Spring naar content

Fietsen langs de Frontlijn

van de Eerste Wereldoorlog

  • Afstand: 1.050 km
  • Nieuwpoort – Basel
  • Duur: 14-21 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Route van Kees Swart

Van Nieuwpoort in België naar Bazel in Zwitserland

De route

Deze fietsroute loopt door het gebied waar tijdens de Eerste Wereldoorlog het westfront lag. Vier jaar lang deelde dit vastgelopen front België en Frankrijk in tweeën. Nu ligt hier een mysterieus landschap. Ruïnes van bunkers, restanten van loopgraven en groen uitgeslagen monumenten zijn oorlogserfgoed geworden.

Steden als Ieper en Verdun kennen grootschalig oorlogstoerisme, maar langs het grootste deel van de voormalige frontlijn heerst nu een serene rust. Deze route laat veel oorlogserfgoed zien, gaat ook door natuurgebieden, kent een grote variatie aan landschappen en loopt dwars door steden met een rijke cultuurhistorie.

Wie veel geschiedenis wil opsnuiven, wordt met deze gids goed bediend, maar ook voor fietsers die in de eerste plaats een mooie route naar Zwitserland zoeken, is de Frontlijnroute geschikt.

Drukke wegen worden vermeden. Waar dat mogelijk is, wordt gebruik gemaakt van ‘voies vertes’ en fietspaden, of anders gaat het over rustige binnenwegen.

De route is in één richting (van Nieuwpoort naar Bazel) beschreven, maar is met GPS ook goed in omgekeerde richting te rijden

Praktische informatie

Na een vlak begin komen er geleidelijk meer heuvels, die een goede voorbereiding zijn op de Vogezen die later verschijnen. In de Vogezen is er de keuze tussen een pittige route met veel cols en een lichter alternatief.

Naast de gids is een overzichtskaart van de doorkruiste gebieden handig, maar niet strikt noodzakelijk.

Trein

  • Veel plaatsen langs de Frontlijnroute zijn met de fiets in de trein te bereiken. In het gebied tussen Compiègne en Nancy is de frequentie van deze treinen niet hoog, rond Reims en Verdun zelfs maar een paar per dag.
  • Het eindpunt Basel heeft goede treinverbindingen, waaronder een rechtstreekse dagtrein naar Brussel. Er is géén nachttrein meer naar Amsterdam, dat betekent dagtreinen en overstappen.
  • Het startpunt Nieuwpoort ligt 10 km van station Veurne en 20 km van station Oostende. Nieuwpoort is ook met de kusttram bereikbaar (vanaf Knokke of Oostende: achter in de tram is plek voor twee fietsen).

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Routeboekje bestellen

Meer informatie over het bestellen en donateursvoordelen

GPS-track downloaden

Deze route is niet van Europafietsers. Voor GPS en meer informatie verwijzen we naar de website van de maker.

Deel deze route

Ervaringen van fietsers

Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, wil je anderen laten delen in wat je beleefde of wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Heb je vragen over de route, dan kun je (als je donateur bent) beter je vraag stellen op het Forum, daar is het makkelijker om met anderen in contact te komen. Of je stuurt je vraag in via Contact - onderwerp Algemeen.

Deel jouw ervaring

Deel je ervaring

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Jeroen Appeldoorn
    op 3 september 2023

    Dit jaar de route gereden, heel indrukwekkend. Vanuit Best in twee etappes naar Ieper gereden, van Nieuwpoort naar Ieper hadden we al eens gefietst.
    Eerste dagen waren zwaar omdat er een harde tegenwind stond, en veel regen.
    Tot Reims heb ik alleen gereden, daarna is mijn vriendin gekomen, anders zou de route te lang worden, om in drie weken te doen.
    Plannen is wel heel belangrijk omdat de campings langs de route ver uit elkaar liggen soms.
    Verder te veel dingen mee gemaakt omdat hier op te schrijven, op Polarsteps heb ik mijn hele verhaal wel staan.
    Je valt van de ene verbazing in de andere, wat daar in die periode gebeurd is, is niet te bevatten.
    Ik schreef ergens in een boek bij een monument van de Amerikanen dat we over een tijdje de Frontlinie route kunnen gaan rijden in Oekraïne, bizar dat het nu nog gebeurd.
    We hebben de hoge bergen gemeden, maar de klimmen die dan overblijven zijn toch nog pittig met een fietskar.
    Kortom wij hebben een mooie route gereden, en vanuit Bazel zijn we langs de Rijn terug gereden, geen trein of auto gebruikt.
    We zijn wel verknocht aan het fietsen, dus vanaf 1 mei hebben we een half jaar om te gaan fietsen en zijn nu aan het kijken welke kant we op willen.
    We blijven in Europa.

  2. Bart Belmans
    op 29 juni 2023

    Hallo,
    Ik ben 34j oud,getrouwd,3 kinderen. Geboren en getogen in de Kempen (België). Sinds jong heb ik enige interesse in de 2 grote oorlogen. Wereld oorlog 1 in het bijzonder.
    In 2020 had ik een idee om ooit met de fiets langs het front van WO1 te rijden. Toen had ik nog jonge kinderen, en andere prioriteiten.
    2022 nog steeds dezelfde plannen. Kocht hier de boek en ging ik stilletjes aan de slag met voorbereiden. Ik had gekozen om alle trajecten te doen met mijn speedelec voor de 11 trajecten te kunnen doen in 9 fietsdagen. O.w.v. economisch rijden moest ik toch nog redelijk trappen, maar gaf me ook op sommige stukken meer comfort en kon ik redelijk mijn tempo 28-30/u. gem. aanhouden. Heb er de maanden ervoor toch getraind. (vooral voor mijn achterwerk) .

    6 juni 2023 ben ik vertrokken met mobilhome en samen met mijn 2 verzorgers (oudertjes 🙂 )
    Wat was me dat voor een onvergetelijk avontuur. Weersomstandigheden waren 25-30 graden, NO wind 3 tot 4 (2 tot 3 dagen veel wind op kop gehad). De hele fietsroute was prima te bereiden op enkele ruwe gravelstroken na. Rustig, golvend, winderig tussen de graanvelden tot aan de Vogezen. Daar is het bijzonder mooi om te fietsen en zijn de klimmetjes best te doen. (butte Mousson is toch een kuitenbijter, zelfs elektrisch!).

    Miljarden klaprozen gezien, links, rechts van de baan of hele velden. Van Nieuwpoort tot de Vogezen werd ik door de klaprozen geleid langs een traject waar vroeger hard gevochten is voor een paar meter grond en waar je nu nog altijd op veel plaatsen de sporen ervan ziet. Van bunkers tot kraters en zigzaggende ondiepe patronen in de bosrijke gebieden.
    1.100 km en elke dag zat ik meer dan 5 uur alleen op de fiets, maar geen één moment was ik het beu of vond ik het saai.

    Door de hulp van mijn ouders moest ik niet veel van het parcour afwijken of materiaal, voorzieningen meenemen.
    We hebben altijd in de buurt van (max. 15min rijden) leuke campings gevonden. Niks gereserveerd van te voren.

    GPS bestanden klopte en de verkeerde moves kwam door mezelf 🙃
    Dus voor wie twijfelt…. Gewoon doen!!

    Heb een collectiefilm gemaakt van mijn avontuur. Indien gewenst kunnen jullie het me vragen om een link door te sturen. Dan kan je het downloaden (2Gb) en bekijken. bartbelmans8@hotmail.com (gelieve dit deftig te vragen, mails die lijken op spam worden genegeerd).

    Mijn hoogtepunten ( eigenlijk is alles de moeite)
    – Fromelles. enige museum met audiogids Nederlands.
    – Notre Dammes de Lorettes en Vimy ridge
    – Thiepval
    – begraafplaats Montfaucon
    – Verdun
    – tranchées le Linge
    – L’ Armistice 14-18 Compiègne is het afwijken waard.
    – verborgen parel is Point X !!! zeker in de volgende km’ers goed kijken in de bosrijke gebieden. Zie je nog goed de zigzaggende loopgraven en kraters.

    Nadeel: veel musea zonder Nederlandse vertaling.

    Ziezo dit was mijn verslagske 😀
    En wil toch nog mijn ouders, kinderen, echtgenote, schoonouders heel hard bedanken voor de kans en steun die ik gekregen heb.
    Pluk de dag wanneer het kan!

    Met vriendelijke groet,
    Bart

  3. Xander
    op 6 mei 2022

    Afgelopen week heb ik de eerste 6 trajecten gereden met een gravelfiets.
    Ik ben in Nieuwpoort begonnen en geëindigd bij het Ossuarium Douaumont.
    Het vervolg van het traject Champ naar Bazel hoop ik in September/Oktober te kunnen rijden.
    Mijn hoogtepunten waren toch wel Vimy, Beaumont Hamel Newfoundland memorial en de Lost Battalion gedenksteen.
    Thiepval stond helaas in de stijgers.
    Ieper en het Ossuarium heb ik vaker bezocht maar zullen altijd bijzonder blijven.
    De afgelopen dagen heb ik mij verbaasd over de desolate doch schone omgevingen ,de leeg aandoende dorpjes en de weinige fietsers die ik tegenkwam in Frankrijk
    Het 1ste gedeelte wat ik gefietst heb is een supermooie route voor ieder die geïnteresseerd is in de 1ste Wereldoorlog.
    Verder heb ik altijd een vooroordeel gehad dat Fransen de vouwen uit je broek rijden maar met hulp van mijn varia radarlicht heb ik me nooit onveilig gevoeld op de franse wegen.
    Ik hoop de route snel te kunnen volbrengen.

  4. Henk van der Riet
    op 1 oktober 2021

    Ik heb deze route gereden in Aug 2020. Lees mijn verslag in polarsteps.

  5. Jaap Scheele
    op 8 augustus 2021

    In juli-augustus 2021 heb ik de frontlijnroute gefietst. Ik ben van huis vertrokken (in Zeeland) en dus eerst een dagje naar omgeving Nieuwpoort gefietst. En na het einde van de route in Basel ook weer terug naar huis. Alles bij elkaar was het 17 dagen fietsen, waarvan 11 op de route. Ik heb ook 2 rustdagen gehad (totaal dus 19 dagen voor 1900 km), eentje in Verdun en eentje in Luxemburg op de terugweg. Omdat ik al eens in Ieper was geweest had ik daar nu aan een halve dag en avond genoeg. Maar voor anderen zou ik anders zeker adviseren een dag uit te trekken voor Ieper.
    Ik heb het gedaan op een driewielige ligfiets (ik heb m’n sleutelbeen gebroken een paar weken geleden, dus een gewone fiets was nog te belastend voor mijn schouder) en had helaas geen ideaal fietsweer. De route was ook voor zo’n driewieler (ik rij een fantastische ICE Vortex) goed te doen. Op een paar plekken was de route over een te smal single track of de ondergrond te slecht om mijn banden aan te wagen (probeer maar eens vervangende 20′ bandjes in Frankrijk te krijgen…)
    De route kent natuurlijk een aantal echt bekende ‘hoogtepunten’, zoals Ieper en Verdun. En misschien ook nog wel de minder bekende maar wel mooie stukken van de Chemin des Dames (bezoek museum over/in de drakengrot is aanrader). Het grote monument bij Aras ben ik door zware regen gepasseerd zonder aandacht aan te schenken. Jammer eigenlijk want schijnt van dezelfde orde te zijn als Verdun maar minder bekend.
    Tussen deze trieste ‘hoogtepunten’ in is Noord Frankrijk gewoon leeg en saai. Ik vond het daardoor niet de leukste route. Daar kan de routebouwer weinig aan doen. Ook omdat de wegen in Frankrijk slecht zijn. Vanwege de slechte wegen zou ik zeker adviseren om stevige banden te kiezen die tegen een stootje kunnen! De achtergronden uit het boekje brengen veel geschiedenis terug tot leven, ook van de de wat saaiere stukken. Dus je beseft wel dat je door beladen gebied rijdt, ook al zie je er dan soms weinig anders dan grote graanvelden.
    Mijn oorspronkelijke plan was om er een gravelroute van te maken, losjes gebaseerd op de hoofdroute, dat had wat meer uitdaging gegeven én er voor gezorgd dat ik op plekken was gekomen ‘waar je anders nooit komt’. Dat is normaal toch één van de leuke dingen van een fietsvakantie vind ik. Maar ik ben ook meer van bikepacking geef ik toe dus dat bepaalt ook mijn referentie als ik zeg dat delen wat saai kunnen zijn. Alles heeft met je referentie te maken 🙂
    Overnachtingsmogelijkheden zijn soms dun gezaaid, maar die staan goed aangegeven in het boekje, daar kun je dus op plannen. Ik heb dan ook soms gekampeerd, en naast hotels (heerlijk als het regent) veel warmshowers gebruikt, al is dat in Noord-Frankrijk ook nog niet zo gemakkelijk. In het algemeen vind ik Warmshowers wel echt een aanrader. Dat heeft mij echt veel leuke ontmoetingen opgeleverd!
    Veel plezier als jullie de route gaan fietsen. Hopelijk helpen een paar van mijn tips je.

    Nog vergeten te zeggen: het routeboekje en de GPX-bestanden waren goed actueel!

  6. Erik Mrc
    op 11 februari 2019

    Geboren en getogen in de frontstreek stond deze route al een tijdje op mijn programma en in augustus 2018 vertrok ik vanuit Ieper richting Basel.
    Zeker het eerste deel van de route focust erg op het oorlogsverleden, waar je ook niet onderuit kan want het landschap en de begraafplaatsen tonen de littekens van een vreselijk verleden. Maar de route is veel meer dan een lange rit langs begraafplaatsen en is zeker niet alleen bestemd voor wie zich wil verdiepen in de oorlogshistoriek. De route is zeer gevarieerd en voert afwisselend door landelijk gebied, bossen, over jaagpaden langs kanalen en rivieren en biedt de mogelijkheid om af en toe een interessante stad (Verdun, Nancy) te bezoeken. Bovenal is de auteur Kees Swart erin geslaagd om een perfect beschreven traject uit te schrijven en moet hij ongelooflijk veel moeite gedaan hebben om een zo goed als autoluwe tocht uit te schrijven! Op sommige dagen kwam ik nauwelijks een vierwieler tegen. De route maakt gebuik van kleine weggetjes met zéér weinig autoverkeer en ook heel wat autovrije voies vertes. Qua inspanningen valt de route best mee, al zijn er enkele (zeer) pittige stukken in de Vogezen. Ik vertrok vanuit Ieper en breide er op de grens met Zwitserland nog een stukje door Zwitserland aan. Ter info mijn trajecten en overnachtingsplekken.
    1) Ieper – Liévin (88km) B&B Hotel
    2) Liévin – Honnecourt (84 km) camping L’Escaut
    3) Honnecourt – Coucy-Le-Chateau-Auffrique (90km) Vrienden op de Fiets
    4) Coucy LCA – Val de Vesle Courmelois (110km) camping
    5) Val de Vesle – Romagne-sous-Montfaucon (96km) camping La Gabriele
    6) Romagne sM – Verdun (53km) camping Les Breuils
    7) Verdun – Buxerulles (72 km) B&B Le Paradis
    8) Buxerulles – Villers les Nancy (76km) camping Le Brabois
    9) Villers les Nancy – Celles-sur-Plaine (115km) camping Les Lacs
    10) Celles sur Plaine – Giragoutte (99km) camping Des deux Hohnack
    11) Giragoutte – Cernay (60km) camping Les Cigognes
    12) Cernay – Winkel (waar ik de route verlaat voor een extra tochtje van vier dagen Zwitserland) – St Ursanne (Zwitserland) (95km)

  7. Lucienne Callewaert
    op 7 juni 2016

    Zie hier een 2-delige fotoreportage van onze ervaringen op de Frontroute:
    De Frontlijnroute (1) 2014
    De Frontlijnroute (2) 2014