Spring naar content

Midden Engeland

Fietsrondje(s) Midden-Engeland

  • Afstand: diverse afstanden (vanaf 112 km)
  • Verschillende trajecten
  • Duur: 15-20 dagen
  • Bewegwijzerd: deel

Vooral het achterland van Newcastle is een mooi en rustig fietsgebied met een keur aan mooie routes. Het is echter wel een gebied met pittige klimmen, niet hoog maar wel soms steil en snel achter elkaar!

Vanuit Hull is er een doorsteek naar Liverpool vanwaar  kan worden overgestoken naar Ierland (Dublin) of Noord-Ierland (Belfast). Deze doorsteek is in het algemeen wat minder steil en rustiger behalve het traject over de Peaks ten zuidwesten van Manchester. Maar zoals de kaart toont, loopt over heel Engeland van zuid naar noord een bergrug, de Pennines, waar je toch over moet.

Aan de oostkust loopt de North Sea cycle route als verbinding tussen Hull en Newcastle. Welbekend en  bewegwijzerd.

Aan de westkust loopt de nationale route NCN 6. Deze benutten we vanaf  Preston langs Lancaster en Kendal. Voor het grootste deel bewegwijzerd. 

  • Probeer routes te volgen: fietsen langs wegen met drukker autoverkeer is zeer onaangenaam, er zijn veel (te) smalle wegen, en de meeste Engelse chauffeurs hebben weinig consideratie voor fietsers.
  • Er komen gelukkig steeds meer fietswegen, vooral op oude spoorlijnen.
  • Een probleem kan zijn (vooral voor fietsers met aanhangers en tandems) het passeren van de vele poortjes en belemmeringen om auto’s te weren van de fietspaden.
  • Bij stadjes en steden zijn tunneltjes en fietspaden geliefde hangplekken, waar dan ook vrij vaak glas ligt.

Een gratis Europafietsers-brochure geeft de informatie op deze pagina nog iets uitgebreider weer. Deze kun je downloaden via de link onder ‘Brochures en kaarten downloaden’

Praktische informatie

  • De meeste SUSTRANS kaarten bevatten informatie over voorzieningen: campings, hotels, pensions, gastenkamers, winkels, fietsenmakers en VVV kantoren. Van sommige trajecten zijn er naast de kaarten gidsjes beschikbaar die dit soort informatie verschaffen. Kijk ook eens op Jeugdherbergen in UK.
  • Campings: let op: niet alle (grotere) campings zijn fietsvriendelijk: met opmerkingen als “vol” of “geen plaats voor tenten”, worden fietsers geweerd. Is er weinig alternatief, dan kun je het beste toch even bellen: soms is er met enige overtuigingskracht iets te bereiken. Naast de echte campings zijn er ook grasveldjes bij Pubs, jeugdherbergen of boeren. Deze staan meestal niet in gidsen en zijn ook niet altijd bij de VVV bekend.
  • VVV’s helpen meestal bij het zoeken van overnachtingen in hun werkgebied; ze vragen daar een (kleine) vergoeding voor.      

Trein

Op zeer veel plaatsen zijn er treinverbindingen. Informeer wel goed naar de -soms beperkte- mogelijkheid om de fiets mee te nemen.

Veerboot

Heen en terug gaat normaliter met de (nacht)boot:

  • IJmuiden – Newcastle
  • Rotterdam – Hull

Deze route is te combineren met de volgende routes:

De fietsroutes van het rondje

EuroVelo 12, North Sea Cycle route

De NSCR (Noordzee Rond) is meer dan 6.000 km lang! Het deeltraject in deze Ring loopt van Hull langs de kust tot Whitby. De NSCR is hier in herontwikkeling: kijk voor actuele informatie vooral op onze pagina EuroVelo 12, North Sea Cycle Route.

De Trans Pennine Trail

Deze loopt vanaf de kust tot Hull (25 km), vandaar westelijk naar Liverpool (300 km) en door naar Southport. 

Er zijn 3 kaarten te koop die deze route beschrijven. Meer informatie en een overzichtskaart op www.transpenninetrail.org.uk (Kaart 2 is voor dit rondje niet nodig, loopt noord-zuid.)

  • ​Zie voor routedetails bij Hull (aankomst boot, routeverloop, alternatieven) de EuroVelo 12, North Sea Cycle Route.
  • De route begint in Hornsea (bij Hull) als de NCN 65 (White Rose Cycle route). Hij volgt de rivier Humber (iets verder de Ouse) door een wat Hollands aandoend landschap (in het leuke marktplaatsje Selby gaat de 65 verder naar York).
  • De TPT gaat in Selby verder zuid als NCN 62. De route slingert meest langs de steden in dit gebied. Je merkt er niet veel van hoe stedelijk het hier is, maar wel aan de glasscherven die -zoals overal in Engeland bij stadjes en steden- vaak overvloedig op het pad liggen, vooral bij hangplekken. De klim over de Pennines verloopt van oost naar west wat gemakkelijke dan van west naar oost. Er moet vanuit het oosten vanaf circa 100 meter hoogte wat geklommen worden maar dat gaat voornamelijk over fietspaden en rustige asfaltwegen. Na Penistone (hoogte 220 meter) begint de echte klim over de Pennines door het Peak National Park. Dat is een klim van ruim 10 km en met uiteindelijk 200 meter hoogteverschil: de top is op 435 meter hoogte. Na de top volg je dan een ruig pad dat plots vrij steil afdaalt. Er loopt wel een autoweg maar die is voor fietsers te druk en te smal. De afdaling (enige tientallen meters) is vol keien en beter lopend te doen. Daarna gaat het ruige pad nog enige kilometers slingerend om de autoweg. We komen we licht dalend bij een waterreservoir. Vanuit het westen zal de helling over het ar Belfast vertrekt van het schiereiland Wirral (pontje of tunnel)..
  • Na Liverpool loopt de TPT door tot Southport (35 km van de afslag), een echte, mooie Engelse badplaats.
Van TPT naar NCN 6
Southport – Preston (circa 30 km)

Tussen Southport en de NCN 6 bij Preston loopt nog geen fietsroute. Dat moet de NCN 62 worden: er zijn deeltrajecten bewegwijzerd met #62. Noord van Southport kan je via Banks over kleine wegjes naar Tarleton, waar je de drukke brug van de A59 oversteekt. Vandaar zijn er fietspaden langs de weg.  Iets verder kan je binnendoor via Longton en Hutton (langs de 62) tot Preston. 

NCN 6 – National Cycle Network 6

De NCN 6 volgen we van Preston naar het knooppunt met de W2W bij Kendal (ca. 80 km). De NCN 6 route loopt nog langs Windermere door tot de C2C.Er is geen compleet boekje van de route. Bij de verschillende VVV’s kun je brochures met deeltrajecten krijgen, of deze downloaden en zelf uitprinten (zie de links onder ‘Brochures en kaarten downloaden)’: 

  • Kaart Preston
  • Folder Preston – Lancaster (ca. 40 km): smalle wegen langs de voet van de Bowland Hills. Passeer het lieflijke dorpje Scorton met een beroemd fietsers café. Van Condor Green het pad door Lune Estuary naar Lancaster.
  • Kaart Lancaster
  • Folder Lancaster – Kendal  (ca. 35 km): een jaagpad tot Carnforth met mooie uitzichten op de Lakeland Hills over de Morecambe Bay. Ten noorden van Carnforth langs rustige wegen door het zeer fraaie natuurgebied Arnside-Silverdale tot Kendal.

Er zijn onderweg verschillende campings, ook bij pubs (folder is beschikbaar bij de VVV in Preston).

Het traject van de NCN 6 is interessant. Zowel Preston als Lancaster zijn aardige steden, niet geweldig groot. Lancaster heeft een wel zeer fraaie Millennium fietsbrug.

W2W – Walney to Wear / Whitby

Deze W2W-route (#20) is de zuidelijkste van de verbindingen tussen het Lake District en Newcastle (ca. 250 km). Kendal ligt 65 km ten oosten van Walney. 

  • De route loopt door een stil gebied en bereikt zijn top bij de hoogste kroeg van Engeland: Tanhill op 527 meter. Hier en daar is het wegdek wat minder, maar goed te doen. 
  • Vanaf Barnard Castle (op 165 km van Walney) is er nu route #52 met Whitby (ca. 100 km). Dit maakt het rondje terug naar Hull wat korter!
  • Van Walney is er een pittige verbindingsroute door het Lake District naar de startplaatsen van andere “dwarse routes” zoals de C2C. Dit is ook per trein te overbruggen.

C2C – Coast to Coast

Dit is één van de meest bekende dwarsroutes door Noord Engeland. Hij loopt van Whitehaven tot Sunderland, iets ten zuiden van Newcastle (ca. 230 km). Alternatieve start/finishplaatsen zijn Workington en Newcastle. 

De route is bewegwijzerd met NCN borden 7, 71 en 14. De meeste fietsers doen deze route van west naar oost.

De route kent verschillende landschappen:

  • Vanaf Whitehaven eerst door het schitterende heuvellandschap van het merengebied over fietspaden en kleine asfaltweggetjes. Meestal zijn de heuvels niet al te stijl. Alleen de Winlaterpass kost wat meer moeite. 
  • Na Penrith volgt een overgangsgebied tussen de meren en de bergrug van de Pennines, eerst dalend en dan stijgend tot het hoogste punt van de route: Hartside op 580 m. 
  • Hierna een stuk op en neer door de Pennine range langs oude mijnstadjes als Neanthead, Carrigil en Rookhope. (In dit gebied zijn veel van de aangegeven alternatieven alleen geschikt voor mountain bikers)
  • Vanaf Rookhope volgt een sterke stijging (1 km) over een oude spoorlijn (grove graffel – moet je wel lopen)
  • Daarna een daling tot het stedelijk gebied rond New Castle / Sunderland:
    • naar eindpunt Sunderland voornamelijk fietspaden die dichter bij de Noordzee steeds beter worden
    • naar eindpunt New Castle / Tynemouth wat minder fietspaden; vanaf de voorstadjes van New Castle de  rivier volgend.

Informatie over deze route: C2C en Cumbria C2C

Hadrian Wall Cycle route

De Hadrian Wall route (NCN 72) is er pas sinds 2006.

Vanuit Newcastle loopt de route min of meer gelijk op met de Europafietsers Schotland Rond fietsroute. Vlak voor Carlisle gaat die richting Schotland; de Hadrian Wall route gaat door Carlisle, langs de kust naar Ravenglass (ca. 280 km). Dé attractie is natuurlijk de Hadrian Wall en de diverse attracties langs deze historische muur.

Schotland Rond

Een hoofdtak van deze route-rondes begint en eindigt in Newcastle. Zie onze Schotland Rond pagina.

Dat deel maakt een rondje door Schotland. Het traject langs de Hadrian Wall is gemeenschappelijk met Rondje Midden Engeland en lijkt erg op de Hadrian Wall Cycle route.

Reivers Cycle Route

De Reivers fietsroute (route #10) valt niet mee: bijna 300 km met 4.000 klimmeters in vier en een halve dag. Dit is pittig te noemen! De route loopt langs Kielder met een schitterend natuurgebied met meren en bossen, van Newcastle tot Whitehaven (ca. 270 km). Het hoogste punt ligt op 360 meter. Deze route wordt meestal van west naar oost gefietst.

  • De route gaat na Ponteland, het laatste voorstadje van Newcastle, door een licht heuvelachtig gebied tot aan Kielder Water. Het laatste stukje vanaf Bellingham volgt de noordelijke tak van de rivier de Tyne. Meestal over geasfalteerde landweggetjes; soms fietspaden.
  • Voorbij Kielder Water loopt de route door een bosgebied. De bospaden willen wel eens drassig zijn (vraag hiernaar bij het fietsverhuurbedrijf in Kielder). Alternatief is het asfaltweggetje naar Saugtree, daarna via de B6357 naar Newcastleton. Aan het eind van dit dorp: de hoofdroute.
  • Bewcastle (kerkje met begraafplaats en celtic cross) is een mooi rustpunt op dit zeer dun bevolkte deel van de route.
  • Na Carlisle weer veel heuveltjes, maar een dichter bevolkt gebied dan daarvoor.
  • In Cockerkmouth óf de C2C route terug naar Newcastle, óf door naar Whitehaven (via Workington): het officiële eindpunt van deze route en beginpunt van de C2C.
  • Sommige op de kaart aangegeven alternatieven zijn alleen geschikt voor mountainbikers.

Het gidsje Coast to Coast Cycle Routes van Mark Porter is zeer aanbevelenswaardig: alternatieven, waarschuwingen, overnachtingen en algemene informatie. Onmisbaar. Daarnaast is ook de Sustrans-kaart nuttig.

Way of the Roses cycle route

Deze nieuwe fietsroute (circa 275 km) loopt van Bridlington door York en over de Penines naar Lancaster. De route is redelijk vlak, behalve de doorsteek over de Pennines: daar moet stevig geklommen en soms wel gelopen worden. De route gaat daar door een verlaten landschap. Bridlington is een typisch Engels badplaatsje. York is beroemd om zijn kerken en fraaie binnenstad. Lancaster is een mooie oude stad in een parklandschap. De route kan vanaf Hull bereikt worden via de EuroVelo 12, North Sea Cycle route

Meer informatie: www.wayoftheroses.co.uk

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *