Deze route maakt deel uit van: Routes Europafietsers Scandinavië

Langs de kust naar de Noordkaap

Noorwegen: ruige kusten, diepe fjorden en besneeuwde bergtoppen. Een fietstocht langs de kust is als het rijden in een panoramisch sprookjesboek. Onderweg steek je per pont vele inhammen over, zie je vissersdorpjes en lege hoogvlakten. En als bekroning: middernachtzon en het noordelijkste puntje van Europa. Zuid Noorwegen wordt beheerst door de grote fjorden waartussen er flink wordt geklommen. De gevolgde wegen zijn goed, en vrij rustig. Noordelijker, na Trondheim, zijn er veel inhammen waar de toeristische kustweg omheen kronkelt, en is de kust nooit veraf.  Boven de poolcirkel volg je de Lofoten, ook hier vooral langs de kust. Weer op het vasteland na Tromsø wordt het steeds leger en arctischer. Zelfs de (enige) doorgaande hoofdweg is erg rustig, soms zijn er meer rendieren dan auto’s te zien. Voor de echte avonturier is vrij kamperen (volgens Noorse regels) toegestaan.

De route

De route is in principe het noordelijkste deel van de (in ontwikkeling zijnde) EuroVelo 1, in Noorwegen de R1. Daarvan is het grootste deel niet bewegwijzerd. En omdat een langeafstandsfietser geen behoefte heeft aan al te veel omwegen, is er bij de routekeuze hier en daar afgeweken van het geplande traject van deze R1.

Zwaarte

Noorwegen is een berglandschap, ook aan de kust. Vrijwel dagelijks moet je klimmen, met 10 klimmeters/km over het hele traject is deze route pittig te noemen. De hellingen zijn echter nergens echt steil, de norm is 6-8%. Wel vaak kilometers achter elkaar. Tunnels zijn onvermijdelijk, maar ze zijn verlicht, geventileerd en goed van wegdek. De lage verkeersintensiteit vormt daarbij een verzachtende factor. Reflecterende hesjes zéér aanbevolen!

Boekje

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst met indicatie van voorzieningen
  • Hoogteprofielen vanaf de 3e druk
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over veerdiensten (24 stuks) en ander vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op OS-kaarten met schaal 1:300.000 of 1:400.000

Noorwegen moet je ondergaan, niet beschrijven:  de routegids geeft slechts beknopte informatie over de omgeving.

Cover Noorwegen, langs de kust naar de Noordkaap

Overig boek en kaart

Meer informatie

Vooral Bergen en Trondheim zijn steden met een interessante historie. In mindere mate geldt dat ook voor Tromsø. Maar Noorwegen is vooral: een prachtige natuur.

2.500 km
Bergen - Noordkaap
5-7 weken
Nauwelijks
Paul & Marry Zandveld

Aanvullingen

Onze boekjes worden doorgaans elke 3 jaar herdrukt. In de tussentijd verandert er vaak wat, vooral op het gebied van logies. 1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je hieronder, voor de meest recente druk en de voorgaande druk.
Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je onder de tab Opmerkingen. Ook deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is, bekijk die dus ook.

 

Openbaar vervoer

Voor een route als deze is transport heen en terug van belang: startplaats Bergen is ver weg, en slechts weinigen zullen de route heen en terug willen fietsen. Wel zijn er fietsers die via Zweden / Finland teruggaan. Maar het merendeel heeft transport nodig naar één van de kustplaatsen. Afgezien van overwegingen van niet-logistieke aard (milieu, geld) zijn er diverse combinaties van vervoermiddelen mogelijk: boot, trein, vliegtuig, auto (geen bus)

Boot

Er is geen boot van Nederland met Bergen. Wel zijn deeltrajecten mogelijk: Hirtshals-Bergen (Denemarken, Jutland fietsroute) , Kiel-Oslo en Kiel-Göteborg. De rest moet dan per trein of bijvoorbeeld fietsend langs de North Sea Cycle Route (NoordzeeRond).
Vanuit België (Gent) is het beter geregeld: DFDS vaart met vrachtschepen met passagiersaccomodatie op de routes Gent-Brevik (bij Oslo) en Gent-Göteborg. Brevik wekelijks, Göteborg dagelijks. Enkele reis €215 pp (2019), fiets gratis. Inclusief 2-persoons cabine met douche. Details op de site van DFDS-vrachtverscheping.

Hurtigruten

Langs de gehele route vaart de snelle ‘postboot’: Hurtigruten dagelijks tussen Bergen en Kirkenes, met (fietsroute)stops in Ålesund, Molde, Trondheim, Brønnøysund, Sandnessjøen, Nesna, Ørnes, Bodø, Svolvaer, Stokmarknes, Sortland, Risøyhamn, Tromsø en Honningsvåg. Enkele andere havens (bv Hammerfest) zijn eenvoudig bereikbaar vanaf de fietsroute. Dat maakt het mogelijk om delen van de route per boot af te leggen, of (een deel van) de terugreis. De hele reis Honningsvåg-Bergen duurt 4,5 dag; Honningsvag-Tromsø 18 uur. Tot een reistijd van 18 uur is een eenvoudig passage-ticket voldoende, voor langere trajecten moet een hut gereserveerd worden. Fietsers zonder hut kunnen altijd mee.

Trein

Totaal: Utrecht-Kopenhagen, Kopenhagen-Göteborg, Göteborg-Oslo, Oslo-Bergen. Stukjes: in combinatie met boot, bv. naar Kiel (overstap in Osnabrück en Hamburg).

Let op! De City Nightline naar Kopenhagen is per 2015 opgeheven (dat resulteert in vaak overstappen). Noorse spoorwegen zijn niet erg betrouwbaar: businzet voor uitgevallen treinen komt regelmatig voor, wat met fietsen niet altijd goed uitpakt ! Extra veel overstaptijd plannen... 

Vliegtuig

  • KLM (duur) vliegt rechtstreeks op Bergen.
  • Budget is wel 3x goedkoper, maar met tussenstop in Oslo, Kopenhagen of Stockholm. Dan bijna altijd extra overnachting in de overstapplaats.
  • Norwegian is een goede naar Bergen, Ålesund, Molde, Trondheim, Bodø, Tromsø, Alta. Bij hen is inpakken fiets niet verplicht (wel aanbevolen!), met name voor de terugreis is dat handig.

Auto

Eigen auto kan, maar geeft stallingsprobleem. In Bergen is het erg duur; 1 of 2 dagreizen verderop proberen bij een hulpvaardige B&B of camping ...en de verbinding fietsen..!

Fietsbussen

Onbekend, maar vraag even bij onze geassocieerde fietsvakantiewinkel.

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

LET OP: in het boekje staan geen hoogteprofielen, die staan bij de Aanvullingen!

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in! De (nog niet gecontroleerde) opmerkingen vind je hieronder. Deze kunnen belangrijk zijn voor wie nu op weg gaat of op weg is.
1x per jaar verzorgt de samensteller van de route een complete lijst met gecontroleerde aanvullingen. Die lijst vind je onder de tab Aanvullingen, voor de meest recente druk en de voorgaande druk. Vergeet niet om die te bekijken voor je vertrekt.

Opmerkingen bij de 3e druk (2019) 

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
31,5 +SlovagHVidsyn Hotell, Sløvågen 2, tel +47 940 32 763, vidsynhotell.noTon Franssen2019-11

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

In juni en juli 2018 heb ik een solo-reis naar het “Hoge Noorden” gemaakt. 7.500 km, waarvan 4.000 km fietsen en 30.000 hoogtemeters.

Van mijn woonplaats naar Lübeck met de auto (fiets mee).
Van Travemunde naar Helsinki met de veerboot www.finnlines.com. In de zomer goedkoop als voetpassagier. Twee dagen fietsen in en rond de vriendelijke en relaxte stad.
Van Helsinki naar Rovaniemi met de dagtrein www.vr.fi, spotgoedkoop 1.000 km  € 39,00!!
Twee dagen fietsen en het fantastische Arktikum bezoeken.
Van Rovaniemi naar Karasjok 350 km. met de bus www.eskelisen.fi, fiets onderin de laadruimte.
Twee dagen fietsen en prachtige Sami parlementsgebouw en Sami-museum bezoeken.

Dan naar de Noordkaap fietsen. Prachtig langs het lange Porsangerfjord. De Nordkapptunnel is wel even een dingetje als fietser. Heen en terug.
Op 21 juni (Midzomer) stond ik op de Noordkaap: mist, harde noordenwind, 1 graad boven 0. Zicht: 30 meter.

Dan: fietsen langs de Noorse kust van de Noordkaap naar Bergen (boekje Paul Zandveld). Prima routebeschrijving, compacte informatie. Met name de sites van de veerdiensten vond ik handig. Ik ben kustliefhebber- en fietser en kom volop aan mij trekken: 2.700 km in het woeste theater van zee en kust, over stenige winderige hoogvlaktes, slingerende bergwegen, grillige eilanden, schiereilanden en landtongen, langs machtige fjorden, gletsjers en stille meren. Het gouden strijklicht van de Noorderzon, het zilverachtige licht overdag, de zilte lucht en de felle wind bepalen de sfeer.
Wind, wolken, regen en zon strijden om voorrang. Het weer was zeer wisselvallig. Bij Alta fietste ik in een sneeuwbui, bij Trondheim was het 30 graden. Warme en goede (regen)kleding is een must.

Met de veerboot ben ik van Bergen naar Hirtshals (DK) gegaan www.fjordline.com. Ook daar kun je goedkoop als voetpassagier mee. Van Hirtshals naar Flensburg gefietst over de Hærvejen, een oude Viking handelsroute.

Ik heb alle dagen gekampeerd in mijn tentje. Voor het vinden van een camping is een aanrader: De Archie-camping app. Ik heb bij de ervaringen NSCR een beschrijving van de app gegeven.

Jan Schlaman  -  27 februari 2019

Op de Noordkaap staat een webcam. Als je het thuisfront laat weten dat je er bent, kunnen ze jou volgen!  www.kystnor.no  http://nordkapp.kystnor.no/ 
Ook kun je tot 2 jaren terugkijken, via de kalender, te vinden rechts onder het hokje met 24 ..... 

 

Afgelopen zomer zijn mijn vriend en ik vanuit Denemarken naar de Noordkaap gefietst. Een prachtige route langs de Noorse kust. Het was geen gemakkelijk tocht met de hoge fjorden, regen en wind. Maar totally worth it!

https://www.youtube.com/watch?v=7WSRbwlLIWA&t=4s

 

Lina, wat een ontzettend mooie film van een pracht reis hebben jullie gemaakt! ... wow... gaat rechtstreeks het hart in..... Dank jullie wel!

Twee jaar gelden ben ik met mijn zoon naar de Noordkaap geweest, met een soort van omgekeerde route. Met KLM vlogen we naar Oslo en vervolgens met Norwegian van Oslo naar Tromso. Vandaar fietsten we naar de Noordkaap (500km) en gingen we met de Hurtigrutten terug naar Tromso. Daarna zijn we via de kust en de Lofoten weer naar Oslo gefietst en vandaar naar huis gevlogen. Deze grotendeels omgekeerde  route heeft als voordeel dat je de meestal noordwestelijke wind in de rug hebt. Het laatste deel "over land" naar Oslo is minder spectaculair maar kan ook heel goed met de trein.

Geachte
Mijn man en ik zijn geïnteresseerd in de route die je ondernomen hebt. Kun je me info zenden? Over land fietsen naar Oslo: is dit bewegwijzerd?
Dank bij voorbaat en vele groeten Jacqueline

 

 

Beste Jacqueline, aangezien ik vrees dat degene onder wiens 'ervaring' jij je vraag stelde, dat al 3 jaar geleden deed, en ik vermoed dat er weinig kans is dat hij nog eens er naar kijkt, reageer ik zelf maar even. Ik ben de auteur van het boekje Noorwegen, langs de kust naar de Noordkaap. En aangezien ik ook assistent-website-beheerder ben, kan ik je mailadres terugvinden (dat is voor gewone gebruikers niet zichtbaar). Helaas word dat adres niet herkend, anders zouden we een rechtstreekse mailwisseling kunnen houden.
Vwb je vraag: de opmerking dat je beter noord-zuid kunt fietsen, kan ik niet onderschrijven. De wind, als die al hinderlijk is, komt gewoon over zee. Dus van opzij. En verder ben je afhankelijk van de toevallige weersomstandigheden. Ik zou in elk geval de wind geen hoofdrol laten spelen in je keuze. Het boekje is zuid-noord beschreven, maar doordat er in Noorwegen weinig wegen zijn is noord-zuid ook prima te doen.
Het klopt dat Oslo-Trondheim niet is opgenomen in het boekje. Reden: het is de belangrijkste verkeersader van Noorwegen, en daarom heb ik het niet meteen opgenomen. Die verkeersader ontwijken is een hele puzzel.
Wel ben ik nu bezig om deze route als variant op te zetten, ik hoop die in 2020 uit te brengen. Ik zoek nog proeffietsers....
Deze route is alleen ten zuiden van Lillehammer bewegwijzerd (Noorse fietsroute nr 7), verder moet je het doen met kaart en gps (of navigatieteksten). Waarschuwing: als je niet oppast,kom je zo op de zeer drukke E6, de Noorse hoofdweg terecht. Als je hierop antwoordt met een maiadres dat wèl werkt, kan ik contact opnemen.