Deze route maakt deel uit van: Routes Europafietsers Scandinavië

Langs de kust naar de Noordkaap

Noorwegen: ruige kusten, diepe fjorden en besneeuwde bergtoppen. Een fietstocht langs de kust is als het rijden in een panoramisch sprookjesboek. Onderweg steek je per pont vele inhammen over, zie je vissersdorpjes en lege hoogvlakten. En als bekroning: middernachtzon en het noordelijkste puntje van Europa. Zuid Noorwegen wordt beheerst door de grote fjorden waartussen er flink wordt geklommen. De gevolgde wegen zijn goed, en vrij rustig. Noordelijker, na Trondheim, zijn er veel inhammen waar de toeristische kustweg omheen kronkelt, en is de kust nooit veraf.  Boven de poolcirkel volg je de Lofoten, ook hier vooral langs de kust. Weer op het vasteland na Tromsø wordt het steeds leger en arctischer. Zelfs de (enige) doorgaande hoofdweg is erg rustig, soms zijn er meer rendieren dan auto’s te zien. Voor de echte avonturier is vrij kamperen (volgens Noorse regels) toegestaan.

De route

De route is in principe het noordelijkste deel van de (in ontwikkeling zijnde) EuroVelo 1, in Noorwegen de R1. Daarvan is het grootste deel niet bewegwijzerd. En omdat een langeafstandsfietser geen behoefte heeft aan al te veel omwegen, is er bij de routekeuze hier en daar afgeweken van het geplande traject van deze R1.

Zwaarte

Noorwegen is een berglandschap, ook aan de kust. Vrijwel dagelijks moet je klimmen, met 10 klimmeters/km over het hele traject is deze route pittig te noemen. De hellingen zijn echter nergens echt steil, de norm is 6-8%. Wel vaak kilometers achter elkaar. Tunnels zijn onvermijdelijk, maar ze zijn verlicht, geventileerd en goed van wegdek. De lage verkeersintensiteit vormt daarbij een verzachtende factor. Reflecterende hesjes zéér aanbevolen!

Boekje

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst met indicatie van voorzieningen
  • LET OP: Hoogteprofielen staan niet in het boekje, maar bij de Aanvullingen!
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over veerdiensten (24 stuks) en ander vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op OS-kaarten met schaal 1:300.000 of 1:400.000

Noorwegen moet je ondergaan, niet beschrijven:  de routegids geeft slechts beknopte informatie over de omgeving.

Cover Noorwegen, langs de kust naar de Noordkaap

Overig boek en kaart

Meer informatie

Vooral Bergen en Trondheim zijn steden met een interessante historie. In mindere mate geldt dat ook voor Tromsø. Maar Noorwegen is vooral: een prachtige natuur.

2.500 km
Bergen - Noordkaap
5-7 weken
Nauwelijks
Paul & Marry Zandveld

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.
Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

 

Aanvullingen laatste druk

Openbaar vervoer

Voor een route als deze is transport heen en terug van belang: startplaats Bergen is ver weg, en slechts weinigen zullen de route heen en terug willen fietsen. Wel zijn er fietsers die via Zweden / Finland teruggaan. Maar het merendeel heeft transport nodig naar één van de kustplaatsen. Afgezien van overwegingen van niet-logistieke aard (milieu, geld) zijn er diverse combinaties van vervoermiddelen mogelijk: boot, trein, vliegtuig, auto (geen bus)

Boot

Er is geen boot van Nederland met Bergen. Wel deeltrajecten mogelijk: Hirtshals-Bergen (Denemarken, Jutland fietsroute) , Kiel-Oslo en Kiel-Göteborg. De rest moet dan per trein of bijvoorbeeld fietsend langs de North Sea Cycle Route (NoordzeeRond).

Hurtigruten

Langs de gehele route vaart de snelle ‘postboot’: Hurtigruten dagelijks tussen Bergen en Kirkenes, met (fietsroute)stops in Ålesund, Molde, Trondheim, Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna, Ørnes, Bodø, Svolvaer, Stokmarknes, Sortland, Risøyhamn, Tromsø en Honningsvåg. Enkele andere havens (bv Hammerfest) zijn eenvoudig bereikbaar vanaf de fietsroute. Dat maakt het mogelijk om delen van de route per boot af te leggen, of (een deel van) de terugreis. De hele reis Honningsvåg-Bergen duurt 4,5 dag; Honningsvag-Tromsø 18 uur. Tot een reistijd van 18 uur is een eenvoudig passage-ticket voldoende, voor langere trajecten moet een hut gereserveerd worden. Fietsers zonder hut kunnen altijd mee.

Trein

Totaal: Utrecht-Kopenhagen, Kopenhagen-Göteborg, Göteborg-Oslo, Oslo-Bergen. Stukjes: in combinatie met boot, bv. naar Kiel (overstap in Osnabrück en Hamburg).

Let op! De City Nightline naar Kopenhagen is per 2015 opgeheven (dat resulteert in vaak overstappen). Noorse spoorwegen zijn niet erg betrouwbaar: businzet voor uitgevallen treinen komt regelmatig voor, wat met fietsen niet altijd goed uitpakt ! Extra veel overstaptijd plannen... 

Vliegtuig

  • KLM (duur) vliegt rechtstreeks op Bergen.
  • Budget is wel 3x goedkoper, maar met tussenstop in Oslo, Kopenhagen of Stockholm. Dan bijna altijd extra overnachting in de overstapplaats.
  • Norwegian is een goede naar Bergen, Ålesund, Molde, Trondheim, Bodø, Tromsø, Alta. Bij hen is inpakken fiets niet verplicht (wel aanbevolen!), met name voor de terugreis is dat handig.

Auto

Eigen auto kan, maar geeft stallingsprobleem. In Bergen is het erg duur; 1 of 2 dagreizen verderop proberen bij een hulpvaardige B&B of camping ...en de verbinding fietsen..!

Fietsbussen

Onbekend, maar vraag even bij onze geassocieerde fietsvakantiewinkel.

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

LET OP: in het boekje staan geen hoogteprofielen, die staan bij de Aanvullingen!

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.
1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Opmerkingen bij de 2e druk (2017) 

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
48 !LeirvikCTelnrs. Birkeland gewijzigd: +47 4817 1122/+47 9796 8131Frans en Janny Kabel2017-05
623,5 !Innvik-Oldenroute2 tunnels gebouwd, een in aanbouw. Fietsen kan buitenomFrans en Janny Kabel2017-05
720 !na StarheimrouteErvikstunnelen (680m) met afgeschermd fietspadFrans en Janny Kabel2017-05
724 !na ErvikrouteVindfylletunnelen (1000m) kun je niet meer langs fietsen, moet er doorheenFrans en Janny Kabel2017-05
1312 -HindremWGéén winkel bij de camping!Pjotr de Boer2017-06
2382 !Bodoroute

De RV80 word gereconstrueerd, rechtdoor voor fietsers niet mogelijk. Ga bij de rotonde rechtsaf de 834 tot stoplicht daar links de Ronvikveien op. Einde weg op rotonde rechts. Je bent weer op de RV80 volgende rotonde recht naar ferry.

Frans en Janny Kabel2017-06
2765,1 +AndenesCCamping Andenes, Bleiksv 31, www.whalesafari.no/?page_id=85Gerrit Koelewijn2017-06
27

14 - 41

 +BoW

Winkels en de mogelijkheid om wat te drinken in Stave, Nordmela en Bo.

Gerrit Koelewijn2017-06
301 -OksfjordhamnCGéén passanten!Gerrit Koelewijn2017-06
pag 70  !VeerdienstenTraject 2Hareid-Alesund:
www.rutebok.no/nriiisstatictables/tables/ruter/t/15-261.htm
Alesund-Hamnsund:
www.rutebok.no/nriiisstatictables/tables/ruter/t/15-152.htm
Myrthe Torenbeek2017-05
pag 71  !VeerdienstenTraj. 6,7Alle veerdiensten van Troms zijn verhuisd naar een nieuwe webpagina:
www.tromskortet.no/ferger/category888.html
Andenes-Gryllefjord: kies 180, Botnhamn-Brensholmen: kies 181
Breivikseidet-Svensby en Lyngseidet-Olderdalen: kies 191 of 190 (zelfde pdf)
 
Myrthe Torenbeek2017-05

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

Twee jaar gelden ben ik met mijn zoon naar de Noordkaap geweest, met een soort van omgekeerde route. Met KLM vlogen we naar Oslo en vervolgens met Norwegian van Oslo naar Tromso. Vandaar fietsten we naar de Noordkaap (500km) en gingen we met de Hurtigrutten terug naar Tromso. Daarna zijn we via de kust en de Lofoten weer naar Oslo gefietst en vandaar naar huis gevlogen. Deze grotendeels omgekeerde  route heeft als voordeel dat je de meestal noordwestelijke wind in de rug hebt. Het laatste deel "over land" naar Oslo is minder spectaculair maar kan ook heel goed met de trein.

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.