Spring naar content
Europafietsers route

‘Vélopalise’ Spoor van de Vrijheid

Fietsend van Normandië invasiestrand naar Nederland

  • Afstand: 1.885 km
  • Ste.-Mère-Eglise – Wageningen
  • Duur: 20 – 30 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Route van Roeland Janssen

‘Vélopalise, Spoor van de vrijheid’ is een uitgave in de serie Europafietsers, gestoken in een bijzonder jasje door de samenwerking met ‘RouteYou’. Het gebruik van digitale media staat voorop, het drukwerk is daarbij ondersteunend en bevat daarom geen navigatieteksten maar een summiere routebeschrijving. Voor de geheel vernieuwde druk is het traject verbeterd en verlegd naar fietsvriendelijker alternatieven, ontwikkeld na de groepstocht in 2019 van Ste. Mère Eglise naar Wageningen en verbindt daarmee D-Day (6 juni) met Bevrijdingsdag (5 mei).

De route bestaat uit vier delen, eerst een aanlooproute tussen Caen en Cherbourg langs de invasiestranden in Normandië en vervolgens een route naar Nederland in twee stukken. Als vierde is een rondrit Hurtgenwald toegevoegd.

Tussen Utah Beach en Bastogne volgt de route de ‘Voie de la Liberté’, een kilometer-markering aangelegd in 1948, langs de weg die Amerikaanse strijdkrachten onder leiding van generaal Patton in 1944 aflegden. Het tweede stuk hebben we ‘Voie de la Liberté Xnl’ genoemd en loopt van Bastogne naar Nederland langs de Slag om Aken, de operatie ‘Veritable’ (Rheinlandoffensief) en de operatie ‘Market Garden’ en eindigt in Wageningen, ‘Stad der Bevrijding’.

De route

De route leidt voor het grootste deel over kleine secundaire wegen van goede kwaliteit, maar er zijn ook groene fietspaden (voie vertes) opgenomen, die niet altijd geasfalteerd zijn. Deze gravelpaden zijn steeds goed te berijden. 

De oorspronkelijke, met ‘bornes’ gemarkeerde, route wordt zoveel mogelijk gevolgd, maar voor drukkere trajecten is een nabijgelegen rustiger alternatief gekozen. De belangrijkste steden en stadjes worden wel aangedaan.

Het gehele traject is onderverdeeld in 12 delen en zodanig opgenomen in de route-app. In de routegids en op RouteYou zijn deze deeltrajecten verder opgesplitst in 30 logische ‘dagafstanden’.

Praktische informatie

De aanlooproute vanuit Cherbourg start met een paar klimmetjes maar daarna is het veel vlak rijden. Richting Bretagne is er meer reliëf,  maar bovenmatige inspanning is niet nodig. Toch kan het even doortrappen worden voor een bezoek aan de hoger geleden stadscentra. De hoogste toppen tref je in de Ardennen, maar daar wordt veel gereden op oude spoorbanen met een geleidelijke helling.

De route is niet altijd vlak maar kan met kinderen en karren worden gereden. Voor kinderen is het wel een erg lange route. Bovendien vereist de verkeerssituatie nogal eens extra oplettendheid.

De route bestaat uit drie delen, opgenomen in één boekje.
1.    Invasiestranden: Caen-Cherbourg
2.    Voie de la Liberté, Utah Beach-Bastogne
3.    Voie de la Liberté Xnl, Bastogne-Wageningen

Het boekje bevat:

  • Kaartjes met de route
  • Routebeschrijving in delen van rond de 75 km (geen navigatieteksten)
  • Informatie over WO 2 en verwijzingen naar digitale bronnen
  • Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
  • VVV adressen
  • Overnachtingslijsten voor Campings en Jeugdherbergen (geen hotellijst, raadpleeg hiervoor booking.com)
  • Koppeling aan routeviewer-app van RouteYou
  • Afstandstabellen met hoogtemeters
  • Knooppunttabellen voor Nederland en deels België
  • De route is ingetekend op Open Source kaarten met een schaal 1:150.000, maar voor gebruik in de gids waar nodig aangepast

Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.

Herinneringsspeldje en oorkonde Wageningen

De stad Wageningen wil de prestatie belonen en daarom  reikt de Burgemeester aan eenieder die aantoonbaar de reis van Normandië naar Nederland op eigen kracht heeft volbracht, een herinneringsspeldje met bijbehorende oorkonde uit. Hoe je dit verdient lees je in de instructies (zie de link onder ‘Extra informatie downloaden’).

Liberationroute Europe

Het routeboekje verwijst met regelmaat naar de website en smartphone-app van ‘Liberationroute Europe‘ voor diepgang en achtergrondinformatie. Ook deze app is gratis te downloaden in de App- Store en Android Market.

Hotellijst

Door Jos en Tonny de Jong is een lijst met overnachtingsadressen samengesteld (zie de link onder ‘Download aanvullingen’).

Trein

  • Als je in Nederland begint zijn de steden Ede-Wageningen, Nijmegen en Eindhoven makkelijk te bereiken. Naar Maastricht of Heerlen (startpunt Aken) gaat elk uur een trein.
  • Start je in Normandië dan kun je eerst met de trein naar Parijs (Gare du Nord) reizen en vervolgens van Gare St. Lazare naar Normandië. Tussen de twee stations is een fietsroute (ca. 2 km) op route*you te vinden.
  • De meeste TGV’s vervoeren geen fietsen, andere treinen uit Parijs wel, kosteloos.
  • Tussen Parijs en Lille rijdt een TGV waarin de fiets wel mee mag, of per sneltrein. Vandaar rijdt een intercity naar Antwerpen of Brussel (fietskaartje bij de conducteur). Vervolgens de IC naar Roosendaal en verder.
  • De trein tussen Normandië en Parijs heeft als eindstation Cherbourg en heeft tussenstops in Caen, Bayeux en Carentan.

Vliegtuig

Met een omweg: Met een lowbudget-vliegmaatschappij naar London Stansted. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Vanaf Stansted met Ryan Air naar Deauville (=Caen) of Dinard (beperkt aantal vluchten per week). Vanwege de overstap zal 2x fietstoeslag betaald moeten worden!
Soms moet je de fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar.
Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden! Fiets mee: tijdig boeken.

Fietsbus

De fietsbus heeft als dichtstbij zijnde opstapplaats Saumur (55km vanaf Angers). Tijdig reserveren bij de Fietsvakantiewinkel.

Fietsvervoer

Camino Fietstransport kan je fiets halen en brengen op nagenoeg de hele route. Vooraf een goed bereikbare plaats (hotel of camping) afspreken.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Routeboekje bestellen

Meer informatie

GPS-track downloaden

Route-App

Ook verkrijgbaar als Route-App

Extra informatie downloaden

Aanvullingen en opmerkingen

Download aanvullingen

Laatste wijzigingen op de route

Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door

Deel deze route

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Leen en Marijke Kok
    op 24 december 2017

    Wij hebben de route in de zomer van 2017 gefietst en zijn via Engeland naar het beginpunt in Cherbourg gefietst. Deze aanlooproute vanaf Harwich is ongeveer 450 kilometer lang. Meteen al als je in Cherbourg de boot afstapt zie je de eerste ‘borne’ en de speurtocht naar de meer dan duizend volgende maakt deze fietstocht bijzonder. En dat gevoel wordt nog versterkt als je bedenkt op de route te zijn, die de bevrijders in 44/45 hebben afgelegd. Ons fotoverslag kun je bekijken ophttps://www.polarsteps.com/MarijkeKok3/144019-spoor-van-de-vrijheid-via-engeland.Wij hebben vrij veel fietservaring en vinden dit een mooie route. Andere toeristische routes kiezen vaak voor natuur en mijden dan de steden, maar deze route verbindt de steden met kleinere wegen en paden door een natuurlijk landschap. Heel leuk vonden we de Oorkonde (en de speldjes!!), die we aan het eind van tocht van de Burgemeester van Wageningen ontvingen. We hebben van onze route navigatieteksten gemaakt, aangevuld met wat op- en aanmerkingen. Het fietsen van deze route verdient in ieder geval veel navolging en we hopen dat anderen evenveel fietsplezier aan deze route gaan beleven.

  2. Jos en Tonny de Jong
    op 24 december 2017

    Voor we onze ervaringen tijdens deze fietstocht delen beginnen we met ons voor te stellen: Jos en Tonny de Jong, nog 63 en 61 jaar jong. Fietsen geeft ons een groot gevoel van vrijheid en het tempo waarin je de omgeving mag ervaren vinden wij heel prettig. We maken vaak dag tochten en hebben al verschillende grotere routes gemaakt bijv. Santiago en Rome.
    Op 25 mei hebben onze dochter en haar vriend ons naar Normandië gebracht. Vooraf al een appartementje gehuurd in een mooi kasteel in Brix. Gelukkig voor drie dagen, want de volgende dag was het moeilijk om een slaapplaats elders te boeken vanwege Hemelvaart. Dus toen hebben een dagtocht naar Sainte Mere Eglise gemaakt.
    We zaten toen meteen vol in het oorlog verleden, langs de kustlijn is veel te zien en natuurlijk ook bij Utah Beach waar we de eerste bornes fotografeerden. Was meteen een pittige start, Normadie heeft meer heuvels dan we verwachtten en nog geen kilometers in de benen voordat de heuvels beginnen. Op 28 mei zijn we dan toch echt gestart met de route. We hadden de overnachting voor deze avond al besproken via booking.com. Ook daarna bleek booking.com een handige app. Wat ons betreft is het snel goed: B&B , chambres d’hotes , trekkers hutjes, hotels. Afwisseling en verrassend waar je dan terecht komt. Zo sliepen we in Aarlen in een Trolhuisje. We hebben alle overnachtingadressen opgenomen in een lijst.Soms was het wat moeilijker om op de gekozen plaats een overnachting te vinden en moesten we de afstand van de volgende dag aan moeten passen, maar we hebben nooit op straat geslapen dus het is altijd gelukt. Jos is bij ons degene die veel belangstelling heeft voor de oorlog en hij heeft er ook al veel over gelezen en films gezien, dus er was vaak veel herkenning. Op mij heeft vooral het verhaal van al die individuele mensen indruk gemaakt. Al die toch vaak jonge mannen die vanuit zoveel verschillende landen ons te hulp kwamen. Wij kiezen er steeds voor om routes via de G.P.S.(garmin) te rijden. Jos is behoorlijk bedreven in het gebruik hiervan en het verbaast mij hoe makkelijk we de weg vinden.
    Het route boekje hebben we er wel bij maar gebruiken we niet voor het vinden van de weg. Het G.P.S. systeem en het boekje komen ook niet altijd overeen, zelfs bij knooppunten is deze niet het zelfde. Voor 98 % klopte de route op G.P.S. soms moest je zelf wel logisch na blijven denken. Mijn hobby is fotografie . Deze reis waren dat natuurlijk de bornes maar ook de vele kruisen en kapelletjes langs de weg heb ik vast gelegd. Alle bornes heb ik niet gefotografeerd, dit zou het tempo wel heel erg verlagen. Noord Frankrijk was bij ons niet zo bekend en het was heerlijk om met de fiets hierdoor te trekken. Dat Frankrijk geen fietsland is zoals Nederland kunnen we alleen maar beamen.R egelmatig moesten we langs drukke wegen waar ze toch flink doorreden en een fietspad was er natuurlijk niet. Jos vond het wel meevallen maar ik heb dit toch vaak als onveilig ervaren, ook al moet ik zeggen dat de fransen echt wel heer in het verkeer zijn.In de route tussen Nogent-le -Rotrou en Chartres is en klein stukje weg wat per fiets niet begaanbaar is. Het is een karspoor en het gras stond er knie hoog. Net voor Monschau was een vergelijkbare situatie. We moesten daar volgens de G.P.S. van de Vehnbaan af via een smal voetpad. Dit was volgens ons geen doen waardoor we de lus in het Hurtgenwald niet gemaakt hebben. Jammer want dit was volgens mij wel een mooi stukje natuurgebied.
    Wat wij erg leuk vonden van deze route was de afwisseling van grote steden en het platte land met zijn mooie dorpjes en gehuchtjes. Wij vertrekken graag s, morgens vroeg en dat heeft ons al heel vaak mooie plaatjes opgeleverd, zoals een prachtig zicht met mooi licht op Mont St. Michelle, of een mooie heuveltje, maar ook de stille stad.Wij hebben wat betreft het weer heel veel geluk gehad, we hebben maar een dag echt regen gehad en twee dagen maar heel even. De totale route hebben wij in 2 delen gefietst, want 4 weken vakantie was voor ons te kort om de hele route te maken. we zijn toen tot Maastricht gekomen en 2 maanden later daar weer gestart en hebben de route naar Wageningen in een week, heel op ons gemak, afgemaakt.
    Zie ook het fotoverslag: http://www.polarsteps.com/TonnyenJosdeJong
    Heel veel groetjes van Jos en Tonny de Jong

  3. Roeland Janssen
    op 24 november 2017

    Vandaag, 11 november 2017 heeft de burgemeester van Wageningen op gepaste wijze, al fietsend, de zuil onthuld, die als fysiek eindpunt van de route Spoor van de de Vrijheid nabij Museum De Casteelse Poort in Wageningen is geplaatst. Een kort videoverslag vind je op YouTube

  4. Arie en Marjan Kooijman
    op 29 juli 2017

    We zijn nu elf fietsdagen onderweg zoals je kunt zien op ariefietst.wordpress.com.
    Gestart in Volonges en de eerste dag via VPSL 01 naar St. Mere d’Eglise. Vandaar via de vlinder langs de kust naar Bayeux en vandaar via het binnenland naar St.Lo. Daar hebben we VPSL 02 opgepakt. We maken dankbaar gebruik van de nieuwe sporen, die voor de Vélopalise zijn gemaakt.
    En toen werd het heel warm daarom hebben we ons persoonlijk hitteplan uitgevoerd (korte afstanden, 45 km), vroeg op en ’s middags in het zwembad. Vandaag zijn we in Angers aangekomen.
    Een impressie van de route tot nu toe:
    – Prima afwisseling van grotere en kleinere wegen. De route gaat dwars door plaatsen. Dat geeft een mooie indruk. Voldoende afwisseling tussen thema van de route en andere zaken.
    – De eerste dagen langs de stranden zijn erg indrukwekkend.
    – De plaatsen die aangedaan worden zijn meer dan de moeite waard.
    – Leuk om bewegwijzerd te worden naar de volgende camping.

    Ik gebruik de GPS en mijn vrouw het boekje. Ze maakt me attent op de wijzigingen. We merken dat er energie is gestoken in het vinden van kleinere weggetjes.
    Wat een afwisseling in campings: drie sterren met zwembad, maar gelukkig ook de traditionele camping municipal bij een sportaccommodatie.
    In dit deel van Frankrijk zijn er voldoende winkels voor onze boodschappen.

    Met vriendelijke groet,
    Arie en Marjan Kooijman

  5. Tonny en Jos de Jong
    op 24 juni 2017

    Op 26 mei 2017 zijn we begonnen aan de fietstocht ‘Spoor van de Vrijheid’, We maken daar een fotoverslag van met de app ‘Polarsteps’.
    Je kunt ons volgen op https://www.polarsteps.com/TonnyenJosdeJong.

  6. Roeland Janssen
    op 24 juni 2016

    In het Belgische periodiek ‘Opweg’ van de vereniging Groteroutepaden verscheen een aardig reisverslag, dat hier in de bijlage is opgenomen.

  7. Henk Nijland
    op 14 februari 2016

    Een bijzonder ervaring Liberation Route Europe
    Het was in 2014 tijdens mijn jaarlijkse fietstocht Henk Op Weg, dit keer van Napels naar Pisa, dat ik overdacht: welke tocht ga ik volgend jaar maken?
    Vreemd, je bent nog niet op je bestemming en begint al met de volgende tocht. Maar ja, Dr. Lely zei: ‘Een volk dat leeft, bouwt aan haar toekomst.’ En zo ontstond het idee om de Liberation route van Normandië naar Arnhem te fietsen. Precies 70 jaar na de bevrijding een mooi moment.
    Het is een pelgrimstocht geworden. Een tocht waarin ik heb overdacht, wat oorlog en vrede betekenen. Meerdere malen heb ik bij gestaan en nagedacht over wat men voor onze vrijheid heeft gedaan. Jonge mannen die vochten in een vreemd land om de bezetter te verdrijven. Vele jonge mannen die hun leven lieten voor onze vrijheid. Liberation Route Europe heeft daardoor een andere en diepere betekenis krijgen. De verrassing was groot toen ik hoorde, dat Roeland Janssen van Wageningen Event, dezelfde gedachte had en de Liberation Route voor fietsers heeft uitgezet. Laat ik het anders omschrijven: Roeland je hebt wat moois neergezet. Een volk dat leeft bouwt aan haar toekomst, maar vergeet niet haar bevrijders. Een route om aan te bevelen.