Spring naar content
Europafietsers route

Langs Oude Wegen en Pelgrimssteden

Historische pelgrimsroutes naar de Pyreneeën

  • Afstand: 1.470 km
  • Maastricht – Oloron Ste. Marie
  • Duur: vanaf 22 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Route van Clemens Sweerman en Aart van Rossum

Het beginpunt is naar keuze in Maastricht of Aken. Je gaat langs beroemde pleisterplaatsen en prachtige vestingstadjes als Vézelay, Rocamadour, Cahors en Moissac, naar Oloron Ste.Marie aan de voet van de Pyreneeën. Uiteenlopende landschappen wisselen af met middeleeuwse plaatsen. De route vormt een ontdekkingstocht door de rijke Europese historie. Het karakter is heuvelachtig met een flinke start in de Ardennen, maar echte bergen boven de 550 meter zijn vermeden.

De route

We volgen oude verbindingswegen, vroeger druk gebruikt door pelgrims, handelaren, graven en ridders. Er is in deel 2 een routevariant over de bedevaartplaats Lourdes, en een keuze voor wie zijn weg voortzet met de St.Jacobs fietsroute deel 3: via St.Jean-Pied-de-Port en de Roelandspas, of vanaf Oloron over de Col de Somport.

De route bestaat uit 2 delen:

Praktische informatie

Het begin van de route door de Ardennen wordt door velen als pittig ervaren, maar daarna wordt het gemakkelijker. Deel 2 gaat door uitlopers van het Centraal Massief en is even zwaar als de Ardennen.

De boekjes hebben de volgende kenmerken:

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000

Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.

Fietsvervoer naar Nederland

Vanuit St Jean Pied de Port naar huis: fietsvervoer via de firma Camino Transport.

Openbaar vervoer

Trein
  • Vanuit Bordeaux gaat er een trein ( om +/- 13.30 uur ) per dag om Parijs heen direct naar Brussel in 6 uur.
  • In de TGV van Lille naar Agen of terug kan tegenwoordig de fiets meegenomen worden (reserveren).
Vliegtuig

Vanuit Biarritz enkele malen per week (Transavia, € 120)

Fietsbussen

  • Opstapplaatsen (hoogseizoen) in Cahors, Souillac en St.Jean-Pied-de-Port. Aangezien opstapplaatsen nogal eens wijzigen is het aan te raden om je tijdig hierover te informeren bij de Fietsvakantiewinkel. Je kunt hier ook (tijdig!) reserveren.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Deel 1

Deel 2

Deel 1: Maastricht/Aken naar Nevers aan de Loire

  • Afstand: 700 km
  • Maastricht – Nevers
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee / deels

Het begin wordt gekenmerkt door de heuvels van de Ardennen, daarna wisselen verschillende landschappen elkaar af, soms meerdere malen per dag. Besloten valleien, weidse uitzichten en eindeloze graanvelden kenmerken het traject. Je gaat langs prachtige vestingstadjes als Montmédy, Troyes, Auxerre en Vézelay naar Nevers aan de Loire.

Deel 2: Nevers naar Oloron-Ste.Marie

  • Afstand: 700 km
  • Nevers – Pleron
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Via middeleeuwse pelgrimsstadjes als la Châtre, Bénevent-l´Abbaye, St.Léonard-de-Noblat, Rocamadour, Cahors en Moissac naar Oloron Ste.Marie aan de voet van de Pyreneeën. Naarmate je zuidelijker komt verandert het landschap geleidelijk, het wordt droger en warmer en de stadjes veranderen mee met arcaden en overdekte marktpleinen. Meer nog dan in deel 1 zie je de Gallo-Romeinse en middeleeuwse historie en invloed van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela.

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Jan van Dijk
    op 13 augustus 2024

    In de maanden mei, juni en juli zijn wij via de oude wegen route en de route Iberica (in 7 weken) naar Lissabon gefietst. Wij vonden de oude wegen route erg zwaar en bovenal een eentonige route. Bovendien hadden we nogal wat hoogtemeters; 16.634 meter voor alléén de oude wegen route, Het begon eigenlijk al gelijk net buiten Aken, gelijk al een flinke klim. België was nog te doen. Maar vanaf midden Frankrijk was het dagen achtereen stijgen en dalen, over een bruggetje in het dal en weer naar boven fietsen. Super saai. Ook waren veel campings nog gesloten. En als klap op de vuurpijl, bijna iedere dag regen. Gelukkig in Spanje was het weer stukken beter, bovendien was de route Iberica een verademing; veel fietspaden (oude spoorlijnen) met veel afwisseling in het landschap.

  2. Marc en Alice
    op 11 augustus 2023

    Dag allemaal, wij zijn net terug van een Tour de France !

    Fietsen de Tour de France | juli-augustus 2023

    In 2023 fietsten wij onze achtste fietsreis:
    * Naar het zuiden vanaf Luik volgens “Langs Oude Wegen en Pelgrimssteden” tot en met Moissac
    * Naar het westen “Canal de Midi tot en met Bordeaux”
    * Naar het noorden “Sint Jacobsroute” tot en met Parijs.

    We hebben 25 dagen gefietst en een paar kleine stukjes moeten treinen, door het slechte weer.

    Zoals elk jaar hebben we ook nu iedere dag hebben we een fietsfilmpje gemaakt, waarvan wij hopen dat het ook jou inspireert om ook zo’n mooie fietstocht te maken. We zouden het heel leuk vinden als jij je op ons kanaal gratis abonneert. Veel plezier toegewenst met het kijken.

    Eventuele opmerkingen kun je plaatsen onder ieder filmpje.

    Groetjes van Alice & Marc

    DAG 1
    https://m.youtube.com/watch?v=0LEjEvDUUCM
    DAG 2
    https://m.youtube.com/watch?v=qu2tI2XbSCo
    DAG 3
    https://m.youtube.com/watch?v=OxkWcfOmmbE
    DAG 4
    https://m.youtube.com/watch?v=gRROSJDnyA8
    DAG 5
    https://m.youtube.com/watch?v=kW0dt0y4BJ8
    DAG 6
    https://m.youtube.com/watch?v=1Ut0peJIN0Y
    DAG 7
    https://m.youtube.com/watch?v=gWHmND0ovPE
    DAG 8
    https://m.youtube.com/watch?v=nMuLa1qOjAc
    DAG 9
    https://m.youtube.com/watch?v=ISTdrY9kP2E
    DAG 10
    https://m.youtube.com/watch?v=sTRyRUYEuuA
    DAG 11
    https://m.youtube.com/watch?v=c_KnHmfj-Rc
    DAG 12
    https://m.youtube.com/watch?v=AHuFbwl5wJA
    DAG 13
    https://m.youtube.com/watch?v=MviGkK1VeNY

    DAG 14
    https://m.youtube.com/watch?v=euS3a5Dqv2A
    DAG 15
    https://m.youtube.com/watch?v=7IQ8Zx1quIA
    DAG 16
    https://m.youtube.com/watch?v=y6YYGRHanJ0

  3. Jaap Meijer
    op 5 juli 2023

    In juni met mijn racefiets met kar de fietstocht LOW van Maastricht naar St. Jean Pied de Port afgerond (1.700 km, 19 dagen non-stop fietsen, in totaal 17 km stijgen en dalen). Ik had helaas te maken met een deadline, en ‘moest’ daardoor gemiddeld 90 km per dag fietsen met een reservedag in St. Jean Pied de Port (Pyreneeën). Dat is best een afstand, want de tocht bestond hoofdzakelijk uit klimmen en dalen en het was voor een groot deel erg warm. Daarbij had ik de pech van twee lekke banden en flink wat onweer, met valwinden en hagelbuien. Omgevallen bomen op de camping etc.
    Het is een fraaie tocht: “Langs Oude Wegen”. Voor het meerendeel gekampeerd.
    Tip 1. Neem een extra binnenband (of reservewiel) mee voor het 16” karretje. Die was ik vergeten. (Ik had alleen voor de 28” wielen een reserveband, die ik ook heb moeten gebruiken). Een lekke 16” band in de middle of nowhere kostte me drie uur gedoe om het geplakt te krijgen.
    Tip 2. Voorkom een vervelende deadline. Het vooraf moeten reserveren van de fietsbus (Cycle Tours) vanaf St Jean Pied de Port betekende dat ik op tijd moest aankomen. Die bus gaat namelijk maar eens in de twee weken. En dan moet je maar hopen dat er een verplaatsing van twee weken mogelijk is. Andersom, heen met de fietsbus, zou een optie zijn (maar ik hou er meer van om ergens naar toe te rijden, dan terug naar huis), of meer tijd nemen om te “pelgrimeren” die had ik helaas niet).
    Aanvankelijk zou ik de rugzak en de wandelschoenen in de fietskar meenemen en verder lopen. De fiets en tent etc zou ik op de terugweg meenemen. Maar door de knip met deel 3, was dat niet meer nodig en scheelde het ook wat gewicht.
    Tip 3. Fiets in de zomermaanden bij warm weer, zeker als je veel moet klimmen, zoveel mogelijk in de ochtend. Vroeg opstaan is het devies. Die kilometers zijn makkelijker dan in de middag bij de hitte boven het asfalt met vaak maar weinig schaduw.

    Het deel St Jean Pied de Port naar Santiago wordt dit najaar wandelend voortgezet.

  4. Henk van der Riet
    op 7 september 2021

    Ik heb in Augustus 2021 de route LOW gereden. Een mooie route die ik niet in Maastricht (of Aken) ben gestart maar vanuit Bergen op Zoom. Ik ben via Namen en Dinant richting Frankrijk gereden. Ter hoogte van Dun Sur Meuse de aansluiting op LOW genomen.
    Zie verslag op Polarsteps: Langs oude wegen en pelgrimssteden naar Spanje

  5. Gert-Jan
    op 22 mei 2019

    Van 16 mei tot 25 mei de route van Maastricht naar Moissac gefietst. Hier ben ik gestopt omdat ik met de tgv weer terug moest naar Nederland (mijn vakantiedagen waren helaas op.) Wel erg genoten van de tocht. De schrijver beschrijft verschillende delen van de route erg goed, bijvoorbeeld de leegheid en de eenzaamheid in het noorden van Frankrijk. Verder zijn de beschrijvingen bij de plaatsen erg nuttig en plezierig om te lezen. Waar men goed rekening mee moet worden gehouden is dat er onderweg niet overal voorzieningen zijn om te overnachten of te eten/te drinken. Op zondag had ik een hotel met restaurant, waarop de eigenaar doodleuk zei dat er op zondag en maandag geen eten gekookt werd, daar sta je dan in een dorpje met in de buurt verder niks. De volgende morgen had hij wel extra zijn best gedaan met het ontbijt. Terugkijkend op de tocht, heerlijk om te doen, en je ziet per dag het landschap erg veranderen. Gert-Jan

  6. Greet Luursema
    op 22 augustus 2017

    Wij hebben de hele route vanaf Maastricht gefietst vanaf 11 juli t/m 12 augustus helemaal gefietst. In 2014 heb ik de westelijke pelgrimsroute gefietst. Deze oostelijke route is vele malen mooier met tal van hoogtepunten. Zowel landschappelijk als cultureel. De variatie in landschappen is heel groot. Op een dag fiets je binnen een uur bijvoorbeeld zo vanuit de groene, sappige Limousin in de meer kale, droge wereld van de Quercy Blanc. Wij zijn meer dan 25 grotere rivieren overgestoken. De route was zeer goed te volgen, ook zonder GPS. Zeldzaam adequate en correcte routebeschrijvingen. De routering is ook van grote klasse. De enige uitzondering is slechts 3 kilometer lang; het onvermijdelijke stuk bij Cahors. De route viel qua zwaarte niet tegen. Ardennen waren goed te doen. Wij vonden het zwaarste stuk het stuk tussen La Châtre en Rocamadour. De hitte was daar ook debet aan. De ontvolking in Frankrijk neemt dramatische vormen aan en gaat ook veel verder dan het deel ten noorden van Parijs. Wij hebben ook van de landbouwgebieden genoten. De oogst was volle gang en de silo’s stonden als agrarische kathedralen in het landschap. Nog een verkeerskundige opmerking. In Zuidwest-Frankrijk is men dol op de zogeheten rijbaanscheiding. Elk dorp wordt ingeleid met zo’n versmalling, die bedoeld is om de snelheid van het autoverkeer terug te brengen. Dit lukt goed. Door de vernauwing pakt dit erg slecht uit voor de fietser. Deze vormt in Frankrijk natuurlijk geen factor van betekenis. Enige remedie is gewoon midden op de versmalde rijbaan te gaan rijden. Doe je dan niet dan gaat de automobilist rakelings langs je. Het fenomeen lokt inhalen op de tegenliggende rijbaan uit.

  7. Rob van Eerde
    op 13 augustus 2017

    Wij fietsten 15/7/17 t/m 4/8/17 zo’n 1.300 km van deze route, van zuid naar noord. Gestart in St. Jean-Pied-de-Port dankzij de fietsbus (ging prima) en geëindigd in Chalons-en-Champagne. Was een mooie, goed beschreven route, vooral door de vele oude stadjes/dorpjes met 12e eeuwse kerkjes en burchten waar je doorheen komt. Landschappelijk wat minder spectaculair dan bijv. de Groene Route naar de Middellandse Zee. Wij vonden het iets inspannender dan de Groene Route. Er waren genoeg voor ons geschikte campings: rustig, groen, ruime plekken. Mooiste 3 overnachtingen: 1) de boerencamping Ferme Landran bij Ordiarp ca. 35 km. van St-Jean-Pied de Port, 2) Ekoferme d’Hélice, Sarzay en 3) pelgrimsherberg L’Esprit du Chemin, ca. 25 km vanaf Vezelay. De municipals waren doorgaans prima, veel beter dan de *** campings van particulieren. We hebben wel een paar dagen profijt gehad van de wind in de rug, omdat de overheersende windrichting zuidwest is. Het lukte ons niet goed om vanaf Chalons met de fietsen in de trein terug te reizen; hebben de fietsen door fa. Soetens laten ophalen. Kenmerkend: heel rustig, veel – deels verlaten – dorpjes waar ca. 1/3 van de huizen leeg staat en waar er eerder winkels/cafés sluiten, dan dat er bij komen. Mooie stukken: bij de Pyreneeën, in de Lot en in de Dordogne; bij de Yonne (in de Bourgogne). Veel rivieren overgestoken. Elke dag een ree en veel roofvogels gezien. Veel soorten koeien o.a. Limousin en Charolais. Het voor ons laatste stuk van Troyes tot Chalons vonden we niet zo boeiend, eerder saai (vrnl. lege grootschalige zwaar bespoten graanvelden met grote windmolens). Het alternatief traject 6a Maubourguet-Oloron viel ons landschappelijk een beetje tegen. Relatief veel andere fietsers tegen gekomen, zowel die ons tegemoet reden als wel op de campings. Gezellig. Merendeels Belgen en Nederlanders; de Fransen zie je ook steeds meer fietskamperen, maar die nemen eerder routes langs kanalen en rivieren. Het fietsroutenetwerk in Frankrijk komt steeds beter op orde.

  8. Peter de Rijk
    op 22 januari 2016

    Wij reden in 2013 van Utrecht naar Vézelay, een fraaie route waarbij we vooral van de weidse landschappen in de Champagne genoten, vooral ook omdat het prachtig weer was daar. In 2009 hadden we het traject van La Châtre naar de Spaanse grens al gereden, als onderdeel van de fietsroute naar Santiago. Verslagen met foto’s vind je op onze website De Wijde wereld (route naar Vezelay en de route naar de Spaanse grens, Langs Oude Wegen deel 2).