Door België, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland

Vanaf Sluis in Zeeland gaat de hoofdroute door het vlakke Vlaamse land, langs Boulogne-sur-Mer aan de Opaalkust, door het verrassend rustige en mooie landschap van Noord-Frankrijk, de mooie Ardennen en Luxemburg naar de Moezel. Vanaf Trier gaat het door het Kylldal en langs de Rur naar Roermond. Er zijn 3 extra aanlooproutes die de route verbinden met andere Belgische en Nederlandse fietsroutes zoals de LF-Vlaanderen fietsroute, de LF2-Stedenroute, de LF30 Schelde Deltaroute en de LF3 Maas route. De aanloop via de Maas gaat vrijwel vlak door de Ardennen tot Dun-Sur-Meuse. Naast een “totaal” rondje zijn kortere fietsvakanties goed mogelijk.

De route

Zowel in Vlaanderen als in Duitsland volgen we bestaande, bewegwijzerde fietsroutes of knooppunten. De route loopt over rustige wegen en veel vrijliggende fietspaden. Langs de jaagpaden en in Duitsland kunnen deze half verhard zijn, maar over het algemeen is het wegdek goed. Groene Valleien is een deel van Ring 1 van het Fietsweb.

Zwaarte

De naam Groene Valleien is aan de route gegeven omdat er voornamelijk door valleien, langs rivieren gefietst wordt. Uiteraard zul je vanuit de ene vallei over heuvels naar de andere vallei moeten fietsen. Omdat er over de uitlopers van de Ardennen gefietst wordt moet er zo nu en dan een klim overwonnen worden. Dit is ook zo langs de Kyll in Duitsland.

Boekje

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst met indicatie van voorzieningen (in beide richtingen beschreven)
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op Michelinkaarten met schaal 1:150.000 en in de Eifel op Huberkaarten schaal 1:100.000

Meer informatie

De route omvat een groot aantal varianten. Om het plannen van je route makkelijker te maken, hebben we een kaartje (pdf, 530kB) gemaakt waarin alle varianten en de afstanden tussen de diverse knooppunten zijn opgenomen.

In een brochure (pdf, 3,5MB) staan meer achtergronden bij deze route.

Landschappelijk en cultuurhistorisch is de route afwisselend, hij voert door gebieden die nogal verschillend van karakter zijn. De oude Vlaamse steden in België en Noord-Frankrijk. Het vlakke Belgisch Vlaanderen, Frans Flandres en Boulonnais. De Opaalkust bij Boulogne-sur-Mer met fraaie krijtrotsen en brede zandstranden. De Artois, met mooie jaagpaden en wegjes langs moerassen. Het Nationale Park van Avesnes is een zeer fraai heggenlandschap met smalle wegjes. Dan volgt de Thiérache, een oude regio waar veel versterkte kerken en boerderijen te bewonderen zijn. Het gebied is een voorloper van de Ardennen en is dan ook wat glooiender. Vanaf het Canal-des-Ardennes tot de Moezel, op de grens van Luxemburg en Duitsland, fietsen we door de Ardennen. In Noord Frankrijk vinden we ook de littekens van twee wereldoorlogen.

Na de Moezel komt de Eifel: langs de Kyll, vervolgens de stuwmeren van de (Hoge) Eifel, en tenslotte de Ruruferradweg. Vanaf Düren wordt het dal vrij vlak en lijkt op Nederland.

1.050 km
Sluis - Boulogne sur Mer - Moezel - Roermond
2-3 weken
Nee

Extra verbindingen naar LF-routes

Naar LF 30: Schelde
Lengte: 75 km
Van-tot: Wasnes-au-Bac - Bossuit
Fietsdagen: 1

Naar LF 2: Maas
Lengte: ca. 300 km
Van-tot: Dun-sur-Meuse - Maastricht
Fietsdagen: 4

Naar LF 3: Ardennen
Lengte: ca. 200 km
Van-tot: Tintigny - Maastricht
Fietsdagen: 3

Netwerk Eifel en Ardennen
Lengte: ca 280 km
Van-tot: Wasserbillig-Aken
 met verbindingen naar Eifelroute
Voor gpx-file zie gps-Groene Valleien

 

Robertien & Wouter Bazen

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

Nieuwe routemogelijkheid Groene Valleien fietsroute

Nieuwe route mogelijkheid bij de ‘Groene Valleien fietsroute’ langs de Sambre. Zie brochure 'Nieuwe mogelijkheden voor de Groene Valleien fietsroute' (pdf, 5 Mb).

Groene Valleien: Fietspad langs Sauer gestremd

Op het traject Wasserbillig-Aken (zie bij de Groene Valleien fietsroute de Aanvulling “Nieuwe mogelijkheden”) is het deel tussen Wasserbillig en Ralingen/Rosport gedurende 2018 gestremd (werkzaamheden).
Vanaf Wasserbillig volg je de Luxemburgse kant van de Sauer tot Rosport, en dan de brug over, daarna richting Echternach.
Vanuit het noorden: steek voor Ralingen de brug over naar Rosport, en volg dan de Sauer naar Wasserbillig.
De Luxemburgse fietsroute langs de Sauer is PC3 (Des trois Riviéres).

Openbaar vervoer

Trein

  • Op verschillende punten langs de route zijn goede treinverbindingen naar en van Nederland
  • België en Luxemburg  hebben een zeer dicht treinnetwerk. Er zijn vier “hoofdlijnen” om in Nederland te komen:
    • vanaf Antwerpen naar Nederland
    • vanaf Lille/Kortrijk over Gent naar Antwerpen
    • vanaf Luxemburg naar Brussel en dan Antwerpen
    • vanaf Luxemburg over Luik naar Maastricht  
  • De regionale Franse treinen nemen fietsen gratis mee. In het westen, van Boulogne-sur-Mer tot Avesnes-sur-Helpe, hebben de steden goede regionale verbindingen met Lille en vandaar naar Antwerpen. In het oosten zijn er beperkte mogelijkheden om Luxemburg te bereiken.
  • In Duitsland is de trein goed voorzien van fietsplekken en is de dienstregeling zodanig dat fietsen mee geen problemen oplevert. Tussen Trier en halverwege de Eifel zijn verschillende stations. Je bereikt Venlo in 5 à 6 uur.

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.
Eén keer per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Opmerkingen bij 4e druk - 2016 

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
3332 -Saint LégerB&BB&B Isachri sluit per 30-04-2018 definitiefKarin Blokziel2018/03


     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.
Voor meer informatie kijk op de pagina met ons Privacyreglement
To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

In Augustus hebben wij van Vlissingen/Sluis naar Trier gefietst. Mooie rustige route, duidelijke routebeschrijving. Over het algemeen zijn de voorzieningen langs de route goed, alleen in de Thiéranche en Luxemburg zijn er minder campings en winkels.

In Vlaanderen vonden we vooral het stuk tussen Nieuwpoort en Diksmuide indrukwekkend vanwege de eerste wereldoorlog geschiedenis. Het Franse deel van de route is verrassend mooi en rustig, en zeker tot Dun-Sur-Meuse nauwelijks toeristisch. Luxemburg is veel drukker, maar gelukkig is dat land klein. De Moezel is heel mooi, na Trier zijn we nog doorgefietst naar Koblenz. De Moezel is het natuurlijk wel toeristisch, maar dat concentreert zich vooral rond een aantal plekken, over het algemeen is het goed te doen.

Groene Valleien, blauwe hemels

In de week van Hemelvaart 2017 fietste ik met mezelf in zeven dagen van Breskens naar Roermond via de Groene Valleien. Geweldige route, formidabel landschap. Leuke klimmetjes die bijna allemaal goed in de ‘twee’ te nemen zijn, maar ook heerlijk vlak door de velden van Diksmuide of langs de Roer.

Het weer. Heerlijk zomers, ideaal om te kamperen. ’s Middags bijna te warm om te fietsen. Soms flink de wind tegen, zoals richting het Kanaal en rond het zuidelijkste deel van de route. Dan weer gunstig blazend, zoals langs de Vlaamse kanalen en de Roer. En elke dag een stralende zon met een zo goed als onbewolkte hemel. Mooi contrasterend met het groen van de valleien. Zonnebrandcrème onmisbaar, de volgende keer gaat de Labello ook mee om de lippen te beschermen.

Het Landschap. In een woord: mieters. Van de akkers van Noord-Frankrijk tot de beboste hellingen van de Ardennen en de Eifel. Het gebied rondom Avesnes-sur-Helpe, met stenen muurtjes in plaats van het prikkeldraad, staat in mijn geheugen gegrift. De klim naar Tignity liep heerlijk geleidelijk. De top van de Kyllradweg bij Wilsecker was daarentegen geniepig. Op dat moment heb je gelukkig al bijna 1.000 trainingskilometers in de benen.

De weg. Als ik het morgen weer zou mogen doen, paste ik de route slechts op twee plekken aan. Uitsluitend vanwege de drukte op de weg. Het gebied rond Arras en de laatste 10 kilometer voor de Luxemburgse-Duitse grens waar auto’s je met 90 km per uur voorbij racen. Er is al een alternatief voorhanden: Alzingen-Remich. In zeven dagen is het net te doen (zeker als je alleen gaat), maar een dag of twee extra brengt wel wat meer lucht in het schema.

De campings. Ik overnachtte in Esquelbecq, Plouvain, Neuville aux Joutes, Doulcon, Grevenmacher en Dahlemer Binz. Neuville aux Joutes was verreweg de fijnste, Doulcon mij te toeristisch. Grevenmacher aan de Moezel ook, maar daar kon ik mijn fiets wel veilig achter slot en grendel parkeren. Dahlemer Binz is geen openbare camping, maar zij knepen voor één nacht een oogje toe. Esquelbecq en Plouvain kennen geen pro’s, maar ook geen contra’s.

Het voedsel. Het lekkerste brood komt uit Signy-le-Petit, heerlijk versgebakken uit de oven. De in de tas gesmolten chocoladepasta liep zo over het goddelijke brood, daar kwam geen mes aan te pas. Avondmaaltijden nam ik al mee van huis, verpakt in zes porties. Uitsluitend eenpansgerechten. Vooral de stamppot spinazie met rookworst viel in de smaak. Ontdekking: kloppudding stijft ook prima op buiten de koelkast.

Techniek. De grootste schrik had ik al na vijf minuten. De lift op station Breda naar spoor 8 weigerde dienst. Dan maar via de trap. En later die dag schrok ik nog eens toen mijn Garmin Etrex 30 bleef ‘hangen’ en ik op het (zeer lelijke) industrieterrein van Oostende belande. Het vervangen van de lege batterijen loste het probleem op. M’n 17 jaar oude Giant Expedition, lichtbepakt met slechts twee Ortlieb achtertassen, hield het gelukkig prima.

Drie pluimen. De eerste gaat naar de onbekende vrouw die me op de vierde dag in Voncq geheel gratis twee flessen water schok. Zeer welkom met het warme weer, op een moment dat de rest van Frankrijk de ramen en deuren gesloten houdt. De tweede gaat naar de bikebuddy. Ideaal om een thermosfles in te hangen. Door het water reeds de avond ervoor te koken, heb je de andere dag voortdurend heet water bij je voor een bakkie. En de laatste pluim uiteraard voor vrouw en kinderen. Ze konden me een week lang missen om mij de hemel op aarde te laten ontdekken.

Wij hebben de Groene Valleien route gefietst van maandag 25 juli tot en met woensdag 10 augusutus. Onze route, planning was: Per trein van Haarlem naar Vlissingen. Rustdagen in Montreuil en Luxemburg stad. Vanuit Junkerrath via de Vennbann naar Heerlen en met de trein weer naar Haarlem. De route was dit jaar ook echt groen. Wegens regen ook twee dagen niet gekampeerd. De dorpen in noord Frankrijk zijn erg stil dus zorg dat je op tijd je boodschappen doet. Het routegidsje hebben we samen met GPS gebruikt en is super. ER wordt niet teveel of te weinig beloofd qua zwaarte, drukte enzo. Alleen hebben we een paar keer een beetje naar de ligging van een camping moeten zoeken. Dank aan routemakers Robertien en Wouter.

Deze zomer ben ik van 25 juli t/m 8 augustus 2016 vanuit de trein in Goes naar Groningen gefietst via de Groene Valleienroute, na kaart 23 via M5 t/m M1 en A4 t/m A1, van Maastricht tot Groningen via knooppunten en natuurkampeerterreinen. Een verrassend mooie route, niet al te ingewikkeld, klimmetjes vallen erg mee en de route loopt veel over rustige weggetjes, soms onverhard. Zelfs wegen die in het boekje als druk staan aangegeven, waren erg rustig. Vanwege enorm slechte weer twee nachten in een hotelletje in Namen gezeten (Les Tanneurs, single room voor slechts 45 euro), de andere nachten op een van de campings uit de lijst geslapen. Ik had op iets beter weer gehoopt, maar met 2 dagen regen en drie dagen stevige tegenwind van Goes tot Montreuil (kaart 11) was het weer meestal prima: droog, veel wind mee. Een echte aanrader als je niet al te lang weg wilt zijn, door de verschillende opties door Belgie en Duitsland kun je zelf kiezen hoe lang je de reis wilt maken.

Beste Petra, met interesse lees ik je verslagje over je trip van Goes naar Groningen. Eind september begin oktober wil ik 2 weken op pad en jouw route spreekt me aan. Is het mogelijk dat je mij meer info stuurt m.b.t. De door jou gevolgde route? Mijn emailadres is: guyvanvianen@gmail.com. Bij voorbaat dan voor je antwoord! Vriendelijke groet, Guy

Mooie route, heb hem in 6 dagen gedaan, terug via de Eifel de Venbahn variant prachtig, kort filmpje op youtube www.youtube.com/watch?v=VguW739h15M
Foto`s op   wingeltje.synology.me

Groet Marcel

De meeste campings zijn OK tot erg leuk. De twee leukste vonden wij: Montreuil-sur-mer, prachtige ligging, aardige eigenaar, goedkoop en Warlaing (Buverlot): camping met veel vaste plekken en een klein veldje voor tenten. Op verzoek wordt er voor je gekookt in de kleine kantine. Wij mochten er schuilen voor de regen, men nam brood voor ons mee, en de lekkere koffie kostte maar 50 cent!

Reactie toevoegen