Spring naar content

Fietsen langs de Frontlijn

van de Eerste Wereldoorlog

  • Afstand: 1.050 km
  • Nieuwpoort – Basel
  • Duur: 14-21 dagen
  • Bewegwijzerd: nee

Route van Kees Swart

Van Nieuwpoort in België naar Bazel in Zwitserland

De route

Deze fietsroute loopt door het gebied waar tijdens de Eerste Wereldoorlog het westfront lag. Vier jaar lang deelde dit vastgelopen front België en Frankrijk in tweeën. Nu ligt hier een mysterieus landschap. Ruïnes van bunkers, restanten van loopgraven en groen uitgeslagen monumenten zijn oorlogserfgoed geworden.

Steden als Ieper en Verdun kennen grootschalig oorlogstoerisme, maar langs het grootste deel van de voormalige frontlijn heerst nu een serene rust. Deze route laat veel oorlogserfgoed zien, gaat ook door natuurgebieden, kent een grote variatie aan landschappen en loopt dwars door steden met een rijke cultuurhistorie.

Wie veel geschiedenis wil opsnuiven, wordt met deze gids goed bediend, maar ook voor fietsers die in de eerste plaats een mooie route naar Zwitserland zoeken, is de Frontlijnroute geschikt.

Drukke wegen worden vermeden. Waar dat mogelijk is, wordt gebruik gemaakt van ‘voies vertes’ en fietspaden, of anders gaat het over rustige binnenwegen.

De route is in één richting (van Nieuwpoort naar Bazel) beschreven, maar is met GPS ook goed in omgekeerde richting te rijden

Praktische informatie

Na een vlak begin komen er geleidelijk meer heuvels, die een goede voorbereiding zijn op de Vogezen die later verschijnen. In de Vogezen is er de keuze tussen een pittige route met veel cols en een lichter alternatief.

Naast de gids is een overzichtskaart van de doorkruiste gebieden handig, maar niet strikt noodzakelijk.

Trein

  • Veel plaatsen langs de Frontlijnroute zijn met de fiets in de trein te bereiken. In het gebied tussen Compiègne en Nancy is de frequentie van deze treinen niet hoog, rond Reims en Verdun zelfs maar een paar per dag.
  • Het eindpunt Basel heeft goede treinverbindingen, waaronder een rechtstreekse dagtrein naar Brussel. Er is géén nachttrein meer naar Amsterdam, dat betekent dagtreinen en overstappen.
  • Het startpunt Nieuwpoort ligt 10 km van station Veurne en 20 km van station Oostende. Nieuwpoort is ook met de kusttram bereikbaar (vanaf Knokke of Oostende: achter in de tram is plek voor twee fietsen).

Deze route is te combineren met de volgende routes:

Routeboekje bestellen

Meer informatie over het bestellen en donateursvoordelen

GPS-track downloaden

Deze route is niet van Europafietsers. Voor GPS en meer informatie verwijzen we naar de website van de maker.

Deel deze route

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over een Europafietsers-route, bijv. foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in. Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen? Vul dan hieronder je ervaring in.

Deel jouw ervaring

Laat een antwoord achter aan Lucienne Callewaert Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Henk van der Riet
    op 1 oktober 2021

    Ik heb deze route gereden in Aug 2020. Lees mijn verslag in polarsteps.

  2. Jaap Scheele
    op 8 augustus 2021

    In juli-augustus 2021 heb ik de frontlijnroute gefietst. Ik ben van huis vertrokken (in Zeeland) en dus eerst een dagje naar omgeving Nieuwpoort gefietst. En na het einde van de route in Basel ook weer terug naar huis. Alles bij elkaar was het 17 dagen fietsen, waarvan 11 op de route. Ik heb ook 2 rustdagen gehad (totaal dus 19 dagen voor 1900 km), eentje in Verdun en eentje in Luxemburg op de terugweg. Omdat ik al eens in Ieper was geweest had ik daar nu aan een halve dag en avond genoeg. Maar voor anderen zou ik anders zeker adviseren een dag uit te trekken voor Ieper.
    Ik heb het gedaan op een driewielige ligfiets (ik heb m’n sleutelbeen gebroken een paar weken geleden, dus een gewone fiets was nog te belastend voor mijn schouder) en had helaas geen ideaal fietsweer. De route was ook voor zo’n driewieler (ik rij een fantastische ICE Vortex) goed te doen. Op een paar plekken was de route over een te smal single track of de ondergrond te slecht om mijn banden aan te wagen (probeer maar eens vervangende 20′ bandjes in Frankrijk te krijgen…)
    De route kent natuurlijk een aantal echt bekende ‘hoogtepunten’, zoals Ieper en Verdun. En misschien ook nog wel de minder bekende maar wel mooie stukken van de Chemin des Dames (bezoek museum over/in de drakengrot is aanrader). Het grote monument bij Aras ben ik door zware regen gepasseerd zonder aandacht aan te schenken. Jammer eigenlijk want schijnt van dezelfde orde te zijn als Verdun maar minder bekend.
    Tussen deze trieste ‘hoogtepunten’ in is Noord Frankrijk gewoon leeg en saai. Ik vond het daardoor niet de leukste route. Daar kan de routebouwer weinig aan doen. Ook omdat de wegen in Frankrijk slecht zijn. Vanwege de slechte wegen zou ik zeker adviseren om stevige banden te kiezen die tegen een stootje kunnen! De achtergronden uit het boekje brengen veel geschiedenis terug tot leven, ook van de de wat saaiere stukken. Dus je beseft wel dat je door beladen gebied rijdt, ook al zie je er dan soms weinig anders dan grote graanvelden.
    Mijn oorspronkelijke plan was om er een gravelroute van te maken, losjes gebaseerd op de hoofdroute, dat had wat meer uitdaging gegeven én er voor gezorgd dat ik op plekken was gekomen ‘waar je anders nooit komt’. Dat is normaal toch één van de leuke dingen van een fietsvakantie vind ik. Maar ik ben ook meer van bikepacking geef ik toe dus dat bepaalt ook mijn referentie als ik zeg dat delen wat saai kunnen zijn. Alles heeft met je referentie te maken 🙂
    Overnachtingsmogelijkheden zijn soms dun gezaaid, maar die staan goed aangegeven in het boekje, daar kun je dus op plannen. Ik heb dan ook soms gekampeerd, en naast hotels (heerlijk als het regent) veel warmshowers gebruikt, al is dat in Noord-Frankrijk ook nog niet zo gemakkelijk. In het algemeen vind ik Warmshowers wel echt een aanrader. Dat heeft mij echt veel leuke ontmoetingen opgeleverd!
    Veel plezier als jullie de route gaan fietsen. Hopelijk helpen een paar van mijn tips je.

    Nog vergeten te zeggen: het routeboekje en de GPX-bestanden waren goed actueel!

  3. Erik Mrc
    op 11 februari 2019

    Geboren en getogen in de frontstreek stond deze route al een tijdje op mijn programma en in augustus 2018 vertrok ik vanuit Ieper richting Basel.
    Zeker het eerste deel van de route focust erg op het oorlogsverleden, waar je ook niet onderuit kan want het landschap en de begraafplaatsen tonen de littekens van een vreselijk verleden. Maar de route is veel meer dan een lange rit langs begraafplaatsen en is zeker niet alleen bestemd voor wie zich wil verdiepen in de oorlogshistoriek. De route is zeer gevarieerd en voert afwisselend door landelijk gebied, bossen, over jaagpaden langs kanalen en rivieren en biedt de mogelijkheid om af en toe een interessante stad (Verdun, Nancy) te bezoeken. Bovenal is de auteur Kees Swart erin geslaagd om een perfect beschreven traject uit te schrijven en moet hij ongelooflijk veel moeite gedaan hebben om een zo goed als autoluwe tocht uit te schrijven! Op sommige dagen kwam ik nauwelijks een vierwieler tegen. De route maakt gebuik van kleine weggetjes met zéér weinig autoverkeer en ook heel wat autovrije voies vertes. Qua inspanningen valt de route best mee, al zijn er enkele (zeer) pittige stukken in de Vogezen. Ik vertrok vanuit Ieper en breide er op de grens met Zwitserland nog een stukje door Zwitserland aan. Ter info mijn trajecten en overnachtingsplekken.
    1) Ieper – Liévin (88km) B&B Hotel
    2) Liévin – Honnecourt (84 km) camping L’Escaut
    3) Honnecourt – Coucy-Le-Chateau-Auffrique (90km) Vrienden op de Fiets
    4) Coucy LCA – Val de Vesle Courmelois (110km) camping
    5) Val de Vesle – Romagne-sous-Montfaucon (96km) camping La Gabriele
    6) Romagne sM – Verdun (53km) camping Les Breuils
    7) Verdun – Buxerulles (72 km) B&B Le Paradis
    8) Buxerulles – Villers les Nancy (76km) camping Le Brabois
    9) Villers les Nancy – Celles-sur-Plaine (115km) camping Les Lacs
    10) Celles sur Plaine – Giragoutte (99km) camping Des deux Hohnack
    11) Giragoutte – Cernay (60km) camping Les Cigognes
    12) Cernay – Winkel (waar ik de route verlaat voor een extra tochtje van vier dagen Zwitserland) – St Ursanne (Zwitserland) (95km)

  4. Lucienne Callewaert
    op 7 juni 2016

    Zie hier een 2-delige fotoreportage van onze ervaringen op de Frontroute:
    De Frontlijnroute (1) 2014
    De Frontlijnroute (2) 2014