Bazen

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

Openbaar vervoer

Trein

  • Op verschillende punten langs de route zijn goede treinverbindingen naar en van Nederland
  • België en Luxemburg  hebben een zeer dicht treinnetwerk. Er zijn vier “hoofdlijnen” om in Nederland te komen:
    • vanaf Antwerpen naar Nederland
    • vanaf Lille/Kortrijk over Gent naar Antwerpen
    • vanaf Luxemburg naar Brussel en dan Antwerpen
    • vanaf Luxemburg over Luik naar Maastricht  
  • De regionale Franse treinen nemen fietsen gratis mee. In het westen, van Boulogne-sur-Mer tot Avesnes-sur-Helpe, hebben de steden goede regionale verbindingen met Lille en vandaar naar Antwerpen. In het oosten zijn er beperkte mogelijkheden om Luxemburg te bereiken.
  • In Duitsland is de trein goed voorzien van fietsplekken en is de dienstregeling zodanig dat fietsen mee geen problemen oplevert. Tussen Trier en halverwege de Eifel zijn verschillende stations. Je bereikt Venlo in 5 à 6 uur.

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.
Eén keer per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Opmerkingen bij 4e druk - 2016

         
kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
3052 -Romagne-s-Mont.ChdHBij La ferme Gabrielle tijdelijk geen kamerverhuur of maaltijden mogelijk, camping wel geopend.Beatrice en Roland2017/2
A108022,5+EblyChdHmme MGoblet  24 Maisoncelle Ebly postcode 6860 telefoon 061 255988 of 0497851789K.Blokziel2017-05
M116219.2+InorChdHGite dans le Jardin  10 rue Principale Inor telefoon 0601721431K. Blokziel2017-05

 

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

 

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

Wij hebben de Groene Valleien route gefietst van maandag 25 juli tot en met woensdag 10 augusutus. Onze route, planning was: Per trein van Haarlem naar Vlissingen. Rustdagen in Montreuil en Luxemburg stad. Vanuit Junkerrath via de Vennbann naar Heerlen en met de trein weer naar Haarlem. De route was dit jaar ook echt groen. Wegens regen ook twee dagen niet gekampeerd. De dorpen in noord Frankrijk zijn erg stil dus zorg dat je op tijd je boodschappen doet. Het routegidsje hebben we samen met GPS gebruikt en is super. ER wordt niet teveel of te weinig beloofd qua zwaarte, drukte enzo. Alleen hebben we een paar keer een beetje naar de ligging van een camping moeten zoeken. Dank aan routemakers Robertien en Wouter.

Deze zomer ben ik van 25 juli t/m 8 augustus 2016 vanuit de trein in Goes naar Groningen gefietst via de Groene Valleienroute, na kaart 23 via M5 t/m M1 en A4 t/m A1, van Maastricht tot Groningen via knooppunten en natuurkampeerterreinen. Een verrassend mooie route, niet al te ingewikkeld, klimmetjes vallen erg mee en de route loopt veel over rustige weggetjes, soms onverhard. Zelfs wegen die in het boekje als druk staan aangegeven, waren erg rustig. Vanwege enorm slechte weer twee nachten in een hotelletje in Namen gezeten (Les Tanneurs, single room voor slechts 45 euro), de andere nachten op een van de campings uit de lijst geslapen. Ik had op iets beter weer gehoopt, maar met 2 dagen regen en drie dagen stevige tegenwind van Goes tot Montreuil (kaart 11) was het weer meestal prima: droog, veel wind mee. Een echte aanrader als je niet al te lang weg wilt zijn, door de verschillende opties door Belgie en Duitsland kun je zelf kiezen hoe lang je de reis wilt maken.

Beste Petra, met interesse lees ik je verslagje over je trip van Goes naar Groningen. Eind september begin oktober wil ik 2 weken op pad en jouw route spreekt me aan. Is het mogelijk dat je mij meer info stuurt m.b.t. De door jou gevolgde route? Mijn emailadres is: guyvanvianen@gmail.com. Bij voorbaat dan voor je antwoord! Vriendelijke groet, Guy

Mooie route, heb hem in 6 dagen gedaan, terug via de Eifel de Venbahn variant prachtig, kort filmpje op youtube www.youtube.com/watch?v=VguW739h15M
Foto`s op   wingeltje.synology.me

Groet Marcel

De meeste campings zijn OK tot erg leuk. De twee leukste vonden wij: Montreuil-sur-mer, prachtige ligging, aardige eigenaar, goedkoop en Warlaing (Buverlot): camping met veel vaste plekken en een klein veldje voor tenten. Op verzoek wordt er voor je gekookt in de kleine kantine. Wij mochten er schuilen voor de regen, men nam brood voor ons mee, en de lekkere koffie kostte maar 50 cent!

Hillegom-Brielle
LF1 gevolgd tot aan Sluis. Oude variant gefietst via de pont van Maassluis naar Brielle. Er is een nieuwe variant via de Maasvlakte maar rond station Hoek van Holland zijn erg onduidelijke wegwijzers. Geslapen op camping De Meeuw. Keurig nette en rustige camping.

Brielle-Sluis
Vandaag een erg zware fietstocht over de deltawerken met windkracht 7 tegen en erg veel regen. Trots dat ik toch Sluis heb weten te bereiken. Camping de Meidoorn is zeer gastvrij en heeft een gezellige kantine waar je terecht kunt voor wat (alcoholische) versnaperingen. Een praatje met de vaste gasten of het eigenaarsechtpaar is zo gemaakt. Stadje en camping zijn een prima startpunt voor deze fietsroute.

Sluis-Diksmuide
Dit gedeelte van Vlaanderen rijdt je niet voor het mooie landschap maar voor de steden en de geschiedenis. Vooral veel lange rechte stukken, afgewisseld met leuke stadjes. Camping de IJzerhoeve kan geschrapt worden uit de boekjes. Schandalig slecht en smerig sanitair en de rest van de camping maakt een verloederde indruk.

Diksmuide-Le Mont
Gelijk over de grens wordt het landschap glooiender en afwisselender. Leuke rit gehad en de remmen dichtgeknepen in Le Mont. Leuke Franse camping met een nieuwe eigenaar. Je krijgt als fietser hier echt respect en ook een gastvrij onthaal. Let op: een rondje over de keurige camping leerde wel dat er slechts 6 open plekken voor trekkers zijn. Nu was dit voldoende.

Le Mont-Montreuil
De heuvels van Boulogne zijn harstikke leuk om doorheen te fietsen. Af en toe pittig maar zeer zeker wel haalbaar. De camping van Montreuil is een typische municipal camping: vlakbij het centrum gelegen, beschutte plekken, verouderd sanitair dat wel redelijk schoongehouden wordt.

Montreuil-Boiry Notre Dame
Arras is echt een mooie stad, leuke route de heuvels van Boulogne uit. Rijden door de dalen van de Course en de Canche is ook een erg goede keuze. De camping in Boiry Notre Dame was een echte doortrekcamping voor Nederlanders. Het is de duurste camping(16 euro) op de route maar wel een met goede en goed onderhoude voorzieningen.

Boiry Notre Dame-Semeries
De Avesnois is wederom een erg leuke(niet toeristische) streek om doorheen te fietsen. Gestopt in Semeries, een gezellige Franse familiecamping met een gastvrije eigenaresse. Sanitair is redelijk netjes, alleen de Franse toiletten blijven erg wennen.

Semeries-Signy L'abbaye
Signy is echt een aanrader als etappeplaats, voldoende voorzieningen met een goedkope maar prima municipal camping. Leuke omgeving: hier kom ik graag nog eens terug voor een paar weken.

Signy L'abbaye-Grandpre
Camping in Grandpre gelegen naast een snelstromende beek, wederom sanitair een tikje verouderd maar wel netjes. Route blijft prima in orde.

Grandpre-Montmedy
Eindelijk een iets minder golvend parcours met fraaie uitzichten. Camping in Montmedy is leuk maar de reis ernaar toe was wel erg steil. Alternatieve route komend vanuit het centrum: normaal volg je de borden vlak voor de spoorwegovergang naar links, nu rijdt je over de spoorwegovergang naar rechts en volg je de brede weg. Na een tijdje stijgen links aanhouden en de laatste bochten affietsen naar de top langs een gevangenis. Nadeel is wel dat dit een vrachtwagenroute is maar het stijgingspercentage valt met circa 5% mee

Montmedy-Grevenmacher
Fraaie route(zeker in de buurt van Virton!). In Luxemburg is het af en toe zoeken maar met gezond verstand kwam je er altijd vrij snel uit. Geslapen in Grevenmacher. Keurige camping maar met als nadeel dat de trekkersplaatsen grenzen aan een drukbezocht zwembad.

Grevenmacher-Gerolstein
Echt een uitkomst deze doorsteek. Zowel qua zwaarte als natuurschoon. Zelf heb ik bij Kyllburg de trein gepakt om de klim te vermijden. Fietsen gaan gratis mee in het weekend. Camping in Gerolstein is een typische Nederlandse enclave. Wel erg gastvrij maar zij zijn niet echt berekend op trekkers. Bel een dag van tevoren of er plek is. Taal hoeft geen probleem te zijn, de eigenaars zijn Nederlands

Gerolstein-Nideggen
Vrij gemakkelijke route en het stuk bij de Rursee is erg mooi. Camping in Nideggen(sinds 1921) is prima in orde

Nideggen-Velden
Aardige doorsteek langs de Rur. Roermond is een prima eindpunt. Via de maasroute in Velden beland. Hier geslapen op een leuke boerencamping

Conclusie: leuke route met plekken waar ik op zeker nog wil terugkeren.
Verbeterpunten
1. Iets betere voorlichting: de vele heuvels maken het wel op bepaalde trajecten best wel pittig. Dit is echt wel een route voor mensen met een behoorlijke conditie.
Of je moet de dagetappes inkorten. De voorzieningen zijn ruim voldoende om kortere etappes te doen
2. Ik miste adressen in het boekje waar ik fietsenmakers kan vinden. Een adres een kilometer of 8 van de route is in Trelon(bij Valjoly). Aldaar door een ouderwets mopperende Franse vakman erg goed geholpen. Trelon is een aardig stadje en goed aan te rijden.

Dit jaar besloten we om een fietsroute te ondernemen die voor mijn vrouw [67] goed te doen was, en om een “gesloten circuit “ te maken, m.a.w. van huis uit met de fiets vertrekken en terug ook aankomen met de fiets . Dus geen getrein terug zoals vanuit S. de Compostela, Rome ,Praag etc..

Wij wonen in Cuijk a/d Maas, en namen als aanlooproute eerst een tochtje door de Peel, en pikten de LF-13 op naar Middelburg . Wij namen in Vlissingen de pont naar Breskens. Vervolgens zakten wij via de kust af LF-1 naar Sluis , waar we ook overnachtten. Dit traject was goed om er in te komen ; 2 dagen en 230 km.

De Groene-Valleienroute: Allereerst een compliment voor de route- beschrijving ervan, zowel qua historie/cultuur van de verschillende streken en plaatsen. Wat ons betreft is het meer een “natuur “dan een “cultuur”- route . Vooral het traject van Noord-Frankrijk tot aan Luxemburg / Moezel , is zeer rustgevend . We hebben uren/ dagen gefietst zonder een “kip” tegen te komen. De Groene Valleien kwamen geweldig tot uiting , waar je af en toe toch aardig voor moest – spinnen.-
De “voorzieningen “ in deze streken zijn nihil . Toekomstige fietsers dienen hier goed rekening mee te houden. Vanaf de Moezel wordt alles anders. Langs de waterkant is het allemaal wat vlakker ,en dat is ook wel weer even prettig .
Het Kyll-traject vonden we een prachtig gebied met zijn stationnetjes / spoortunnels en treinen en de vele bossen. En dan het Nationale Eifel-park , werkelijk schitterend, met enkele prachtige bruggen. Vooral de hangbrug bij Vogelsang vond ik een knap stukje werk en mooi gelegen over het meer , waar je boven naar het klooster kon. Het aangelegde fietspad loopt zeer mooi tussen de bossen en het meer. De ochtend zonnestralen maakten het plaatje compleet. Het bleef groen evenzo de valleien….Op en af …

De route volgend, merk je dat je aan het dalen bent en eenmaal aangekomen op het pad van de Rur met zijn schitterende watervalletjes kom je weer in NL aan en wel bij het station in Roermond waar de route eindigde. Hier namen we de LF-3 route naar CUIJk. [80 km]

Wij hebben erg genoten van de route , goed te volgen , je fietst wel eens een keertje fout, maar dat hoort er bij, ook moet je wel eens extra km’s maken om te kunnen overnachten.
Een tip voor toekomstige fietsers: je moet de fietsroute qua zwaarte niet onderschatten… Je zou het een “wasbord-route” kunnen noemen. Wij vonden het goed te doen, je weet wat je te wachten te staat, want de hoogte profielen zijn aangegeven in het routeboekje. We hebben onderweg diverse fietsers ontmoet die hier en daar de trein genomen hebben ,en die dat aanvankelijk niet van plan waren. In totaal fietsten wij een kleine1500 km en deden er 15 dagen over.

Veel dank voor de mooie route waar we zeer mooie herinneringen [fotos] aan hebben.

Zojuist terug van vakantie. Gestart in Rotterdam via de LF1 naar het begin van de Groene Valleienroute. Zowel met het boekje als met de gps track gereden. Volledig probleemloos vwb beschrijving en de track. Ik vond het een hele mooie route, weliswaar wat zwaarder dan ik had gedacht, maar dit had ook te maken met het extreme warme weer. Al met al een aanrader. Vanaf Roermond zijn we via de Maas en diverse LF routes weer teruggefietst naar Rotterdam. In totaal een rondje van 1600km.

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.