Spring naar content
Europafietsers route

Schotland Rond

Een grote ontdekkingstocht door Schotland, inclusief de Hebriden, Orkneys, St. Columba en veel meer…

  • Afstand: 2.940 km (+ 1.525 km)
  • Newcastle, vliegvelden naar knooppunten, dan rondgaande routes
  • Duur: vanaf 20 dagen per deel
  • Bewegwijzerd: deels

Route van het Schotland team

‘Schotland Rond’ is een verzameling van rondgaande routes rond en door Schotland. Elk rondje is daarbij in een vakantie te fietsen, het geheel waarschijnlijk niet: het totaal is bijna 4.500 km. We gebruiken treinen en/of vliegtuigen als toe- en afvoer naar knooppunten. In een knooppunt kun je zo jouw fietstocht beginnen of eindigen. Uiteraard kan een knooppunt ook per fiets bereikt worden.

De route

Vanaf de boot (Newcastle) bereik je per trein -of fiets- een knooppunt om daar je Ronde naar keuze te beginnen. Ook vanaf de grote vliegvelden zijn toevoerroutes beschreven naar het dichtstbijzijnde knooppunt.

Knooppunten zijn: Newcastle, Oban, (Glasgow), Fort-William, Kyle, Ullapool, Tongue, Inverness, Edinburgh.

De route bestaat uit  delen:

Praktische informatie

Hoewel de hoogte nergens boven de 400 m komt, kan men over een groot deel van de route wel regelmatig korte, steile, klimmetjes verwachten. Niveau: Ardennen. De voorzieningen zijn soms, vooral in de routes van deel 2, dun gezaaid.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst in één richting met indicatie van voorzieningen
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:200.000, bij steden 1:50:000 

NB: De routeboekjes Schotland Rond Deel 1 en Deel 2 zijn uitverkocht en worden ook niet meer herdrukt. Via ons Forum kun je mogelijk nog een (al dan niet gebruikt) exemplaar bemachtigen.

Overig app, kaart

Trein

Schotland Rond bestaat eigenlijk alleen doordat we maximaal gebruik maken van de treinen. Daarbij is het zaak zo vroeg mogelijk tickets te kopen (als je al datums weet). Dat is meestal aanzienlijk goedkoper. Daarnaast is fietsreservering bijna overal verplicht. Op vele trajecten is er niet al te veel fietsruimte: als je op goed geluk gaat, kun je wel eens een trein moeten wachten…..!

Via www.scotrail.co.uk kunnen kaartjes en fiets- en stoelreservering worden gekocht. Let op: losse trajecten zijn (soms?) véél goedkoper dan het hele stuk in 1x.

Speciale tickets

Voor 50+ is er meestal in de maanden mei en juni een zeer voordelige regeling. Ga dat van tevoren na. 

Vliegtuig

De fietser die met het vliegtuig terug of heen wil, kan als hij een handige zoeker is, op de vele websites best een goedkope vlucht vinden.
Meer informatie over fietstransport per trein en vliegtuig zie de pagina voor- en natransport op deze website

Bus

Er is slechts op de kustroute (gids Schotland Rond deel 2) een beperkt busvervoer: langs de westkust vanaf Tongue zuidwaarts en dan oostwaarts doorstekend naar Inverness. Zie de routegids.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Deel 1:

Deel 2:

Routeboekjes bestellen

De routeboekjes Schotland Rond Deel 1 en Deel 2 zijn uitverkocht en worden ook niet meer herdrukt. Via ons Forum kun je mogelijk nog een (al dan niet gebruikt) exemplaar bemachtigen.

Meer informatie

GPS-track downloaden

Let op: de nieuwe GPS-bestanden kunnen afwijken van de routes zoals beschreven in de (uitverkochte) routeboekjes Schotland Rond deel 1 en deel 2.

Route-App

Twee bijzondere routes door Schotland, Schotland 1 en Schotland 2 zijn verkrijgbaar als Route-App.

Aanvullingen en opmerkingen

Download aanvullingen

Deel 1

Laatste wijzigingen op de route

Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door

Deel deze route

Deel 1: Zuidoost Schotland

  • Afstand: 1.511 km (+ 818 km)
  • Newcastle > Oban > (Iona) > Fort-William > Inverness > Pitlochry > Falkirk > Innerleiten > HolyIsland > Newcastle [diverse alternatieven]
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: deels

Van Newcastle-upon-Tyne (met het klooster Jarrow waar in de achtste eeuw door de monnik Beda de hele geschiedenis is opgetekend) gaat de route door noord-Engeland, langs de verdedigingsmuur van de Romeinse keizer Hadrianus naar Oban aan de westkust.

Je kunt (her)trouwen in Greta-Green. Er zijn ook diverse extra routes, o.a. naar Ninian’s cave. Langs de Lochs (met monster?) en kanalen gaat het dwars door Schotland naar Inverness. Extra: een meerdaagse route langs de beste Whisky-distilleerderijen!

Vervolgens een hele mooie route door de binnenlanden naar de grote steden Glasgow en Edinburgh die rustig -via kanalen- worden bereikt. Er is een speciale omweg rond Edinburgh voor wie de stad wil mijden.

Tenslotte door de lieflijke Schotse Borderlands terug naar de oostkust (Holy Island) en van daar naar de boot in Newcastle.

Deel 2: Noordwest Schotland

  • Afstand: ongeveer 2.200 km
  • Hebriden-Kust / Kusten-Hoogland-Lochs / ronde Orkneys
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: deels

Dit is een drievoudige ronde: één over de (woeste, maar gevarieerde) Buiten-Hebriden en langs de westkust, één langs de west- en noordkust en vervolgens door de binnenlanden en de Lochs terug, en als derde de ronde naar de Orkneys met fraaie natuur en  opgravingen.

Deze meer rurale gebieden van Schotland vergen een andere voorbereiding. Het landschap is wat steviger, maar ontzettend mooi (als het niet mist). Er zijn weinig echt toeristische uitspattingen, maar veel rust en oude natuur.

Vanuit Ierland kwamen de monniken (Willebrord, Bonifatius) om Frisia te kerstenen. Sporen van deze geschiedenis zijn nog zichtbaar.

De route met overtocht naar de Orkneys (met recente prehistorische opgravingen) kost je wel een kleine week. Vanuit Oban is het uitstapje naar Iona (Sint Columbus) bijna verplicht.

  • Hebriden-Kust Oban > Hebriden > Kyle / Ullapool > kustroute Mull > Oban [alternatief: via Skye]
  • Kusten-Hoogland-Lochs Fort-William > Kyle > Ullapool > Tongue > Inverness > Fort-William
  • Ronde Orkneys Tongue > Thurso > John o’Groats > Orkneys > Wick  [> Inverness]

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Het is niet de bedoeling om hier vragen te stellen over de route of om over de ervaringen en suggesties te discussiëren. Deze worden verwijderd. Als je donateur bent, dan kun je die stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen en te discussiëren. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Laat een antwoord achter aan Nadia Berkelder Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Nico de Jong
    op 21 juni 2016

    Algemene opmerkingen over ‘Schotland Rond 1’. Ik heb Schotland Rond 1 gefietst. Een geweldige ervaring. prachtig land, schitterende route. Echt een bijzondere ervaring. Toch heb ik wat kanttekeningen over het fietsen in de UK. Op de route zelf is niets aan te merken. Deze is samengesteld uit een aantal bestaande lange-afstandsroutes van de Britse organisatie Sustrans. De kwaliteit van het wegdek is echter bijzonder slecht, op een enkele kleine uitzondering na. Fietspaden zijn er nauwelijks en als ze er zijn, dan zijn het vaak onverharde paden vol losliggende grote stenen, kuilen en hobbels. In de bebouwde kom is het fietspad vaak de helft van het trottoir en moet je voortdurend allerlei obstakels ontwijken en op- en afstappen vanwege de stoepranden. Soms zijn er fietspaden langs een autoweg, maar deze zijn zo slecht onderhouden en veel te smal, zodat je noodgedwongen toch op de weg moet gaan fietsen. Verder rijd je over binnenwegen, die ook bijzonder slecht zijn. En dan bedoel ik echt heel erg slecht. Vaak moet je ‘slalommen’ om de gaten te ontwijken. Je moet voortdurend je oogen op het wegdek gericht houden en bij afdalingen kun je geen snelheid maken vanwege de kuilen en hobbels. Als ik een rapportcijfer zou moeten geven voor de kwaliteit van het wegdek, kom ik op een magere 4. Dit geldt voor de gehele route. Sommige stukken waren zo slecht dat ik heb moeten lopen. Echt kilometers lang. Dit meld ik niet om te zeuren, maar als tip voor iedereen die overweegt om in de UK te gaan fietsen. De belabberde wegen kunnen af en toe je plezier in het fietsen behoorlijk vergallen. Dus wees je dit bewust. Zorg in ieder geval voor goede wielen/spaken en banden. Dat kan je een hoop ellende besparen. Het verkeer gaat overigens wel prima. Automobilisten houden keurig rekening met fietsers. Ik ben geen enkele keer afgesneden. Als er een klimmetje of onoverzichtelijke bocht is, wachten de automobilisten keurig netjes met inhalen tot het veilig is. Hier kunnen heel wat Nederlandse chauffeurs wat van leren! Dus prachtige route, schitterend land, maar vreselijke wegen.

    1. Gert Kramer
      op 22 juli 2022

      Bovenstaande reactie is inmiddels erg gedateerd/achterhaald. In juli 2022 zijn de wegen vrijwel overal prima. Je ziet ook dat overal fietspaden aangelegd en verbeterd zijn en ook de landwegen worden goed onderhouden.

1 2