Spring naar content

EuroVelo 12, North Sea Cycle Route

Fietsplezier voor waterminnaars

  • Afstand: 6.666 km
  • Noordzee rond
  • Duur: 80-120 dagen
  • Bewegwijzerd: gedeeltelijk

De Noordzee heeft ons Nederlanders altijd geboeid. En nu kunnen we er een rondje om heen fietsen. Zo vlak als de zee is, zo afwisselend zijn de kustgebieden. Door deze grote afwisseling is het niet mogelijk om een algemene karakterisering van omgeving, wegdek en zwaarte te geven, dat staat in de landensecties.

In de zuidelijke helft (circa 2.000 km) van de EuroVelo 12, is het makkelijk fietsen. Nederland, Duitsland en Denemarken hebben wind, dijken en schapen. Zweden, Noorwegen en Schotland, samen bijna 3.000 km, stellen zwaardere eisen aan de fietser: klimmen, dalen en ruige wegen. Het traject door Engeland (ruim 1.000 km) is een tussengebied, niet echt vlak maar een stuk minder bergachtig dan het noordelijke stuk.

De route

Er is geen algemeen boekje dat de hele route beschrijft. Elk land heeft één of meer routegidsen of routekaarten die gebruikt kunnen worden. Koop de kaarten vóór vertrek, onderweg zijn ze moeilijk te vinden. Er is wel een internationale website van EuroVelo met (vooralsnog beperkte) informatie over de gehele route, gesorteerd op land.

Meer informatie over de landen

Brochures downloaden

Kaarten en boeken bestellen

Meer informatie

GPS-track downloaden

Aanvullingen en opmerkingen

Download aanvullingen

Laatste wijzigingen op de route

Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door

Deel deze route

Nederland – België

  • Afstand: 680 km
  • Duinkerken – Nieuweschans
  • Duur: vanaf 7 dagen
  • Bewegwijzerd: ja

North Sea Cycle Route volgt de Nederlandse bordjes: LF1 van Sluis tot Den Helder, en LF10 over de Afsluitdijk naar de Duitse grens bij Nieuweschans. Prima bewegwijzerd, geen boekje nodig. Een heel mooie en rustige route, door de duinen pal langs de drukke Randstad en over het vlakke Friese en Groningse land (wind en dijken). Historische Zeeuwse, Hollandse en Friese steden liggen dicht bij de route.
Let op: Rijkswaterstaat heeft het fietspad op de Afsluitdijk afgesloten van 1 april 2019 tot eind 2022 in verband met grootschalige versterking van de Afsluitdijk. Voor voetgangers en fietsers is er een gratis fietsbus beschikbaar. Voor de dienstregeling zie www.deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling.

Een alternatieve route via Den Helder en de eilanden Texel, Vlieland en eventueel Terschelling naar Harlingen is beperkt mogelijk in de zomermaanden. Zie voor een enkele reis Texel-Vlieland met “De Vriendschap”, een seizoensgebonden passagiersschip, www.waddenveer.nl. Zie voor een enkele reis Vlieland- Terschelling of Vlieland-Harlingen of Terschelling-Harlingen:  www.rederij-doeksen.nl.

Voor België is in de nieuwe informatiebrochure een kustfietsroute uitgezet vanaf Retranchement via Knokke, Oostende, Nieuwpoort en De Panne naar de bootterminal in Duinkerken. Ook is het mogelijk de LF1 te blijven volgen tot Nieuwpoort en daar de kustfietsroute op te pakken naar Duinkerken.

De Belgen hebben het voornemen deze kustfietsroute dit jaar te bewegwijzeren als EV12 (Eurovelo 12) en de LF1 te laten vervallen tegen het eind van 2020. Vooruitlopend op de uitvoering van dit voornemen is op deze website zowel voor België als Frankrijk tot aan Calais een gps-track opgenomen die vrijwel volledig de EV12 volgt (welk traject overigens samenvalt met de EV4). In de brochure is tussen De Panne en Duinkerken echter afgeweken van de EV12 en de gps-track met als doel zo rechtstreeks mogelijk naar de bootterminal te kunnen fietsen met behulp van beschikbare routebeschrijvingen (voor diegenen die niet met gps fietsen). Bij herziening van de brochure zal opnieuw naar dit traject worden gekeken op basis van de opgedane ervaringen.

N.B.: in het document met de titel “Wijzigingen Brochure NCR (2020)” (zie ‘Brochure downloaden‘) is nieuwe informatie opgenomen over de hierboven beschreven routes

Praktische informatie

  • Eenvoudige route voor iedereen.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Duitsland

  • Afstand: 900 km
  • Nieuweschans – Rudbol
  • Duur: vanaf 14 dagen
  • Bewegwijzerd: ja

In Noord Duitsland volgt de route vrij nauwkeurig de kust (vaak buitendijks) en is daarom zeker niet de snelste weg, mede door klaphekjes, maar voldoet wél aan het doel: de kust van de Noordzee volgen. 

De route gaat langs de Elbe naar Hamburg. Afsteken met het veer bij Glückstadt ligt voor de hand. De Bundesländer Niedersachsen en Schleswig-Holstein, waar de route door loopt, hebben websites met extra informatie.

De Bikeline-boekjes zijn duidelijk.

Praktische informatie

Eenvoudige route voor iedereen.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

  • Jutland fietsroute (begint in Emmen): alternatief ‘binnendoor’, knooppunt bij veer Glückstadt
  • Hanzefietsroute (vanaf Bourtange): alternatief ‘binnendoor‘ tot Hamburg
  • Ring 1 (Weser): in Bremerhaven
  • Ring 2 (Elbe): in Glückstadt

Denemarken

  • Afstand: 800 km
  • Rudbol – Grenå
  • Duur: vanaf 12 dagen
  • Bewegwijzerd: ja

Ook in Denemarken volgt de NSCR vrij nauwkeurig de kust. Het landschap wordt wel steeds afwisselender: weiden, strand, bossen, heide, zeer hoge duinen en zelfs een paar hellinkjes. Net over de Duitse grens ligt het mooie stadje Tønder, met Zeppelinmuseum.

Bij Ulstrup ligt een 90 m hoog duin en een verdronken vuurtoren. De route (Bikeline-boekje) loopt naar het puntje van Jutland bij Skagen, waar je bij vol tij botsende stromen van Noordzee en Oostzee (Skagerrak) kunt bewonderen. NSCR steekt hier nog niet over naar Noorwegen, maar volgt de oostkust (Deense route 5) tot Grenå. Dat heeft weer een ander karakter: meer weiden en wat kleine heuvels. De website van westkust Denemarken geeft meer informatie over de kustroute.

Praktische informatie

Op sommige fietspaden liggen grove kiezels in dikke lagen waardoor het duwen wordt. Ook loopt een deel van de route over het (schelpen)strand. Dit is redelijk te doen.

In aanvulling op de overnachtingsmogelijkheden die reeds in de informatiebrochure zijn genoemd, wordt gewezen op het boekje ‘Overnatning I Det Fri’ dat beschikbaar is in de webwinkel van Europafietsers (zie ‘Kaarten en boek bestellen‘), en op de website www.udinaturen.dk dat ook in het Nederlands is vertaald. Op deze site vind je onder meer alle kleine campings met als logo een tentje met twee boompjes. Dit logo is ook terug te vinden op Deense fietskaarten.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

  • Jutland fietsroute: deze ligt meer in het binnenland, maar komt in Noord Jutland bij Hirtshals hetzelfde uit als de NSCR
  • Ring 3: Deense route 4 bij Sondervig of Deense route 2 bij Hanstholm

Zweden

  • Afstand: 400 km
  • Varberg – Svinesund
  • Duur: 4-7 dagen
  • Bewegwijzerd: ja

De route steekt over naar Halmstad (ten zuiden van Göteborg) en volgt dan over 500 km de Zweedse kust. De meeste fietsers gaan rechtstreeks via Frederikshavn naar Göteborg, wat zonde is, want het zuidelijke stuk is goed bewegwijzerd en mooi rustig. Voorbij Göteborg (lange doortocht) is het snel alleen maar natuur, met soms bultjes als je dwars over een eiland moet. De scherenkust is heel mooi en ongerept, zeker op die plaatsen waar bijna geen auto’s en toeristen komen. Er is geen NSCR-website, maar het alternatief van Halmstad naar Göteborg, Kattegatleden, heeft een eigen website met detailinformatie.

Praktische informatie

Zweden wordt als “zwaar” aangemerkt, dat valt echter reuze mee, een enkele ATB-achtige helling daargelaten. Soms moet je met harde wind over hoge bruggen.

In aanvulling op de overnachtingsmogelijkheden die in de informatiebrochure zijn genoemd, wordt gewezen op de website www.visitsweden.nl.

Deze route is te combineren met de volgende route:

Noorwegen

  • Afstand: 1.200 km
  • Svinesund – Bergen
  • Duur: vanaf 16 dagen
  • Bewegwijzerd: ja

Heel mooie natuur: soms rijd je een hele dag door oerbossen zonder een mens tegen te komen, maar ook moet je trajecten noodzakelijkerwijs delen met de auto’s. Apart: de mooie oude postweg…. maar met de zwaarste stukken.

In Noorwegen wordt ook de kust vrij nauwkeurig gevolgd over ruim 1.100 km, langs Kristiansand en Stavanger tot Bergen. Vooral het tweede traject van Kristiansand naar Bergen kent zware stukken. Naast de natuur is er niet veel te beleven. De kleine haventjes langs de kust bieden mooi uitzicht en vaak ook iets te eten.

  • Voor de echte avonturier: vrij kamperen is toegestaan.
  • In tegenstelling tot hetgeen in de informatiebrochure bij de NSCR in Noorwegen is vermeld, heeft Stenaline definitief haar veerdienst tussen Frederikshavn en Oslo beëindigd.
  • Bij de beschrijving van de NSCR in Noorwegen is een foto van een bruggetje toegevoegd met als bijschrift: ‘Deel mountainbikeparcours langs Noorse westkust’. Om misverstanden te voorkomen: dit mountainbikeparcours is onderdeel van de NSCR in Noorwegen en bewegwijzerd met bordjes Nordsjø.
  • Er is geen bootverbinding meer met Schotland.
  • Naast de internationale website, is er ook een Noorse website met fietsroutes.

Praktische informatie

Het weer is heel bepalend hoe de NSCR in Noorwegen wordt beleefd: als je de hele weg volle zon hebt, is het een zware, maar mooie route; als het de hele tijd giet -wat niet uitzonderlijk is- gaat het meer op een overlevingstocht lijken.

Niet-kampeerders moeten goed plannen: op ‘bergtrajecten’ is er soms geen onderdak gedurende meer dan 40 km.

Deze route is te combineren met de volgende route:

Schotland

  • Afstand: 1.300 km
  • Shetland – Berwick
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: ja

Fietsen door Schotland en over de eilanden vergeet je nooit meer. De pure ruigheid van het landschap, de ingetogenheid -en plotseling enthousiasme- van de bevolking, de eenzaamheid… Daarbij is de afwisseling groot: van de lieflijke Borderlands in het zuiden tot de ongenaakbare kale rotsen op de Shetlands, maar wel alles puur natuur. Voordat het vaste land van Schotland wordt bereikt kan er op de Shetlands en de Orkney eilanden (vogelkolonies en opgravingen niet overslaan) gefietst worden, toch nog een kleine 500 km.

  • Vanaf de oversteek bij John O’Groats gaat de route eerst westelijk langs de hoge kust, die door riviermondingen wordt doorsneden: een van de stevigste stukken van de NSCR. 
  • Dan door de totaal lege Highlands en langs mooie meren naar de oostkust en oliestad Aberdeen.
  • Iets minder ruig maar toch stevig langs de kust naar de cultuur- en hoofdstad Edinburgh.
  • De route volgt nu de kust naar Berwick. De oude route is nu een alternatief. Het traject over de pas naar de mooie Borderlands is goed te doen.
  • Langs de Tweed wordt de kust en grens met Engeland bereikt.

Praktische informatie

Veel, vrij steile maar zelden lange, klimmen.

Deze route is te combineren met de volgende route:

  • Schotland Rond: op diverse plaatsen, maakt verdere verkenning van Schotland en de Lochs mogelijk.

Engeland

  • Afstand: 1.200 km
  • Berwick – Hull
  • Duur: vanaf 14 dagen
  • Bewegwijzerd: ja

Het landschap is meestal glooiend en soms verwonderlijk mooi, vooral als het pal langs de kust gaat over kiezel of grassporen. Er zijn veel oude steden en pittoreske dorpjes, die een extra dag waard zijn. Dat geldt niet voor het verwaarloosde oude industriegebied ten zuiden van Newcastle. De route valt grotendeels (maar niet overal!) samen met NCN (National Cycle Network) route 1. De NSCR wordt uitgebreid met het traject van Colchester via Londen naar Dover.

In het Verenigd Koninkrijk (Engeland en Schotland) staan de NSCR trajecten op de Sustrans-website onder de on-line mapping services. Daar staat ook toeristische en route informatie, als je klikt op de kaart met de ingetekende NSCR route. Er zijn (voor zover wij weten) geen gps-tracks van Sustrans.

Langs de Engelse kust zijn campings met tentvoorzieningen schaars. Van enkele fietsers ontvingen we lijstjes die ook voor anderen goed van pas kunnen komen (zie ‘Download aanvullingen‘).

Praktische informatie

Veel gemakkelijker dan Schotland, al zijn ook hier nog venijnige klimmetjes.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Peter Mul en Gerica Veldt
    op 1 januari 2020

    Nadat we in 2017 het zuidelijke deel van de Noordzeeroute (zie ook elders op deze pagina) hebben gereden, hebben we in 2018 de noordelijke route gefietst. Vanuit Noord-Holland via Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Shetlandp-eilanden, Orkney eilanden, Schotland en Engeland via Newcastle weer terug naar Noord-Holland.
    Ook van die reis hebben we (in twee delen) weer een dagelijks blog bijgehouden. Voor de liefhebbers, u kunt deze verslagen vinden via: Reisblog van Peter en Gerica
    – Deel 1: 2017 Heerhugowaard-Newcastle-Dover-Calais-Heerhugowaard
    – Deel 2A: 2018 Heerhugowaard-DE-DK-SE
    – Deel 2A: 2018 SE-NO-GB-Newcastle-Heerhugowaard
    (We stellen het blog graag open voor collega-fietsers die belangstelling hebben voor de NSCR, maar hebben het een beetje afgeschermd door er een (simpel) wachtwoord op te zetten: PG

  2. Lucienne Callewaert
    op 12 juli 2018

    De vlotte passage door London is op deze route opgevallen, we weken zelfs een beetje af om toch maar over de TowerBridge te kunnen fietsen, en zelfs dat was doenbaar… wel spannend 😉 De fotoreportage van onze trip kun je zien op onze webstek:
    Van Dover naar Hull via de North Sea Cycle Rroute

  3. Peter Mul en Gerica Veldt
    op 11 januari 2018

    In 2017 hebben we het zuidelijk traject van de NSCR gereden. Van IJmuiden naar Newcastle en via Dover-Calais weer terug naar Nederland. Tijdens deze reis (4 weken) hebben we een reisblog bijgehouden waarin onze (goede) ervaringen zijn opgeschreven.
    Je kunt dit vinden op: Reisblog van Peter en Gerica: Deel 1, North Sea Cycle Route.
    (We stellen het graag open voor collega-fietsers die belangstelling hebben voor de NSCR, maar hebben het een beetje afgeschermd door er een (simpel) wachtwoord op te zetten: PG)
    Groet, Peter en Gerica

    In 2018 zijn we beiden gepensioneerd en hebben we het plan opgevat om de noordelijke route gaan fietsen. IJs en weder dienende zullen we ook daar een blog van gaan bijhouden.