Spring naar content

Midden Engeland

Fietsrondje(s) Midden-Engeland

  • Afstand: diverse afstanden (vanaf 112 km)
  • Verschillende trajecten
  • Duur: 15-20 dagen
  • Bewegwijzerd: deel

Vooral het achterland van Newcastle is een mooi en rustig fietsgebied met een keur aan mooie routes. Het is echter wel een gebied met pittige klimmen, niet hoog maar wel soms steil en snel achter elkaar!

Vanuit Hull is er een doorsteek naar Liverpool vanwaar  kan worden overgestoken naar Ierland (Dublin) of Noord-Ierland (Belfast). Deze doorsteek is in het algemeen wat minder steil en rustiger behalve het traject over de Peaks ten zuidwesten van Manchester. Maar zoals de kaart toont, loopt over heel Engeland van zuid naar noord een bergrug, de Pennines, waar je toch over moet.

Aan de oostkust loopt de North Sea cycle route als verbinding tussen Hull en Newcastle. Welbekend en  bewegwijzerd.

Aan de westkust loopt de nationale route NCN 6. Deze benutten we vanaf  Preston langs Lancaster en Kendal. Voor het grootste deel bewegwijzerd. 

  • Probeer routes te volgen: fietsen langs wegen met drukker autoverkeer is zeer onaangenaam, er zijn veel (te) smalle wegen, en de meeste Engelse chauffeurs hebben weinig consideratie voor fietsers.
  • Er komen gelukkig steeds meer fietswegen, vooral op oude spoorlijnen.
  • Een probleem kan zijn (vooral voor fietsers met aanhangers en tandems) het passeren van de vele poortjes en belemmeringen om auto’s te weren van de fietspaden.
  • Bij stadjes en steden zijn tunneltjes en fietspaden geliefde hangplekken, waar dan ook vrij vaak glas ligt.

Een gratis Europafietsers-brochure geeft de informatie op deze pagina nog iets uitgebreider weer. Deze kun je downloaden via de link onder ‘Brochures en kaarten downloaden’

Praktische informatie

  • De meeste SUSTRANS kaarten bevatten informatie over voorzieningen: campings, hotels, pensions, gastenkamers, winkels, fietsenmakers en VVV kantoren. Van sommige trajecten zijn er naast de kaarten gidsjes beschikbaar die dit soort informatie verschaffen. Kijk ook eens op Jeugdherbergen in UK.
  • Campings: let op: niet alle (grotere) campings zijn fietsvriendelijk: met opmerkingen als “vol” of “geen plaats voor tenten”, worden fietsers geweerd. Is er weinig alternatief, dan kun je het beste toch even bellen: soms is er met enige overtuigingskracht iets te bereiken. Naast de echte campings zijn er ook grasveldjes bij Pubs, jeugdherbergen of boeren. Deze staan meestal niet in gidsen en zijn ook niet altijd bij de VVV bekend.
  • VVV’s helpen meestal bij het zoeken van overnachtingen in hun werkgebied; ze vragen daar een (kleine) vergoeding voor.      

Trein

Op zeer veel plaatsen zijn er treinverbindingen. Informeer wel goed naar de -soms beperkte- mogelijkheid om de fiets mee te nemen.

Veerboot

Heen en terug gaat normaliter met de (nacht)boot:

  • IJmuiden – Newcastle
  • Rotterdam – Hull

Deze route is te combineren met de volgende routes:

De fietsroutes van het rondje

Brochures en kaarten downloaden

Routeboekjes en kaarten bestellen

Meer informatie over het bestellen en donateursvoordelen

GPS-track downloaden

Deze routes zijn niet van Europafietsers. Er zijn ons geen goede tracks bekend.

Deel deze route

EuroVelo 12, North Sea Cycle route

De NSCR (Noordzee Rond) is meer dan 6.000 km lang! Het deeltraject in deze Ring loopt van Hull langs de kust tot Whitby. De NSCR is hier in herontwikkeling: kijk voor actuele informatie vooral op onze pagina EuroVelo 12, North Sea Cycle Route.

De Trans Pennine Trail

Deze loopt vanaf de kust tot Hull (25 km), vandaar westelijk naar Liverpool (300 km) en door naar Southport. 

Er zijn 3 kaarten te koop die deze route beschrijven. Meer informatie en een overzichtskaart op www.transpenninetrail.org.uk (Kaart 2 is voor dit rondje niet nodig, loopt noord-zuid.)

  • ​Zie voor routedetails bij Hull (aankomst boot, routeverloop, alternatieven) de EuroVelo 12, North Sea Cycle Route.
  • De route begint in Hornsea (bij Hull) als de NCN 65 (White Rose Cycle route). Hij volgt de rivier Humber (iets verder de Ouse) door een wat Hollands aandoend landschap (in het leuke marktplaatsje Selby gaat de 65 verder naar York).
  • De TPT gaat in Selby verder zuid als NCN 62. De route slingert meest langs de steden in dit gebied. Je merkt er niet veel van hoe stedelijk het hier is, maar wel aan de glasscherven die -zoals overal in Engeland bij stadjes en steden- vaak overvloedig op het pad liggen, vooral bij hangplekken. De klim over de Pennines verloopt van oost naar west wat gemakkelijke dan van west naar oost. Er moet vanuit het oosten vanaf circa 100 meter hoogte wat geklommen worden maar dat gaat voornamelijk over fietspaden en rustige asfaltwegen. Na Penistone (hoogte 220 meter) begint de echte klim over de Pennines door het Peak National Park. Dat is een klim van ruim 10 km en met uiteindelijk 200 meter hoogteverschil: de top is op 435 meter hoogte. Na de top volg je dan een ruig pad dat plots vrij steil afdaalt. Er loopt wel een autoweg maar die is voor fietsers te druk en te smal. De afdaling (enige tientallen meters) is vol keien en beter lopend te doen. Daarna gaat het ruige pad nog enige kilometers slingerend om de autoweg. We komen we licht dalend bij een waterreservoir. Vanuit het westen zal de helling over het ar Belfast vertrekt van het schiereiland Wirral (pontje of tunnel)..
  • Na Liverpool loopt de TPT door tot Southport (35 km van de afslag), een echte, mooie Engelse badplaats.
Van TPT naar NCN 6
Southport – Preston (circa 30 km)

Tussen Southport en de NCN 6 bij Preston loopt nog geen fietsroute. Dat moet de NCN 62 worden: er zijn deeltrajecten bewegwijzerd met #62. Noord van Southport kan je via Banks over kleine wegjes naar Tarleton, waar je de drukke brug van de A59 oversteekt. Vandaar zijn er fietspaden langs de weg.  Iets verder kan je binnendoor via Longton en Hutton (langs de 62) tot Preston. 

NCN 6 – National Cycle Network 6

De NCN 6 volgen we van Preston naar het knooppunt met de W2W bij Kendal (ca. 80 km). De NCN 6 route loopt nog langs Windermere door tot de C2C.Er is geen compleet boekje van de route. Bij de verschillende VVV’s kun je brochures met deeltrajecten krijgen, of deze downloaden en zelf uitprinten (zie de links onder ‘Brochures en kaarten downloaden)’: 

  • Kaart Preston
  • Folder Preston – Lancaster (ca. 40 km): smalle wegen langs de voet van de Bowland Hills. Passeer het lieflijke dorpje Scorton met een beroemd fietsers café. Van Condor Green het pad door Lune Estuary naar Lancaster.
  • Kaart Lancaster
  • Folder Lancaster – Kendal  (ca. 35 km): een jaagpad tot Carnforth met mooie uitzichten op de Lakeland Hills over de Morecambe Bay. Ten noorden van Carnforth langs rustige wegen door het zeer fraaie natuurgebied Arnside-Silverdale tot Kendal.

Er zijn onderweg verschillende campings, ook bij pubs (folder is beschikbaar bij de VVV in Preston).

Het traject van de NCN 6 is interessant. Zowel Preston als Lancaster zijn aardige steden, niet geweldig groot. Lancaster heeft een wel zeer fraaie Millennium fietsbrug.

W2W – Walney to Wear / Whitby

Deze W2W-route (#20) is de zuidelijkste van de verbindingen tussen het Lake District en Newcastle (ca. 250 km). Kendal ligt 65 km ten oosten van Walney. 

  • De route loopt door een stil gebied en bereikt zijn top bij de hoogste kroeg van Engeland: Tanhill op 527 meter. Hier en daar is het wegdek wat minder, maar goed te doen. 
  • Vanaf Barnard Castle (op 165 km van Walney) is er nu route #52 met Whitby (ca. 100 km). Dit maakt het rondje terug naar Hull wat korter!
  • Van Walney is er een pittige verbindingsroute door het Lake District naar de startplaatsen van andere “dwarse routes” zoals de C2C. Dit is ook per trein te overbruggen.

C2C – Coast to Coast

Dit is één van de meest bekende dwarsroutes door Noord Engeland. Hij loopt van Whitehaven tot Sunderland, iets ten zuiden van Newcastle (ca. 230 km). Alternatieve start/finishplaatsen zijn Workington en Newcastle. 

De route is bewegwijzerd met NCN borden 7, 71 en 14. De meeste fietsers doen deze route van west naar oost.

De route kent verschillende landschappen:

  • Vanaf Whitehaven eerst door het schitterende heuvellandschap van het merengebied over fietspaden en kleine asfaltweggetjes. Meestal zijn de heuvels niet al te stijl. Alleen de Winlaterpass kost wat meer moeite. 
  • Na Penrith volgt een overgangsgebied tussen de meren en de bergrug van de Pennines, eerst dalend en dan stijgend tot het hoogste punt van de route: Hartside op 580 m. 
  • Hierna een stuk op en neer door de Pennine range langs oude mijnstadjes als Neanthead, Carrigil en Rookhope. (In dit gebied zijn veel van de aangegeven alternatieven alleen geschikt voor mountain bikers)
  • Vanaf Rookhope volgt een sterke stijging (1 km) over een oude spoorlijn (grove graffel – moet je wel lopen)
  • Daarna een daling tot het stedelijk gebied rond New Castle / Sunderland:
    • naar eindpunt Sunderland voornamelijk fietspaden die dichter bij de Noordzee steeds beter worden
    • naar eindpunt New Castle / Tynemouth wat minder fietspaden; vanaf de voorstadjes van New Castle de  rivier volgend.

Informatie over deze route: C2C en Cumbria C2C

Hadrian Wall Cycle route

De Hadrian Wall route (NCN 72) is er pas sinds 2006.

Vanuit Newcastle loopt de route min of meer gelijk op met de Europafietsers Schotland Rond fietsroute. Vlak voor Carlisle gaat die richting Schotland; de Hadrian Wall route gaat door Carlisle, langs de kust naar Ravenglass (ca. 280 km). Dé attractie is natuurlijk de Hadrian Wall en de diverse attracties langs deze historische muur.

Schotland Rond

Een hoofdtak van deze route-rondes begint en eindigt in Newcastle. Zie onze Schotland Rond pagina.

Dat deel maakt een rondje door Schotland. Het traject langs de Hadrian Wall is gemeenschappelijk met Rondje Midden Engeland en lijkt erg op de Hadrian Wall Cycle route.

Reivers Cycle Route

De Reivers fietsroute (route #10) valt niet mee: bijna 300 km met 4.000 klimmeters in vier en een halve dag. Dit is pittig te noemen! De route loopt langs Kielder met een schitterend natuurgebied met meren en bossen, van Newcastle tot Whitehaven (ca. 270 km). Het hoogste punt ligt op 360 meter. Deze route wordt meestal van west naar oost gefietst.

  • De route gaat na Ponteland, het laatste voorstadje van Newcastle, door een licht heuvelachtig gebied tot aan Kielder Water. Het laatste stukje vanaf Bellingham volgt de noordelijke tak van de rivier de Tyne. Meestal over geasfalteerde landweggetjes; soms fietspaden.
  • Voorbij Kielder Water loopt de route door een bosgebied. De bospaden willen wel eens drassig zijn (vraag hiernaar bij het fietsverhuurbedrijf in Kielder). Alternatief is het asfaltweggetje naar Saugtree, daarna via de B6357 naar Newcastleton. Aan het eind van dit dorp: de hoofdroute.
  • Bewcastle (kerkje met begraafplaats en celtic cross) is een mooi rustpunt op dit zeer dun bevolkte deel van de route.
  • Na Carlisle weer veel heuveltjes, maar een dichter bevolkt gebied dan daarvoor.
  • In Cockerkmouth óf de C2C route terug naar Newcastle, óf door naar Whitehaven (via Workington): het officiële eindpunt van deze route en beginpunt van de C2C.
  • Sommige op de kaart aangegeven alternatieven zijn alleen geschikt voor mountainbikers.

Het gidsje Coast to Coast Cycle Routes van Mark Porter is zeer aanbevelenswaardig: alternatieven, waarschuwingen, overnachtingen en algemene informatie. Onmisbaar. Daarnaast is ook de Sustrans-kaart nuttig.

Way of the Roses cycle route

Deze nieuwe fietsroute (circa 275 km) loopt van Bridlington door York en over de Penines naar Lancaster. De route is redelijk vlak, behalve de doorsteek over de Pennines: daar moet stevig geklommen en soms wel gelopen worden. De route gaat daar door een verlaten landschap. Bridlington is een typisch Engels badplaatsje. York is beroemd om zijn kerken en fraaie binnenstad. Lancaster is een mooie oude stad in een parklandschap. De route kan vanaf Hull bereikt worden via de EuroVelo 12, North Sea Cycle route

Meer informatie: www.wayoftheroses.co.uk

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Net terug van een bijna rondje noord Engeland. Gestart in Hull en in York the way of the Rosés gefietst. Een afwisselende route met wat pittige klimmetjes, de route is bewegwijzerd maar een kaart is raadzaam. Schitterende vergezichten en leuke dorpjes. Vanaf Morecamp door het Lakedistrict naar Keswick gefietst. We werden vooraf gewaarschuwd dat het daar erg druk was. Maar gelukkig fietsen de Engelse niet zo veel en veel op fietspaden/wandelpaden gefietst. Vooraf wel een kamer geregeld. In Keswick de C2C opgepakt en naar NewCastle gefietst. Andere vergezichten dan the way of the rosés maar wederom mooi, de hei stond in bloei. Dus de klimmetjes waren de moeite waard. Totaal ruim 600 km gefietst in 2 weken, het klinkt niet zo veel maar het is dan ook vakantie. De reis is een aanrader.

  2. Ger van Diepen
    op 22 september 2016

    Marjon en ik hebben in de zomer van 2016 Ierland rondgefietst (volgens Benjaminse) en hiertoe Engeland heen en terug doorgefietst. We hebben gebruik gemaakt van NCN routes en van eigen GPS routes gemaakt op cyclestreets.net en geconverteerd naar tracks mbv gpsies.com. Campings vonden we op http://www.ukcampsite.co.uk/sites. Het is wel raadzaam te controleren of een camping nog bestaat.
    In totaal hebben we zo’n 3.000 km gefietst in 5 weken tijd en hadden het geluk dat we niet veel regen hebben gehad. Heen zijn we via de Transpennine Trail van Hull naar Broadbottom (bij Glossop) gegaan en vandaar via Sandbach (om een vriend te bezoeken) en Chester naar Holyhead in het NW van Wales. De overtocht naar Dublin duurt ongeveer 3 uur (of slechts 1,5 uur met de snelle ferry).
    De Transpennine Trail vonden we over het algemeen niet zo fraai. De eerste 25 km bij Hull zijn heel druk. Het is aardig en vlak tot Doncaster.
    Daarna gaat men tot Dunford Bridge merendeels over een oude spoorlijn met als voordeel dat het slechts langzaam stijgt, maar er is vaak niet veel te zien en het gaat buiten dorpen om. Je wordt bijkans gek van alle poortjes en andere obstakels. Van Dunford Bridge gaat het laatste stuk van de klim over een vrij stille weg redelijk steil omhoog; met windkracht 7 tegen was dit bepaald pittig.
    De Peaks zijn prachtig, maar het pad is slecht en stukken moet je inderdaad lopen. Zoals een Engelse fietser treffend opmerkte: je kijkt veel meer naar het pad dan naar de omgeving. Het laatste stuk door het Longdendale was een ramp; het had geregend en het pad was modderig. We hoorden de tandwielen knarsen.
    Van Broadbottom via Marple en Macclesfield naar Sandbach gaf gemengde gevoelens. Binnendoor naar Marple was erg steil, daarna naar Macclesfield was over een min of meer vlak pad, maar ook modderig.
    Na Macclesfield was het een stuk leuker over binnenwegen naar de oude marktplaats Sandbach.
    Sandbach naar Chester was ook leuk over binnenwegen. Chester is een mooie stad en een bezoek waard. Van Chester naar Holyhead ging hoofdzakelijk over NCN-route 5. Dit is over het algemeen mooi fietsen, maar soms gaat het langs de drukke kustweg. Er is een erg steil stuk na Flint waar de route het binnenland ingaat. Conwy is een fraai plaatsje.
    Het laatste stuk vanaf Bangor over het Anglesey eiland naar Holyhead is heel lieflijk. Terug hadden we de nachtboot van Belfast naar Birkenhead. Het is het beste de Seacombe ferry (noordelijk van de Stena terminal) over de Mersey te nemen.
    De Woodside ferry (zuidelijk van de Stena terminal) begint veel later te varen.
    Van Liverpool zijn we via Lancaster, York en Durham naar Newcastle gefietst. Onderweg zijn verschillende bezienswaardigheden als Fountains Abbey en Ripon Cathedral. York is een prachtige stad en de Minster is schitterend, maar ook de kathedraal van Durham is heel mooi. Veel soberder dan de Minster, maar zeer indrukwekkend.
    Door Liverpool was eerst zo’n 5 km over een vrij drukke weg door het oude havengebied, maar daarna ging het tot ver buiten Liverpool over een fietspad langs een kanaal, waar het de Transpennine Trail oppikte naar Southport. Van Preston via Conder Green (camping) naar Lancaster is door een licht glooiend landschap.
    Het stuk over de Way of the Roses van Lancaster tot Ripon door de Yorkshire Dales was geweldig mooi. Het stuk tussen Settle en Pateley Bridge was zwaar (soms 20%), maar dat deed niets af aan het fietsplezier.
    Het aantal hoogtemeters van Lancaster tot York is ongeveer 2500.
    Van York naar Middlesbrough gingen we door de North York Moors. Wij namen de vrij stille B1257 van Helmsley (leuk plaatsje) naar het noorden.
    Een mooie weg en gemakkelijk te fietsen, maar aan de buitenkant van de Moors. Een centralere weg had misschien mooier (en zwaarder) geweest.
    Het stuk voor de Moors door de Howardian Hills is wel wat zwaar.
    Door Middlesbrough/Stockton is vervelend (net als bijna iedere stad), maar naar Durham en Newcastle is prima over NCN-route 1, 14 en 70.Samenvattend zouden we de Transpennine Trail niet aanraden. De Way of the Roses is vele malen prettiger en mooier, maar ook aanzienlijk zwaarder.
    We zijn het niet eens met de opmerking dat Engelse chauffeurs weinig consideratie hebben met fietsers. Op A-wegen is dat het geval, maar op de smalle binnenwegen wachten ze meestal geduldig tot ze kunnen passeren.