Spring naar content
Europafietsers route

Schotland Rond

Een grote ontdekkingstocht door Schotland, inclusief de Hebriden, Orkneys, St. Columba en veel meer…

  • Afstand: 2.940 km (+ 1.525 km)
  • Newcastle, vliegvelden naar knooppunten, dan rondgaande routes
  • Duur: vanaf 20 dagen per deel
  • Bewegwijzerd: deels

Route van het Schotland team

‘Schotland Rond’ is een verzameling van rondgaande routes rond en door Schotland. Elk rondje is daarbij in een vakantie te fietsen, het geheel waarschijnlijk niet: het totaal is bijna 4.500 km. We gebruiken treinen en/of vliegtuigen als toe- en afvoer naar knooppunten. In een knooppunt kun je zo jouw fietstocht beginnen of eindigen. Uiteraard kan een knooppunt ook per fiets bereikt worden.

De route

Vanaf de boot (Newcastle) bereik je per trein -of fiets- een knooppunt om daar je Ronde naar keuze te beginnen. Ook vanaf de grote vliegvelden zijn toevoerroutes beschreven naar het dichtstbijzijnde knooppunt.

Knooppunten zijn: Newcastle, Oban, (Glasgow), Fort-William, Kyle, Ullapool, Tongue, Inverness, Edinburgh.

De route bestaat uit  delen:

Praktische informatie

Hoewel de hoogte nergens boven de 400 m komt, kan men over een groot deel van de route wel regelmatig korte, steile, klimmetjes verwachten. Niveau: Ardennen. De voorzieningen zijn soms, vooral in de routes van deel 2, dun gezaaid.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst in één richting met indicatie van voorzieningen
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:200.000, bij steden 1:50:000 

Overig boek, kaart

  • Brochure Schotland Rond (te downloaden via de link onder ‘Extra informatie downloaden’)
  • Een goede overzichtskaart van Schotland is handig

Trein

Schotland Rond bestaat eigenlijk alleen doordat we maximaal gebruik maken van de treinen. Daarbij is het zaak zo vroeg mogelijk tickets te kopen (als je al datums weet). Dat is meestal aanzienlijk goedkoper. Daarnaast is fietsreservering bijna overal verplicht. Op vele trajecten is er niet al te veel fietsruimte: als je op goed geluk gaat, kun je wel eens een trein moeten wachten…..!

Via www.scotrail.co.uk kunnen kaartjes en fiets- en stoelreservering worden gekocht. Let op: losse trajecten zijn (soms?) véél goedkoper dan het hele stuk in 1x. Vb: Wick-Newcastle GBP124, Wick-Inverness+Inverness-Edinburg+Edinburgh-Newcastle samen GBP44, 1 maand vooruit. (Mariette van Oosterwijk Bruyn, 2013-07)

Speciale tickets

Voor 50+ is er meestal in de maanden mei en juni een zeer voordelige regeling. Ga dat van tevoren na. 

Vliegtuig

De fietser die met het vliegtuig terug of heen wil, kan als hij een handige zoeker is, op de vele websites best een goedkope vlucht vinden.
Meer informatie over trein- en vliegreizen bij de Treinreiswinkel in Leiden en bij de Fietsvakantiewinkel.

Bus

Er is slechts op de kustroute (gids 2) een beperkt busvervoer: langs de westkust vanaf Tongue zuidwaarts en dan oostwaarts doorstekend naar Inverness. Zie de routegids.

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Deel 1:

Deel 2:

Routeboekjes bestellen

Meer informatie

GPS-track downloaden

Extra informatie downloaden

Aanvullingen en opmerkingen

Download aanvullingen

Deel 1
Deel 2
  • Er zijn nog geen aanvullingen van Deel 2

Laatste wijzigingen op de route

Bekijk de opmerkingen of geef zelf een wijziging door

Deel deze route

Deel 1: Zuidoost Schotland

  • Afstand: 1.511 km (+ 818 km)
  • Newcastle > Oban > (Iona) > Fort-William > Inverness > Pitlochry > Falkirk > Innerleiten > HolyIsland > Newcastle [diverse alternatieven]
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: deels

Van Newcastle-upon-Tyne (met het klooster Jarrow waar in de achtste eeuw door de monnik Beda de hele geschiedenis is opgetekend) gaat de route door noord-Engeland, langs de verdedigingsmuur van de Romeinse keizer Hadrianus naar Oban aan de westkust.

Je kunt (her)trouwen in Greta-Green. Er zijn ook diverse extra routes, o.a. naar Ninian’s cave. Langs de Lochs (met monster?) en kanalen gaat het dwars door Schotland naar Inverness. Extra: een meerdaagse route langs de beste Whisky-distilleerderijen!

Vervolgens een hele mooie route door de binnenlanden naar de grote steden Glasgow en Edinburgh die rustig -via kanalen- worden bereikt. Er is een speciale omweg rond Edinburgh voor wie de stad wil mijden.

Tenslotte door de lieflijke Schotse Borderlands terug naar de oostkust (Holy Island) en van daar naar de boot in Newcastle.

Deel 2: Noordwest Schotland

  • Afstand: ongeveer 2.200 km
  • Hebriden-Kust / Kusten-Hoogland-Lochs / ronde Orkneys
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: deels

Dit is een drievoudige ronde: één over de (woeste, maar gevarieerde) Buiten-Hebriden en langs de westkust, één langs de west- en noordkust en vervolgens door de binnenlanden en de Lochs terug, en als derde de ronde naar de Orkneys met fraaie natuur en  opgravingen.

Deze meer rurale gebieden van Schotland vergen een andere voorbereiding. Het landschap is wat steviger, maar ontzettend mooi (als het niet mist). Er zijn weinig echt toeristische uitspattingen, maar veel rust en oude natuur.

Vanuit Ierland kwamen de monniken (Willebrord, Bonifatius) om Frisia te kerstenen. Sporen van deze geschiedenis zijn nog zichtbaar.

De route met overtocht naar de Orkneys (met recente prehistorische opgravingen) kost je wel een kleine week. Vanuit Oban is het uitstapje naar Iona (Sint Columbus) bijna verplicht.

  • Hebriden-Kust Oban > Hebriden > Kyle / Ullapool > kustroute Mull > Oban [alternatief: via Skye]
  • Kusten-Hoogland-Lochs Fort-William > Kyle > Ullapool > Tongue > Inverness > Fort-William
  • Ronde Orkneys Tongue > Thurso > John o’Groats > Orkneys > Wick  [> Inverness]

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Saskia Schrijver
    op 4 mei 2017

    In april 2017 hebben wij in twee weken tijd een stuk van deel 2 gefietst. Eerst op de Buiten-Hebriden van Castlebay naar Stornoway en weer terug via ’the main land’ van Ullapool naar Oban. De Buiten-Hebriden zijn werkelijk prachtig met al die witte zandstranden! Ook van Ullapool naar Oban is de route zeer afwisselend.
    We waren zo vroeg in het seizoen om de midgets te ontlopen. Een ander voordeel van zo vroeg op pad gaan is dat het overal heerlijk rustig is! En ondanks de kou zelfs nog 5 keer de tent opgezet.
    Voor ons waren niet de weersomstandigheden die het zwaar maakte, maar het aantal hoogtemeters. In 11 fietsdagen hebben wij 594 kilometer gefietst en maar liefst 8.879 hoogtemeters gemaakt. Dat is gemiddeld meer dan 800 per dag. Vooral van Ullapool naar Oban klommen we iedere dag tussen de 800 en 1.000 meter. En dat met volle bepakking. Omdat de knieën begonnen te protesteren hebben wij op Mull niet de hoofdroute gevolgd, maar de alternatieve route die veel minder heftig is.
    Er naartoe reizen is ook een deel van het reisplezier. Zo vonden wij de treinrit van Glasgow naar Oban prachtig, maar ook met de boot van Oban naar Castlebay. Je hebt toch een beetje het gevoel dat je onderweg bent naar het ‘einde van de wereld’.
    Foto’s, dagafstanden en onze ervaringen vind je op 2peoplecycling.com.
    Ook hebben we een filmpje gemaakt: Cycling in Scotland 2017

  2. Rob van Eerde
    op 28 augustus 2016

    Wij zijn half juli tot 11 augustus 2016 op basis van vooral boekje 1 wezen fietsen. Vanaf Newcastle de trein naar Carlisle en daar aangetakt op de route vanaf Gretna Green. Na 1.000 km geëindigd in Glasgow en vanaf daar terug gevlogen met onze fietsen (ging prima).

    Algemeen beeld: geen last van slechte wegen, wel hadden we (geen tent mee) behoorlijk wat moeite overnachtingsadressen te vinden. Hoe verder de Highlands in of hoe meer naar de westelijke eilanden, hoe moeilijker. Airbnb was een uitkomst in de helft van de gevallen (de andere helft zaten we in meer traditionele hotels of B&B’s). Een prachtige tocht. Het weer viel mee (6 dagdelen regen). Amper last van midges. Hele vriendelijke en hulpvaardige mensen.
    Voor sommige treinen geldt dat je telefonisch voor de fietsen moet reserveren, voor andere treinen is dat niet nodig. Het is handig om een app van Scotrail van te voren gedownload te hebben, kun je met wifi de actuele treintijden opzoeken en ook of het nodig is om te reserveren. Ook kun je digitaal kaartjes kopen (betalen met credit-card) waarna het reserveren van de plekken voor de fiets een stuk gemakkelijker gaat (je krijgt dan nl. een reserveringsnummer).
    De route ging vaak over fietsroutes van Sustrans (de Britse fietsersorganisatie). De complimenten voor Sustrans voor de goede bewegwijzering en de inspanningen om goede fietsroutes te realiseren. Zo hadden wij plezier van pas gereed gekomen nieuwe vrijliggende fietsroute van Oban naar Onich. Soms is er een fietsroute over een oude spoorlijn aangelegd.
    Soms hebben we noodgedwongen (geen overnachtingsmogelijkheid) anders gefietst en daardoor hebben we ook andere routes ontdekt. Een fantastisch mooi stuk was de route van Corran (onder Fort William) langs Loch Linnhe naar Lochaline (op schiereiland Morven). Daar hadden we een airbnb, vandaar. Een ander mooi stuk was van Rannoch station (gekomen daar met de trein vanaf Fort William) naar Blair Atholl.
    Op Arran hebben we een mooi dagtocht gemaakt vanaf Glenkiln via Glen Scorrodale dwars over het eiland en via de zuidpunt weer terug. Wel wat klimmen, maar geleidelijk en heel mooi.
    Gaan zeker nog een keer terug voor boekje 2, maar dan buiten hoogseizoen of boeken alles van tevorens (eilanden als Skye zijn ruim van tevoren fully booked tot september).

  3. Thomas Faber
    op 24 augustus 2016

    Wij hebben een deel van deel 1 gefietst. We zijn vanuit NL naar IJmuiden gefietst naar de boot naar Newcastle. Vanaf Newcastle de trein genomen naar Glasgow en vanaf daar gefietst via de alternatieve route naar Oban en vanaf daar via de hoofdroute via Inverness weer terug naar in de buurt van Glasgow. Echt een fantastisch mooie route en goed te doen in ruim 2 weken. Het is vaak alsof je door een ansichtkaart rijdt. Wij vonden de wegen overigens helemaal niet zo slecht op de route die wij reden. Hoewel er wel een aantal stukjes zijn die zeer beroerd zijn, is het grootste deel prima te doen met een trekkingfiets. We hebben nergens hoeven lopen.
    Tips:
    -extra remblokjes meenemen en/of met een nieuw setje beginnen.
    -in het hoogseizoen van te voren B&B/hotels boeken (als je geen tent mee hebt), vooral in de buurt van Loch Ness kan alles vol zijn. Wij boekten de meeste dingen 1 dag van te voren, maar hebben ook een keer meer dan 15 B&B’s/hotels/hostels moeten bellen.

  4. Karen Lammerts van Bueren
    op 24 juni 2016

    Wij hebben afgelopen 3,5 weken Rondje Schotland deel 1 gefietst. Volledig bepakt met tent en alles erop en aan. De wegen zijn regelmatig/vaak niet erg best en tijdens het afdalen moet je echt je snelheid aanpassen. Onze remblokjes waren aardig versleten na de trip. Maar we hebben nergens hoeven lopen, zelfs niet bij de soms 20% steile klimmetjes. De gemiddelde snelheid tijdens deze tocht lag soms op 15km/u. Hou daar rekening mee in de etappe planning. Wij reden per dag tussen de 40 a 80 km en hebben ook wat rustdagen met toeristische uitjes gedaan. Wij zijn uiteindelijk tot Pitlochry gereden en hebben daar de trein terug naar huis genomen. Fiets op de trein gaat erg goed, maar wel van tevoren gratis een fiets plekje reserveren. Wij hebben dat 2 dagen van te voren gedaan in Aviemore. Wij hebben een fantastische vakantie gehad, in totaal, ongeveer, slechts 3 uur een lichte regen. Deel 2 zit zeker in de planning voor een volgende vakantie.

  5. Nico de Jong
    op 21 juni 2016

    Algemene opmerkingen over ‘Schotland Rond 1’. Ik heb Schotland Rond 1 gefietst. Een geweldige ervaring. prachtig land, schitterende route. Echt een bijzondere ervaring. Toch heb ik wat kanttekeningen over het fietsen in de UK. Op de route zelf is niets aan te merken. Deze is samengesteld uit een aantal bestaande lange-afstandsroutes van de Britse organisatie Sustrans. De kwaliteit van het wegdek is echter bijzonder slecht, op een enkele kleine uitzondering na. Fietspaden zijn er nauwelijks en als ze er zijn, dan zijn het vaak onverharde paden vol losliggende grote stenen, kuilen en hobbels. In de bebouwde kom is het fietspad vaak de helft van het trottoir en moet je voortdurend allerlei obstakels ontwijken en op- en afstappen vanwege de stoepranden. Soms zijn er fietspaden langs een autoweg, maar deze zijn zo slecht onderhouden en veel te smal, zodat je noodgedwongen toch op de weg moet gaan fietsen. Verder rijd je over binnenwegen, die ook bijzonder slecht zijn. En dan bedoel ik echt heel erg slecht. Vaak moet je ‘slalommen’ om de gaten te ontwijken. Je moet voortdurend je oogen op het wegdek gericht houden en bij afdalingen kun je geen snelheid maken vanwege de kuilen en hobbels. Als ik een rapportcijfer zou moeten geven voor de kwaliteit van het wegdek, kom ik op een magere 4. Dit geldt voor de gehele route. Sommige stukken waren zo slecht dat ik heb moeten lopen. Echt kilometers lang. Dit meld ik niet om te zeuren, maar als tip voor iedereen die overweegt om in de UK te gaan fietsen. De belabberde wegen kunnen af en toe je plezier in het fietsen behoorlijk vergallen. Dus wees je dit bewust. Zorg in ieder geval voor goede wielen/spaken en banden. Dat kan je een hoop ellende besparen. Het verkeer gaat overigens wel prima. Automobilisten houden keurig rekening met fietsers. Ik ben geen enkele keer afgesneden. Als er een klimmetje of onoverzichtelijke bocht is, wachten de automobilisten keurig netjes met inhalen tot het veilig is. Hier kunnen heel wat Nederlandse chauffeurs wat van leren! Dus prachtige route, schitterend land, maar vreselijke wegen.