6.666 km fietsplezier voor waterminnaars

De Noordzee heeft ons Nederlanders altijd geboeid. En nu kunnen we er een rondje om heen fietsen. Zo vlak als de zee is, zo afwisselend zijn de kustgebieden. Door deze grote afwisseling is het niet mogelijk om een algemene karakterisering van omgeving, wegdek en zwaarte te geven, dat staat in de landensecties. Bekijk voor een eerste indruk onze folder (met opsomming van aan te schaffen boekjes; versie voorjaar 2017, pdf, 0,97 Mb).

In de zuidelijke helft (circa 2.000 km) van de North Sea Cycle Route (NSCR) / EuroVelo 12, is het makkelijk fietsen, Nederland, Duitsland en Denemarken hebben wind, dijken en schapen. Zweden, Noorwegen en Schotland, samen bijna 3.000 km, stellen zwaardere eisen aan de fietser: klimmen, dalen en ruige wegen. Het traject door Engeland (ruim 1.000 km) is een tussengebied, niet echt vlak maar een stuk minder bergachtig dan het noordelijke stuk.

De route

Er is geen algemeen boekje dat de hele route beschrijft. Elk land heeft één of meer routegidsen of routekaarten die gebruikt kunnen worden. Koop de kaarten vóór vertrek, onderweg zijn ze moeilijk te vinden. Er is wel een internationale website met (vooralsnog beperkte) informatie over de gehele route. Deze website bevat naast kaarten met de ingetekende route ook informatie over voorzieningen en ervaringen van fietsers ("I did it!"). Verder staan er links naar internationale en nationale informatieve websites. Er kunnen nog geen gpx-tracks worden gedownlad. Het is wel mogelijk om stukken kaart te printen (pdf).

Informatiebrochure

Cover informatiebrochure NoordzeerouteWegens het versnipperde aanbod aan kaarten en gidsen, geeft Europafietsers een brochure uit die onmisbaar is náást die kaarten. We voorzien daarmee in noodzakelijke aanvullende informatie voor een goede tochtplanning.
  • Volledige lijst van kaarten en gidsen per land
  • Verduidelijkende opmerkingen en deelkaartjes bij de boekjes en kaarten
  • Uitgebreide beschrijving per land
  • Informatie over bewegwijzering, zwaarte en wegkwaliteit
  • Informatie over toeristische bezienswaardigheden
  • Verwijzingen naar overnachtingsmogelijkheden (websites, boekjes)
  • Informatie over vervoer

Deze te downloaden brochure is te verkrijgen via het bestelformulier (pdf, 13,45 Mb). Gezien omvang en inhoud vinden we het redelijk dat je daarvoor een bijdrage aan Europafietsers betaalt.

GPS

Wij hebben op basis van de internationale website en onze ervaringen een set van de ons best bekende sporen beschikbaar gesteld: één voor het Verenigd Koninkrijk (Schotland en Engeland) en één voor elk van de andere landen, behalve België (dat is nog niet beschikbaar). Doordat niet alle landen even actief zijn, loopt de internationale website soms wat achter.
Er zijn  in het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Noorwegen wat alternatieven opgenomen. Deze worden ook in de informatiebrochure besproken. In het algemeen wordt er geen rekening gehouden met de richting waarin gefietst wordt, dus onze sporen kunnen in steden iets anders lopen dan de bordjes aangeven. De sporen zijn alleen geschikt voor moderne apparatuur.

Meer informatie over de landen

Nederland-België  - Duitsland  - Denemarken  - Zweden  - Noorwegen  - Schotland  - Engeland

6.666 km
Noordzee rond
Vanaf 80 tot 120 dagen

Nederland - België

North Sea Cycle Route volgt de Nederlandse bordjes: LF1 van Sluis tot Den Helder, en LF10 over de Afsluitdijk naar de Duitse grens bij Nieuweschans. Prima bewegwijzerd, geen boekje nodig. Een heel mooie en rustige route, door de duinen pal langs de drukke Randstad en over het vlakke Friese en Groningse land (wind en dijken). Historische Zeeuwse, Hollandse en Friese steden liggen dicht bij de route. De route door België naar Duinkerken is nog niet geheel uitgezet. De kustfietsroute tot De Panne lijkt een eerste aanzet. De website van het LF-platform geeft meer detailinformatie

Zwaarte

Eenvoudige route voor iedereen.

Te combineren met

Kaart van Nederland - België
400 km
Hoek van Holland - Nieuweschans
Kleine week

Duitsland

In Noord Duitsland volgt de route vrij nauwkeurig de kust (vaak buitendijks) en is daarom zeker niet de snelste weg, mede door klaphekjes, maar voldoet wél aan het doel: de kust van de Noordzee volgen. 
De route gaat langs de Elbe naar Hamburg. Afsteken met het veer bij Glückstadt ligt voor de hand. De Bundesländer Niedersachsen en Schleswig-Holstein, waar de route dor loopt, hebben websites met extra informatie.
De Bikeline-boekjes zijn duidelijk.

Zwaarte

Eenvoudige route voor iedereen.

Te combineren met

  • Jutland fietsroute (begint in Emmen): alternatief ‘binnendoor’, knooppunt bij veer Glückstadt
  • Hanzefietsroute (vanaf Bourtange): alternatief ‘binnendoor‘ tot Hamburg
  • Ring 1 (Weser): in Bremerhaven
  • Ring 2 (Elbe): in Glückstadt

Kaart van Duitsland
900 km
Nieuweschans - Rudbol
Vanaf 14 dagen

Denemarken

Ook in Denemarken volgt de NSCR vrij nauwkeurig de kust. Het landschap wordt wel steeds afwisselender: weiden, strand, bossen, heide, zeer hoge duinen en zelfs een paar hellinkjes. Net over de Duitse grens ligt het mooie stadje Tønder, met Zeppelinmuseum. Bij Ulstrup ligt een 90 m hoog duin en een verdronken vuurtoren. De route (Bikeline-boekje) loopt naar het puntje van Jutland bij Skagen, waar je bij vol tij botsende stromen van Noordzee en Oostzee (Skagerrak) kunt bewonderen. NSCR steekt hier nog niet over naar Noorwegen, maar volgt de oostkust (Deense route 5) tot Grenå. Dat heeft weer een ander karakter: meer weiden en wat kleine heuvels. De website van westkust Denemarken geeft meer informatie over de kustroute.

Zwaarte

Op sommige fietspaden liggen grove kiezels in dikke lagen waardoor het duwen wordt. Ook loopt een deel van de route over het (schelpen)strand. Dit is redelijk te doen.

Te combineren met

  • Jutland fietsroute: deze ligt meer in het binnenland, maar komt in Noord Jutland bij Hirtshals hetzelfde uit als de NSCR.
  • Ring 3: Deense route 4 bij Sondervig of Deense route 2 bij Hanstholm

Kaart van Denemarken
800 km
Rudbol - Grena
Vanaf 12 dagen

Zweden

De route steekt over naar Varberg (ten zuiden van Göteborg) en volgt dan over 400 km de Zweedse kust. De meeste fietsers gaan rechtstreeks via Frederikshavn naar Göteborg, wat zonde is, want het zuidelijke stuk is goed bewegwijzerd en mooi rustig. Voorbij Göteborg (lange doortocht) is het snel alleen maar natuur, met soms bultjes als je dwars over een eiland moet. De scherenkust is heel mooi en ongerept, zeker op die plaatsen waar bijna geen auto's en toeristen komen. Er is geen NSCR-website, maar het alternatief van Varberg naar Göteborg, Kattegatleden, heeft een eigen website met detailinformatie.

Zwaarte

Zweden wordt als "zwaar" aangemerkt, dat valt echter reuze mee - een enkele ATB-achtige helling daargelaten. Soms moet je met harde wind over hoge bruggen.

Kaart van Zweden
400 km
Varberg - Svinesund
4 tot 7 dagen

Noorwegen

Heel mooie natuur: soms rijd je een hele dag door oerbossen zonder een mens tegen te komen, maar ook moet je trajecten noodzakelijkerwijs delen met de auto's. Apart: de mooie oude postweg....maar met de zwaarste stukken. In Noorwegen wordt ook de kust vrij nauwkeurig gevolgd over ruim 1.100 km, langs Kristiansand en Stavanger tot Bergen. Vooral het tweede traject van Kristiansand naar Bergen kent zware stukken. Naast de natuur is er niet veel te beleven. De kleine haventjes langs de kust bieden mooi uitzicht en vaak ook iets te eten. Voor de echte avonturier: vrij kamperen is toegestaan.
Er is geen bootverbinding meer met Schotland.
Naast de internationale website is er ook een Noorse website met fietsroutes.

Zwaarte

Het weer is heel bepalend hoe de NSCR in Noorwegen wordt beleefd: als je de hele weg volle zon hebt, is het een zware, maar mooie route; als het de hele tijd giet - wat niet uitzonderlijk is- gaat het meer op een overlevingstocht lijken. Niet-kampeerders moeten goed plannen: op 'bergtrajecten' is er soms geen onderdak gedurende meer dan 40 km.

Te combineren met

Noorwegen : Langs de kust naar de Noordkaap: begint in Bergen

Kaart van Noorwegen
1.200 km
Svinesund - Bergen
Vanaf 16 dagen

Schotland

Fietsen door Schotland en over de eilanden vergeet je nooit meer. De pure ruigheid van het landschap, de ingetogenheid -en plotseling enthousiasme- van de bevolking, de eenzaamheid... Daarbij is de afwisseling groot: van de lieflijke Borderlands in het zuiden tot de ongenaakbare kale rotsen op de Shetlands, maar wel alles puur natuur. Voordat het vaste land van Schotland wordt bereikt kan er op de Shetlands en de Orkney eilanden (vogelkolonies en opgravingen niet overslaan) gefietst worden, toch nog een kleine 500 km.
Vanaf de oversteek bij John O'Groats gaat de route eerst westelijk langs de hoge kust, die door riviermondingen wordt doorsneden: een van de stevigste stukken van de NSCR. 
Dan door de totaal lege Highlands en langs mooie meren naar de oostkust en oliestad Aberdeen. Iets minder ruig maar toch stevig langs de kust naar de cultuur- en hoofdstad Edinburgh. De route volgt nu de kust naar Berwick. De oude route is nu een alternatief. Het traject over de pas naar de mooie Borderlands is goed te doen. Langs de Tweed wordt de kust en grens met Engeland bereikt.

Zwaarte

Veel, vrij steile maar zelden lange, klimmen.

Te combineren met

Schotland Rond: op diverse plaatsen, maakt verdere verkenning van Schotland en de Lochs mogelijk.

Kaart van Schotland
Ca. 1.300 km
Shetland - Berwick
Vanaf 20 dagen

Engeland

Het landschap is meestal glooiend en soms verwonderlijk mooi, vooral als het pal langs de kust gaat over kiezel of grassporen. Er zijn veel oude steden en pittoreske dorpjes, die een extra dag waard zijn. Dat geldt niet voor het verwaarloosde oude industriegebied ten zuiden van Newcastle. De route valt grotendeels (maar niet overal!) samen met NCN (National Cycle Network) route 1. De NSCR wordt uitgebreid met het traject van Colchester via Londen naar Dover.
In het Verenigd Koninkrijk (Engeland en Schotland) staan de NSCR trajecten op de Sustrans-website onder de on-line mapping services. Daar staat ook toeristische en route informatie, als je klikt op de kaart met de ingetekende NSCR route. Er zijn (voor zover wij weten) geen gps tracks van Sustrans.

Zwaarte

Veel gemakkelijker dan Schotland, al zijn ook hier nog venijnige klimmetjes.

Te combineren met

Kaart van Engeland
1.200 km
Berwick - Hull
Vanaf 14 dagen
Redactie: W.Bazen & anderen - Europafietsers©

Aanvullingen

Alle aanvullingen zijn opgenomen in de vernieuwde (11e) versie van de brochure, die alleen verkrijgbaar is via het bestelformulier.

Emsbrug gesloten

De Noordzeekustroute in Duitsland volgt onder andere de Ems. De (fiets/spoor)brug over de Ems bij Weener is sinds eind 2015 gesloten. Dit zal nog zeker tot 2020 gaan duren. Wie daar (afwijkend van de route) wil oversteken, moet de omleidingen volgen. Meer informatie in deze flyer (5Mb)

Openbaar vervoer

Trein

  • Behalve op de eilanden, kan in alle landen met de fiets in de trein gereisd worden
  • In Zweden alleen langs de kust in het zuiden, bij voorbeeld van Varberg naar Göteborg.
  • In Noorwegen is rond Oslo een redelijk dicht treinnet.
  • Bergen – Oslo kan met de trein gedaan worden over het prachtige binnenland van Noorwegen (langs de Rallarvegen)
  • Langs de kust loopt de trein tot Stavanger. 

Boot

  • Tussen Stavanger en Bergen kunnen veerdiensten gebruikt worden.
  • Tussen Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen varen vele veerboten.
  • Vanuit Nederland kan Engeland bereikt worden: Harwich, Hull, Newcastle, en -vanuit Zeebrugge- Edinburgh.

Bus

  • Fietsbussen naar Denemarken

Vliegtuig

  • Er zijn tal van plaatsen met het vliegtuig bereikbaar. De mogelijkheden en kosten om een fiets mee te nemen variëren nogal
  • De enige verbinding tussen Bergen en Shetland is via Logon Air, 3 per week in hoogseizoen; óf vliegen naar Aberdeen en dan  nachtboot naar Shetlands (dagelijks)

Zie ook de website van de Wereldfietser en forums over Fiets en openbaar vervoer

Routeboekje(s) en GPS

Brochure NSCR kan via bestelformulier worden aangevraagd. 

North Sea Cycle Route

Opmerkingen

Voor het bijhouden van veranderingen hebben we de hulp van fietsers nodig: stuur je opmerkingen over de route in!

kaartkm heenkm terug+/-plaatssoortomschrijvingdoor wiejaar/maand
      Er zijn nog geen opmerkingen bij deze uitgave  

     +/-  :      + = erbij       - = vervallen    ! = let-op   ... = zie tekst
     soort:      C = camping   ChdH = B&B    H = hotel    F = fietsenmaker   W = winkel    P= picknick

Opmerking melden

Heb je opmerkingen of suggesties over deze route, de overnachtingen of vervoer? Laat het ons weten! Geef ook aan om welke druk van het routeboekje (jaar) het gaat en op welk kaartnummer en op welke km de melding betrekking heeft.

Selecteer het betreffende deel van de route. Bestaat de route uit 1 deel, kies dan Nvt
Van de routegids (alleen cijfers, bv 2014)
Geef bij elke opmerking ook aan op welk kaartnummer en welke km de melding betrekking heeft.
Voorletter(s)/voornaam + tussenvoegsel + Achternaam
Vermeld eventueel je telefoonnummer, zodat we je kunnen bellen als dat nodig is.
Is er een bestand (tekst, kaart, plaatje, foto, etc.) dat meegezonden moet worden ?
Bestanden moeten kleiner zijn dan 2 MB.
Toegestane bestandstypen: gif jpg png txt rtf pdf doc docx odt xls xlsx gz zip gpx.

Ervaringen van fietsers

Heb je iets op te merken over foutjes in de route, een gesloten accommodatie, of juist een leuk adresje dat jij hebt gevonden? Stuur dan een Opmerking in.
Wil je graag vertellen waarom je deze route leuk vond, of wil je anderen laten delen in wat je beleefde? Wil je met ons een blog delen?
Vul dan hieronder je ervaring in. Je reactie wordt direct geplaatst.

Reacties

Na een periode van regen en storm eindelijk weer eens een mooie dag. Om 11uur stappen we op de fiets om op ons gemak in twee dagen naar Rotterdam te fietsen. In Rotterdam stappen we op de boot naar Hull waar we beginnen aan de NorthSeaCycleRoute.

Lees verder (pdf, 62kB)

Reisverslag Noordzee Rond

We hebben in 3 jaar de hele route gereden. Het was een hele ruk en een hele ervaring (met een behoorlijk prijskaartje - we worden wat stram, dus kamperen wordt tot het uiterste beperkt).
In tegenstelling tot velen vonden we de trajecten langs de noordzeedijken niet vervelend: het altijd veranderende weer en de langzaam veranderende landschappen gaven juist een langzame spanning, die heel rustig maakt.
Ondanks de betere fiets -met Rohloff naaf- vond ik het stuk in Zuidnoorwegen  toch wel behoorlijk zwaar: één keer moesten we samen een fiets per keer omhoogduwen omdat het te steil was en de steenslag onder de voeten wegschoot. Wat ook anders was dan verwacht: het grote aantal kilometers dat je met vrij druk autoverkeer samen op de weg zit. Je denkt dat Noorwegen eenzaam rijden is: niet dus. Alhoewel: dagenlang fietsten we over kleine wegen door min-of-meer oerbossen, wat veel goedmaakte.
Waar ook weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven zijn de ellendige midgets die vanaf half juni de Schotse hooglanden tot onbewoonbaar gebied maken - althans voor zoetbloedige Hollanders.  In Engeland konden we [dat jaar] in Whitby niet verder: de kust was weggeslagen. Toen een route door de NorthYorksMoors gezocht en gevonden: mooi ! , maar die 3 hellingen van 25% waren me wat te gortig.
Toch -al met al- een fantastische rondreis, die we nooit hadden willen missen.

Reactie toevoegen

Deze wordt niet getoond aan gebruikers
Verversen Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Wanneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.  Audioverificatie gebruiken.