Deze route maakt deel uit van: Routes Europafietsers Duitsland Scandinavië

Door Noord Duitsland en Jutland naar Skagen

(route van Clemens Sweerman)
Het dunbevolkte Deense Jutland leent zich bij uitstek om per fiets te verkennen: vriendelijke landschappen, uiteenlopend van bossen met heiden, akkers en weiden, tot meren, fjorden en wandelende duinen. Stille weggetjes en paden over voormalige spoorbanen voeren door een fraaie afwisselende natuur. Onderweg bewondert de fietser verdedigingswallen, woningen en drakenschepen uit een rijk en ruig verleden: de Vikingtijd. Je kunt je even terug wanen in de roerige eeuw van koning Gorm en Harald Blåtand, die zich door Poppo liet dopen.

De route

De route is gebaseerd op een stelsel van zeer oude handelswegen en leidt van Emmen naar Skagen in het topje van Jutland, waar Skagerrak en Kattegat samenvloeien. De historische handelswegen over de centrale hogere delen van Schleswig-Holstein en Jutland geven meer afwisseling dan de winderige westkust. 

Zwaarte

Wegen in Jutland zijn lang niet overal vlak, zoals nog veel Nederlanders menen. De route loopt door glooiend terrein, maar de enkele steile hellingen zijn nooit lang: heuvelachtig genoeg voor mooie panorama’s, maar zonder zwaar klimwerk. Als op enkele trajecten met grindwegen nieuw grind is gestort, blijkt dit vooral lastig voor de kleine wielen van kinderfietsen en sommige ligfietsen.

Boekje

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst in beide richtingen met indicatie van voorzieningen
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over toeristische bezienswaardigheden
  • Vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000 of 1:200.000 en voorzien van enkele stadsplattegronden.

Meer informatie

Wie zich willen voorbereiden op Vikingsporen langs de route, kan enige tijd voor vertrek een bezoekje brengen aan het Viking Informatie Centrum op Wieringen, Havenweg 1 (bij VVV), Den Oever, tel. 0227-510467, geopend op woe.-zo. 13-16 uur, www.vikingen.nl. Hier kun je Vikingschatten bewonderen bij een expositie over het verblijf van de Vikingen op Wieringen, hun handel en de verhouding tot de lokale bevolking.

Routevarianten zijn: een rondrit in het noorden van Jutland met aansluiting op bootverbindingen naar Noorwegen en Zweden en een terugwegvariant van Baekke via Ribe naar Rodekro. Ribe heeft een vikingmuseum.

Verder is een uitstapje naar Helgoland, het enige en opvallend hoge rotseiland in de Waddenzee, beslist een bezoek waard. Een dagtocht kan ondernomen worden vanuit Bremerhaven. Vaartijden naar Helgoland zie www.frs.de of www.wdr-wyk.de.

Een bezoek aan Billund (Legoland) is ook mogelijk.

900 KM
Emmen-Skagen
2 weken
Deels (in Denemarken)
Clemens Sweerman

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

Aanvullingen laatste druk

Er zijn nog geen aanvullingen bij de 6e druk

Openbaar vervoer

Trein

In 2015 rijdt de slaaptrein (City Night Line) NIET MEER. Nu alleen nog met overstappen in Osnabrück, Hamburg, Flensburg en Kolding (dat ligt vlak bij de route).
Met regionale dagtreinen reis je over Padborg naar Flensburg en Hamburg.

De trajectkeuze wordt verder bepaald door kaartsoort en tijdstip/dag. Bijvoorbeeld met een overstap in Bremen en Leer naar Groningen, of in Hannover dan wel Osnabrück naar Rheine en Oldenzaal en Amersfoort.

Vraag voor het Duitse traject regio dagkaartjes van Schleswig en Neder-Sachsen, geldig in alle regionale en stoptreinen. Dat scheelt voor twee of meer personen ruim de helft in prijs en op de verbinding naar de grens nauwelijks tijd. In de weekeinden reis je met een ‘Schönes Wochenende’ kaart van 36 euro nog goedkoper, vooral met meerdere personen.  In alle gevallen is voor de fiets nog een internationaal kaartje nodig.

In Regiotreinen hoeft voor de fiets niet gereserveerd te worden en het is zelden vol. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd gegarandeerd dat er plaats is in het bagagecompartiment. In dat geval staan veel (maar niet alle!) conducteurs een fiets toe op het eerste/laatste eindbalkon, waar geen doorloop is.

Voor de (duurdere) ICE en Interregiotreinen moet meestal wel gereserveerd worden: overstappen op de internationale trein naar Deventer, Amersfoort en Amsterdam (4x per dag). Of in Münster naar Gronau en Enschede. Zuiderlingen stappen in Deventer over richting Den Bosch en Roosendaal.  Zie ook www.db.de (het telefoonnummer in Rotterdam is vervallen)

Vliegtuig

-

Fietsbussen

Fietsbussen rijden in juli en augustus wekelijks heen en terug tussen Hirtshals / Viborg en Groningen, Zwolle, Utrecht en Amsterdam. Op maandag heen en op dinsdagavond terug. Slaapbussen zijn er niet meer. Reserveer tijdig bij www.cycletours.nl of www.fietsvakantiewinkel.nl

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

  • Noorwegen: Vanuit Noord Denemarken met de boort naar Bergen voor het beginpunt
  • Ring 1: bij de Weser
  • Ring 2: bij de Elbe
  • Ring 3: bij Ry (omgeving Silkeborg) of Viborg en dan naar Kopenhagen
  • North Sea Cycle Route: via doorsteekjes langs Weser of Elbe, of in Noord Jutland

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in!
De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.

1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Opmerkingen bij 6e druk - 2016 

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
240119-SteinbildChdHB&B Grotenhuis is opgeheven.Clemens Sweerman2016-07
207162!PovlsbroChdHPovlsbro herberg heeft nu vijf kamers en nwe. tel. nrs. 0242-02356 of mobiel 0412-46783Clemens Sweerman2016-07
3898 en 101 !AalborgrouteAfgesloten op veerkade (bouw appartementen, blokje omrijden) en na brug Langerak (wegwerkzaamheden, volg nieuwe fietspad), waarschijnlijk tijdelijkHar van Fulpen2016-08
42162 -Skallerup KlitCCamping Villy Lade, Kluthusevej 92 is gesloten.Noor Andeweg2016-06
5112651+KjaersmindeCMooie natuurcamping, Nederlands gesproken. www.natuurvakantiedenemarken.nlK. Buchner2016-07
5796,5 +KlovtoftChdH

Fam. van 't Hullenaar,  Lille Knivsigvej 12, 6 km ten zuid-westen vanaf Klovtoft. B&B 2 personen volgens tarieven Vrienden op de Fiets.

Fam. van 't Hullenaar2016-06


     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

Zeer mooie route met een grote afwisseling van landschappen, mooie wolkenluchten en vergezichten! Met name het zuidelijke, Deense deel van de Jutlandroute is uitzonderlijk rustig. Wij kwamen bijna geen auto's tegen daar, zelfs niet op de grotere doorgaande wegen.

Een aantal observaties:

- Denemarken is idd erg duur, met name uit eten gaan of op een terras iets nuttigen.

-Campings zijn idd redelijk prijzig. Rond de 30 EUR. Natuurcampings zijn een alternatief. Er bestaat een app, vertelde een Deen mij (naam vergeten), waarmee je deze kunt opzoeken, inlcusief de faciliteiten. Ik had ze van de Deense bosbouwdienst gedownload, maar dan krijg je de metadata van de campings wbt faciliteiten niet mee.

- GPS route is zeer goed. Er waren een 4-tal zeer kleine foutjes, maar die kunnen ook door mijn GPS zijn veroorzaakt (niet inladen van alle waypoints..?)

-OV met de fiets in Denemarken is een crime. Zeer slecht geregeld daar. Ook zeer onvriendelijk en onredelijk behandeld door het OV personeel. Zelfs op de hoofdroutes van treinen mogen er maar 5 fietsen mee, en dat in vakantietijd... Volgeboekte treinen dus en slechte service.

-De Denen gaan er prat op fietsland nummer 1 te zijn, maar ze lijken eerder nummer 1 te zijn in marketing van dit verhaal, want mijns inziens verdienen ze toch echt plek nummer 2. Misschien is het in Kopenhagen goed geregeld, maar OV slecht geregeld en fietspadennetwerk bij lange na niet zo goed en intensief als in Nederland.

-Ik dacht dat Duitsers erg waren met hun regelzucht, maar de Denen doen daar een schepje bovenop... Verschrikkelijk regelzuchtig en conformistisch land. Daarmee vergeleken is Nederland een Meditereaan land...

-Denen zijn afstandelijk, maar toch ook wel vriendelijk als je ze aanspreekt. Een mix van hele aardige en wat afstandelijkere Denen tegengekomen, tot aan zeer lompe exemplaren. Maar die mix hebben we in Nederland ook.

We willen het "fiets-op-trein" verhaal hierboven een beetje nuanceren. Op LOKALE Deense treinen is het namelijk heel makkelijk om je fiets mee te nemen. De laadvloer van de trein ligt op dezelfde hoogte als het perron, je kan je fiets dus zó de wagon "inrollen". En de fietswagon is met een reuzegroot (fiets)logo aangeduid. Je moet wél je tassen van de fiets halen.

Op de grote assen (Intercity) is het een ander verhaal. Fiets kàn mee - er is beperkt plaats - maar je reserveert maar best. Zonder reservatie kan je bij plaatsgebrek geweigerd worden. Reserveren kan helaas niet online, enkel telefonisch. En op laatstgenoemde treinen moet je je fiets helemaal omhoog in de wagon tillen. 

Wij fietsten onlangs de laatste vierhonderd kilometer van de nationale route nr. 5 = de Oostkustroute, oftewel "Ostkystruten". Vanaf Norup loopt deze route gelijk met de Oostelijke Jutlandroute. Hier de link naar ons reisverslag (link naar ons fotoalbum vind je in dat verslag): http://stijnenmietgaanfietsen.blogspot.dk/2016/01/denemarken-jutland-van-zuid-naar-noord.html.

@ Luc en Fanny: wij werden wél erg goed ontvangen in de jeugdherberg van Frederikshavn, receptioniste was erg behulpzaam, we mochten onze fietsen probleemloos in de (afgesloten) binnentuin zetten. En "vuil" vonden we die jeugdherberg ook al niet, het was er integendeel best wel schoon ???

Verslag Jutlandroute

Wij fietsten de Jutlandroute de afgelopen maand,en hebben er erg van genoten. Het enige minpunt op de hele route was het Danhostel (jeugdherberg) in Frederikshavn. Het was erg vuil en bijzonder slecht onderhouden. Wanneer we vroegen om een veilig plekje om onze fiets te stallen, werden we door de dame aan de receptie uitgescholden en moesten onze fiets op de straat zetten. Indien we niet accoord gingen en er haar nog verder mee lastig zouden vallen, dan zou ze ons samen met onze fietsen op straat zetten.

@ Luc en Fanny: wij werden wél erg goed ontvangen in de jeugdherberg van Frederikshavn, receptioniste was erg behulpzaam, we mochten onze fietsen probleemloos in de (afgesloten) binnentuin zetten. En "vuil" vonden we die jeugdherberg ook al niet, het was er integendeel best wel schoon ???

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.