Ring 3: 4.000 km door Europa’s mooiste bergen, heuvels en dalen

Voor de ambitieuze fietser

Ring 3 ligt vrij ver van Nederland (ong. 1.000 km) en is daarom niet alleen geschikt als verbinding tussen diverse routes, maar ook voor langere tochten. Er worden minder rivieren gevolgd dan bij Ring 1 en 2: de routes zijn in het algemeen wat zwaarder.

Het Massif Central (Frankrijk) en vervolgens het Rhône- en Rijndal met ertussen Alpenpassen (Zwitserland) zijn de zwaarste stukken. Daarna ga je langs de voet van de Alpen door de Algaü (Zuid-Duitsland), de Oostenrijkse meren, Praag, de heuvels van Bohemen, en tenslotte langs de Neisse en Oder op de Duits-Poolse grens naar de Oostzee. Tenslotte kun je zelfs de lijn doortrekken door Denemarken om weer aan de Noordzeekust uit te komen.

Het grote aantal routes dat je kruist geeft een grote verscheidenheid in mogelijkheden voor rondtochten op afstand van Nederland.

Ring 3 kaart
Klik op de kaart voor weergave van de hele Ringroute

De route, van west naar oost

  • De Midden Frankrijkroute (1.000 km) van Bordeaux naar Genève loopt eerst nog rustig langs Dordogne en Lot, klimt dan over het Centraal Massief, daalt af naar de Rhône, en overbrugt de slingers van deze rivier op weg naar Genève via enkele pittige passen.
  • De Rhône-Radweg (325 km, bewegwijzerd) van Genève naar Andermatt gaat langs het Meer van Genève en dan door de steeds steilere Rhônevallei. Hoogtepunt: de Furkapas van 2.430m. Gelukkig kan je in Zwitserland gemakkelijk met trein en bus de cols nemen of je bagage per trein sturen en daarna heerlijk omlaag freewheelen!
  • De Rhein-Radweg (225 km, bewegwijzerd) van Andermatt naar de Bodensee begint met een pas van 2.050m, de Oberalppas en volgt dan de Rijn tot aan het Bodenmeer bij Bregenz. Ook hier zijn eventueel trein of bus nabij. Hier verlaten we de Rijn voor een stukje Bodensee Radweg (20 km bewegwijzerd van Bregenz naar Lindau).
  • De Bodensee-Königssee Radweg (410 km, bewegwijzerd) door de Algäu naar de Königssee. De route is erg mooi, met zicht op de nabije Beierse Alpen. De verbinding tussen de Bodensee-Königssee-Radweg en de Salzkammergut Radwege tussen Piding en Salzburg–Nord loopt langs de rivieren Saalach en de Salzach.
  • Salzkammergut (100 km, bewegwijzerd) Salzburg-Gmunden langs Wolfgangsee en Traunsee.
  • Traun-Gusental–Grenzland-Radwege (150 km, bewegwijzerd) Gmunden-Linz langs de Traun, aan de overzijde van de Donau verder langs de Gusen richting Tsjechië en dan de Grenzland Radweg tot de grenspost Dolni Dvoriste.
  • Tsjechië 11 & 12 routes (240 km, bewegwijzerd) Dolni Dvoriste - Tabor -  Praag langs Tsjechische genummerde routes, inmiddels ook deel van de “Greenways” tussen Praag en Wenen.
  • Noord Bohemen (150 km, deels bewegwijzerd) Door Noord Bohemen wordt eerst de Elbe overgestoken, en vervolgens gaan we door een groot natuurgebied over de waterscheiding naar de Neisse bij het drielandenpunt Tsjechië-Polen-Duitsland.
  • Oder-Neisse-Radweg (600 km) Dit is één van de populairste Duitse fietsroutes: langs de grensrivieren van Duitsland en Polen, vrijwel alleen over autovrije(-arme) wegen. Meer naar het noorden wordt het landschap wel wat minder spectaculair, wellicht Nederlands te noemen. Alternatief: al bij Zittau kan via een doorsteekje verder de Spree Radweg naar Berlijn gevolgd worden, en dan van Berlijn de Berlin-Usedom Radweg tot de Oostzeekust of de fietsroute Berlijn-Kopenhagen naar Rostock.
  • Denemarken routes 9 en 2 (700 km) Vanaf het veer Rostock-Gedser naar Kopenhagen, deel van fietsroute Berlijn - Kopenhagen, tevens Deense route 9, bewegwijzerd. Van Kopenhagen naar Hantsholm (route 2) of naar Sondervig (route 4) aan de Noordzee, bewegwijzerd.

GPS

Van de meeste trajecten zijn gps-tracks beschikbaar, zie de diverse deeltrajecten.

Te combineren met

Openbaar vervoer

De Ring 3-deeltrajecten zijn allemaal zeer fraai wat natuur betreft doch wellicht wat ver weg voor één fietsvakantie. Er zijn echter goede treinverbindingen met opstapplaatsen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken.

  • In Frankrijk zijn verschillende plaatsen langs de Midden-Frankrijkroute met een aantal keer overstappen te bereiken. De westkant via Parijs, de oostkant via Luxemburg en Metz, en vanaf omgeving van Genève via Zwitserland over Basel.
  • Er zijn geen nachtreinen meer uit Amsterdam, wel uit Düsseldorf  naar München-Innsbruck en Passau-Wenen.
  • Verder zijn er vanuit Münster (goed te bereiken van Enschede) en Düsseldorf (goed te bereiken vanaf Venlo) verschillende IC dagtreinen Duitsland, Denemarken en Oostenrijk in en er zijn ook goede verbindingen naar oost-Europa en Italië. Voor de IC- en nachttreinen moet worden gereserveerd.
  • Fietsbussen rijden naar verschillende plaatsen langs de ring in Frankrijk en ook naar Duitsland en Zwitserland.
  • Er zijn naar Genève goedkope vliegmogelijkheden (enkele reis). Wellicht komen daar binnenkort andere plaatsen bij.

Overnachtingsmogelijkheden

  • In Frankrijk zijn tal van campings, hotelletjes en chambres'd'hôtes beschikbaar.
  • In Zwitserland komen vooral campings in aanmerking, in mindere mate hotels (nogal duur). Er komen ook wel hostals voor.
  • In Oostenrijk en Duitsland zijn het vooral hotels en "pensions of "zimmer" en met name in Duitsland de jeugdherbergen. Campings komen ook veel voor, maar zijn wat minder gezellig dan in Frankrijk. Let op: jeugdherbergen in Beieren zijn alleen toegankelijk voor ouderen indien er kinderen meereizen!
  • In Denemarken zijn de campings doorgaans goed uitgerust, vaak met trekkershutten. Hotels en B&B zijn er duur.