Spring naar content
Europafietsers route

Sultans Trail

Fietsroute Wenen – Belgrado – Istanbul

  • Afstand: 2.300 km
  • Wenen – Istanbul
  • Duur: 28-35 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Route van Iris Bezuijen en Sedat Çakır

De route is geïnspireerd op de veldtocht van Sultan Kara Mustafa Pasja, die Wenen belegerde in 1683.

De route

Deel 1: vanaf Wenen tot aan Belgrado volgen we voornamelijk de Donau met uitzondering van Székesfehérvár in Hongarije en Đakovo in Kroatië, omdat beide steden een rol gespeeld hebben tijdens de belegeringen van Wenen. Ze zijn van strategisch en historisch belang voor de Osmaanse geschiedenis in centraal Europa en daarom opgenomen in de route.

Deel 2: vanaf Belgrado vinden we veel afwisselende landschappen waardoor de fietsroute bepaald niet saai is. Van natuurschoon, cultuur en idyllische fietspaadjes komt men niets te kort. Ook de klimmers kunnen hier in Servië hun hart ophalen, gelukkig goed te doen. Verder geeft de afwisseling van landen ook een extra dimensie maar vergeet niet een visum mee te nemen voor degene die tot aan Istanbul fietst. Verder leent de route zich uitstekend voor de wereldfietsers op weg naar Azië.

Praktische informatie

  • Deel 1 is vrij makkelijk, met glooiende stukken.
  • Deel 2 is met uitzondering van Servië middelzwaar. Er zijn twee klimtrajecten van 10km lang van ongeveer 10%. Deze zijn ter vermijding van de autowegen. Het wegdek is hier wat onregelmatig tijdens de dalingen. Verder is met name de stad inrijden voornamelijk in Istanbul erg druk. Met gebruik van de stoep is het redelijk veilig. Maar mijd de spits! Je kunt in de provincie Istanbul eventueel een bus of metro nemen (buiten spitsuren) naar het centrum.  

Naast de boekjes is een overzichtkaart van de doorkruiste gebieden zeer aan te bevelen.

Accommodatie is volop aanwezig voor fietsers. Campings zijn goed te vinden in Oostenrijk, Slowakije, Hongarije en Kroatië, maar in Servië, Bulgarije en Turkije zijn deze in mindere mate tot niet aanwezig. Wel zijn in alle landen goed en voordelige slaapplekken te vinden.

Het boekje biedt géén overnachtingslijsten, die zijn te downloaden via de website van de makers.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Routeboekjes bestellen

Meer informatie

GPS-track downloaden

Aanvullingen en opmerkingen

Download aanvullingen

  • Er zijn nog geen aanvullingen op de route

Laatste wijzigingen op de route

Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door

Deel deze route

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Laat een antwoord achter aan Guus Post Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Willem van den Goorbergh
    op 21 augustus 2022

    Wij zijn van Amsterdam naar Istanbul gefietst van 26 juni tot 13 augustus 2022
    Van Utrecht tot Ópusztaszer (Hongarije) volgden we de Limesroute. Daarna een doorsteek naar Szeged. Van Szeged naar Belgrado volgden we de route die voor Europafietsers.nl beschreven is door Lara van Osch. Belgrado-Istanbul ging langs deel II van de Sultanstrail.
    Algemene opmerkingen
    Vanaf Hongarije ging de route regelmatig over drukke wegen. Fietsen was meestal goed te doen, maar een oranje hesje was vaak onmisbaar. Ik was ook heel blij dat ik een spiegeltje op m’n fiets had, dan heb je tenminste een béétje een idee van achteropkomend verkeer.
    Wegen in Servië zijn opvallend goed vgl met Hongarije, Bulgarije en Turkije.
    Vanaf Servië zijn er veel honden. De meeste doen niets, sommige blaffen en/of zitten vast. Maar heel af en toe is er een agressief loslopend exemplaar. Ultrasoon geluid leek niet echt veel te helpen en is lastig vast te houden als je (over slechte wegen) je snel uit de voeten wilt maken. Wat wel helpt is (heel hard) schreeuwen en stenen achter je laten vallen. Dat houdt ze (op zijn minst een beetje) op.
    Szeged Belgrado
    Kanjiža is de eerste plaats waar je kunt pinnen. Telefoonkaart gekocht bij kiosk
    Geslapen in Ada, Relax Apartman (via Booking.com)
    Geslapen in Titel, hotel Tisa (niet al te best, geen wifi)
    Belgrado inrijden was lastig, héél drukke weg. Laatste 10km stoep-op-stoep-af
    Belgrado-Istanbul (Sultans Trail II)
    Ik begrijp dat het maken van deze boekjes liefdewerk-oud-papier is maar toch een paar tips van een professional voor de kaarten en de hoogteprofielen:
    OSM kaarten is een goede keuze, maar ze zijn erg slecht vormgegeven. Het lijkt alsof er een hele categorie (lokale ontsluitings-(?))wegen verdwenen is. Ook onregelmatige beschrifting en het ontbreken van verschillende tekstgroottes is storend. Tenslotte is niet goed te zien over wat voor soort weg de route loopt.
    Wat betreft de hoogteprofielen: de verticale schaal is véél te groot. Stukken die niet veel meer zijn dan vals plat lijken zo wel forse klimmen. Het volgende zou helpen:
    • Uniforme (en véél kleinere) verticale schaal en uniforme horizontale schaal voor alle hoogtegrafieken in een boekje
    • Geen (of veel dunnere) lijn aan de bovenkant van de grafiek
    • Horizontale en vertical gridlijnen (ook in de grafiek zelf) zodat je zelf het gemiddeld stijgingspercentage van een traject uit kunt rekenen
    • (Verschillende tinten om de stijgingspercentages te ondersteunen)
    Gelukkig hadden we de gpx-bestanden van de route (iPhone met BikeGPX + powerbank om tussendoor op te laden.) Omdat ik problemen had met de iPhone hebben we twee dagen zonder digitale route, alleen op het boekje dus, gefietst. Dat blijkt dus niet te doen!! Digitale hulp is in Oost-Europa echt nodig; ook al omdat aanwijzingen ‘in het veld’ goeddeels ontbreken. Boekje blijft fijn voor de randinformatie en het overzicht.
    Als je een digitale route gebruikt is het wel belangrijk om in Servië en Turkije een lokale telefoonkaart te kopen. Je verbrandt veel data met navigeren op online landkaarten.
    Kaart 1
    Klim Belgrado uit naar Avala viel enorm mee. Boekje zegt 12km 6% maar dat was het écht niet
    Aan de E75 wordt gebouwd, oversteek is moeilijk te vinden (spitsuur, weg was erg druk
    Geslapen in hotel Sučević, vlak na de E75
    Kaart 2
    36 Klim viel erg mee 10%??

    Ergens tussen B en S aangevallen door heel vervelende hond die onder de omheining van een huis in aanbouw (?) doorkroop. Gelukkig in een afdaling!
    Geslapen in Smederevska Palanka, Apartman Park (prima, via Booking.com) Café Amsterdam is gesloten (belastingschuld?) Geslapen in Jagodina (hotel Lion, via Booking.com, prima
    Ergens tussen J en K vervelend klimmetje door vuilnisbelt heen.
    Geslapen in Kruševac (Apartman Bella, via Booking.com, prima)
    Kaart 12
    Km 53 ‘Sterk heuvelachtig’ is understatement. Ik vond dit een van de meest vervelende (steil, onvoorspelbaar) klimmen van de hele route. (volgens mij is dat het stuk ná Aleksinački Bujmir)
    Geslapen in Niš (Only One Apartman, via Booking.com, basic maar ok)
    In Niš hebben we gegeten in restaurant Nišlijska Mehana. Geweldig!!

    Geslapen in Pirot (Apartman Pirocanac, via Booking.com)
    Kaart 17
    Grens overgestoken bij snelweg-grensovergang. Een andere overgang konden we niet vinden. Daarna nog ± 10km langs de snelweg gefietst (die was in onderhoud, over het afgesloten gedeelte konden we veilig fietsen) Na 10 km vonden we de kinderkopjesweg
    Geslapen in Slivnitsa (‘Stai pod naem’ (= ‘kamers te huur’), via Booking.com)

    Sofia: geslapen in de wijk Mladost. Levendige, wat hippige studentenwijk. Leuk!
    Kaart 21
    Flinke klim langs drukke weg naar Lozen, en weer afdalen. Staat niet in de beschrijving. Ik denk dat Lozen in het hoogteprofiel verkeerd ligt. Moet dat niet één bultje eerder?
    Kaart 22
    Klim naar het ‘dak’ van de route was heel zwaar op het stuk dat je steeds de snelweg kruist (op-en-af langs gravelpad) maar het laatste stuk was heel goed te doen
    Afdaling (na de afslag langs het kerkje). Daar waar het onverhard wordt is de weg helemaal weggespoeld. Fietsen is daar niet te doen. We moesten hele stukken lopen en klauteren.
    In Momin Prohod geslapen in hotel Neven. Ziet eruit alsof dat elk moment kan sluiten.
    Kaart 26
    In Stamboliyski konden we vanaf de noordkant de onderdoorgang van het spoor niet vinden, maar vlak voordat je S. inrijdt is er een nieuw(?) viaduct over het spoor. Dat gaat ook goed.
    Geslapen in Plovdiv (hotel Ego, via Booking, prima)
    Kaart 28
    Hotel in Yabalkovo is gesloten. In Gorski Izvor ook geen hotel (?) We zijn omgereden naar Dimitrovgrad (Tussen Yabalkovo En Dimitrovgrad loopt een prima rustige weg die niet op de kaart in het boekje staat, wel op Google maps)
    Geslapen in Dimitrovgrad (hotel Slavinski, via Booking, prima)
    De volgende dag langs hoofdweg naar Haskovo (rustig, vluchtstrook, prima te doen)
    Kaart 31
    We zijn het een beetje zat, dus kiezen meer en meer voor afsnijden langs de hoofdweg (minder klimmetjes, minder onverhard) Met hesje vonden we het over het algemeen prima te doen.
    Geslapen in Svilengrad (Park Hotel Romantika, via Booking, prima)
    Turkije
    Tot aan Hadimköy vonden wij de hoofdwegen in Turkije goed fietsbaar. (mèt hesje en kijk vooral uit voor betonwagens en andere vrachtwagens uit de bouwsector, die rijden als gekken) Als je de route volgt is er veel on- of halfverhard en dat waren we inmiddels goed zat. Wij kozen steeds meer voor het hoofdweg-alternatief.
    In Turkije kun je ’s middags prima (warm) eten in zogenaamde ‘Lokali’ Eten wat de pot schaft maar meestal prima en spotgoedkoop

    In Edirne (leuke stad!) gepind en Turkse telefoonkaart gekocht.
    Geslapen in hotel Trakya (via Booking, prima)
    In Kirklareli geslapen in hotel Moda (via Booking, prima)
    In Vize geslapen in Monopetra Otel (geregeld door vorig hotel. Maar dat was niet zo’n succes. Ligt ver buiten t centrum en bergop. In het centrum is ook nog een hotel)
    Kaart 37
    Het telefoonnummer van Neriman in Binkiliç is niet meer in gebruik. Navraag ter plekke levert ook niets op.Volgens de mensen die wij spreken is het dichtstbijzijnde hotel in Subaşı
    Gelukkig komen we in de buurt van Yaylacik een restaurant tegen dat ook een soort blokhutjes verhuurd. (Çatalca, Köyüm At Çiftliği, Yaylacık, Boncuk Sk No:1, 34540 Çatalca/İstanbul, Turkije, vrij prijzig maar verder prima)
    Kaart 39
    Telefoonnummer Fikri Bekbaş (‭05368434578) zou handig zijn. Ik heb het moeten achterhalen via Facebook.
    Kaart 40
    In het mooie dal tussen Boğazköy enPirinççi zijn ze met grootschalige graafwerkzaamheden bezig. (nieuwe weg?) wij konden er nog goed langs. Maar of dat zo blijft?
    De passage onder de snelweg (km 17) is onbegaanbaar voor fietsers. Wij zijn de kreek overgestoken, hebben de snelweg gekruist en zijn de kreek weer overgestoken. Natte voeten, maar te doen. Het water stond niet erg hoog.
    Kaart 42
    Paar dagen in Istanbul gebleven. De wijken rond Sultan Ahmet vonden we inmiddels wel verworden tot een enorme toeristenfuik (straatbeeld, prijzen). Advies: zoek een hotelletje in Galata – véél leukere wijk – en verken van daaruit de stad.

    Fikri Bekbaş is verder een geweldige hulp met inpakken fiets en transport naar luchthaven. (Zorg wel dat je op de luchthaven nog een rol duct-tape bij je hebt. De beambte vond onze doos niet goed. Een beetje zwaaien en plakken met duct-tape laat dan iig zien dat je van goede wil bent.) We zijn vanuit Istanbul naar Fikri teruggefietst (In Istanbul eerst de metro/tram naar Mescid-i-Selam. (buiten de spits mogen fietsen in de metro/tram in Istanbul, het eerste stuk in de toeristenwijk Sultan Ahmet is wel altijd druk, maar fietsen naar de halte Topkapı gaat makkelijk (±5km)) Vandaar is het betrekkelijk eenvoudig fietsen naar Sazlibosna (±20km)

  2. Russell Kerkhoven
    op 19 november 2018

    Afgelopen juni ben ik van Wenen naar Istanbul gefietst. Op dat moment was de fietsgids van Inge en Sedat nog niet klaar, wel heb ik van hen veel bruikbare route informatie en GPS punten gekregen. Dus zoek zeker contact met hen! Neem de tijd om Wenen op je te laten inwerken, met zijn overdadig paleizen en uiterlijk vertoon, een bijzondere stad aan de Donau en daarna ga je op de pedalen. In het begin volg je de Donau, Bratislava is nog geen dag fietsen. Zoveel historie te zien en te ontdekken van het Ijzeren Gordijn tot stadsmuren die de kanonskogels van de Sultan nog in zich hebben. Het huis waar Händel zich verstopt heeft. Voortdurend is er een rijke geschiedenis in het landschap te zien en kun je je laten verleiden door zoeken naar meer. In die zin is de fietsgids van de Sultans Trial veel meer dan een fietsboekje. Het bevat een schat aan kleine en grote herinneringen aan een periode en aan krachten waar we in Noord-West Europa veel minder weet van hebben.
    Ik heb onderweg gekozen voor de doorsteek door de bergen en heuvels van Hongarije naar het Balaton meer, die doorsteek is prima te doen, het is een beetje glooiend met wat pittige heuvels en als beloning vergezichten en ‘groot’ landschap.
    Ik was al eerder van Delft naar Wenen gefietst en het knisperen van het grint op de Donau dijken klonk bekend, en was goed om kilometers te maken. De steden aan de Donau rijgen zich aaneen en de invloed van de Sultan wordt steeds meer zichtbaar. Deze streken hebben een bloeiperiode gehad toen onze neus gericht was op overzeese handel.
    Op een gegeven moment moet je van de Donau afbuigen en kom je door gebieden waar vakantiefietsers nog weinig bekend zijn. Dat kan tot allerlei bijzondere ontmoetingen leiden en ondertussen kun je je ogen uitkijken want er blijft veel te zien, te proeven en te ontdekken.
    Het is zeker niet onveilig, de vriendelijkheid die ik heb ontmoet kende vele vormen over de taalbarrieres heen. Zorg in de zomermaanden dat je je water voorziening op orde hebt, in elke dorpje is er overigens wel een winkel die je met proviand kan helpen.
    Istanbul is een enorme groeiende stad die zich al van verre aankondigd en dan ben je er nog (lang) niet. Ik ben op de fiets doorgetrapt tot aan de Bosporus, dat is te doen als over de vluchtstrook fietst op achtbaanswegen en voelde veiliger dan tweebaans wegen met langsdenderende cementwagens of container trucks met oplegger.
    Het is geen route voor kinderen, omdat sommige stukken qua verkeer inspannend kunnen zijn. Beveel ik de route aan: ja!

  3. Guus Post
    op 19 november 2018

    Fietsen op de Sultans Trail. Is dat leuk? Voor mij was dat een vraag want ik ben eigenlijk wandelaar. Als er dan redenen zijn om toch te gaan fietsen, moet dat dan ergens tussen Wenen en Istanboel gebeuren? Ja, vind ik nu. Want fietsen heeft toch wel een paar belangrijke punten voor op wandelen.
    Om te beginnen je actieradius. Met een fiets hoef je nooit bang te zijn dat een overnachtingsplaats niet kan worden gehaald. Maar daarnaast zie je ook in korte tijd een ongelofelijke variatie aan landschappen, steden en dorpen aan je voorbij trekken.
    En zeker ook niet onbelangrijk: wat je meeneemt hoeft niet op je rug.
    En dan, wat wij deden, fietsen op routes die door de Sultans Trail weliswaar zijn verkend, maar door nog onbekende toeristische streken van, Servië; Bulgarije; Griekenland en Turkije voeren.
    Hoe leuk is dat dan wel?
    Wat mij betreft zit daar de charme en het avontuur. Wil je afwisseling van landschappen, heb je oog voor hoe hetzelfde landschap in ieder land weer anders wordt ingericht en je om die reden ervaart dat je in een ander land bent? Wil je nog ‘voelen’ wat de communisten nastreefden? Ga dan op een dorpsplein in een willekeurig Bulgaars dorp zitten bij de fontein en kijk om je heen.
    Je bent in deze streken nog een reiziger van ver. Men zal je helpen waar nodig en men zoekt contact. Er zijn geen fietspaden, maar wel stille, landwegen.
    Dat is het mooie van de Sultans Trail routes. In Europa (dus dicht bij huis) zijn er streken die nog niet helemaal door toerisme en commercie zijn verpest.
    Guus Post, september 2018