Deze route maakt deel uit van: Overige routes Frankrijk

De Franse kust van de Spaanse grens tot Noord-Bretagne

Het midden- en zuidelijk deel lopen geheel langs de kust en zijn heel geschikt voor een mooie strandvakantie (met kinderen!), waarbij je van strand naar strand trekt. De paden liggen meestal een kleine kilometer van de kust af, waardoor de bossen een goede bescherming bieden tegen wind en zomerzon. Andere toeristische trekpleisters zijn er weinig. Het Bretonse deel gaat bijna helemaal langs een oud kanaal in het binnenland, waardoor ook dit makkelijk te fietsen is. De pittoreske stadjes in de buurt van het kanaal geven het nodige te zien.

De route

De route gaat bijna helemaal over vrij liggende fietspaden die, op enkele slechte stukjes na,  in het algemeen van goede tot zeer goede kwaliteit zijn. Velodyssee is geheel bewegwijzerd.

Zwaarte

In het uiterste noorden en uiterste zuiden is de route wat heuvelig en langs de kust beklimt het pad diverse malen de duinen, maar verder is alles vrij vlak.

Boekje

Er zijn 3 Franse boekjes over respectievelijk het stuk door Bretagne, het deel tussen Loiremonding (Nantes) en Girondemonding (Bordeaux) en Les Landes tot de Spaanse grens.
Daarnaast heeft Europafietsers overnachtingslijsten in een aparte brochure (pdf, 102 kB)​

Overige informatie en GPS

Er is een Franse website gewijd aan deze route. Daar staan ook gps-tracks (niet gecontroleerd door Europafietsers!).

 

1.200 km
Spaanse grens tot Noord-Bretagne

Te combineren met

Deze route is te combineren met de volgende routes.

Routeboekje(s) en GPS

Met onderstaande link(s) kun je het gewenste boekje bestellen bij de Webwinkel van Europafietsers. Ben je donateur van Europafietsers, log dan na het plaatsen van je bestelling(en) eerst in voordat je de bestelling gaat afronden.

Meer informatie

Hoe werkt het bestellen en donateursvoordelen

GPS

Deze route is niet van Europafietsers. Voor GPS-informatie verwijzen we naar de Franse website van Vélodyssée.

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

In 2017 hebben we het stuk van Bayonnen naar Nantes gefietst. Het is een mooie route die uitermate geschikt is om te doen met (kleine) kinderen omdat het vlak is en weinig over autowegen gaat. We vonden het zuidleijke deel wel wat saai omdat het veel door bossen en duinen gaat. Maar het hoge zon, zee en strandgehalte maakte veel goed. Ons reisverslag staat op http://www.vanderveeke.net/fiets2017/fietsen.htm

 

In 2012 hebben wij een groot stuk van de Velodyssee gereden. Toen was de route net klaar, of eigenlijk, nog niet helemaal. We hebben gereden van Biarritz naar St.Nazaire. Daarna zijn we de Loire gaan volgen en uiteindelijk via Orleans en Parijs naar Nederland teruggereden. 
Een uitgebreid verslag van deze reis is te vinden op onze website: www.lieverseprudon.nl/reisverslagen/op-de-eurovelo-2012/

Van Hendaye naar Saumur verslag (pdf)

Achtergrond over ons: Wij zijn 2 midden veertigers. Hebben veel reiservaring in het algemeen en zijn nu voor de vierde keer op fietsvakantie zijn geweest. Dit is de derde tocht in Frankrijk. We rijden op Santos trekking bikes. We kamperen zoveel mogelijk en hebben in principe alles bij ons (in 6 tassen). De fiets is ons vervoersmiddel. Het doel is genieten van de vakantie en niet het maken van zoveel mogelijk kilometers (per dag). Gemiddelde dag afstand was deze fietstocht zo’n 50 km. We laten ons leiden door het weer en de lichamelijke conditie, alsmede de omgeving waardoor we komen.
We rijden niet met GPS/navigatieapparatuur, smartphones of wat dan ook, maar met kaarten en gezond verstand.
Heen- en terugreis:  We zijn met de trein naar Arcachon gegaan (treinreis geboekt bij de Treinreiswinkel). Vijf keer overstappen is niet altijd handig met de fiets, maar we hadden voldoende tijd ingecalculeerd hiervoor, daarmee zeker te doen. Wel is het een lange reisdag. Wij gingen om 8 uur uit Nederland en waren om 22.00 uur in Arcachon. Vervolgens 1 dag geacclimatiseerd in Arcachon en toen begonnen met fietsen.
Wij hadden onvoldoende tijd om de reis tot aan Roscoff te voltooien. Eerlijkheidshalve hadden we ook geen zin om zoveel kilometers langs een kanaal te fietsen met 200+ sluizen. Wij zijn daarop vanaf St. Nazaire met de trein naar Redon gegaan. Daar is een heerlijke Municipal camping met prachtige plekken, schoon sanitair, picknick banken & een prima prijs! De medewerkers van het VVV in Redon hadden een prima alternatief voor ons bedacht. Je kunt vanuit het centrum de tocht beginnen langs de rivier “La Vilaine” die tot aan Rennes loopt (waar ook een TGV station is!). Totale afstand is zo’n 95 km. De gehele tocht gaat pal langs de rivier en is dus daarmee eenvoudig te fietsen. De ondergrond is op paar stukken na goed te doen met voornamelijk hard gravel. Komt redelijk overeen met de originele tocht die langs het kanaal Nantes/Brest voert, mocht je die ervaring nog niet hebben opgedaan. Voordeel van deze optie; er is op diverse punten een mogelijkheid om op de trein te stappen. Wij hebben dat gedaan in Guipry/Messac. Messac ligt aan de route, dus volg de rivier tot je in dit dorp komt. Het station ligt aan de overkant van de fraaie brug. Dit dorp ligt op zo’n 40 km van Redon. Er rijden zeer weinig treinen door het binnenland van Bretagne, waardoor je opties om de officiële route af te snijden beperkt zijn. De meeste treinen rijden bovendien langs de kust. Dan zijn er nog 2 “noord/zuid lijnen”, maar die sluiten vrijwel niet aan bij de Vélodyssée. Bekijk dus van tevoren je opties, mocht je dit alternatief willen of moeten gebruiken!
Boekje: Het is dan wellicht het eerste (Nederlandstalige) boekje dat het gehele Franse deel behelst, maar het is geen boekje dat dit ook beschrijft. Het zou naar onze mening goed zijn om in de komende maanden eenvolwaardig boekje te gaan samenstellen. {de brochure is niets meer dan dat: een hulpmiddel om deroute te kunen rijden met aangeven van kritische punten. Een echte routegids is een heel ander verhaal...redactie}
Daarin dient dan volgens ons opgenomen te worden zaken als: - zinvolle beschrijvingen en zo min mogelijk persoonlijke meningen. - beschrijving van de aangegeven probleempunten (ofwel de rode vlaggetjes en vierkantjes etc. in het boek) in plaats van het slechts noemen dat iets mist of niet deugt. - meer details over het gebied en de route die wat toeristische/interessante inzichten geeft. - alternatieve routes/paden (die er in veel gevallen zijn en niets afdoen aan de tocht) - plaatsen vermelden waar je ook wat kunt zien, eten/drinken, boodschappen kunt doen, etc. - de kaarten uit de Franse Vélodyssée boekjes te gaan gebruiken in plaats van de afgebeelde kaarten. Laatstgenoemde kaarten voegen namelijk vrijwel niets toe en zijn veelal zelfs onbruikbaar omdat ze niet te lezen zijn. Zonder GPS/navigatie is het onmogelijk om te bepalen hoeveel je per dag kunt/moet fietsen omdat je de afstand tussen plaatsen op deze kaarten niet kunt bepalen vanwege het ontbreken van o.a. plaatsnamen en schalen. Dit kan problemen geven tijdens de tocht.
Route:De route is vrij eenvoudig te rijden in de zin van zwaarte. Dit is het voordeel van langs de kust rijden; het is zo goed als vlak. Tegenwind kan wel een factor zijn die de tocht wat zwaarder maakt. Wat wij vooral een manco vinden van deze tocht is het feit dat men om ieder dorp, gehucht, stad etc. heen rijdt. Alsof fietsers niet wat willen eten/drinken, zien, inkopen moeten doen etc.? Persoonlijk vinden wij juist dit soort dingen vaak leuke verrassingen opleveren wat de vakantie bijzonder maakt. Je kunt zelf wel uitvogelen waar je van de route kunt afwijken en waar je hem weer op kunt pikken. Het vergt mogelijk wel wat voorbereidingen vooraf, maar betaalt zich later terug denken wij.

Een paar algemene tips:

1.Wij zijn met de ferry van Arcachon naar Cap Ferret gegaan. Super service. Geen elektrische fietsen toegestaan overigens. Geringe kosten.
2.Als je de hele tocht van zuid naar noord fietst dan zal je de eerste dagen door de naaldbossen van Les Landes rijden. Wij hebben vernomen dat veel fietsers hier niet veel plezier aan beleefden. Daarom zijn wij in Arcachon begonnen, om de eentonigheid weg te nemen. Je rijdt dan zo’n 2 a 3 dagen in de bossen en duinen. Voor ons meer dan genoeg omdat dit stuk niet erg gevarieerd is qua landschap.
3.Je rijdt met regelmaat over duinpaden met matige tot slechte fietspaden en soms pittige heuvels. Echter, een paar meter ernaast liggen vaak prima (autoluwe) asfaltwegen die parallel lopen. Deze lastig te fietsen duinpaden voegen weinig toe aan de fietstocht vinden wij. De genoemde asfaltwegen vonden wij een goed alternatief voor het fietsen met volle bepakking.
4.Van Lacanau Océan zijn wij naar Maubuisson gefietst en via Bombannes en de “carrefour de Gortious” weer de route op. Dit om even van de naaldbomen af te zijn en het meer te zien. Een route die de nodige pittige klimmetjes heeft en toch niet echt veel afwisseling bood helaas. Afstand zo’n 12 km.
5.Marennes is zo’n beetje het walhalla van de oesteroogst. Leuk om La Cité de l’huitres te bezoeken. Leuk klein informatiecentrum over de oesterkweek. Helaas wel erg veel in het Frans en weinig Engels. Het geeft echter wel veel overzicht van de omgeving waardoor je rijdt. De ligging van deze site gaat opeens leven en biedt bovendien enorm veel restaurants en plaatsen waar je vis kunt kopen.
6.Marennes uit gaat over wat matige paden door de “Marais”. Wij vonden dit een wat taai (saai?) deel van de tocht, gezien de lengte van dit deel. Echter, er is een alternatief hebben wij vernomen van andere fietsers welke mogelijk de moeite waard is. Ga vanuit Marennes naar Bourage. Een oude vestingstad, met prachtige stadsmuur in stervorm. Daarvan kun je weer over D-wegen richting Rochefort. Is niet heel ingewikkeld en gaat over redelijk autoluwe wegen. Rochefort kun je via een brug in het zuiden zo in fietsen, nog leuker is de Pont Transbordeur
7.In Rochefort kun je de stad langs de noordkant passeren. Echter, wij vonden het een mooie stad en de originele route is zeker geen straf. Wij hebben hier een nacht op een prima Municipal camping gestaan aan de rivier in het zuiden van de stad. Als je daar vandaan gaat dan kom je binnen paar kilometer bij de Pont Transbordeur. Een hele leuke manier om het water over te gaan.
8.La Rochelle is een mooie en leuke stad. Je kunt hier vandaan redelijk goed Île de Ré bezoeken. Vanuit het centrum is het zo’n 10 km fietsen naar de brug die Le de Ré met La Rochelle verbindt. Als je Île de Ré rond wilt fietsen, moet je rekenen op zo’n 100 km. Île de Ré is best de moeite waard, maar in het hoogseizoen zal het erg druk zijn.
9.In St. Brevin kun je de bus nemen over de brug naar St. Nazaire. Wij bevelen dit zeer sterk aan! De brug is nl. zeer stijl, zonder fietspad, met een smal voetgangers pad ernaast (75cm), zonder hekken, dus je bent (zeker bij wind) aan het verkeer overgeleverd. En er is veel verkeer! Gevaarlijk om te fietsen dus! Gelukkig is er een prima bus service. Je moet je hiervoor vooraf aanmelden (VVV wil dit wel doen voor je). Er kunnen max. 8 fietsen per keer met deze “Lila” buslijn nr. 17 mee. Let op! Het is géén uur service! Vooraf plannen / informeren is dus zinvol als je geen tijd wilt “verspillen”. Vervolgens volg je in het centrum van St. Brevin de borden met/naar “Pôle Transport” of “Pôle de la Bresse”, waar de bussen komen en gaan.
10Als je in La Barre de Monts / Fromentine aan komt, loont het om even langs het VVV te gaan om de tijden van het getij op te vragen. Het is namelijk de moeite waard om over de dijk (Le Goís) te fietsen, die Le de Noirmantier met het vasteland verbindt en bij eb bloot komt te liggen. Anderhalf uur voor en na het opgegeven tijdstip kun je erover. Mocht je zelf je vismaal van die middag/avond bij elkaar willen sprokkelen, dan is dit je kans. Je bent niet alleen, maar leuk is het wel. Wij hebben overnacht op een camping aan de voet van de brug die je naar île de Noirmantier brengt. Daarvandaan is het nog 10 a 15km voor je bij de dijk bent. Deze is overigens niet al te best aangegeven. Blijf zo dicht mogelijk langs het water rijden, houd het aan je rechterkant, en je ziet de dijk uiteindelijk opdoemen. De borden (met daarop “Le Goís”) die de dijk aangeven zijn namelijk soms wel en soms niet te vinden.
11.De V.V.V. (Office de Toerisme) in Frankrijk is uitstekend georganiseerd. Mocht je verlegen zitten om (fiets)kaarten of andere info, dan is een bezoek aan te raden.
Onderdak:Langs (en veelal bijna aan) de gehele route die wij gereden hebben, was het zeer eenvoudig om een camping te vinden. Voorzieningen voor fietsers zijn helaas minimaal en de kosten maximaal. Dit komt omdat ze veelal groot zijn en faciliteiten bieden als animatie en overdekte zwembaden. Wij hadden gelukkig nog veel rust op de campings. Rekeningen varieerden tussen de 20 en 30 euro per nacht voor 2P, een tent en 2 fietsen. Municipal campings waren er ook een aantal op de route en die prijzen waren tussen de 6,50 en 15 euro. Wij hebben deze gebruikt in La Rochelle, Rochefort en Redon. Leuke boerencampings hebben wij helaas niet ontdekt.Plekken varieerden in grootte en charme, maar vooral in deze tijd was de keuze nog reuze en konden we dus goede plekken vinden die paste bij onze behoefte.

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.