Ring 4: 4.000 km van de Atlantische Oceaan naar de Oostzee

Ring 4 ligt op ruim 1.500 km van Nederland en doorloopt 6 landen: Zuid-Frankrijk, Noord-Italië, Slovenië, Oostenrijk, Tsjechië en Polen. Dat resulteert in een zeer grote variëteit aan landschappen. Met name in het oosten wordt er gewerkt aan fietsroutes en komen er regelmatig nieuwe mogelijkheden bij. Daarom is dit traject een momentopname.


Klik op de kaart voor weergave van de hele Ringroute

De route, van west naar oost:

  • De Katharen-Basken fietsroute (ruim 600 km) loopt door een schitterende natuur, onderlangs de Pyreneeën tussen Narbonne en Biarritz. In Katharenland zijn twee routes, een wat vlakkere noordelijke en een wat steilere, ruige zuidelijke variant.
  • De Groene Weg naar de Middellandse Zee, alternatief Rochegude - St.Pierre-sur-Mer/Narbonne, als verbinding met de route naar de Provence (280 km). Dit is een mooi traject langs wijngebieden en door de Gorges van de Hérault. De verbinding eindigt op de Groene Weg in Rochegude, vlak bij Suze-la-Rousse, 50 km noord van Avignon.
  • Fietsen door de Provence (400 km). Een aantal routes dat een mooie verbinding vormt tussen Avignon en Nice. Het boekje kan gebruikt worden voor een doorgaand traject, of kan via allerlei lussen bereden worden.
  • Vanuit Nice zijn er twee opties: naar Ventimiglia en door Noord-Italië naar Venetië of oversteken naar Corsica, en van daar naar Toscane en verder naar Venetië.
  • Venetië-Gdansk, (1.900 km) De route volgt EuroVelo 9 (nog niet bewegwijzerd), via Slovenië, Oostenrijk (Wenen), Tsjechië en Polen.

De Ostseeküsten-Radweg (EuroVelo 10 in wording, 500 km) kan worden gebruikt als verbinding tussen Ring 4, Ring 3 en Ring 2. Op deze pagina staat ook een link naar een aanvullende brochure met gps-bestand voor het Poolse traject. 

GPS

Van alle delen zijn GPS-tracks beschikbaar, zie hiervoor de diverse routes.

Te combineren met:

Openbaar Vervoer

  • Zuid Frankrijk is met enige malen overstappen te bereiken met de trein. Dat kost vanuit Nederland meestal meer dan één dag. Er is 's zomers een autoslaaptrein naar Avignon.
  • Er zijn vrij veel fietsbussen, met name in het hoogseizoen naar diverse plaatsen langs of dichtbij Ring 4.
  • Een aantal goedkope vliegmaatschappijen bieden enkele reis tickets aan naar Zuid-Frankrijk, Noord-Spanje, Noord-Italië maar ook Polen (Gdansk).
  • Corsica is vanaf Frankrijk goed bereikbaar met ponten uit Nice (en ook Marseille en Toulon). Tussen Italië en Corsica zijn verschillende pontverbindingen, bv. naar Livorno en La Spezia.
  • Italië en Toscane zijn zowel met trein (overstappen in Zwitserland) als met goedkope vliegmaatschappijen bereikbaar.
  • Er is een autoslaaptrein naar Bologna in de Po vlakte en naar Slovenië.
  • Zowel in Frankrijk als in Italië zijn er regionale verbindingen waar de fiets meegenomen kan worden.
  • Met de lokale bus is dat meestal niet mogelijk of lastig.
  • In het hoogseizoen rijden er fietsbussen naar Italië, Oostenrijk, Hongarije en Tsjechië
  • Er zijn geen nachttreinen meer uit Nederland. Wel kun je vanuit Düsseldorf (goed bereikbaar via Venlo) met de nachttrein naar Oostenrijk (Passau-Wenen), en (met overstap in München) naar Venetië en Rome. Vanuit Wenen zijn er nachttreinen naar Krakow en Warschau.
  • Tsjechië (Praag) is niet meer bereikbaar met nachttrein met fietsvervoer.
  • In Oostenrijk, Hongarije en Tsjechië zijn met binnenlandse treinen stukken van de route te overbruggen.       

Overnachtingsmogelijkheden

  • In Frankrijk zijn tal van campings, hotelletjes en chambres'd'hôtes beschikbaar.
  • In Oostenrijk zijn het vooral hotels en pensions (of "zimmer"). Campings komen ook veel voor maar zijn wat minder gezellig dan in Frankrijk.
  • Noord-Italië heeft voldoende campings en hotelletjes, evenals Slovenië.
  • Tsjechië en vooral Polen zijn toeristisch nog wat achtergebleven, en vaak zijn campings of hotels 'gedateerd'.