Spring naar content
Europafietsers route

Groene Weg naar de Middellandse Zee

Op de fiets van huis naar de Méditerranée!

  • Afstand: 1.300 km
  • Maastricht – Stes-Maries-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 20 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Samenstellers Jules Noyons & Peter van Rossum

Deze route loopt van Nederland via België, Luxemburg en Oost-Frankrijk naar de Middellandse Zee en mijdt daarbij druk verkeer en grote steden. In het eerste deel domineren weidse heuvellandschappen en de lieflijke oevers van de Saône. In deel twee vind je een overweldigend landschap, maar ook eeuwenoude cultuur in Orange en Avignon en van Gogh-achtige sfeer in en rondom Arles. Uiteindelijk voert het vlakke land van de Camargue je naar de Middellandse Zee.

De route

De route leidt voor het grootste deel over secundaire wegen van uitstekende kwaliteit: geasfalteerd, behoudens enkele jaagpaden. Met 2 varianten voor de aanloop (Ardennen en Vennbahn) is er keuze voor pittige of geleidelijke klimmen. In Zuid-Frankrijk heb je de keuze uit de kust bij de Rhônedelta, en een variant die naar Narbonne leidt. Informatie over de totale route

De route bestaat uit 2 delen:

Praktische informatie

De hoofdroute start met pittig klimmen door de Belgische Ardennen, maar wanneer je het alternatief over de Vennbahn kiest dan is het klimmen het gehele eerste deel geleidelijk en beperkt. In het tweede deel wordt er wat meer geklommen en gaat het enkele malen tot hooguit 600 meter. De route is vriendelijk en mijdt de passen van Vogezen, Jura en Alpen. Dit maakt het ook voor vakantiefietsers mogelijk de Middellandse Zee te bereiken zonder zich bovenmatig in te spannen.

De boekjes hebben de volgende kenmerken

  • Kaartjes met de route
  • Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen.
  • Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
  • Overnachtingslijsten
  • Informatie over vervoer
  • VVV-adressen

De route is ingetekend op kaarten met schaal 1:150.000

Er is ook een app beschikbaar, waarin de belangrijkste informatie uit het routeboekje is opgenomen. Daarnaast is uiteraard gebruik gemaakt van de mogelijkheden tot extra functionaliteit die een app biedt. Uitgebreide informatie hierover is te vinden bij de Fietsvakantiewinkel-routeapp.
De routes voor deze app zijn ook in onze webwinkel aan te schaffen.

Deel 1

Trein
  • Maastricht-Luxemburg (stad), Thionville-Lunéville. Er is géén nachttrein meer naar Basel, dat wordt overstappen met dagtreinen en dan aansluitend via Ring 2 van het Fietsweb van Basel naar Marnay
  • Diverse Franse lokale treinverbindingen waarbij de fiets mee mag (hele jaar).
  • Zgn. Grande Lignes nemen geen fietsen mee. Sommige TGV’s wel (fiets demonteren/inpakken).

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Er stoppen geen fietsbussen op dit traject
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).

Deel 2

Trein
  • Men is aangewezen op lokale treinen, een avontuurlijke en tijdrovende geschiedenis, die nogal wat vergt van het improvisatievermogen.
  • Zie algemene links voor de laatste richtlijnen voor het meenemen van uw fiets in de trein, etc.

Zie de extra pdf: ‘Tips/Opmerkingen van fietsers over treinvervoer’, te downloaden via link bij ‘Extra informatie downloaden’.

Bus
  • Een aantrekkelijk en goedkoop alternatief dat ook (beperkt) fietsen meeneemt (geen e-bikes) en elke dag reist naar vele bestemmingen in Europa is de Flixbus (www.flixbus.nl).
Fietsbus
  • Er rijden fietsbussen naar Suze la Rousse, Arles, en Carcassonne (80 km van Narbonne). Met ingang van juni 2019 rijdt er ook een fietsbus op Bourg-en Bresse (25 km vanaf de route bij Serrière-sur-Ain). Alleen hoogseizoen. Aangezien opstapplaatsen en frequentie vaak wijzigen, adviseren we om altijd eerst te kijken op de website of de Fietsvakantiewinkel
Vliegtuig
  • Om een vliegveld te vinden zult u een stuk extra moeten fietsen, bijvoorbeeld naar Toulon of Nice. De tarieven variëren enorm, zijn afhankelijk van het tijdstip en lager naarmate men eerder boekt. Informeer op internet bij bijvoorbeeld Transavia, Ryanair of EasyJet. Soms moet u uw fiets verpakken in een kartonnen doos, te verkrijgen bij een plaatselijke fietsenhandelaar. Informeer van tevoren goed naar de voorwaarden!

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Deel 1

Deel 2

Deel 1: van Maastricht naar Marnay

  • Afstand: 660 km
  • Maastricht – Marnay
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Je start in Maastricht of Heerlen. Bij de hoofdvariant verandert het landschap spectaculair, kort nadat je Maastricht verlaten hebt, in de Belgische Ardennen. Wouden en schitterende vergezichten. Wil je geleidelijker klimmen, dan kun je kiezen voor de nieuwe Vennbahnvariant over een historische spoorlijn die start in Heerlen en zich op de grens van Luxemburg weer bij de hoofdroute voegt. Daarna rijd je door de kalme heuvels van Lotharingen, de uitlopers van de Vogezen en een Hollands aandoend traject over een jaagpad langs de Saône.

NB: vanaf de 7e druk wordt het Eifel-alternatief niet meer beschreven en is uitsluitend gekozen voor de Vennbahnvariant.

Deel 2: van Marnay naar Stes. Maries-de-la-Mer

  • Afstand: 650 km
  • Marnay – tot Stes. Marie-de-la-Mer
  • Duur: vanaf 10 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Na Poligny beklim je het Juraplateau naar het hoogste punt van deze route (600 m). Dan een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes door de spectaculaire Pas de Lauzens (500 m) en de valleien daarachter, tussen de oprijzende rotspartijen. En dan over de vlakke weg via indrukwekkende cultuur in Orange, Avignon en Arles, door het unieke deltalandschap van de Camargue met zijn rijstvelden en flamingo’s naar het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer.

Fotoalbum

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. bert Kaspers
    op 18 maart 2024

    Hallo,
    IK ga de route fietsen vanaf Heerlen. Heb nog geen idee hoeveel kilometer ik de 1e dag kan fietsen. Wil daarom overnachten op een camping omgeving Raeren. In het boekje staat campingplatz Waldesruh Roetgenerstraat 51 genoemd als overnachtingsplaats (camping). Telefonisch lukt contact niet, nummer niet in gebruik. Heb het idee dat de camping niet meer bestaat

    Weet iemand in die omgeving een andere camping?

  2. Jeroen
    op 20 juli 2023

    Op 25 juni 2023 vertrokken en 17 juli 2023 aangekomen in Saintes Maries de la Mer. Qua navigatie primair gebruik gemaakt van de gpx files op de Garmin met ondersteuning van de boekjes en de app van Fietsvakantiewinkel. We hebben gekozen voor het Vennbahn alternatief. Het 1ste deel van de Vennbahn is vrij saai, 2e deel is een stuk interessanter en leuker om te fietsen. Ondanks alle negatieve verhalen over Noord Frankrijk, viel dat deel ons erg mee. Ja, je moet wel even je etappe goed plannen en Googelen op de camping of die er nog is, is wel verstandig. Supermarkten zijn er voldoende (met hulp van de app goed te vinden) en vaak bidons gevuld bij de begraafplaatsen (is altijd kraan). Naarmate je zuidelijker komt wordt het landschap mooier en interessanter (is natuurlijk subjectief). Met name de Jura (Gorges de l’Ain) en door de Drôme (Pas en Col de Lauzun) zijn erg mooi om te fietsen. Eigenlijk verandert per etappe het landschap en dat is het mooie aan deze route. Het deel tussen Rochgude en even voorbij Avignon is niet heel interessant, Avignon is zeker een bezoek waard (overnachten op een van de stadscampings is ondanks veel ‘stadsgeluid’ wel te doen). De Camarque is vlak en er is weinig tot geen schaduw. Wij fietsten dit met temperaturen ruim boven 30 graden, zorg dan dat de bidons goed gevuld zijn. Al met al een heel leuke route om te fietsen. De route gaat voor het overgrote deel over rustige wegen, bij de grotere plaatsen en bij de steden zijn de wegen (veel) drukker. Hoewel de route niet over grote berg-ketens gaat, is het zeker geen vlakke route. De route kent vele, regelmatig pittige, klimmen met stijgingpercentages van 4-12%. Voor ons een zeer geslaagde eerste ervaring met lange afstand fietsvakanties.

  3. Walter Holtslag
    op 4 juli 2023

    Gefietst in Juni 2023 via de Vennbahn route.

    De Vennbahn begint wat saai maar vanaf Monschau wordt ie zeer mooi.
    De eerst 2 dagen in Noord Frankrijk zijn m.i. wat eentonig door eindeloze intensieve landbouw gebieden. Vooral de voorzieningen (winkels, campings) zijn zeer schaars en zijn duidelijk verslechterd tov de laatste versie van de routebeschrijving deel 1 (2018): camping die niet meer bestaat, winkels en restaurants die gesloten zijn. Ruime voorraad aan rantsoenen (water en eten) zijn aan te bevelen – zelfs water kan op zeer warme dagen met verlaten dorpjes een uitdaging zijn.
    Uitlopers van de Vogezen, route langs de Saone en uitlopers van de Jura maken veel goed.

    Deel 2 is m.i. niet alleen veel mooier maar ook de voorzieningen zijn duidelijk beter. Hoogtepunten zijn de Drome provencal, de Vaucluse en de rondrit door de Camarque.
    De toenemende schoonheid is een goed argument om de route noord-zuid te fietsen.

    Juni was een geweldige maand. Toeristisch rustig maar veel bloemen in het zuiden. Mn de lavendelvelden zijn indrukwekkend.

    Route is over het algemeen mooi uitgezet. Veel kleine wegen maar helaas -onvermijdelijk- zo nu en dan een drukke weg.
    Aanwijzingen in de boekjes zijn redelijk goed te volgen maar er zijn interpretatieverschillen (wat is een splitsing?) of recentelijke veranderingen in de verkeerssituatie (kruising is nu een rotonde) waardoor je regelmatig fout gaat. Kaartjes ontberen helaas detail. Dat alles is geen probleem, je komt er wel, maar een gpx op je telefoon of een ander device is zeer aan te bevelen!

    Tot slot, veel fietsers die ik sprak vonden het lastig om de terugweg te regelen. Fietsbus die vol zat, fietsen die uit elkaar moesten on de TGV. Ikzelf was te laat met boeken, maar vond een goede alternatieve route (als suggestie): met de TER (locale trein) naar Geneve, en daar vandaan (via NS international) met een fietsreservering binnen 1 dag naar NL.

  4. Peter Cornelisse
    op 23 mei 2023

    Ik heb deze route gefietst in mei 2023. Start vanuit Enschede en via de Vennbahn.
    Ik wilde kamperen maar door het weer maar ook weinige campings maakte het lastig iets te vinden. Dit geldt ook voor horecagelegenheden in Noord Frankrijk. De route is mooi en wordt steeds mooier, het tweede deel is prachtig.

  5. Samen met een goeie vriend ben ik eind september vanuit Antwerpen vertrokken om via Maastricht en de Hoge Venen (Baraque Michel en Botrange) aan te sluiten op de Vennbahn variant van de route. Achteraf gezien waren we erg blij om die variant te kiezen en niet de oudere die recht door de Ardennen loopt. Het was prachtig fietsen door België en Luxemburg, maar vanaf de kerncentrale van Cattenom net over de franse grens kwamen we 2 lange dagen terecht in het eindeloze noordfranse landschap met geen meter vlak en echt constant tegenwind. Dat is waarschijnlijk het nadeel van zo laat op het jaar nog te vertrekken. Het landschap werd pas wat afwisselender en vriendelijker toen we het departement van de Vogezen binnenfietsen.
    Hou in Frankrijk rekening met het feit dat de dorpen leeg zijn: er zijn geen winkels, geen bars, geen slagers, geen bakkers. Die zijn allemaal in de jaren ’70-’80 door koning auto en de supermarktboeren naar de industrieterreinen ver buiten de dorpen verhuisd. Eén middag zijn we gered door de frans-brood-automaat en een verlaten appelboom. Een frans stadje daarentegen is altijd goed voor een ‘menu du jour’ waar je voor €15 hoofdgerecht en dessert krijgt geserveerd.
    Wij zijn in 7 fietsdagen tot aan het haventje van Corre geraakt, waar mijn vader ons stond op te wachten en de fietsen op de trekhaak gingen (een fietskar is namelijk niet toegelaten op franse treinen). Volgend jaar laten we ons daar afzetten door de onze vrouwen en rijden we hen bij beter weer achterna tot het zuiden van la douce France.

  6. deze zomer deel 1 en deel 2 (richting Narbonne) gefietst vanuit Groningen.
    Ja, delen waren mooi, de gekozen wegen overwegend stil, maar de drang om zo min mogelijk hoogte meters te maken leidt ook tot keuzes die ik al fietsende niet erg kon waarderen. Fietsen door het Rhonedal rond Lyon terwijl je ten oosten het prachtige Massief de la Chartreuse weet en ten westen de Auvergne/ Ardeche vond ik echt jammer. Dieptepunt was traject Loyettes – Arzay : aanvankelijk veel rotondes, verkeer bebouwing en slecht wegdek en vervolgens een traject met voortdurend steille klimmetjes en afdalingen. Je maakt zo erg veel hoogtemeters maar die worden hier niet beloond met mooie vergezichten of mooie afdalingen. Had dat niet anders gekund? Dan liever een wat lange klim in Montagne de Chartreuse wat mij betreft.
    Het traject Chabeuil- Crest, onderlangs het Parc de Vercors, was wel weer prachtig. De fietsdagen in het departement La Drome vond ik de mooiste van de gehele route.
    Ook de kilometers door het stille noorden van Frankrijk met zijn golvende heuvels, beploegde velden en kleine dorpjes waren fraai.

  7. Gijs Kemp
    op 25 augustus 2022

    Had ik in 2012 een gedeelte van de route gefietst, en nu 10 jaar later is het er toch van gekomen om de hele route te fietsen. Ben begonnen in Roermond en met de fietsbus vanuit Avignon weer teruggekomen. Zelfs het noorden vond ik mooi om te doen.
    Maar koploper is voor mij het dorpje Saou, met het dorpspleintje met platanen en supermooi uitzicht.

    Voor degene die geinteresseerd zijn is hier het verslag

    1. Hoi Gijs, ik lees dat je de groene weg hebt gefietst en de fietsbus van Avignon naar huis hebt genomen. Via welke organisatie kun je met de bus vanaf Avignon naar Nederland?

  8. Michiel
    op 15 juli 2022

    Recent fietste ik de Groene Weg, wat een prachtige route! De eerste keer dat ik zo’n lange fietsvakantie voltooide. Ik vond het klimmen af en toe flink tegenvallen, maar misschien kwam dat ook omdat ik twaalf dagen lang wind tegen had. Elke dag schreef ik een (uitgebreid) verslag, dat kan je hier lezen: Het overzicht van de Groene Weg naar de Middellandse Zee

  9. Anuschka Uyleman
    op 28 mei 2022

    In juli willen wij van Maastricht naar de Middelandse zee fietsen. Vanuit Groningen rijden we met de auto naar Maastricht. Heeft iemand een tip waar we onze auto veilig 3 weekjes kunnen parkeren zonder dat het een vermogen kost?

    1. Willem Jongman
      op 3 juli 2023

      Je kunt ook de trein naar Maastricht nemen.

    2. Maarten Vanroose
      op 27 februari 2023

      Beste Anuschka,
      Wij zetten deze route wellicht dit jaar op onze agenda en laten bij voorkeur onze auto, komend uit Brugge (B) ook 3 weken ergens achter. Benieuwd welke suggestie u hebt kunnen verzamelen.

      Vriendelijke groeten,
      maarten

      1. Jan keller
        op 14 april 2023

        Wij hebben onze auto in een woonwijk in Vaals geparkeerd en daarna op de fiets naar Italie gegaan. Na vier weken stond de auto nog in de “originele” staat in de wijk:-).

      2. Walter
        op 19 maart 2023

        Hi, de auto achterlaten in Maastricht is geen probleem in de buitenwijken. Ik heb hem bv in de wijk Amby op de openbare straat geparkeerd. Heb wel even aangebeld bij een huis om te zeggen dat deze een paar weken zou blijven staan.

  10. Aria Wuijster
    op 6 mei 2022

    De Groene Weg naar de Middellandse Zee hebben wij al een paar keer gefietst, in juli 2022 willen wij nu in midden Nederland beginnen met de Maasroute (die ook erg mooi schijnt te zijn) en dan ergens in Frankrijk op een logische plek oversteken naar de ons geliefde Groene Weg n.d. Middellandse zee route.
    ca. 25 jaar geleden de 1ste keer, toen nog met uitsluitend het routeboekje op het stuur en eventueel de kaart bij de hand. Nu met gps en route app, dat is wel een stuk makkelijker geworden. Destijds nog wel eens lastig om een overnachtingsplek te vinden, vooral in het dunbevolkte Noord Frankrijk wanneer een door ons gezocht hotelletje bij aankomst niet meer bleek te bestaan, dan vroeg je in de buurt naar een alternatief, echter dan was je afhankelijk van de mensen in de buurt of zij iets wisten. Maar ondanks af en toe wat lastig is de route toch fantastisch, nu kunnen we wat betreft overnachtingsmogelijkheden beter anticiperen op eventuele lastige situaties d.m.v. al je beschikbare navigatie mogelijkheden. Fantastisch!!!!

    1. Erik buylaert
      op 19 mei 2022

      Tof , volgende week starten we ook met de groene weg van Avignon naar huis .
      Ben nog op zoek naar goede overnachtingsadressen , campings, restaurantjes .
      Hebben jullie soms info daarover ?

      1. alice
        op 26 mei 2022

        dag Erik, Wij zijn in 2020 naar Avignon en terug gefietst, zie vanaf dag 17: https://youtu.be/cxo_4kDSlDY
        Wij hebben de volledige route ook op schrift, daar staan geen restaurants op maar wel onze stops en mogelijkheden tot overnachtingen. Wij hebben overigens de route van Benjaminse gefietst. Komende zomer gaan we een Tour de France doen: naar Parijs-Bordeaux-Beziers via de groene weg terug naar Maastricht
        Groeten
        Alice en Marc

        1. Manoushka
          op 1 januari 2023

          Hi Alice, ben heel benieuwd naar je lijstje met plekken om te overnachten op jullie route. Groetjes!

1 2 3 4