Spring naar content

Door de Zwarte Wouden

Door de Zwarte Wouden naar de Bodensee

  • Afstand: 765 km
  • Maastricht – Lindau
  • Duur: 10-15 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Route van Paul Benjaminse

Een landschappelijk mooie, makkelijk fietsbare route die grotendeels over vrijliggende fietspaden voert van Maastricht naar de Bodensee.

De route

De Zwarte Woudenroute begint in Maastricht, maar voert dan eerst door de mooie Voerstreek naar het fietspad richting Monschau en dan via een stukje Vennbahn over de fietspaden door de Eifel. Er zijn er twee, de korte rechtstreeks door het dal van de Enz en dan de ander door het dal van Kyll dat uitkomt bij Trier. Beide fietspaden voeren heel geleidelijk door het bosrijke landschap op een enkele stevige klim na.

Na een kort stukje Moezeldal volgt de route het dal van de Saar, dat zeker in het begin mooi is. Over de hele lengte van de Saar loopt een fietspad. Na Saarbrücken loopt dat door Frankrijk in maar na een tiental kilometers verlaat de route de Saar en stijgt nauwelijks merkbaar de Vogezen in. De afdaling door de bossen gaat wel sneller waarna de route uitkomt in de Elzas. Langs het kanaal van de Marne naar de Rijn loopt een mooie fietspad tot in Straatsburg, prachtige hoofdstad van de Elzas in het hart van Europa.

Aan de overzijde van de Rijn volgen we het riviertje de Kinzig het Zwarte Woud in. Na Offenburg wordt het dal smaller en voert het fietspad langzaam omhoog langs verleidelijke plaatsen als Gengenbach, Haslach, Wolfach, Schiltach en Schramberg. Na Schramberg gaat het over de laatste heuvels op de waterscheiding tussen de Rijn en de Donau.

Aan de andere zijde ligt het mooie stadje Villingen, gevolgd door Donaueschingen, officiële bron van de Donau. We volgen een tiental kilometers de Donau voor we weer een fietspad licht omhoog nemen naar de Hegau het oude vulkaangebied.

Vanaf hier volgt een prachtige afdaling door de bossen tot we langzaam uitrollen naar de Bodensee. De Bodensee is een mooi weids meer omgeven door de uitlopers van de Alpen. In het meer liggen mooie (schier-)eilandjes als Reichenau en Mainau. Konstanz is een historisch juweeltje dat dankzij de universiteit bruist van het leven. Lindau, ook op een schiereiland, is een andere mooi stadje. Tussen Konstanz en Lindau beschrijft de route de weg langs beide zijden van het meer.

Praktische informatie

De route is voor 95% heel makkelijk, voor 4% gemiddeld en voor 1% even stevig klimmen. Bijna 600 kilometer over vrijliggende fietspaden, 175 kilometer over stille plattelandsweggetjes.

Met uitzondering van de grote steden zijn alle logiesmogelijkheden langs de route opgenomen in het routeboekje.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Routeboekje bestellen

Meer informatie over het bestellen en donateursvoordelen

GPS-track downloaden

Deze route is niet van Europafietsers. Voor GPS- en andere informatie verwijzen we naar de website van de maker.

Deel deze route

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Arthur A
    op 3 oktober 2023

    Fietsroute gereden eind september 2023 op een 7-tal dagen van Welkenraedt (België) tot Konstanz.

    Er zitten prachtige stukken in de route, zoals het deel tussen België en Trier (Kylltal), de afdaling van La Petite Pierre en het deel in het Zwarte Woud. De route gaat grotendeels over vrijliggende fietspaden of autoluwe wegen van goeie wegkwaliteit.

    Helaas zitten er naar onze mening te veel lange verbindingsstukken in die saai of druk zijn. De route heeft vaak de voorkeur voor vrijliggende fietspaden naast infrastructuur, zoals spoorwegen, drukke wegen of waterwegen, wat niet de meest interessante stukken zijn om te fietsen.
    Zo zijn de delen tussen Mettlach en Saarbrücken (50km rechtdoor langs de rivier Saar en de autostrade) en het deel na Saverne tot in Straatsburg beter met de trein te doen omdat er weinig te zien is.
    De D9 naar La Petite Pierre was dan weer zeer druk met zwaar verkeer, wat naar ons aanvoelen te gevaarlijk was om te fietsen.

    Gelukkig maakten het uitzicht in de Eifel, het Zwarte Woud en de steden langs de route het de moeite waard!

  2. Cornelis Jansveld
    op 28 augustus 2023

    Dankzij de uitvoerige beschrijving in het boekje en ondersteund met gps heb ik (man 83 jaar) met mijn dochter (51) in 7 dagen 500 km met e-bike gefietst van Maastricht naar Offenburg. Van Mettlach tot Saarbrücken de regionale trein (voor € 8).
    In Offenburg de regionale trein genomen naar Basel en daarna nog 50 km naar onze bestemming in Zwitserland.
    De route is prachtig en zeker met een e-bike goed te doen. Voor de regionale treinen hoef je niet te reserveren.
    De uitvoerige overnachtingsmogelijkheden zijn heel goed weergegeven.
    Hulde voor de samensteller.

  3. Johan Sarrazyn
    op 23 juni 2023

    ik heb deze route gekozen om terug te fietsen naar België na de Königssee – Bodensee radweg te hebben gefietst. In die richting zijn er inderdaad wat meer hellingen maar tegelijk een schitterende afdaling richting Schiltach. Het Marne – Rijn kanaal is wat saai. Verder veelal goede wegen en fietspaden. De beschikbare gps – tracks zijn een uitstekende aanvulling op de gids. In het Kylltal rijdt de trein maar tot Gerolstein. De verbinding met Keulen is nog niet hersteld. ( juni 2023 ).
    De camping in Kyllburg is wel opnieuw open.