Op de fiets van huis naar de Méditerranée!

Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.

Route

De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 3 varianten voor de aanloop, (Ardennen, Vennbahn en Eifel) is er voldoende keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt.

Zwaarte

De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je de alternatieven over de Vennbahn of Eifel kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.

Boekjes en GPS

De route bestaat uit 2 delen:

Het te downloaden gps-bestand bevat per deel een aparte track.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000

1.300 km
Maastricht - Sts. Maries
vanaf 20

Deel 1: van Maastricht naar Marnay

Je start in Maastricht, Heerlen of Roermond. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Of je start in Roermond, via het alternatief door de Duitse Eifel. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.

Kaart van Deel 1: van Maastricht naar Marnay
660 km
Maastricht - Marnay
vanaf 10

Eifel-alternatief

Lengte: 730 km
Van-tot: Roermond - Marnay
Fietsdagen: vanaf 10

Vennbahn-alternatief

Lengte: 125 km
Van-tot:
Heerlen - Aken
Aken - Troisvierges
Troisvierges - Oberwampach
Fietsdagen: 2

 

Deel 2: van Marnay naar Stes-Maries-de-la-Mer

Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.

Kaart van Deel 2: van Marnay naar Stes-Maries-de-la-Mer
650 km
Marnay - Sts.Maries
vanaf 10
Samenstellers: Jules Noyons & Peter van Rossum

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

Controlefietsers Groene Weg-Vennbahn gezocht

In de Groene Weg naar de Middellandse Zee Deel 1 wordt t.b.v. de volgende druk de aansluiting tussen het Vennbahn-alternatief en de hoofdroute aangepast.
Het betreft het gedeelte tussen Troisvierges en Oberwampach (Kaart 42 in de 6e druk, uitgave 2015).
Het te wijzigen gedeelte gaat via een gedeelte van de bewegwijzerde Wëntger-Gënzentour en betreft een afstand van +/- 22 km.
Wij zoeken vrijwilligers die de  eind-controle willen uitoefenen (zowel heen als terug).
Navigatieteksten en een GPS-track zijn beschikbaar.

Meld je aan via het formulier!

Openbaar vervoer

Deel 1

Trein

  • Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
  • Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
  • Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV's wel (fiets demonteren/inpakken).

Tips/Opmerkingen fietsers:

  • Een opmerking betreffende trein en fiets in Frankrijk: Wij hebben eigenlijk nooit moeilijkheden daarmee gehad. Zijn deze keer vanaf Luneville naar Maastricht gereisd zonder problemen, in het verleden vanaf Tours, Poitiers. Altijd kon de fiets probleemloos mee. Zelfs in de Thalys hebben we de fiets eens meegenomen. Dus wij begrijpen al die horrorverhalen niet zo goed... Of misschien hebben we gewoon altijd geluk gehad. Op de stations in Frankrijk zijn overigens foldertjes met de dienstregeling te vinden, waar keurig in staat waar de fiets mee kan en waar niet. - Bert Huizinga
  • Een tip: de afstand Luxemburg-Stes.Maries is echt niet voor onervaren fietsers in twee weken te doen, of ze moeten een beetje van afzien houden. Ik deed er drie weken over, kwam met de trein terug en ook dat ging prima.  Met die treinen heb ik wel het geluk dat ik in Maastricht woon. Vanaf Lyon gaat iedere ochtend vroeg een trein naar Metz, vandaaruit is het even overstappen naar Luxemburg en dan overstappen naar Luik en vervolgens Maastricht. Langs de route liggen een paar plaatsen met rechtstreekse verbindingen naar Lyon, o.a. Pont d'Ain en L'Isle d'Abbeye. Op jullie kaarten staan met kleine witte hokjes stationnetjes aangegeven. De fiets kan gratis mee binnen Frankrijk. Fietsvervoer in Nederland, Belgie en Luxemburg kost 6 Euro en is geldig voor de Benelux.
    Zelf ben ik op de terugweg, omdat ik tegen verwachting in de route uitreed, opgestapt in Arles. In Avignon stapte ik over op de nachttrein naar Luxemburg, met couchette, na een hele dag heerlijk geslapen! Volgende ochtend perfecte aansluiting op de trein Luik-Maastricht. Het was dat de trein vertraging had vanwege de bosbranden, maar in principe was ik in 12 uur thuis. De hulp onderweg was uitstekend. Een probleem is wel dat niet alle stations de juiste info in huis hebben. Van collega-fietsers hoorde ik dat ook aansluitingen via Parijs prima lopen, maar je moet dan wel in Parijs van het ene station naar het andere durven te fietsen. Van een Franse fietsactievoerder hoorde ik dat tegenwoordig speciaal voor fietsers de weg van Gare de Lyon naar Gare du Nord helemaal bewegwijzerd is. Dat zou een dappere vrijwilliger van jullie eens moeten nagaan. Zelfs op de Thalys kan wel eens een fiets mee! De SNCF geeft overigens een speciale folder uit: Le Train à Velo. Ze hebben hun beleid enorm verbeterd. Resumerend: de fietsbus is natuurlijk fijner. Maar het feit dat je dan aan een eindtijd vastzit vind ik bezwaarlijk. Het idee dat ik tijdens de hele route kon opgeven en dan de volgende dag met de trein thuis was, vond ik heel prettig. En natuurlijk het idee dat ik ook langer kon blijven. Overstappen met een fiets kost je altijd liters zweet en veel blauwe plekken. Ook moet je eten en drinken meenemen, restauratiewagens bestaan niet meer op dit traject. Toch zou ik onzekere fietsers aanraden om via Metz en Maastricht naar huis te treinen. En die nachttrein vanaf Avignon is helemaal te gek als het zo heet is! - Hannie Raaff
  • Voor de terugreis zijn we terug gefietst naar Avignon (met de mistral tegen!) en vandaar de slaaptrein naar Lille genomen. Ik moet zeggen dat het meenemen van de fietsen en bepakking in de trein een heel gedoe is. Vanwege de smalle treindeuren en gangetjes moet steeds alle bepakking van de fiets. Met vier fietsen kost een overstap dus heel wat tijd. Gelukkig zijn de deuren van de Nederlandse treinen breder, maar ook dan zit binnen de bepakking redelijk in de weg. Een aansluiting van 5 minuten in Antwerpen misten we dus, want in die tijd ben je amper de trein uitHoud daar dus rekening mee. - Jan van Veldhuizen
  • We poogden voorbije 2 weken de route uit te fietsen, maar werden overvallen door noodweer. Omwille van het gevaar voor overstromingen en aardverschuivingen moesten we onze tocht noodgedwongen opgeven ter hoogte van Valréas en wilden we met de trein terug naar huis gaan (België). De SNCF wou dit echter niet laten gebeuren zodat we een nacht vastzaten in Lyon. Boodschap die we kregen: "De SNCF neemt geen fietsen mee richting Lille." We maakten uiteindelijk nog een ommetje in de Landes (beter weer daar) en werden ook daar geconfronteerd met hetzelfde probleem. Maar uiteindelijk raakten we binnen de 24u thuis via een eenvoudige treinreis. TIP dus: blijf lang dralen, zagen, moeilijk doen, leg je niet neer bij de situatie (ook al moet je een half uur bij het loket staan), ze vinden altijd wel een oplossing. Als ze zeggen dat de trein 'complet' is, probeer dan eens via een ander loket of de telefoon, deze mensen vinden namelijk op wonderbaarlijke wijze wel nog een plekje (voor telefoon VISA noodzakelijk). Wij wisten dit enkel door de medewerking van een sympatieke voorbijganger, maar het zou bijzonder handig zijn als dit in het boekje zou staan (zodat je enerzijds weet dat het niet makkelijk wordt en anderszijds dat er ALTIJD een oplossing is. Vooral handig voor Belgen voor wie Fietsbussen niet altijd soelaas kunnen brengen) - Karlien Buelens

Bus

  • Er stoppen geen fietsbussen op dit traject

Deel 2

Trein:

  • Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
  • Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.

Fietsbus:

  • Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Orange, Avignon, Arles en Lezignan (iets voorbij Narbonne). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de websites van Cyletours of de Fietsvakantiewinkel

Vliegtuig:

  • Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!

Tips/Opmerkingen van fietsers:

  • We zijn met de bus vanuit Arles teruggekomen. Dit was goed te doen (met Cycletours). Een echte plaats voor de tandem is er niet. Ze zetten de tandem dwars achterlangs de overige fietsen. Ze kunnen dan waarschijnlijk 4 tandems meenemen. Ze zijn er wel mee bekend. De bus zat lang niet voldus alles paste met gemak in de aanhangwagen van de bus.- Pieter Klompen en Mieke Rijs
  • Mei 2013: TGV van Avignon 14:56 (komt uit Marseille) naar Besancon (Groene Weg deel 2), 8 fietsplaatsen, tevoren reserveren www.sncf.fr. Reistijd 3,5 uur, kosten €10 per fiets - Margreet van Persie
  • Sinds begin 2009 vliegt Ryanair vanaf Weeze (ca 30 km onder Nijmegen) direct op Beziers. De vlucht kostte mij incl fiets, 2 stuks bagage (samen in gewicht minder dan 15 kg) en handbagage ongeveer 120 € (juli 2009). Wel vroeg boeken en als je je exact aan de voorwaarden van Ryanair houdt, zijn er overal behulpzame mensen. In  Beziers kon ik de fietsdoos en een paar oude tassen zonder probleem achterlaten. Beziers ligt op de route, eventueel rijdt vanuit Beziers een trein direct naar Arles - Peter Goes dd 2009-08

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Deel 1:

Deel 2:

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.

1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Groene Weg naar de Middellandse Zee: Deel 1

Opmerkingen bij 6e druk - 2015

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
4425,5134,5+OrsbeckHZur Post, An St.Martinus 18, tel: 02432-3697, €59 2p, fietsvriendelijkAtie Ros2016-07
5663,5123 KyllburgCCamping Kyllburg is geopend t/m 15-11 (ipv 1-9)Esther Diederen2016-09

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Groene Weg naar de Middellandse Zee: Deel 2

Opmerkingen bij 6e druk - 2016

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
         

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst

Reacties

Wij hebben in juni 2016 de route gefietst, helaas niet verder dan Darney gekomen vanwege een polsbreuk. We vonden het mooie en afwisselende fietstocht, maar ook zwaarder dan verwacht. Er zitten idd geen zware Alpen klim in maar er is geen meter vlak. We zijn zeker van plan de route alsnog op een later tijdstip te fietsen.

Heb als onervaren fietser dus geen schijn van kans? Ben wel fit, 65, heb de tijd en wil zonder kampeeruitrusting gaan, dus lichter. Ik dacht: gaandeweg wordt de conditie wel beter... maar klimmen is niet mijn ding... De aanloop via de Vennbahn lijkt me wel iets...

Wij zijn via de Vennbahn gefietst naar Nice maar vinden deze behoorlijk saai. Is wel goed te fietsen. Maar inderdaad word je wel sterker terwijl je fietst hoor. Een keer naar Rome gefietst (langs de Rijn). Een keer nasr Nice (via Vennbahn). Misschien viel het daarom tegen. Was misschien de verkeerde volgorde. Nu fietsen we de Groene Weg maar dan terug vanaf Middellandse Zee. Ben benieuwd. Mijn man is ook 65. Dus gaat wel lukken Wim en neem er gewoon de tijd voor. Succes.

Beste Wim, neem de tijd, en laat je de kop niet gek maken. Een Alpenpas is soms 10-20km lang, op de Groene Weg zijn hellingen van 2km al uitzondering. Inderdaad, als je vlak wilt fietsen zul je je moeten beperken tot een rondje IJsselmeer.... Dus: weinig klimmen is inderdaad relatief, je moet diverse hellingen op. Maar een fitte 65-er zal daar geen bovenmatige moeite mee hebben. En een tip: oefen tenminste één keer in de Limburgse heuvels! Daar zitten veel gemenere klimmen dan je op de Groene Weg tegenkomt, en misschien neemt dat je idee van 'ik kan niet klimmen' een beetje weg. En gewoon in je eigen omgeving flink kilometers maken, dan is de basisconditie goed.

Wij fietsten deze route in 2008 in omgekeerde volgorde. Onze ervaringen lees je hier

Deze route hebben we in 2012 gefietst. Het reisverslag kun je hier lezen: www.vanderveeke.net/fiets2012/fietsen.htm

Afgelopen zomer met onze tandem de Groene Weg gefietst. Een prachtige en afwisselende route. Maar wel zwaarder dan we op grond van de informatie op website hadden vermoed: De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.

Afgezien van de trajecten langs de Saone en de Rhone is er tot Avignon geen meter vlak. We kwamen regelmatig mensen tegen die dezelfde ervaring hadden. Dus al hoef je geen Alpenpas over, de route vonden wij best pittig.

Houd er rekening mee dat Noord Frankrijk dun bevolkt is, weinig voorzieningen om inkopen te doen, al was een bakker meestal nog wel voorhanden.

Terug vlogen we comfortabel vanuit Montpellier terug met Transavia, alleen een fietshoes was voldoende.

 

Ik ben van plan deze route te fietsen samen met een vriend. Is er iemand van wie ik de groene boekjes kan overkopen?

Wij zijn net terug van 4 weken fietsen langs de groene route. We hebben genoten!

Hier ons blog: http://fietsverhalen.reislogger.nl/welkom-reisblog.206813

Net terug na ruim drie weken fietsen een paar opmerkingen: de afsluiting van de Vennbahn kan genegeerd worden: er wordt wel geasfalteerd, maar slechts op een klein gedeelte van het afgezette stuk. Even goed opletten dat je niet over het net geasfalteerde pad rijdt en doorkachelen. Werklui gaven dat ook aan.

Voor de terugreis: we hebben goede ervaringen met terugvliegen vanaf Montpellier. Fietsen vanaf Saintes Maries naar de luchthaven is heel goed te doen, zeker het laatste stuk met een fietspad dat eerst langs de duinen (laatste sprong in de zee!) en vervolgens richting het vliegveld loopt.  Wij reden met GPS. Vanaf Montpellier gaan vluchten naar Rotterdam en Amsterdam met Transavia (die fietshoezen accepteert).

Wij hebben de route in juni 2016 gefietst en een blog bijgehouden.

rolandeensjoukedoendegroeneweg.wordpress.com

We hebben in 2014 de Groene Weg gefietst van Haarlem naar Saint Maries de la Mer. Over onze ervaringen hebben we een dagboek bijgehouden dat je kunt vinden op www.wegopdefiets.nl/groene_weg_van_dag_tot_dag

Het ook in het boek (deel 2) genoemde hotel 'Grand Hôtel' in Valréas (kaart 26) is een regelrechte aanrader. Dit vanwege een heerlijke tuin mét zwembad, iets waar je als bezwete, vermoeide fietser erg blij van wordt. Zeer aardige eigenaar ook.

28 Av. du Général de Gaulle, 84600 Valréas, France, +33 4 90 35 00 26

(Ervaring op 3 juni 2015)

Ik wil deze route deze zomer gaan fietsen met mijn vader. Wij zijn erover na aan het denken om deze route te fietsen met onze racefietsen. Dit omdat wij niet te lang vakantie kunnen nemen. Is dit aan te raden? Wat is de kwaliteit van de route qua wegdek? Verder willen wij een aanhangwagen voor de racefiets meenemen. Dit omdat niet alle bepakkingen op de racefiets passen. We vinden het alleen lastig om een manier te vinden om terug te komen vanuit Frankrijk met dit aanhangwagentje. Vluchtmaatschappijen willen dit niet. Heeft iemand hier ervaring mee of een tip voor ons? BvD!

Afgelopen zomer (eind juli/augustus 2016) samen met mijn zoon (16) met onze racefietsen - met minimale bagage en trekkerstentje - De Groene Weg gefietst. Ik had achter mijn fiets een Xtrawheel hangen met daaraan 2 Ortliebtassen daarop het tentje en kleine roltas. Mijn zoon had een grote zadeltas van 12 liter. Om comfortabel te kunnen fietsen op verschillend wegdek hebben we de fietsbanden gewisseld van 23 mm naar 25 mm. Er is slechts 2 keer lek gereden. De eerste keer door een pootje van een nietje op de Vennbahnweg. Dat was bijzonder omdat het asfalt er bijzonder glad bij lag. De tweede keer was de boosdoener een scherpe steen op een grove steenslagweg. Overigens kom je dergelijke wegen niet tegen op de route, tenzij je - zoals in ons geval - verkeerd rijdt en onbedoeld op zo'n pad terecht komt. Over het algemeen is de kwaliteit van de wegen goed, maar het blijft natuurlijk oppassen voor kuilen, scheuren en gaten.

Terug zijn we gereisd met de fietsbus van Cycletours. We zijn opgestapt in Arles. Alles kan mee in de bus, ook het aanhangwagentje. Voor het wagentje betaal je wel wat extra's.

Hoi Bas,

Ik heb deze route in 2011 gefietst tot Narbonne hele mooie route weg was over het algemeen erg goed op een paar kleine stukjes onverhard na. deze stukken waren nooit langer dan een paar honderd meter. Het is natuurlijk wel een tijd geleden in België zijn de wegen gewoon niet al te best maar in Luxemburg zijn de fietspaden uitstekend en in Frankrijk fiets je voornamelijk over goed onderhouden D wegen door de mooiste dorpjes het is echt een aanrader ik wilde dit jaar naar Rome fietsen maar omdat ik maar een korte vakantie heb denk ik er over om deze route nog eens te fietsen.  De aanhanger kan volgends mij gewoon mee met Soetsens transport daar heb ik goede ervaringen mee (een stuk beter dan met het vliegtuig mee terug)

Goede vakantie,

Jeroen ter Steege

PS; Als je op de racefiets gaat zou ik wel met een GPS systeem fietsen de boekjes zijn goed maaar op snelheid rij je snel verkeerd. Zelf heb ik een Garmin map 60S. laat je hiervoor goed adviseren door waypoint www.gps.nl

Beste Bas, ik heb de eerste 200 km in 2013 door de ardennen met de koersfiets gedaan. Het wegdek was op veel plaatsen een aaneenschakeling van diepe putten en levensgevaarlijk tijdens afdalingen (met de koersfiets ga je sneller he). We hebben zelfs van tijd over de middenlijn gereden om ze te kunnen mijden op drukke banen. Als ik de route opnieuw zou doen, dan met een fitnessfiets of een mtb met baanbanden voor het comfort. Wel mooie route. Succes! 

Oplossing: Beste Bas, Die aanhanger kan mee. Dat is geen probleem. We hebben wel meer "trekkers" aan boord. De toeslag is € 20,- per enkele reis. Wel op tijd boeken, want het aantal aanhangers, dat mee kan, is beperkt. Zie ook onze site: www.cycletours.nl onder kopje "fietsbussen". Met vriendelijke groet, Cycletours

Wij fietsten de "Groene Weg" in 2011, hier het adres van onze blog van toen: www.caubergslenaertsgroeneweg.blogspot.be

op woensdag 24 september vanuit mijn woonplaats maasmechelen vertrokken naar monschau (eerst fietsknooppunten, de vennbahn opgereden vanaf raeren), daarna overnacht in sankt vith, verder de vennbahn gebruikt tot in burg reuland, vandaar naar vianden langs grensriviertje de our, daags daarna de our en de moezel gevolgd tot aan de jeugdherberg in remerschen bij schengen overnacht, daar de grens met frankrijk over tot in piepklein dorpje thonville, waar ik zeer gastvrij ben ontvangen in 'relais saint vincent', vandaar naar het stadje lunéville, zeer verwend in de luxueuse chambre d'hôtes 'la condamine', waarna naar de vogezen, in het dorpje lerraine, in de lokale gîte, waar ik zeer goed ontvangen ben door oma en haar familie, en alsof het niet opkon, daags erna in scey sur saône in de 'ferme des vikings', waar ook een heerlijke table d' hôtes was. toen ik de volgende middag in saint vit arriveerde, wees de barometer slecht weer aan. daarom heb ik daar de trein genomen naar besancon, vandaar naar lyon en naar annecy, waar mijn dochter woont. op zaterdag 10/10 ben ik met de trein tot in luik geraakt (annecy-lyon-paris gare de lyon-paris gare de l'est- luembourg central-luik guillemins). ik heb zeer genoten van deze fietstocht, van de beginnende herfst, de rustige fietsroute, van de gastvrije mensen en van het redelijke weer. met de fiets op de trein in frankrijk is een avontuur op zich: tgv's hebben soms ruimte voor (gereserveerde) fietsen, de 'ter' (transport express régional) trein neemt gratis fietsen aan boord, die moeten worden opgehangen aan zo'n haak. dit jaar hoorde ik voor het eerst ook van de 'via rhona', een fietsverbinding-in-aanleg vanaf het meer van genève naar de middellandse zee langs de rhône, die onze 'groene weg' kruist in loyettes.

Ervaringen met Camping Bon Acceuil in Alzingen:
1. bepaald geen fiets(vriendelijke) camping
2. stond vol met met caravans en campers (periode eind mei 2015); om 18.00 uur COMPLET
3. receptie: zeer onpersoonlijk (bijna onvriendelijk)
4. avond en nacht: veel herrie/geluid van nabijgelegen weg door stadje
5. er is wifi op camping (zegt men); maar daarvan is geen sprake.

Ik heb deze route afgelopen zomer (2013) samen met mijn vriend gefietst. We hebben de Eifelvariant genomen. Met name de Eifel, Jura en Provence waren erg mooi. Er zitten echter ook wel mindere stukken in de route, zoals het stuk tussen de Jura en de Provence. Over het algemeen vonden we het echter een zeer geslaagde en mooie route!
De route viel ons wel zwaarder dan verwacht. Ondanks dat je niet tot grote hoogten stijgt, ben je wel continue aan het stijgen en dalen. Dit is misschien nog wel zwaarder en steiler, dan dat je grote passen moet beklimmen. We hoorde dit commentaar van verschillende mensen die we onderweg tegenkwamen dat ze het zwaarder vonden dan verwacht. Wij hadden daarnaast de pech dat we juist in dat stuk wind tegen hadden. Het is echter echt niet zo dat het niet te doen is, maar na aanleiding van het algemene stuk op de website hadden wij het lichter verwacht.
De route wordt door redelijk wat mensen gefietst, dus je komt op campings (zeker in het hoogseizoen) veel andere fietsers tegen. Wat zorgt voor een positieve sfeer en veel gezelligheid. Overdag zie je elkaar eigenlijk niet en fietst iedereen in zijn eigen tempo verder.
Het weer in Frankrijk is natuurlijk warm. Wij vonden dat geen probleem, maar we vertrokken om die reden wel elke dag op tijd, zodat je een deel van de ochtend nog in wat koelere omstandigheden kan fietsen. Je moet wel een goede tent meenemen, want als het onweert, dan regent het ook heel erg hard.
Dan nog wat tips betreft campings:
- Ga niet naar camping Hateboer in Roermond. Hier stonden alleen maar Duitsers die tot diep in de nacht muziek draaien, bier drinken en barbecuen.
- De camping in Baulay was op een miniboomgaardje van een vriendelijke Fransman. De voorzieningen waren niet heel speciaal, maar de sfeer was heel leuk. We stonden er maar met 2 andere mensen! Er kwamen echter ook nog mensen met paard en wagen :) Daarnaast kostte de camping maar 6,50 voor 2 personen.
- De camping in Trier (Treveris) is een goede uitvalsbasis om een dagje Trier in te gaan. Het sanitair is netjes en ook de camping is prima.
- De camping in Marnay (Vert Lagon), was erg fijn. Goed sanitair een mooi riviertje om in te zwemmen en prima plekken. Een goede plek voor een
rustdag. Er is ook een supermarkt in het dorp aanwezig.
- De camping in de Jura in Condes (Municipal Sous le Moulin) was niet een hele mooie camping (veel caravans), maar het meer erbij is echt prachtig
en heerlijk om in te zwemmen. Daarnaast kwam er nog een ouderwetse ijscoauto op de camping.
- De municipal campings waar wij waren, waren meestal ook prima.
- In de Camarque zaten we op een camping op ongeveer 10km van de eindbestemming (A la ferme du Clos Peyron). Dit was een mooie camping,redelijk sanitair en naar horen zeggen een stuk leuker dan in St Maries dela Mer zelf. Er zitten alleen heel veel muggen in de Camarque, dus neemwel deet mee!
- Verder is de camping in Trier ook prima.
Op de terugweg hebben we de fietsbus genomen (Cycletours) vanuit Arles. Dit was allemaal goed geregeld. De zitplaatsen in de bus waren ruim en de
sfeer was goed. Je moet wel je voordrager van je fiets halen en je stuur draaien.
Verder nog wat tips wat betreft GPS:
- Campings: download het bestand van Archies campings. Hier staan echt alle campings in. De niet bestaande uit het boekje waren in dit bestand ook verwijderd.

Als eindtip dus nog: kijk goed naar de wijzigingen op de site!

My dutch is so terrible so I ‘d prefer try in English… We receive many visitors from you country with your routbook : Groene Weg naar de Middellandse Zee.  Our small village , Marnay (1500 hab) was very proud to be at the connection of your 2 books, between Maastrich and Sainte Marie de la Mer!  Thanks again and don’t hesitate for any ideas to improve the quality of the welcome of your readers!!!!

Onlangs hebben wij de Groene Weg in z'n geheel gefietst en met veel plezier want ongelooflijk zoals u erin geslaagd bent om drukke autowegen te vermijden.Soms wat twijfel of dat ene kleine weggetje wel de bedoeling was en tot onze aangename verrassing bleek dat dan precies het weggetje te zijn om een drukke weg te omzeilen. Veel complimenten!!!  Doordat wij de Ardennen redelijk goed kennen hebben wij gekozen voor de variant via de Ruhr en de Eifel hetgeen een schitterende route was! U raadt deze route aan als variant met minder hoogteverschil maar wat ons betreft sowieso een aanrader.  Ons dagritme was om 's morgens vroeg te starten om 's ochtends al flink wat km's te maken waarna we - zo mogelijk - een restaurantje opzochten voor de 'plat du jour'. Ook in de Vogezen en in de Jura diverse restaurantjes getroffen waar men aanschoof voor 'wat de pot schafte' om daarna weer fris de tocht te vervolgen en om 's avonds niet te hoeven koken. In veel gevallen een hoofdgerecht met voor- of nagerecht voor 12 à 15 euro p.p. en een vriendelijk onthaal. Jammer dat daar - naar wij hoorden - nauwelijks gebruik van wordt gemaakt en wellicht aardig om daar enige aandacht aan te besteden in een toekomstige uitgave van de routeboekjes. De 'plat du jour' als practische suggestie en vooral ook om de Franse kost volgens oud recept en om de sfeer te beleven. En altijd wel iemand die desgevraagd het weerbericht voor de komende dag kent wat nogal eens uit kan lopen in een gezellig praatje.Ook deze tocht was weer een belevenis mede dankzij uw uitgekiende routebeschrijving.

Als eerste wil ik melden dat we een heerlijke en een geweldig leuke vakantie achter de rug hebben. We hebben met onze twee kinderen van 11 en 14 jaar voor het eerst vanaf Lunéville naar Stes Maries de la Mer  gefietst. De route was zeer nauwkeurig beschreven en gemakkelijk te volgen. Eigenlijk alles (de route en campings) klopte wel. De leukste camping vonden wij; “Ferme du Grand Goulet” in Chatonnay. Dit boertje was met name voor de kinderen heel actief met rondleidingen en uitleg. Alles in het Frans maar dat deerde hem, en ook de kinderen, niet. Eenmaal zijn we erg opzoek geweest naar een camping, dat was in Serignan-du-Comtat....  Maar kortom een zeer geslaagde vakantie. De kinderen wilde eerst niet mee, maar zijn nu ook besmet met het fiets virus.

Een erg mooie tocht. Genoten van de natuur en bevolking. Gebruik gemaakt van hotelovernachtingen, nergens een probleem hiermee gehad. Bedankt voor de uitstekende omschrijvingen. Met Rayanair vanuit Marseille terug gevlogen. Fietsen gingen zo mee, niets doos of iets eraf, en dat op 11 september. Zonder schade in Eindhoven.

Wij hebben afgelopen week een deel van de Groene Weg gefietst. We hebben een rondje gemaakt van het Eifelalternatief en de Ardennenvariant.
Het was echt een enorm mooie en rustige route. We hadden gelukkig ook prachtig weer, één dag regen mocht de pret niet drukken.

Hierbij complimenten voor de beschreven route.  Deze was zeer duidelijk en wij hebben zeer genoten van de reis. Het Eifel-alternatief is zeer mooi en een aanbeveling waard voor  een ieder die niet door de Ardennen wil fietsen.

Reisverslag De Groene Weg naar de Middellandse Zee

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.